|
Åkte ned till täppan när det mest idoga regnet avtog. Det var inte kul. Jag hade haft oartiga gäster. Upptäckte rätt snabbt ett stort mansfotsavtryck i löklandet. Insåg strax efter att mitt rabarberstånd var skövlat. Alla blad var slängda härs o tvärs över blommorna. Gick runt och inspekterade... En skönt blommande digitalis hade blivit uppryckt ur jorden och blommorna var avplockade. En lika fint blommande röd lobelia var också uppryckt ur jorden och skövlad på alla blommor. Halva stånde av purpurklätt var avbrutet men hängde kvar i luften. Ett stånd King Edward upptaget. Potatisen låg kvar på jorden, de var nog inte stora nog ännu. Ett stånd bondbönor hade också ryckts upp med rötterna och röda krusbärsbusken var länsad. Grannen hade befriats från låset på sin stora låda, och blivit av med två plasthinkar och två plastlådor (att plocka krusbär i  ?) ... Den ena hinken hittade jag vid parkeringen tillsammans med avskuren blast från gul lök. I en annan grannes lott låg morotsblasten avskuren. Troligen hade någon även skördat morötterna. Jag ringde runt till de jag känner och bad dem komma ned. Fick dessvärre inte tag i ordförande för föreningen. Lotter längre från gångstråket hade klarat sig bättre. Detta är så himla trist. Man har jobbat, jobbat och jobbat i ett halvår... och sen ska man inte få njuta av skörden i fred.  Ska jag ringa polisen?  Nej, det är bara att bita ihop och hoppas att resten får vara ifred.
Sulawesii
11-08-2005, 18:53
Fy vad tråkigt.....
mayababy
11-08-2005, 19:01
CITAT (Annki @ 11-08-2005, 19:43) Åkte ned till täppan när det mest idoga regnet avtog. Det var inte kul. Jag hade haft oartiga gäster. Upptäckte rätt snabbt ett stort mansfotsavtryck i löklandet. Insåg strax efter att mitt rabarberstånd var skövlat. Alla blad var slängda härs o tvärs över blommorna. Gick runt och inspekterade... En skönt blommande digitalis hade blivit uppryckt ur jorden och blommorna var avplockade. En lika fint blommande röd lobelia var också uppryckt ur jorden och skövlad på alla blommor. Halva stånde av purpurklätt var avbrutet men hängde kvar i luften. Ett stånd King Edward upptaget. Potatisen låg kvar på jorden, de var nog inte stora nog ännu. Ett stånd bondbönor hade också ryckts upp med rötterna och röda krusbärsbusken var länsad. Grannen hade befriats från låset på sin stora låda, och blivit av med två plasthinkar och två plastlådor (att plocka krusbär i  ?) ... Den ena hinken hittade jag vid parkeringen tillsammans med avskuren blast från gul lök. I en annan grannes lott låg morotsblasten avskuren. Troligen hade någon även skördat morötterna. Jag ringde runt till de jag känner och bad dem komma ned. Fick dessvärre inte tag i ordförande för föreningen. Lotter längre från gångstråket hade klarat sig bättre. Detta är så himla trist. Man har jobbat, jobbat och jobbat i ett halvår... och sen ska man inte få njuta av skörden i fred. :( Ska jag ringa polisen? :lol: Nej, det är bara att bita ihop och hoppas att resten får vara ifred. Åh, stackars dig (och dom andra som blivit drabbade)! Förstår verkligen att du är ledsen! Det är inte roligt när vinterns och vårens drömmar samt vårens och sommarens jobb går upp i rök! Jag skrev just i en annan tråd om "allmänna" blommor som blivit skövlade på vår gård. Varför??? Finns det någon psykolog här på Odla som kan förklara varför man gör sådana saker? Ren förstörelselusta! Vi har inte (peppar,peppar) råkat ut för förstörelse i vår koloniträdgård. "Bara" ett litet inbrott för några år sedan. "Snorungar" (?) som, efter att ha slagit sönder ett fönster, tog gammal glass och bär ur frysen, några billiga prydnadssaker och diverse andra småsaker. Efter detta har vi aldrig några "värdefulla" prylar kvar i stugan under vinterhalvåret. Vi försökte polisanmäla men, la ner eftersom det inte ledde till någonting!
Bettson
11-08-2005, 19:16
Gillra en fälla, gärna något som märker förövarna. Snubbeltråd som utläser sprayburkar med färg eller nåt. Gärna rosa så det syns.
Fialotta
11-08-2005, 19:30
Hur kan folk göra så...man blir ju heligt...fb...inte ens kyrkogårdar får vara ifred, rivs upp blommor och allmänt förstör...var till min mammas grav förra helgen och ett flertal gravar va skändade upprivna blommor och spejat med färg på gravstenar....ingen respekt för nånting nu för tiden
 Gräv en grop och kamouflera med gräs. Vittja fällan och mata otyget med fem kilo rå lök.
Susanna
11-08-2005, 20:36
Förjävligt rent ut sagt. Jag skulle gråta mängder om jag råkade ut för något liknande. Hur tusan är människor funtade`?
Bettson
11-08-2005, 20:50
Jag bodde en gång så att festfirarna på ortens hotell gick förbi mitt hus. Höga häckar var det oxkså. Så vissa som behövde göra sina behöv gick in i min trädgård och utnyttjade den som toalett. Jag har varit djurskötare i min ungdom så lite skit stör mig inte utom i ett avseende.. Människoskit i min trädgård. Nej tack, det var inte roligt at mocka varje lördagsförmidda. Men jag kom på att slangbella behövde man inte vapenlicens för. Gick ut i skogen och samlade tallkottar. Torkade som i ugnen så att de blev lagom spretiga. Så offrade jag en kväll och satte mig att vänta. Lagom när två killar dragit ner brallorna och satt och kackade under min jersminbyske så slog jag till. Det tog ganska bra för jag använde mycket slangbella när jag var lite. Herrarna hade säkert präktiga blåmärken. efter det så hände detta aldrig mer. Vad skulle dom säga. Jag hade bara sagt att jag övade prickskytte inne på min tomt och att jag inte såg dom.
Hot Cocao
12-08-2005, 00:16
kristerh
12-08-2005, 08:36
Tråkigt, jag kan inte förstå vad det är för typer som går ner i mörkret o snor grönsaker, lök o annat, så mycket kostar de inte att köpa i affären att det skulle vara lönsamt  kan man inte sätta nån grind ner till parkeringen så att bara de som har lott där kommer åt att parkera nattetid krister
Vad ledsen jag blir när jag läser
Bettson
12-08-2005, 15:52
Man kan fortfarande gillra fällor.
jag hade ovälkommet besök i stallet om nätterna.
Jag tog en tom whiskeypava och blanda ut jodopax så att det hade samma färg som whiskeyn.
Och smaka på de ni som vet vad jodopax är. Förmodligen hade deras smakläkar inte hämtat sig på flera dagar.
Bettson
12-08-2005, 15:59
En gräv entreprenör jag känner hade ständiga stölder i sina portabla dieseltankar.
När det började närma sig slutet i en tank preparerade han denna diesel med diverse tillsatser.
Tjuvarnas bilmotor skar en knappkilometer från farmartanken. Dessutom så var tjuvarna så klantiga att de kom tillbaka dan därpå och skulle klå upp entreprenören för att han hade förstört deras motor.
Snacka om klantigt erkännande
Flamingon - växtgalning
12-08-2005, 16:54
helt underbara anekdoter du kommer med Bettson. sådana som håller på och gör sådana saker ska sättas på plats (men det ska inte gå överstyr).
Tack för all empati och alla underbara tips! Jag hade tänkt lägga ut strategiska råttfällor... men nu har jag fått många fler bra tips!  Och jag är INTE att leka med just nu. För idag konstaterade vi att fler fått besök. Upptagen potatis, avplockade bär m m. Och jag tvingades inse att min himmelsblå vädd och en nyplanterad temynta också var skövlade. Ja, mat fick de på bordet, vackra blommor därtill... och en näsbränna ska de få så att de aldrig vågar sig tillbaka! Vi kan inte låsa in området Krister! Du vet var det är... Folk kan inte hålla reda på nycklarna, så det blir ett elände för föreningen. Sen ber jag Bettson om en förklaring av vad jodopax är? Skicka gärna PM! Låter som en intressant idé!
*Felix matte*
12-08-2005, 19:56
Så tråkigt att folk inte kan låta bli andras egendom...hoppas att du Annki på något sätt kan få fast sabotörerna.
Bettson
12-08-2005, 20:00
CITAT (Annki @ 12-08-2005, 20:33) Tack för all empati och alla underbara tips! Jag hade tänkt lägga ut strategiska råttfällor... men nu har jag fått många fler bra tips!  Och jag är INTE att leka med just nu. För idag konstaterade vi att fler fått besök. Upptagen potatis, avplockade bär m m. Och jag tvingades inse att min himmelsblå vädd och en nyplanterad temynta också var skövlade. Ja, mat fick de på bordet, vackra blommor därtill... och en näsbränna ska de få så att de aldrig vågar sig tillbaka! Vi kan inte låsa in området Krister! Du vet var det är... Folk kan inte hålla reda på nycklarna, så det blir ett elände för föreningen. Sen ber jag Bettson om en förklaring av vad jodopax är? Skicka gärna PM! Låter som en intressant idé!  Jodopax är bakteriedödande medel man tvättar sår p¨å djur med. Finns på apoteket
Ja...skogsägare har ju börjat skvätta grisskit i granplanteringarna eftersom det försvinner så mycket smågranar före jul...inte så kul när de tinar inne i det nystädade... Om du kunde åstadkomma nåt liknande... Det är för djävligt ärligt talat...vi har grannungar en bit härifrån som ena mopeden efter den andra skar för...vilket troligen berodde på att grannarna där börjat tömma glykol i bensindunkarna när de tröttnat på att aldrig få ha gräsklipparbensinen i fred... Hoppas du kommer på nåt riktigt bra...
kristerh
13-08-2005, 17:34
CITAT (Annki @ 12-08-2005, 20:33) Vi kan inte låsa in området Krister! Du vet var det är... Folk kan inte hålla reda på nycklarna, så det blir ett elände för föreningen. Jo jag vet var det är, ett annat tips är att skaffa nåt kodlås, då slipper ni nycklar. krister
Tack för tipset! Ska vidareförmedla det. Men jag vet inte om det hjälper med tanke på trafiken på vägen.. tror inte man kan sätta dit en stor grind om man inte kan parkera bilen på ett betryggande sätt när man ska låsa upp.
För jäkligt att inte få ha sina saker ifred. Efter att ha lagt ner så mycket möda och kärlek. Hoppas det är en engångsföreteelse, som ni snart kan lägga bakom er så att ni vågar satsa igen.
Fialotta
14-08-2005, 10:15
CITAT (pejori @ 14-08-2005, 11:06) Nämen...är folk inte kloka nu för tiden...man blir ju f.b till max ta fram hagelbössa pejori...men det är ju redan gjort så det hjälper nog inte nu
Fialotta
14-08-2005, 10:23
CITAT (pejori @ 14-08-2005, 11:16) Va synd...ett foto hade suttit fint...och sedan till allmän beskådan för idioten  *kramar om*
Har folk inget samvete alls... Hemska människor.
Jill-Ulrika
14-08-2005, 22:49
Den här tråden får mig att tänka på ett TV-program om englands värsta grannar som sändes i TV4 eller på 3:an för ett tag sen. Programmet visade prov på grannars förmåga att verkligen göra livet surt för sin omgivning genom diverse djävulskap. De trakasserade hade därför börjat dokumenterat händelserna med en dold videokamera. Det är ofattbart vad endel är kapabla att göra när de tror ingen ser dem. Kanske kan det vara ett alternativ om förstörelsen fortsätter, att rigga kameror, det är dyrt men kanske kan det hjälpa till att avslöja bovarna. Gissar att det är den man minst anar. I flera avsnitt av nämnda TV-program var det just de närmsta grannarna som ställde till det.
CITAT (Bettson @ 12-08-2005, 16:52)  Man kan fortfarande gillra fällor.
Jag tog en tom whiskeypava och blanda ut jodopax så att det hade samma färg som whiskeyn. Och smaka på de ni som vet vad jodopax är. Förmodligen hade deras smaklökar inte hämtat sig på flera dagar. CITAT (Bettson @ 11-08-2005, 21:50)  /.../ Men jag kom på att slangbella behövde man inte vapenlicens för. Gick ut i skogen och samlade tallkottar. Torkade som i ugnen så att de blev lagom spretiga. /..../ Vad skulle dom säga. Jag hade bara sagt att jag övade prickskytte inne på min tomt och att jag inte såg dom.  CITAT (Tesa @ 12-08-2005, 21:25)  Ja...skogsägare har ju börjat skvätta grisskit i granplanteringarna eftersom det försvinner så mycket smågranar före jul...inte så kul när de tinar inne i det nystädade... Om du kunde åstadkomma nåt liknande... Det är för djävligt ärligt talat...vi har grannungar en bit härifrån som ena mopeden efter den andra skar för...vilket troligen berodde på att grannarna där börjat tömma glykol i bensindunkarna när de tröttnat på att aldrig få ha gräsklipparbensinen i fred... Hoppas du kommer på nåt riktigt bra...  Lysande idéer!
fy sjutton vad vidrigt!!!!  Folk som har så lite respekt för andras egendom borde ha stryk... Själv har jag blivit av med två små nyplanterade taklökar i våras, och bara det gjorde mig fly förbannad. Att bli av med sådär mycket skulle nog ge mig en hjärtattack!!! Jag tycker att du ska polisanmäla! Vill inte polisen göra nåt åt saken så har du iallafall försökt!
Inläggen är från 2005
Red Top
31-07-2009, 16:05
Gamla trådar blir som nya i sommartorkan.
ojoj... haha
Nu mera kollar jag när första inlägget gjordes, innan jag svarar i en tråd... Det är lite irriterande att sitta och försöka svara och se att tråden är fyra år gammal.
CITAT (Alba @ 31-07-2009, 17:01)  Inläggen är från 2005 Hoppsn då, kan bli sådär när man söker på t.ex Rabarber och nyfiket läser de flesta länkar som dyker upp och inte tänker på när de är skrivna. Jag tyckte "hämnd"förslagen var så roliga att jag inte kunde låta bli att kommentera.
zaaritha
01-08-2009, 19:12
Fy fasen vad otrevligt!
skogstroll
02-08-2009, 08:08
jodopaxgroggen lät som en bra idé tycker jag! man kanske kan lägga den i sin kolonilott, de kanske vill grunda med lite grogg innan de börjar skövla... och fy sjutton vilka typer
Grisskit på granarna var bra tycker jag, när det gäller jodopax är jag mera tveksam. Vet iofs inte hur giftigt det är, men tänk om något barn eller yngre tonåring som inte vet hur whisky skall smaka blir allvarligt skadad. Tror till och med att det är straffbart att medvetet försöka skada någon även om det är en inbrottstjuv, vill minnas att mannen som för några år sedan gjöt in vassa glasbitar på krönet av sin mur fick dryga böter. Men jodopax kanske inte är farligt alls och då är det OK, för visst är det ett jäkla sätt att inte respektera andras egendom. Gita.
Rosmarin
03-08-2009, 15:08
CITAT (Gita @ 02-08-2009, 15:47)  Grisskit på granarna var bra tycker jag, när det gäller jodopax är jag mera tveksam. Vet iofs inte hur giftigt det är, men tänk om något barn eller yngre tonåring som inte vet hur whisky skall smaka blir allvarligt skadad. Tror till och med att det är straffbart att medvetet försöka skada någon även om det är en inbrottstjuv, vill minnas att mannen som för några år sedan gjöt in vassa glasbitar på krönet av sin mur fick dryga böter. Men jodopax kanske inte är farligt alls och då är det OK, för visst är det ett jäkla sätt att inte respektera andras egendom. Gita. Samtidigt måste man väl få lov att förvara utspädd jodopax i en glasflaska hemma hos sig själv eller på sin egen kolonilott utan att skriva på flaskan vad den innehåller tycker jag. Kunde man ju inte ana att någon skulle få för sig att smaka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|