|
Inga från Närke
17-08-2005, 16:24
Hej Dagens bild från mig  Har även en fråga: Kan vi inte enas om Rubrik som t.ex. denna som jag har skapat så man slipper bläddra eller söka ihjäl sig för att hitta t.ex. alla fjärilar? Skulle även vilja att ni t.ex. gjorde liknande Rubrik m Insekter och liknande Rubik m larver o.s.v så det var lätt att hitta
Okej, gärna för mig. Vilken fin bild du har, vilka häftiga färger! Kittlas i magen att titta på  .
Limeblossom
22-08-2005, 08:45
Fyy, det där är min bild  Näe, men jag stod länge länge och väntade på den, men fjärilarna föredrog andra blommor just den dagen. Så igår satt dom där och glodde bara för att digitalkameran inte var hemma. grattis till en vacker bild!
Vad fint fjärilen matchar med blomman! Snyggt!
Vackert! Påfågelögat tycker jag är Sveriges vackraste fjäril, kan aldrig se mig mätt på den. Sen kommer en "kålfjäril" och allra sist visar vinbärsfuksen upp sina flikiga vingar.
Jag har medvetet planterat för att få in mycket fladder och surr i trädgården. Då jag gick runt igår kunde jag konstatera att visst var isop, oregano, budleja, rosenstav o.s.v. populära men absolut överlägsen vinnare är det metalliskt blå martornet. Det blir fler rabatter med det! Mulle
Jag blir ju alldeles salig av att titta på den vackra fjärilen och även blomman När jag hade egen trädgård så hade jag mängder av fjärilar,trollsländor,flygor,grässhoppor.....Jag hade många stora rabatter som var verkligen välbesökta varenda dag av de vackra,underbara djuren
zaaritha
10-09-2005, 20:24
Sorgmantel är väl en vacker fjäril?!
mulle! Ser inte en endaste bild! Kan du inte låta dom ligga kvar lite längre..?
Inga från Närke
18-07-2006, 12:40
Lars-Olof Arvids
18-07-2006, 13:03
Läcker färgkombination! Olle
zaaritha
21-07-2006, 22:42
Sorgmanteln är väl också väldigt vacker!
mari_tres
21-07-2006, 23:13
CITAT (Inga från Närke @ 17-08-2005, 17:24) Hej Dagens bild från mig  Ja, ja, ja... men vad är det för blomma?
mari_tres
21-07-2006, 23:16
CITAT (zaaritha @ 21-07-2006, 23:42) Sorgmanteln är väl också väldigt vacker! ja, sogmantel är en vacker fjäril... skulle gott kunna finnas fler av dem!!
Inga från Närke
23-07-2006, 18:32
Några nya bilder från mig: 
Monica, Norrbotten zon 5
23-07-2006, 18:32
För några dagar sedan lyckades jag fånga denna svärmare på bild.  Visst är den vacker! Den flyger som en kolibri från blomma till blomma. Svävande dricker den nektar med den långa sugsnabeln. Eftersom vingarna aldrig är stilla så är det svårt att få till en bra bild.   På den sista bilden ser man hur den rullat ihop snabeln. Jag vet inte vad det är för sorts svärmare. Ingen i min småkrypsbok stämde med denna. Kanske någon här kan berätta vad det är för en.
Gossen Ruda
23-07-2006, 19:30
Brunsprötad skymningssvärmare. Flyger även på dagen som synes. Jag såg själv en i förra veckan. Fina bilder, även Ingas. Den sista svärmarbilden är fin, det gör inget att vingarna är suddiga när resten är skarpt. Det ger bara liv åt bilden.
Blue_Jean
24-07-2006, 13:45
Hej Blue_Jean! Nej, jag ska inte fråga dig vad de heter - men jag kan svara dig vad de heter, om du vill  . Nr 1: Nässelfjäril. Nr 2: Silverstreckad pärlemorfjäril (hane) Nr 3: Luktgräsfjäril och Nr 4: Rapsfjäril. Moncia! Vilka underbara foton på den brunsprötade skymningssvärmaren  !! Den har också en söt larv som man brukar se ganska ofta lite längre framåt sensommaren/hösten.
Gossen Ruda
24-07-2006, 14:14
Här finns plats för allt, även för nässelfjäril, silverstreckad pärlemorfjäril, luktgräsfjäril och rapsfjäril. Tillägg: Plats även för amairor som tränger sig emellan.
Blue_Jean
24-07-2006, 15:00
haha... vad rörande överens ni var  tack för namnen, förresten!
Monica, Norrbotten zon 5
24-07-2006, 19:32
Tack Gossen Ruda för namnet på svärmaren. Det är alltid roligt att få ett namn på de små gästerna i trädgården.
 En silverstreckad pärlemofjäril. Bild tagen i fjol.
Inga från Närke
31-07-2006, 17:33
Här kommer lite nya bilder på mina fjärilar. En Silverstreckad Pärlemorfjäril och Nässelfjäril tror jag. Även en humla finns med på bild 1 lite längre bort. 
Vackra foton Inga! På nässelfjärilen och skogspärlemorfjärilen. Tidigare allmän pärlemorfjäril - och så får Ruda rätta mig om jag tar miste.
Pärlemorfjärilarna och blåvingarna är de knepigaste att skilja åt.
Gossen Ruda
31-07-2006, 17:59
Inga invändningar, mer att pärlemorfjärilen hette Allmän p. förut.
FixaIgenväxtTrädgård
31-07-2006, 18:32
CITAT (Monica @ Norrbotten zon 5,23-07-2006, 19:32) För några dagar sedan lyckades jag fånga denna svärmare på bild. Visst är den vacker! Den flyger som en kolibri från blomma till blomma. Svävande dricker den nektar med den långa sugsnabeln. Eftersom vingarna aldrig är stilla så är det svårt att få till en bra bild. På den sista bilden ser man hur den rullat ihop snabeln. Jag vet inte vad det är för sorts svärmare. Ingen i min småkrypsbok stämde med denna. Kanske någon här kan berätta vad det är för en.  Tänk igår passerade jag en brunsprötad skymningssvärmare av denna sort  Här lär jag mig mycket, kul Sara
Syrrans son hittade en likadann igår! Som jag tog en bild på
Inga från Närke
06-08-2006, 08:42
CITAT (Inga från Närke @ 06-08-2006, 09:42) Några fler bilder från mig dock samma fjärilar: Hihi  Nää! Inte samma fjärilar. Jo, nässelfjärilen är, men pärlemorfjärilen är denna gång en silverstreckad pärlemorfjäril.
Den silverstreckade pärlemorfjärilen är lätt att känna igen, till skillnad mot de andra pärlemorfjärilarna.
Först så är den silverstreckade störst av dem alla. Sedan har de inte de här markerade "vita" (pärlemorfärgade) fläckarna på bakvingens undersida, som du ser på den andra du fotat. Den har istället "ljusare streck" (inte vita) på bakvingens undersida.
Det är på mönstret av bakvingens undersida som man främst kan se skillnad på dem.
Inga från Närke
06-08-2006, 13:31
Tack amaira för att du delar med dig av din kunskap.
CITAT (Aries @ 28-07-2006, 13:24)  En silverstreckad pärlemofjäril. Bild tagen i fjol. Hej amaira, eller vem som helst som kan svara!  Fjärlien som aries har bild på här då? Är det en silverstreckad pärlemofjäril? Jag tycker den ser likadan ut som Ingas fjäril.. ? Men jag är verkligen dålig på fjärilar.. (Och sen ser man ju inte hur stor den är i förhållande till nåt annat eller hur den ser ut undertill på den här bilden iofs.) Finns det limegröna citronfjärilar? Eller är det limefjärilar?  Vi har många sådana, ser ut som citronfjäril men är limgrön.. Har du tips på någon bra bok med fjärilar så jag kan lära mig lite fler arter? /suddis.
Hej Suddis! Nog ser det ut som en silverstreckad pärlemorfjäril, hona. Pärlemorfjärilarna är svåra, och de ser "likadana" ut på ovansidan nästan allihopa - tills man lär sig se de små små detaljerna. Ändå behöver man i många fall även se undersidan för att veta. Och även då tar det lite tid att lära sig se särtecknen. Den limegröna citronfjärilen kan vara honan. Citronfjärilarna känner du ju igen på de "citron-formade" vingarna, till skillnad från höfjärilar. Men jag har aldrig sett någon höfjäril, så jag känner inte till dem. Bland fjärilsböckerna så finns ju Artdatabankens nationalnyckel. Men den är "stor" och kan nog vara förvirrande om man inte redan känner till lite om fjärilar, tycker jag. jag har en annan bok som är mycket mindre, mycket bra, fina fotografier och pedagogiskt upplagd. Eftersom jag har både afasi-light och altzheimer-light  så har jag varken titel eller författare i huvudet. Och inte tillgång till boken förrän senare idag. Ber att få återkomma.
Piccante
07-08-2006, 09:07
Medan amaira hämtar boken så kan jag tillägga att det förut var lite skralt med fjärilsböcker på den svenska marknaden men nu har det kommit tre relativt nya på kort tid! Förutom nationalnyckeln (vilken gör sig bäst hemma på soffbordet p.ga storleken) så har Svenska fjärilar kommit som jag har köpt själv och tycker är mkt pedagogisk och även Våra fjärilar har kommit ut i år. Jag har dock inte bläddrat i den så jag kan inte jämföra dessa två. Men båda är i bättre fickformat än Nationalnyckeln.
martinalmk
07-08-2006, 09:38
CITAT (Leocarpus @ 07-08-2006, 10:07) Medan amaira hämtar boken så kan jag tillägga att det förut var lite skralt med fjärilsböcker på den svenska marknaden men nu har det kommit tre relativt nya på kort tid! Förutom nationalnyckeln (vilken gör sig bäst hemma på soffbordet p.ga storleken) så har Svenska fjärilar kommit som jag har köpt själv och tycker är mkt pedagogisk och även Våra fjärilar har kommit ut i år. Jag har dock inte bläddrat i den så jag kan inte jämföra dessa två. Men båda är i bättre fickformat än Nationalnyckeln. ... sedan har jag sett att Nationalnyckeln kommer i fickversion - en fältnyckel - enligt hemsidan. Har inte hunnit se & bläddra i den än. [http://www.nationalnyckeln.se/aktuellt/index.asp] //Martina
Ja just det, nationalnyckeln har ju kommit ut i en fickversion, det glömde jag. Har inte heller bläddrat i den, tänker inte heller köpa den, har stora "nyckeln" det räcker. Och Leocarpus träffade rätt på första länken redan, just den är det jag menar. Svenska fjärilar - en fälthandbok, av Bo Söderström - den är riktigt bra, tycker jag.
Tack snälla ni för boktipsen! /suddis.
Lars-Olof Arvids
07-08-2006, 13:25
Nu har de kommit en utmärkt liten skrift som heter "Dagfjärilar i Västsverige", utgiven av länsstyrelserna i Västra Götaland och Halland. Den innehåller fina bilder och bra beskrivningar utifrån västsvenska förhållanden. Just det lokala perspektivet underlättar en hel del för nybörjare - man behöver inte jämföra varje art med tio snarlika som bara finns t ex i fjällen. Dessutom får den lätt plats i fickan när man är ute. Att det finns en motsvarande "Dagfjärilar i Södermanland" känner väl mälardalingar m fl redan till? Hoppas fler landskap följer efter!
Olle
Piccante
07-08-2006, 16:41
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-08-2006, 14:25) Nu har de kommit en utmärkt liten skrift som heter "Dagfjärilar i Västsverige", utgiven av länsstyrelserna i Västra Götaland och Halland. Den innehåller fina bilder och bra beskrivningar utifrån västsvenska förhållanden. Just det lokala perspektivet underlättar en hel del för nybörjare - man behöver inte jämföra varje art med tio snarlika som bara finns t ex i fjällen. Dessutom får den lätt plats i fickan när man är ute. Att det finns en motsvarande "Dagfjärilar i Södermanland" känner väl mälardalingar m fl redan till? Hoppas fler landskap följer efter!
Olle Vilket bra tips! Ska se om jag kan hitta den på länsstyrelsens hemsida. Jag tror att Gotland har fått en lokal dagfjärilsbok oxå, naturbokhandeln har en del lokala fjärilsböcker i sitt sortiment.
martinalmk
08-08-2006, 10:21
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-08-2006, 14:25) Nu har de kommit en utmärkt liten skrift som heter "Dagfjärilar i Västsverige", utgiven av länsstyrelserna i Västra Götaland och Halland. Den innehåller fina bilder och bra beskrivningar utifrån västsvenska förhållanden. Just det lokala perspektivet underlättar en hel del för nybörjare - man behöver inte jämföra varje art med tio snarlika som bara finns t ex i fjällen. Dessutom får den lätt plats i fickan när man är ute. Att det finns en motsvarande "Dagfjärilar i Södermanland" känner väl mälardalingar m fl redan till? Hoppas fler landskap följer efter!
Olle Dagfjärilar i Skåne finns också! Går att beställa med ett mail till miljo.exp@m.lst.se. //Martina
CITAT (suddis @ 07-08-2006, 09:25) Fjärlien som aries har bild på här då? Är det en silverstreckad pärlemofjäril? Jag tycker den ser likadan ut som Ingas fjäril.. ? Men jag är verkligen dålig på fjärilar.. (Och sen ser man ju inte hur stor den är i förhållande till nåt annat eller hur den ser ut undertill på den här bilden iofs.) Jag har en bild till på samma fjäril. Här syns strecken. 
Såhär ser "Dagfjärilar i Södermanland" ut.  Boken hör till ett projekt som startades i samarbete mellan Länsstyrelsen i Östergötland och Entomologiska föreningen i Östergötland. Sedan har flera andra lokaler följt efter. Dagfjärilar i Östergötland.Jag hör inte till Sörmland, men inom deras projekt höll de i en kurs i våras, där de önskade att jag skulle visa fjärilsbilder. På det viset kom det sig att jag fick vara med på kursen, som kändes mycket värdefull för mig. Den var bra! Där fick jag också lite andra kontakter med bl.a. "flugfolk" Ja, även en expert på sociala getingar, som jag kan maila och fråga om getingarna i getingtråden. Fast jag hinner inte ... åker strax till Härjedalen på några dagar
Lars-Olof Arvids
09-08-2006, 07:36
Det är kul med kurser där man får kontakt med kunnigt folk. Tyvärr missade jag en fjärilskurs som nyss hölls på Tjörn, men det kommer förhoppningsvis fler chanser.
Härjedalen är fint! En okänd pärla jag kan rekommendera ett besök på är reservatet Sølendet utanför Brekken strax innanför norska gränsen. Där finns helt fantastiska fjällängar och rikkärr med massor av orkidéer, bl a brunkulla. Hamrafjället, Mittåkläppen och Skarvarna hör också till mina favoritställen.
Olle
Åh vilka fantastiska bilder på så vackra varelser.  För att inte tala om all fantastisk kunskap!
Biggan_
12-08-2006, 22:37
Ja, det är en silverstreckad pärlemorfjäril, hona. Men det är inte lätt att skilja de olika pärelmorfjärilarna åt enbart genom att se deras ovansida!!! De flesta är till och med krångliga att skilja åt när man ser undersidan, där de egentliga kännetecknen sitter. Man behöver veta vad man ska titta efter, och sedan träna in det. Denna pärlemorfjäril, t.ex. är inte en silverstreckad. Jag är lite osäker själv (eftersom jag bara har ovansidan) men det är troligtvis en skogspärlemorfjäril (tidigare allmän pärlemorfjäril).  Inte heller detta är en silverstreckad - men denna är ganska "lätt" att känna igen från ovansidan, på sin många runda svarta fläckar. Det är storfläckig pärlemorfjäril.  Den heter så på grund av sina vackra stora pärlemorvita fläckar på vingarnas undersidor.  Men tillbaka till den silverstreckade pärlemorfjärilen. Hanen är lättast att kunna artbestämma, av alla pärlemorfjärilarna! Först och främst är det den största pärlemorfjärilen, men just hanen har markerade "doftfjäll" (som avger doftämen som han bedårar damerna med, och får dem kära i honom, ja rent utav lite pilska...  - så försäkras artens fortlevnad  ) Den här bilden är på två hanar, och doftfjällen - de markerade svarta strecken utmed framvingens ovansida - syns tydligt.  Och så går det som det går...  Den kärleken den kärleken ...
Biggan_
13-08-2006, 09:25
Tack amaira! Fantastisk lektion! Fattas bara en sak, bild på avkomman! Är jag larvig nu?
CITAT (Birgitta P @ 13-08-2006, 10:25) Fattas bara en sak, bild på avkomman! Är jag larvig nu?  Haha!  Nää. Vem har en bild på en pärlemorfjärilslarv??? (inte jag)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|