Full version: Fjärilar
Sidor: 1, 2
Biggan_
Haha, här är den, larven alltså! rolleyes.gif laugh.gif
Olika pärlemorfjärilslarver
Inga från Närke
Har fångat en fjäril igen på bild men vad heter den?
Piccante
Gissar på gammafly, pga den vita krummeluren på vingen som ska påminna om en grekisk bokstav.
staples
Hejsan!

Jag undrar om någon vet vad det här är för slags fjäril?
Den flög in i torpet sent en kväll och var verkligen väldigt grön! Den hade tjockare vingar än vanliga dagfjärilar, men inte så tjocka vingar och luden kropp som de nattflyn jag känner till. Nån som vet?

/ Maria

Edit: Fotot hade försvunnit så jag la in det igen. biggrin.gif
Gossen Ruda
Den heter Dagfjärilsmätare, Geometra papilionaria. Trots att den alltså tillhör mätarna och är en nattfjäril är den väldigt lik en dagfjäril. Den och några andra ljusgröna mätare tillhör dom svåraste att få fina exemplar av för fjärilssamlarna. Färgen tål inte ättiketern man använder för att döda insekter med, man stoppar in en grön fjäril i burken och tar ut en ljusbrun om den får ligga för länge.
staples
Dagfjärilsmätare. Tack för svaret! Jag var inte så fel ute då vad det gäller dag/natt... sleep.gif
Intressant att få reda på det där med fjärilssamlarna - det man inte håller på med själv har man verkligen ingen aning om hur det fungerar. Alltid lika intressant att lära sig nya saker. smile.gif
/ Maria
malin72
ja jag kan ju tyvärr inte ta lika underbara närbilder som ni med min (skit)kamera sad.gif men vad heter denna fjäril????? den har suttit hos mig nu från och till i flera dagar och nu lyckades jag få ett foto på den wub.gif
Piccante
Malin72, det är en amiral Vanessa atalanta som du har fotat.
malin72
CITAT (Leocarpus @ 19-09-2006, 17:40)
Malin72, det är en amiral Vanessa atalanta som du har fotat.

tack för snabbt svar kul med namn smile.gif
zine

Sorgmantel på verandan. wub.gif
Berith
En riktig skönhet. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon