gammelnalle
Mycke ska man hinna med.... så rabarberna har jag glömt bort..

Testade idag: Smaken var OK men lite "trådig".

Enligt mina böcker skall man inte skörda senare än Juli.... MEN nu är det Augusti....

är det bara att glömma bort dem eller duger de till att frysa in för att t.ex. koka saft på ???

Skall de isåfall först förvällas??? eller bara skäras i bitar.

Hittade många trådar om rabarber ...men ingen som passade in på just detta..

björn
Rossi
Anledningen till att man inte "ska" skörda rabarber efter midsommar är såvitt jag vet att oxalsyrehalten blir högre då. Har man en sort med liten halt av oxalsyra från början så borde det inte vara några problem tycker jag men det är bara en gissning från min sida.

Hoppas att du kan få bättre svar från någon annan.
solkatten
Jag gjorde paj för ett tag sen och jag ska ut och skörda en omgång till.
Är den för trådig att ätas kan du ju koka saft.
Det där om oxalsyra vet jag inget, men så himla mycket rabarber får jag ju inte i mig så att det skulle vara nån fara.
Rossi
Just oxalsyre-biten känner jag mig säker på att det är så att halten blir högre ju längre in på säsongen man kommer. När man äter t.ex. rabarberkräm så rekommenderas det att man äter med mjölk till eftersom mjölken neutraliserar oxalsyrehalten.
Pirum
Låter som ett bra skäl att dränka rabarberpajen i gräddig vaniljsås, mmmm.... tongue.gif (nu vet jag vad jag ska göra till efterrät i helgen iaf)
Fenja
Det funkar fint att göra saft av gammal träig rabarber Gammelnalle!
Dela stängerna i en stor gryta och häll på ca 1/2 liter vatten per liter rabarber. Koka upp och låt puttra under lock 10 minuter. Sila sedan och koka därefter upp på nytt och smaka av med socker. Det ska smaka RIKTIGT sött annars blir sursaft! En kanelstång piggar upp saften tycker jag.
Angående oxalsyran så tror jag inte att det är så farligt om man inte är en litet barn med outvecklade njurar. Man dricker ju inte i sådana mängder.
Jag ska snart ta in och koka mina, när det blir tid!:)
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Om du ska frysa rabarbern för att göra saften framåt vintern
så är det bara att skära den i bitar och stoppa i en plastpåse och i frysen med den. smile.gif

Mycket enklare kan det inte bli tongue.gif

SÅ enkelt att man kan fylla frysen med rabarber och det blir mer och mer (i frysen alltså) för varje år, men den där saften.... den vill liksom inte bli kokt sleep.gif
gammelnalle
Man bugar och tackar för alla svar.... (och receft)

ÅÅÅÅÅ vad jag älskar detta forum...

antar att jag INTE behöver förvälla innan de försvinner in i frösaboxen????

b
noora
CITAT (gammelnalle @ 18-08-2005, 23:48)
antar att jag INTE behöver förvälla innan de försvinner in i frösaboxen????

Nej, det behöver du inte.

Vi frös färska rabarberbitar och gjorde rabarberpaj av förra året smile.gif Det var jättehärligt med rabarberpaj mitt i vintern!
gammelnalle
då så... då gjorde jag inga fel DENNA gång....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon