Full version: Latin
kristerh
jag har köpte ett golvur från 1700 talet på auktion och en inskription på urtavlan lyder:
Sie Vol (kan vara sol) vifur Aetas,
jag skulle bli jätteglad om någon hade tips på hur jag kan översätta eller ännu bättre om någon kan latin och kan tala om för mig vad det står wub.gif
krister
Magdis
Aetas betyder iallafall nåt med tid, tidevarv. ålder. Ska försöka luska redan på resten också.
kristerh
hoppas du hittar nåt wub.gif wub.gif
krister
Magdis
Letar febrilt men hittar inte orden. De latinska orden böjs ju så att man inte känner igen dem från grundformen. Vi får hoppas på att farbrorn kan komma på det, han är ju duktig på språk.
kristerh
Det är ju så svårt att läsa, de skrev ju så snirkligt på den tiden...
ska försöka lägga in en bild så kanske någon ser vad det står wink.gif
tack norrbottens-magdis för att du försökte, jag fick iallafall ett ord rolleyes.gif
krister
Magdis
Ja det vore roligt att få se en bild. Det första ordet undrar jag om det kunde vara sic istället för sie.
Åbo
Kan det stå 'Sic volvitur aetas'? I så fall passar det bra på en klocka för det betyder - Så går tiden.
Magdis
CITAT (Åbo @ 16-08-2005, 16:17)
Kan det stå 'Sic volvitur aetas'? I så fall passar det bra på en klocka för det betyder - Så går tiden.

Det låter ju högst troligt att det är så! Dåså....mysteriet löst! smile.gif
Åbo
Kollade sen lite på nätet också och såg att det finns en urfirma som tydligen haft den devisen på sina ur under 1700-talet. Kolla följande hemsida under rubriken 'historia':

http://www.stiernsundsur.se/
kristerh
CITAT (Åbo @ 16-08-2005, 16:17)

Ja men det måste det vara wub.gif wub.gif wub.gif
STORT TACK.
krister
kristerh
CITAT (Åbo @ 16-08-2005, 16:20)
Kollade sen lite på nätet också och såg att det finns en urfirma som tydligen haft den devisen på sina ur under 1700-talet. Kolla följande hemsida under rubriken 'historia':

http://www.stiernsundsur.se/

vad kul, det står faktiskt stiernsund på urtavlan oxså wink.gif ska raskt hem o se om jag hittar nån årsmärkning oxså.
krister,
farbror B

Sålunda är tidens gång

fri översättning
(sic betyder oftast "på så sätt" "på detta sätt")
Magdis
CITAT (farbror B @ 16-08-2005, 18:08)

Sålunda är tidens gång

fri översättning

Och där kom magister B och slog i spiken med ett enda slag! Tjusigt!
Reserv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-08-2005, 19:01)

Sålunda är tidens gång

fri översättning

Nja, ja, ja, Åbo slog väl ändå in spiken bra långt innan Farbrorn kom och slog tongue.gif
Magdis
CITAT (Reserv @ 16-08-2005, 19:03)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-08-2005, 19:01)

Sålunda är tidens gång

fri översättning

Nja, ja, ja, Åbo slog väl ändå in spiken bra långt innan Farbrorn kom och slog tongue.gif

Ja, ja, ja men jag visste att han skulle kunna det och det blev en ännu mer korrekt översättning. tongue.gif rolleyes.gif
kristerh
Vad ni är duktiga rolleyes.gif kan berätta att uret är tillverkat år 1736 enl dateringen på klockan, här kommer lite bilder:

krister
kristerh
Och vart tog de då vägen, ett spöke på tråden kanske, jag försöker igen...

Uret med öppen lucka

närbild

luddig latin

text på insidan av luckan

krister
kristerh
Bild 2 vill inte
närbild
krister
Magdis
Det var verkligen en jättefin klocka Krister. smile.gif
kristerh
Ja, jag är jättenöjd rolleyes.gif ska bli spännande att se om den fungerar, måste sätta fast järntyngderna, kanske gör det imorgon om jag får tid, jag både tror o hoppas den fungerar, jag skruvade lite på vreden och de verkar fungera.
krister
mulle
Jag var för första gången inne och kollade ditt album.
Det är inte bara klockan som är vacker - vilken utsökt smakfull trädgård du har!
wub.gif
Mulle
Airamya
Vilken fantastisk klocka! Och så lustigt att de skrivit i den att de ropat in den på auktion smile.gif En bit historia i en bit historia... Underbart wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon