|
Jag grunnar och grunnar på hur jag skulle kunna tillverka skyltar själv till mina rosor. Tycker det blir för dyrt att köpa färdiga....
Skyddar lack mot att träplattor ruttnar??? Jag funderar på om man skulle kunna såga ut små rektangulära träskyltar, limma på en träpinne med superlim, skriva på skylten och sedan lacka alltihopa....
Någon som vet om det skulle hålla???? Eller måste man göra i metall??? Har stenar som jag skrivit på men skulle alltså vilja ha skyltar istället
kristerh
16-08-2005, 14:45
kom på att i slöjden i skolan "plastade" vi in höstlöv o annat, kan det inte vara en variant man plastar helt enkelt in etiketterna i plast med nån cm tjockt lager  det var nån flytande sörja man använde  det var några år sedan och jag kommer inte riktigt i håg vad medlet hette men kolla i någon färgaffär de vet säkert. krister
Smart idé!!! Måste gå till färgaffären på väg hem från jobbet och fråga!!!
Vad tror ni om det här annars? Hittade det på Panduros sida:
HOBBYCLAY TERRAKOTT.500G Varuinformation: Hobby Clay är en lera som stelnar och får en keramikliknande yta efter 1-2 dygns lufttorkning. Lätt att forma, spricker inte och krymper minimalt. Kan målas med hobbyfärger.
Terrakottafärgad. (finns även vit)
Förp. med 500 g. Katalogsida: 05H s.265 A-Pris: 46,00 SEK
Tänkte att om man gör en rektangulär skylt och innan den stelnar sätter man dit en metallstav instucken lite baktill. Skriver när det stelnat och lackar sedan. Frågan är om det klarar frost....
Någon tunn metallskylt som du präglar in bokstäver i kanske. Borde gå att få tag på metallark som du kan skära till/få tillskuret kanske med rundade hörn så de ej är så vassa.
Fåglarna drar väl upp dem bara...
Pfaffan
16-08-2005, 16:13
Jag skulle bränna in texten i hemgjorda träskyltar med lödpenna och sedan lacka eller ev. olja ordentligt med preparat avsedda för utomhusbruk. Det borde kunna se bra ut flera år, och om inte kostar det ingenting att göra nya... en burk med lack eller olja borde räcka till många års nytillverkning av små skyltar.
/Pfaffan
Ja vid närmare eftertanke verkar det jobbigt med leran. Får nog bli metall eller trä...
gammelnalle
16-08-2005, 18:07
Jag föreslår ett FETT träd.... Gärna ene!!!
Enestavar har i urminnes tider använts som "stolpar" till gärdesgårdar och de körs ner i marken obehandlade.....
Be en markägare om lov att få ta en ene-buske (diameter 4-6cm RÄCKER)
såga sedan ut TUNNA skivor SNETT genom den så får du en avlång bricka. Putsa med sandpapper och BRÄNN med brännjärn eller lödkolv. Fernissa (lacka) om du VILL men det behövs knappast om du tar ene.
FURU (tall) funkar också. Och Lärk.
björn
Ener är bra ja, jag har använt det som skaft till trädgårdsredskap. Mycket skönare än plast, och mycket hållbarare också. De billiga små trädgårdsredskap jag köpt för 29.90 i trepack har åtminstone haft plast som gått sönder av sig själv. Jag har dessutom smörjt in dem med linolja. I potatislandet i år använde jag granstickor, som jag skrev på med tusch, kanske inget som håller flera år, men det är ju enkelt och "gratis". Den som vill ha lite snyggare kan ju putsa, annars räcker det med hyvel och såg.
Yin o Yang
17-08-2005, 09:00
CITAT (stina @ 16-08-2005, 20:22) Tack snälla ni för tipsen!! Jag har både en och tall att ta av på tomten!!!  :rolleyes: :rolleyes: Får vi se resultatet i något album
På apoteket säljs stora buntar med träpinnar, modell större glasspinnar, som används då man tittar folk i halsen. Låt dem bada i järnvitriol och skriv texten med blyerts! Mulle
CITAT (mulle @ 17-08-2005, 11:06) På apoteket säljs stora buntar med träpinnar, modell större glasspinnar, som används då man tittar folk i halsen. Låt dem bada i järnvitriol och skriv texten med blyerts! Mulle Har du provat denna smarta idé???? Tror du man istället för blyerts kan skriva med bläck/tusch och sedan lacka dom???
CITAT (Yin o Yang @ 17-08-2005, 10:00) CITAT (stina @ 16-08-2005, 20:22) Får vi se resultatet i något album  Absolut!!! När jag bestämt mej för vilken idé jag ska anamma ska jag ägna vintern åt att tillverka alla skyltar - jag behöver många!!! Så till våren kommer resultatet
CITAT (stina @ 17-08-2005, 13:47) Tror du man istället för blyerts kan skriva med bläck/tusch och sedan lacka dom??? Det borde man ju kunna, tycker jag. Men kloka här på forumet brukar alltid hävda att blyerts är bäst... Nej, jag har inte testat idén själv men jag tror att jag skulle göra så om jag behövde skyltar. Mulle
Tänkte bara att i alla fall lackningen borde göra att dom inte murknar med en gång... Och blyerts syns ju inte så väl på långt håll...
kerstin z5-6
17-08-2005, 20:53
Järnvitriol har jag inte testat men halspinnar o blyerts .. nog sitter texten .. men pinnen är förmultnad efter 1 säsong ....
Galaxie
17-08-2005, 21:34
Mitt tips är att tillverka skylten i plast ex. gamla burkar och sedan laminera dessa. Skriv texten med beständig spritpenna, innan du laminerar.
Eller kanske laminera tjockare papper och sedan klippa ut själva etiketten/skylten, en bit utanför papperskanten.
Ordning och reda-brukar löna sig.
Galaxie
Jag tror mest på glödritningspenna och trästickor av teak eller lärk, båda är mycket hållbara träslag, särskilt som etiketterna hänger fritt och luftigt, det är nog mindre bra att köra ner pinnarna i jorden. Och det kan bli rätt prydligt om man textar snyggt. Blyerts är borta efter max två år, det fungerar bra för frösådder, men för buskar och träd vill man ha något mer permanent.
Själv använder jag remsor av kopparplåt, som jag graverar in texten på med en gravyrpenna. Det syns inte särskilt bra på långt håll, men bör vara rätt beständigt. Och jag vill att skyltarna ska vara diskreta, de är ju mest ett stöd för minnet när man råkar glömma ett namn. Som back-up gör jag också små kartor av olika kvarter i trädgården, med nummer och namn på buskar, träd och större perenner, ifall etiketterna skulle trilla bort på längre sikt.
CITAT (Galaxie @ 17-08-2005, 22:34) Mitt tips är att tillverka skylten i plast ex. gamla burkar och sedan laminera dessa. Skriv texten med beständig spritpenna, innan du laminerar.
Eller kanske laminera tjockare papper och sedan klippa ut själva etiketten/skylten, en bit utanför papperskanten.
Ordning och reda-brukar löna sig.
Galaxie Laminera???? Hur gör man det???
AnnicaB
18-08-2005, 10:38
Då får man använda en laminerinsmaskin och laminatark. Att plasta in betyder det alltså. Man lägger skylten i ett lamineringsark (som en öppen plastficka) och smälter lamineringsarket runt skylten i speciell maskin.
Jag har en ritning på min trädgård som jag uppdaterar 2 x per år och kladdar på däremellan. Fåglarna drar tom upp småplantor här och skulle nog inte låta skyltar stå. Jag har stenar med text till några som jag alltid får frågor om.
Många använder annars pensionerade metallpersiennbitar.
CITAT (AnnicaB @ 18-08-2005, 11:38) Då får man använda en laminerinsmaskin och laminatark. Att plasta in betyder det alltså. Man lägger skylten i ett lamineringsark (som en öppen plastficka) och smälter lamineringsarket runt skylten i speciell maskin. Låter dyrt att få gjort???
AnnicaB
18-08-2005, 13:40
Känner du ingen på kontor som har maskin. Bor du nära mig kan jag göra det hemma  Dvs Borås! Skall själv precis laminera skyltar till MINA rosor  Små kontorslamineringsmaskiner är inte så himla dyra så de finns på många arbetsplatser. Alla är ju inte lika nördiga som jag - som har en hemma.....
Hmmm. Bor i Stockholm. Ska höra med vaktmästeriet här på jobbet.
Vad gör du dina skyltar av (inuti laminatet alltså)???
AnnicaB
18-08-2005, 13:54
Lite styvare papper. Skriver snyggt på laserskrivare och plastar in. Har ännu inte kommit på bästa fästmekanismen. Letar efter gamla persienner som jag tänker klippa långa bitar av och limma på baksidan med limpistol.... Eller möjligen limma den inplastade lappen på en sten som lär få ligga i fred för fåglar.
Först tänkte jag skriva på sten med vit tuschpenna och lacka över. Problemet är att vita tuschpennor inte ger så bra text - den sugs liksom in och blir inte helt täckande vit. Alternativet då var akrylfärg med tunn pensel och sedan hobbylack. Jag skriver inte så snyggt med färg och pensel - så det får bli laminerade skyltar.
Låter som en smart lösning!!! Tittade på nätet lite efter lamineringsmaskin och du har rätt - den kostade några hundra (jag behöver ju bara en liten). Grunnar också på själva fästanordningen. Den som kommer på något bra kan väl hojta till!!! /Stina
Har köpt en lamineringsmaskin på Rusta för 200. Den duger gott och väl. (det var ca 1 år sedan jag köpte den)
gammelnalle
18-08-2005, 18:56
Enligt säkra källor.. (har alltså inte testat sjäv) behöver man ingen lamineringsmaskin... ett styrkjärn duger bra...
Köp lite film och prova..
b
??????? Hur i hela fridens namn gör man då??? Speciell plast??? Sabbar man inte strykjärnet???
Galaxie
18-08-2005, 21:49
Till Er alla som grunnat på det där med laminering. Det finns både varm laminerings"maskiner" och Kall-laminerings"film" att köpa. Fästanordning för marknivå, jag har glömt var jag såg dem men det finns liksom stora gem, som kan tryckas ned i marken när man i andra änden har fäst sin lapp, eller om det är träd o dyl, så kanske det är bättre att fästa lappen runt en gren. Lite svårt att förklara i skrift. Hrmf..... Galaxie
AnnicaB
19-08-2005, 10:01
CITAT Fästanordning för marknivå, jag har glömt var jag såg dem men det finns liksom stora gem, som kan tryckas ned i marken när man i andra änden har fäst sin lapp, eller om det är träd o dyl, så kanske det är bättre att fästa lappen runt en gren. Galaxie! - OM du kommer ihåg var du sett dem - skriv genast. Har inte hittat optimala fästanordningen, det låter ju ursmart..... hmmmm stora gem... var, var, var
CITAT (AnnicaB @ 19-08-2005, 11:01) CITAT Fästanordning för marknivå, jag har glömt var jag såg dem men det finns liksom stora gem, som kan tryckas ned i marken när man i andra änden har fäst sin lapp, eller om det är träd o dyl, så kanske det är bättre att fästa lappen runt en gren. Galaxie! - OM du kommer ihåg var du sett dem - skriv genast. Har inte hittat optimala fästanordningen, det låter ju ursmart..... hmmmm stora gem... var, var, var  Väntar, väntar med iver på svaret!!!!!!!!!!!!!!
Kan du inte fixa ett stort antal hos nån lokal plåtslagare, som du sedan spraymålar med rostskyddande grundfärg och sedan en färg, t ex mörkgrönt. Sen kan du skriva eller måla på med vitt. Mkt subtilt, tror jag. Mina trädgårdsmöbler är alla i svart metall med mörkt mörkt grönt målat trä. Smälter fint in i trädgården och underordnar sig blommorna. Träspjälorna i stolarna påminner om växternas skuggspel.
Stina! Jag var på Rångedala handelsträdgård i dag och de säljer små, vita skyltar på "skaft" i plast, jag kollade inte vad de kostar men om du vill kan jag ta reda på det och fota dem så du får se? Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 19-08-2005, 23:31) Stina! Jag var på Rångedala handelsträdgård i dag och de säljer små, vita skyltar på "skaft" i plast, jag kollade inte vad de kostar men om du vill kan jag ta reda på det och fota dem så du får se? Mvh Fenja Det finns såna på Biltema också, det är bara skit och inte ens permanenta pennor sitter fast på den fördömda plasten  Gissa om jag har fått vänta och pussla och luktat och smakat på alla örterna när dom kom
CITAT (Reserv @ 19-08-2005, 23:40) Det finns såna på Biltema också, det är bara skit och inte ens permanenta pennor sitter fast på den fördömda plasten  Gissa om jag har fått vänta och pussla och luktat och smakat på alla örterna när dom kom  Så bra att du vet att det är samma skit! Det visste inte jag... Men mitt erbjudande kvarstår Stina! Det följer med en färgäkta penna också. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 19-08-2005, 23:50) CITAT (Reserv @ 19-08-2005, 23:40) Det finns såna på Biltema också, det är bara skit och inte ens permanenta pennor sitter fast på den fördömda plasten  Gissa om jag har fått vänta och pussla och luktat och smakat på alla örterna när dom kom  :blink: Så bra att du vet att det är samma skit! Det visste inte jag... Men mitt erbjudande kvarstår Stina! Det följer med en färgäkta penna också. Mvh Fenja Ursäkta så hemskt mycket fröken/fru Fenja för att jag råkade skriva på ditt revir. Säg gärna till om det är nån annan avdelning som du pinkat in, så jag inte behöver trampa i dina revir nån mer gång. Jag hade en erfarenhet, du en åsikt.
Förlåt Reserv! Jag visste inte att Rångedala Plantskola hade lika usla skyltar som Biltema... Jag är inte synsk... Jag är dessutom INTE intresserad av att pinka om revir... Mvh Fenja
AnnicaB
20-08-2005, 22:02
JAG är intresserad av bild.... Har ju både Biltema och Rångedala Plantskola inom en kvarts bilresa..... Tänker fortfarande fixa laminerade skyltar men har ju inget smart att fästa dem på - det borde ju de vita skyltarna passa till. Att limma fast med limpistolen borde ju hålla. Så - utan pinkerier - ett foto vore jag jättetacksam för, så avgör jag själv sedan om det är något att ha eller inte
Jag är också intresserad av bild!!! Tyvärr bor jag väldigt, väldigt långt bort (Sundbyberg). Men vill i alla fall gärna se bild!!! Verkar dom bra kanske jag kan flörta med någon som bor närmare som kan "köpa ut" åt mej.... Fast jag behöver ca 70 stycken....
/Stina
Jag ska försöka att hinna dit i morgon och ta bild på dem. Jag lägger ut bilderna här i tråden så vet du var du kan titta. Mvh Fenja
Galaxie
21-08-2005, 16:58
Växtskyltar, etiketthållare, Skylthållare kärt barn har många namn. Jag kan inte komma på var jag såg gemen hrmf. ... Skall kolla runt lite på plastföretagen häromkring, men här kommer ytterligare några små idéer.
Om du inte skall ha foto o dyl utan bara växtnamnet, så bordet det gå att skriva ut detta på en "dymoapparat" som ger en remsa med text, förklistrad och med lång hållbarhet bara att limma fast på en etiketthållare. Etiketthållare,växtskyltar finns på de flesta ställen där man säljer växter och fröer. Dymoapparater finns i välsorterade kontorsmaterialsbutiker. Remsan som skrivs kan ha olika bredd och färg.
Ett annat tips är en rostfri ståltråd som snurras i ena änden och häri kan man sedan sätta i sin lapp. Såg att Bakker hade sådana, de kan tillverkas själva eller köpas så att säga. (de borde ju hålla bättre status än växterna hos Bakker). Sådana skylthållare finns även på andra ställen och används även i delikatessaffärer ibland.
Jag kollar vidare om gemen och återkommer....
Galaxie
En stor kram till alla engagerade "skyltletare" Har i helgen gjort en förteckning på alla mina rosor... /Stina
Hittade T-skyltarna på Biltemas hemsida. 9,90 för 25 stycken.
Om det är svårt att få texten att hålla kanske Dymotext på dessa skyltar vore en lösning????
Eller lack på texten???
NU har jag bestämt mej!!! Var på Panduro hobby på lunchen och dom hade aluminiumetiketter i olika storlekar med stansat hål. Ger upp tanken att ha skyltar i jorden!! Jag köpte skyltar i 2 olika storlekar (väljer beroende på rosens placering och storlek) och en supertunn svart permanent penna. Med diskussionerna tidigare om att texten försvinner i bakhuvudet fick jag expediten att LOVA att texten håller för vatten etc. Provskrev på en etikett, blötte tummen och gned som bara tusen. Texten satt som berget. Etiketterna kostade 15:- för 12 stycken. Pennan 35:- Så jag tycker att jag fick en billig lösning som känns hyfsat OK. /Stina
CITAT (Reserv @ 19-08-2005, 23:40) Det finns såna på Biltema också, det är bara skit och inte ens permanenta pennor sitter fast på den fördömda plasten  Gissa om jag har fått vänta och pussla och luktat och smakat på alla örterna när dom kom  Men om man målar dit texten med Humbrol-färg och tunn pensel då? Humbrol-färger är sånt som man bl.a. målar modellflygplan med och fastnar utmärkt på plast. Det finns även andra märken som jag inte kommer ihåg namnet på. Sådan färg bleknar inte i första taget. Jag har dekormålat oglaserade lerkrukor med Humbrol-färg, och där har inte färgen bleknat eller gått bort trots att krukorna har stått i fönstret i flera år och blivit blöta och diskade flera gånger. Själv tycker jag att det är lärorikast att inte ha skyltar. Då tvingas man lära sig hur växterna ser ut
CITAT (noora @ 22-08-2005, 14:30) Men om man målar dit texten med Humbrol-färg och tunn pensel då? Humbrol-färger är sånt som man bl.a. målar modellflygplan med och fastnar utmärkt på plast. Det finns även andra märken som jag inte kommer ihåg namnet på. Sådan färg bleknar inte i första taget. Jag har dekormålat oglaserade lerkrukor med Humbrol-färg, och där har inte färgen bleknat eller gått bort trots att krukorna har stått i fönstret i flera år och blivit blöta och diskade flera gånger. Själv tycker jag att det är lärorikast att inte ha skyltar. Då tvingas man lära sig hur växterna ser ut  Om jag skulle måla med pensel skulle jag få ha skyltar stora som A4-ark för att det skulle bli läsligt.... Betr att lära sig hur växterna ser ut - har du inte hamnat i demensens garn ännu????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|