Katti med torpet
Morrn på er

Står just och skär potatis och kött till en gulash-gryta när ett litet problem dyker upp.
Enl receptet skall jag använda fint tärnad biff. Bryna den, tillsätta tärnad potatis, vatten och kryddor mm. Koka i 6-8 minuter och sen skall det vara klart. Jag har dock köpt färdiga grytbitar på ICA (nöt), istället för biff och jag blir plötsligt väldigt osäker på om 6-8 minuter kommer att räcka som koktid. Om det är framdelskött krävs det väl snarare 50 minuter?
Idiotiskt nog står det inte vilka styckningsdelar grytbitarna är från, bara att de är svenska.

Någon som har erfarenhet av färdiga grytbitar?
Lägger jag i potatisen i början och köttet behöver längre koktid blir det ju bara mos av potatisen...

Hoppas på morgonpigga kockar
Ralf
Tärna kötet i mindre bitar o fräs det så blir det nog bra.
råse-marie
Grytbitar brukar ha längre koktid som du säger .
Jag brukar koka runt en timme .
Lycka till smile.gif
råse-marie
CITAT (Ralf @ 09-08-2005, 06:06)
Tärna kötet i mindre bitar o fräs det så blir det nog bra.

Godmorron smile.gif

nej det räcker inte det kommer inte att gå att äta sad.gif
Katti med torpet
Tack för svar så här i arla morgonstund.
Misstänkte att det var lite för enkelt med de färdiga bitarna. Nåja jag får väl koka köttet tills det är klart och lägga i potatisen sedan.

Kan inte låta bli att undra över det strimmlade köttet som säljs på samma sätt. Det används ju till wok, eller? och en wok kokar man ju inte, bara bryner snabbt. Om det är samma kött borde det ju bli väldigt segt, eller använder de annat kött till strimlor?
Idiotiskt att det inte står ett smack på förpackningarna, kan ju bli hur fel som helst om man inte tänkter till innnan.
råse-marie
Har aldrig provat det unsure.gif men det är ju olika koktid för olika delar .
Men jag avskyr segt kött mad.gif kokar hellre förlänge så det bara faller i bitar wub.gif mums wub.gif

Kanske kommer det lite utförligare svar när alla sjusovare har vaknat laugh.gif
HippieSpellan
håller med råse. Men vad jag funderar mer över är: kliver du alltid upp fem på morgonen för att göra lunchlåda?
SOLVEIG
GOD MORGON!

JA , ta hellre till rejält med tid, än att få segt kött. Blää!

Själv har jag alltid undrat detsamma som du. Varför kan de inte sätta ut vilken styckningsdel köttet kommer ifrån. Det är ju jätteskillnad på tillagningstider.

Även angående förekomsten av senor,fett m.m. är det ju stor skillnad.

Jag har blivit bjuden på grytor, gjorda av färdiga köttbitar som har varit minst sagt olika. Hela skalan från toppen till botten.

Nu skall det väl komma ut färdigtstrimlat har jag läst. Min första tanke då var: "Vad bra, men de kommer väl att deklarera så att man vet vad man har att hantera."

Det skall inte få bli en slasktratt för överblivna småbitar, kanske t.o.m. dyrare än en hel köttbit bara därför att de har skurit eller strimlat det .

smile.gif Smaklig måltid!
Katti med torpet
"håller med råse. Men vad jag funderar mer över är: kliver du alltid upp fem på morgonen för att göra lunchlåda?"

Nja, visst kliver jag upp runt 5 varje morgon men det är inte alltid jag lagar mat. Oftare blir det disk, städning och annat som jag är alldels för trött för att göra på kvällen (läs kl.19) biggrin.gif

Kan meddela att köttet behövde bortåt 45 minuter för att bli som jag ville ha det. Kan fortfarande inte begripa hur det är med det strimlade "wok"köttet som säljs på samma vis. Funderar på att maila ICA och fråga hur det igentligen är tänkt...
Ceja
Du behöver inte maila till ICA.

Det strimlade köttet som är tänkt att använda till wokning är skuret på ett annorlunda sätt. Fläskkött tar längre tid att koka men om det är finstrimlat på rätt sätt, med så korta fibrer som möjligt och tvärsöver, inte längs med, så får du ett mörare kött som tar tydligt kortare tid att tillaga.

Jag köper väldigt sällan färdiga grytbitar i affären helt enkelt därför att de har styckats på helt fel sätt och kommer att vara sega och svårtuggade om du inte kokar dem i timmar och timmar men gör det gärna om en vaken styckmästare har varit framme och gjort underverk med överblivna köttbitar.
netaave
När jag wokar kött låter jag det gå själv en stund innan jag lägger i grönsakerna, annars riskerar man att det blir "skosula"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon