Adri-Anne
I antikens Grekland gick folket till oraklet och frågade om råd, när det blev problem.

Nu frågar jag oraklet Odla.

Är det någon som kan råda mig?

Historien är så här.

Glömde att jag hade beställt lökar, massor av lökar och frö i höstas.
Nu i februari gick jag glad i hågen och köpte in massor av lökar och frö som jag bara mååååste ha. Sådde och planterade glad i hågen, hejhå så fint det skulle bli. Pang! Ett paket på posten dök upp ohmy.gif ohmy.gif
Nu var goda råd dyra, förbaskat dyra!!! Till slut fick jag låna klubbhuset att ställa lådor och krukor i.
I dag får jag beskedet att klubbhuset är uthyrd från söndagen och en vecka framåt. Panik, panik ohmy.gif ohmy.gif Det är en jädrans massa planteringslådor och stora krukor. Det gör ont helt in i märgen att kasta allt.
Det skulle bli varmare redan från lördag.

Nu är frågan. Har någon provat sätta ut plantor utan härdning, istället täcka dom med fiberduk och bubbelplast. Om det inte blir för många köldgrader, på nätterna borde det kanske kunna gå. Vad tror ni?
Gunvor Nilsson
Ring runt och fråga om du får hysta in dom på nån skola! Ungarna har väl påsklov!
Ring och fråga nån trädgårdsmästare om han har nån ledig plats att ställa din odling i!
Känner du ingen lantbrukare som har stall, ladugård eller uthus som kan förbarma sej över dej?
På något sätt måste det kunna gå att lösa! Inte ge upp! tongue.gif
Almdalen
Så kan det gå, den som gapar över mycket mister ofta hela ..... var det odlingen... huh.gif
Hoppas att det inte går så illa

huh.gif
Ingegerd
Posse
CITAT (Adri-Anne @ 10-04-2003, 17:26)
Nu frågar jag oraklet Odla.

Är det någon som kan råda mig?

Historien är så här.

Glömde att jag hade beställt lökar, massor av lökar och frö i höstas.
Nu i februari gick jag glad i hågen och köpte in massor av lökar och frö som jag bara mååååste ha. Sådde och planterade glad i hågen, hejhå så fint det skulle bli. Pang!  Ett paket på posten dök upp ohmy.gif  :o
Nu var goda råd dyra, förbaskat dyra!!! Till slut fick jag låna klubbhuset att ställa lådor och krukor i.
I dag får jag beskedet att klubbhuset är uthyrd från söndagen och en vecka framåt. Panik, panik ohmy.gif  :o  Det är en jädrans massa planteringslådor och stora krukor. tror ni?

Såtillvida du inte bor i en liten husvagn, borde väl ändå lådor och krukor kunna få plats bo inne hos dig i bostaden i några dagar? unsure.gif
Adri-Anne
Nu frågade jag om det var någon som hade provat på att sätta ut växterna utan att avhärda dom först, enbart täcka dom med fiberduk och bubbelplast.

Nej jag bor inte i en husvagn, men har ändå av olika skäl inte plats för 9 planteringslådor och 9 stora krukor. Jag lider inte av habegär, jag vann en massa lökar i en tävling, 200st
Hej Gunvor.
Skolan lånar inte ut nyckel till vilt främmande människor,
hade redan frågat smile.gif
Trädgårdsmästaren hade lånat plats själv, han håller på att bygga ut.
Men tack för tipset, tanken var god. rolleyes.gif biggrin.gif
Ewa L
Förstår ditt dilemma och lider med dig och i värsta fall tycker jag att du skall pröva att ställa ut dem som du föreslår, men risken...

Vet ej var du bor annat än att det är zon 3. Själv har jag gott om plats om du skulle vilja hysa in dem, dock ingen extrabelysning. Ex.vis ett gästrum i söderläge utan extra uppvärmning om det kan vara något.
Adri-Anne
Jag KOMMER!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Adri-Anne @ 11-04-2003, 07:53)
Nu frågade jag om det var någon som hade provat på att sätta ut växterna utan att avhärda dom först, enbart täcka dom med fiberduk och bubbelplast.

Jag har gjort mina misslyckanden genom att ställa ut växter för snabbt!
Vilken temperatur står de i nu? +5°C? - kanske det går bra om de packas in ordentligt under förutsättning att dygnstemperaturen är över 0°!!
Om dom nu står i ca +15°C? - kan gå att ställa i vanlig rumsvärme om du travar lådorna på varandra och låter fönstret vara öppet litet (förslagsvis i sovrummet om du inte har något extrarum).
Sådderna tål inte stora temperaturskillnader på kort tid, det är därför man härdar ut långsamt.
Själv får du väl sova på soffan i vardagsrummet under påsken, inte roligt men nöden har ingen lag! Jag har min odling i ett rum i lägenheten och fönstret öppet med en liten glipa. Tempen har legat hela vintern mellan 14-17° trots att elementet (vattenburet) inte går att stänga av helt.
Frysgrader ute? Ställ inte ut!
/hälsar Gunvor
Gunvor Nilsson
Ann, hur har det gått med dina odlingar i veckan som gått? Förhoppningsvis så har väl temperaturen hållit sej över nollan så du har kunnat ha dem ute! unsure.gif
/undrar Gunvor
Mariann
jag har haft mina växter ute nu i en vecka med de första dagarna lite frostgrader på natten, de har stått under sådan vit filt i flera lager och det har inte hänt någonting, visserligen under ett tak också i skugga.
Eva i Skåne
Jag undrar också hur det gått Ann wub.gif
Ewa L
jag med!!
wacko.gif
Adri-Anne
Så roligt att ni är intresserade. biggrin.gif Tack för det. wub.gif
Gissa vilken påsk vi har haft. sad.gif
Badrum, kök och vardagsrum, allt har varit belamrat.
Soffbordet har varit inhyst uppe i den ena soffan, tills i förgår.
Men katterna har haft roligt, dom har levt djungelliv i en vecka nu, men i förrgår var det slut på det roliga, då åkte hela rasket ut.
Vi har haft ca 1-2 minus dom senaste nätterna, men tre lager fiberduk och bubbelplast gjorde susen. Värst är det med den största änglatrumpeten.
Det är inte så enkelt att vira in en över 1m växt med stora sköra blad och stjälkar. Men med många svavelosande glosor gick det till slut.
Nu har jag tjafsat och sjåpat med dessa växter så till sommaren kräver jag valuta för all slit. Visar dom inte sin bästa sida då åker dom ut och då hjälper varken vitlök eller fadervår. Då blir jag riktig elak.
Gunvor Nilsson
CITAT (Adri-Anne @ 22-04-2003, 17:37)
Visar dom inte sin bästa sida då åker dom ut

Ja det var ju också ett hot!? Huvudsaken att det inte gick åt pipsvängen veckan som gick! tongue.gif
/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon