Full version: viktminskningstråd
Sidor: 1, 2
Annkina
Vilken härlig tråd. Jag har bantat till och från i hela mitt liv.

För ett par år sedan blev jag sjuk. Orkade/kunde inte röra mig utan efter jobbet sov jag , om jag inte åt. Resulterade i 10 kg+. Sedan blev jag sjukskriven och har varit det i 4 år nu.
När jag vägde 104 kg bestämde jag mig för att ta tag i det. Under ca ½år räknade jag kalorier på allt jag åt, sedan köpte jag vv:s CD och räkande points i 1 år. Då hade jag gått ner 35 kg. Det är 1½ år sedan och jag har räknat points till och från denna tiden också, men har i alla fall gått upp nästan 15 kg. wacko.gif
Nu har jag börjat må bättre och har börjat kunna röra på mig så nu går jag ½timme innan frukost och cyklar träningcykel 3ggr/vecka.
Prommenadrerna har jag börjat med denna veckan, cyklingen har jag gjort i över en månad eftersom jag ska börja träna som rehabilitering och fått de tsom "uppgift" under sommaren. Ska börja med styrketräning nästa vecka.
Jag har tänkt att äta frukost, lunch och middag. Frukter emellan. Frukosten är denna vecka fil, musli, blåbär och banan. Lunch och middag är nästan alltid lagad mat. Går efter mina vv recept och har boken blodsockerblues också. Annars blir det vanligt lagad mat, men med mindre fett(från tex grädde, använder rapsolja).
Jag har tänkt ge detta 4 veckor för att se vad som händer. Är för tillfället VÄLDIGT sugen på allt jag inte ska äta, men det är dag 5 så jag hoppas det är en övergående fas. rolleyes.gif

Har läst igenom allas inlägg och tänkte svara på många, men jag hoppar det. Lycka till med allt ni gör och jag vill gärna fortsätta läsa om era framgångar/motgångar det ger inspiration för att gå vidare.
netaave
CITAT (dammkillen @ 12-08-2005, 00:31)
råkostsallad är en ganska bra fiberrik rätt

Ja visst och kompletterar du den med protein och fett så får du en fullvärdig måltid också!
netaave
Annkina du kommer säkert att fixa det här, "Blodsockerblues" har jag också + några till av Paulun men jag kände att jag inte orkar hålla på att läsa.
Skulle dock rekommendera dig att äta 3 mellis, varav ett lite mer än frukt. Jag tar det som kvällsfika eller mellan lunch och middag, oftast en "rund- och god"- halva med keso och grönsaker.

Lycka till!
pejori
lycka till annkina smile.gif smile.gif
håller tummarna för dej wub.gif
pejori
CITAT (Diabolique @ 12-08-2005, 03:04)
Jodå, den hjälpen fick jag också när jag var sjukligt underviktig.
Jättebra, men man blev lite trött på sempers komplett näring, eftersom chokladvarianten var den enda som gick att få i sig.... Det blev lite tjatigt.

Jag har även provat gainers (proteintillskott för muskelbyggare), och det funkar också bra, men är lite dyrt.

jag lyckades gå upp i vikt genom att använda nuttrilett och andra "bantningsdrycker" som dricka till maten. smile.gif smile.gif
23 kilo upp nu. smile.gif smile.gif
Annkina
CITAT (netaave @ 12-08-2005, 09:39)
Annkina du kommer säkert att fixa det här, "Blodsockerblues" har jag också + några till av Paulun men jag kände att jag inte orkar hålla på att läsa.
Skulle dock rekommendera dig att äta 3 mellis, varav ett lite mer än frukt. Jag tar det som kvällsfika eller mellan lunch och middag, oftast en "rund- och god"- halva med keso och grönsaker.

Lycka till!

Jag har funderat på att byta ut eftermiddags"fikat" till en macka istället, men vill testa så här först. Jag äter ganska mycket vid de andra måltiderna så det borde egentligen räcka.
Äter alltid frukt på kvällen också, glömde skriva det innan.
Annkina
CITAT (pejori @ 12-08-2005, 11:39)
lycka till annkina smile.gif  :)
håller tummarna för dej wub.gif

Tack!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej,

skulle också behöva gå ner några kilo men hur????

Har hela mitt liv nästan behövd tänka på vad jag stoppar i mig p.g.a. fel på ämnesomsättning.

Alla pratar om motion men vad göra när man p.g.a. dålig hälsa inte kan motionera???

All snack om GI, men har dom någon gång hört talas om problem med mage och tarm. Inte tål man då alla dessa bönor och linser o.s.w.
Det finns så många personer som har problem med detta men har ni hört Paulun prata om det och hur dessa personer skall göra? Inte jag i alla fall, men det är klart han vill sälja sina böcker och tjäna stora pengar.

Elisabeth
Annkina
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-08-2005, 12:36)
Hej,

Har hela mitt liv nästan behövd tänka på vad jag stoppar i mig p.g.a. fel på ämnesomsättning.

Alla pratar om motion men vad göra när man p.g.a. dålig hälsa inte kan motionera???

All snack om GI, men har dom någon gång hört talas om problem med mage och tarm. Inte tål man då alla dessa bönor och linser o.s.w.
Det finns så många personer som har problem med detta men har ni hört Paulun prata om det och hur dessa personer skall göra? Inte jag i alla fall, men det är klart han vill sälja sina böcker och tjäna stora pengar.

Elisabeth

Jag har själv varit sjuk i flera år och har fel på balansen så jag vet hur trött man kan bli på alla som förespråkar att man ska motionera för att gå ner i vikt.
Jag gick ner 35 kg utan motion. Det tar sin tid, men det går.
Nu vet jag inte vad det är som gör att inte du kan motionera, men några förslag som jag gjorde när jag orkade.
Träningscykel. Lugnt, man måste inte göra ett spinningpass på 1 timme.
Ett tag gick jag i lägenheten. Satte på musik och gick runt även om det gungade. Var inte rädd för att trilla ihop eller inte orka mer för jag var ju inne och nära till sängen som jag ibland fick stupa i när världen började snurra.

Nu mår jag bättre och orkar de flesta dagar gå en runda på ½ timme och det känns befriande.
Annkina jag har gått mycket hemma, har to.m. pratat med mina grannar under oss ifall jag stör dom. Gör det fortfarande när det är dåligt väder eller när jag mår dåligt. Då blir det fram och tillbaka här.

Annars försöker jag gå min dagliga promenad med stavar, men det räcker inte för att gå ner.

Enkvart eller så på träningscykel kunde jag nog tänka mig med. Men har ingen plats för det hemma, vi pratade om det också.
Och att betala dyra avgift i ett träningsstudio för en kvarts cykling rolleyes.gif

Nu skall jag snart börja i varmbadet igen, men man måste ta sig in i stan och bara få tider. Finns ju en närmare med dom har bara tider tidigt på morgonen och sent på kvällen. Och vilken handikappad orkar det? Mycket genomtänkt huh.gif

Min sambo har gått ner nu 13 kilo med stavpromenader och mer skall det bli säger han.

Elisabeth
netaave
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-08-2005, 12:36)
Hej,

Elisabeth

Jag gick ner dom första 20 kg helt utan motion, och bönor och linser har jag ätit bara några få gånger.
Börja med att skippa vitt socker och vitt mjöl. Ät dom grönsaker du tycker om och kan äta, ät mer pasta och ris(fullkorns) än potatis.
Rör på dig det du kan, jag har ett papper med rörelser man gör sittande på en stol, kopierar gärna det till dom som vill ha. Har också ett vattenrörelseprogram att dela med mig av.
Hallo Neta (får jag säga så?)

jag vet vilka rörelser jag kan göra i vatten. Problemt är att jag inte kan röra höger arm så mycket p.g.a. en prothes där och sedan får jag vara väldigt försiktig med min trasiga rygg.

vi äter mycket grönsaker, inte kaffebröd eller andra sötsaker. Blir jag sugen på något sött så tar jag en liten bit mörk schoklad ( minst 80 % kakao)

Vit bröd äter vi nästan aldrig. det enda jag syndar med är en skvätt grädde i maten. Den kan jag bara inte låta bli, utan den kan det kvitta att äta.
Eller ett glas rödvin då och då, det tycker jag också är gott. Nåt gott måste man ju kunna unna sig eller hur.

Har man så mycket värk som jag så vill man ju har något gott. Något som man tycker att nu leker livet.. rolleyes.gif

Som jag ju sa innan så har jag nästan hela mitt liv tänkt på det jag åt. Men nu är jag lite dåligt med det.

Men idag blir det fisk igen, gubben min har gjort en fin fisklåda och just nu håler han på med fiskbullar som vi skall frysa in ( och så kommer jag med grädden till såesen, bara en skvätt...)

Elisabeth
lavendel2
Hej! rolleyes.gif
Alla dom här råden som säger att man ska äta så många gånger om dan...mål och mellanmål...jag skulle bli döstressad av det!! unsure.gif
Och om det är nåt jag går upp i vikt av så är det sån stress!!!
Äter när jag är hungrig..äter det jag är sugen på..och rör mej rätt mycket till vardags...inte gör det mej till världens smalaste men jag går inte upp i vikt!! rolleyes.gif
Däremot finns det en typ av stress som jag magrar av...det är när jag är engagerad i nåt intellektuellt stimulerande projekt...hjärnan går på högvarv...det verkar förbränna massor av kalorier!!
Lavendel
Rossi
CITAT (lavendel2 @ 12-08-2005, 14:30)
Däremot finns det en typ av stress som jag magrar av...det är när jag är engagerad i nåt intellektuellt stimulerande projekt...hjärnan går på högvarv...det verkar förbränna massor av kalotier!!
Lavendel

Ha, ha! Ja, det känner jag igen! För att inte prata om när man är nyförälskad! Då rasar jag i vikt!

Jag är inte tjock alls och behöver inte gå ner i vikt men den senaste månaden har jag börjat med golf och spelar/tränar VÄLDIGT mycket och är väldigt engagerad och går upp i det med liv och lust och poff så har jag bara tappat 2 kilo! Visserligen har jag ju fått väldigt mycket mer motion p.g.a. golfen men jag tror också på att jag förbränner mycket mer när jag går på högvarv!
netaave
CITAT (lavendel2 @ 12-08-2005, 14:30)
Hej! rolleyes.gif
Alla dom här råden som säger att man ska äta så många gånger om dan...mål och mellanmål...jag skulle bli döstressad av det!! unsure.gif
Och om det är nåt jag går upp i vikt av så är det sån stress!!!
Äter när jag är hungrig..äter det jag är sugen på..och rör mej rätt mycket till vardags...inte gör det mej till världens smalaste men jag går inte upp i vikt!! rolleyes.gif
Däremot finns det en typ av stress som jag magrar av...det är när jag är engagerad i nåt intellektuellt stimulerande projekt...hjärnan går på högvarv...det verkar förbränna massor av kalorier!!
Lavendel

Stress är en stor bov i dramat när det gäller att försöka gå ner i vikt, det kan jag skriva under på som levt med ett cancersjukt barn, och då blev det inga onödiga kalorier det kan jag lova.
Detta märker jag nu också, man går inte upp, men inte ner ett gram heller.
netaave
Alla som vill gå ner i vikt, kan det också, det gäller bara hitta rätt metod.
Det är alltid en fråga om intag och uttag
När jag inte gick ner trots operation trodde jag också det var kört, men det var det ju uppenbarligen inte.
Jag är också ganska orörlig och använder både rollator, kryckor och stavar när jag är som sämst, men det är aldrig kört
Rossi
CITAT (netaave @ 12-08-2005, 14:51)

Enligt Fredrik Paulun så är det inte fullt så enkelt alla gånger och han lär ut knep hur man ska lura fettcellerna att släppa ifrån sig fettet. Ni vet, det där med att äta starka och färgrika saker som paprika, chili, stark senap etc. etc. Det spelar också roll när man äter och hur ofta man äter m.m. m.m.

Jag tycker att hans bok Allt om fettförbränning är väldigt intressant att läsa även om man inte är överviktig. Jag har läst den mer för hälsans skull och att jag vill äta rätt. Om man tycker att man inte äter så mycket men ändå inte går ner i vikt så kan man få förklaringen i hans bok. Jag kan varmt rekommendera den!
Pinup
CITAT (dammkillen @ 12-08-2005, 08:56)
Sedan jag börjat äta mera grönsaker och fiber i maten så kan jag äta nästan hur mycket som helst ;-) , jag kan proppa i mig tre fulla tallrikar med mat på en dag, men det märks tydligt när man äter ostmackor att man blir fet, jag har ju gått upp i vikt på det sättet så jag vet. Det är ju när man äter för mycket feta saker som man blir fet.

En annan grej jag gjort är att äta findus färdiga grönsakspåsar, det är enkelt och bra att få ett tillskott av grönsaker i maten utan att behöva tillreda så mycket av grönsakerna själv.

Det finns ju mycket färdigt, t.ex. färdiga bönor och linser på konserver är ju jättebra för att få i sig alla de nyttigheter de innehåller

Tallriksmodellen är också bra, den tredelade, en halv tallrik grönsaker, en del kolhydrater, en del protein. Fungerar väldigt bra. Det är ju när man äter så som det går att äta nästan hur mycket som helst utan att gå upp i vikt.

Jag har brukat tänkt så att en första prioritering är att man ska lära sig hålla vikten så att man sedan när man gått ner vet hur man håller vikten.
Annkina
CITAT (netaave @ 12-08-2005, 14:51)
När jag inte gick ner trots operation trodde jag också det var kört, men det var det ju uppenbarligen inte.
Jag är också ganska orörlig och använder både rollator, kryckor och stavar när jag är som sämst, men det är aldrig kört

Håller med dig fullt. Det är aldrig kört. ALLA kan gå ner i vikt OM DU ÄR ÖVERVIKTIG annars kan det vara svårt. Att komma ner till de ideal som många tonåringar strävar efter idag är kanske inte så lätt.

Problemet är väl att det inte finns EN metod som passar alla.
dammkillen
jag hörde ett tips att man ska värma upp/koka vattnet istället för att dricka det kallt, för att som det verkade varmt vatten ska hjälpa till att hålla vikten bättre än kallt
Malvia
Den här tråden kan du läsa i, Hörnbjörn!
Bettson
Maken och jag själv har minskat vår sockerkonsumtion högst betydligt.

Det finns inte rörsocker i huset en gång. Fast vi är bekymrade över våra tonåringar. Datanördar ni vet och det har varit högsta mode att smälla i sig red bull, coca-cola och annat för att hålla sig vakna på nätterna. jag skulle vilja säga att de är läsk och energidrycksberoende.

Nu har vi genom en hel del påverkan fått den yngstes öra i alla fall. Han hävdar nu att det är kolsyran han vill åt för att det känns fräschare än vanligt kranvatten. Om vi köper en maskin som kolsyrar vattnet så är han med på att sluta med läsken.

Nu undrar jag. Om det finns något i dessa tillsatser som ändå retar sockerberoendet och om ni har några bra tips på soda-streams?
Boxer
Att dansa bort pizzan är helt klart roligast. Kolla här!
Biggan_
CITAT (Boxer @ 26-08-2005, 15:54)
Att dansa bort pizzan är helt klart roligast. Kolla här!

Häftigt! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
dammkillen
hej. hur går det för era viktnedgångar?
jag är i alla fall nere i 95 kg från att ha vägt 96-97. *ler* Ett helt kilo. så nu får jag se om jag kan fortsätta gå ned mera.
Biggan_
CITAT (dammkillen @ 03-09-2005, 15:34)
hej. hur går det för era viktnedgångar?
jag är i alla fall nere i 95 kg från att ha vägt 96-97. *ler* Ett helt kilo. så nu får jag se om jag kan fortsätta gå ned mera.

Jag har nog gått upp några hekto, i stället för ner sad.gif
Har inte brukat allvar sad.gif
Hannele
Jag behåller min vikt ia alla fall..
Kathy
CITAT (netaave @ 12-08-2005, 15:51)
Det är alltid en fråga om intag och uttag............................ men det är aldrig kört

Visst är det så. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon