Full version: Nya passioner
Sidor: 1, 2
Maria i Helsingborg
CITAT
Och här blommar Hoyan inte för 10:e-15:e året på rad, nåt av ett rekord för en blommande växt, snart åker den ut på kasa

Såg du "tipsen" på sidan 2, Reserv?
pejori
CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 21:55)
CITAT (stennie @ 01-09-2005, 21:11)
Tänkte bara få er att drägla lite mer.... tongue.gif
Nu blommar sheperdii igen!!!! smile.gif

Och här blommar Hoyan inte för 10:e-15:e året på rad, nåt av ett rekord för en blommande växt, snart åker den ut på kasa mad.gif

du får plåga den lite smile.gif smile.gif
vattna mycket sparsamt, låt den torka upp rejält mellan vattningarna i en till två månader wub.gif
ställ den så ljust du kan, SEN börjar du vattna med svag näringslösning...woila blommor komma pronto laugh.gif har gjort så med mina när dom är griniga...funkar varje gång rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Maria i Helsingborg @ 01-09-2005, 21:59)
Jippi! Åh, vad jag längtar efter postagubben! rolleyes.gif

[QUOTE] Är det inte lite av ett under när det där lilla paketet vecklar ut sig och blir en fulländad liten skönhet!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Sorry! Jag har varit hemma och varit förkyld hela dagen och är allmänt uttråkad så jag fick en släng av lite sjuk humor här nu på kvällskvisten, ha, ha!

Postmannen ringer alltid två gånger! blink.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Sorry! Jag har varit hemma och varit förkyld hela dagen och är allmänt uttråkad så jag fick en släng av lite sjuk humor här nu på kvällskvisten, ha, ha!

Postmannen ringer alltid två gånger!

"He can ring my be-e-ell, ring my bell...."

Fler förkylningar åt folket om de blir lika underhållande som du, Rossi tongue.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 01-09-2005, 22:01)
CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 21:55)
CITAT (stennie @ 01-09-2005, 21:11)
Tänkte bara få er att drägla lite mer.... tongue.gif
Nu blommar sheperdii igen!!!! smile.gif

Och här blommar Hoyan inte för 10:e-15:e året på rad, nåt av ett rekord för en blommande växt, snart åker den ut på kasa mad.gif

du får plåga den lite smile.gif smile.gif
vattna mycket sparsamt, låt den torka upp rejält mellan vattningarna i en till två månader wub.gif
ställ den så ljust du kan, SEN börjar du vattna med svag näringslösning...woila blommor komma pronto laugh.gif har gjort så med mina när dom är griniga...funkar varje gång rolleyes.gif

Plågad har väl den stackarn vart under alla år sad.gif men den står redan ljust till nu, ska jag ställa den mörkare och pina den mera? Den är rätt tilltrasslad i gardinstången, fast då kan jag juh göra sticklingar av en ickeblommande Hoya, snacka om allerisäker blomma tongue.gif
pejori
har du plågat den så, så börja vattna för satan!!!!!! laugh.gif laugh.gif
nu ska den inte plågas mera biggrin.gif
Reserv
Okay, och vad är "lite" näringslösning? Kör med flytande blåkorn, vilka mått önskar den ha då? rolleyes.gif
Zarah P
Hörni - om ni letar efter fler/nya hoyor, så kan ni ju alltid trilla in i vår bytestråd här på forumet - där är det gott om hoyor som vill byta ägare. smile.gif
Floreat
Jag är lite fundersam över hoya. bella, hur länge är blommornas hållbarhet hos er?
Undrar eftersom min har blommat nästan i en månad och det från en enda blomstängel,
den har ingen doft och är inte mer än ett år sedan jag köpte den som stickling. (blommat på sin "födelsedag" laugh.gif wub.gif)
Alexander-VG-zon3
jg har tat sticklingar från mammas hoya carnosa tror jag dom heter
och den får nästan inget vatten alls det mesta växter mamma har dör för att dom får förlite men den hoyan blommar som bara den
nu har den två utslagna blommer sen 4 som inte är färdiga än unsure.gif rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Okay, och vad är "lite" näringslösning? Kör med flytande blåkorn, vilka mått önskar den ha då?  

Lite näringslösning är väl sådär lite lagom du vet. Vad beträffar krukmått *springer och hämtar lämplig kruka för ett 65-bladsexemplar så blir nog en sådan här perfekt *visar framför skärmen* biggrin.gif

Äh, vad vet jag, jag sitter bara inne med sticklingar, men om du inte får blommor så ger du kanske för mycket näring? Ta en kruka som du tycker ser för liten ut, egentligen......

Lycka till oss alla! smile.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 22:34)
Okay, och vad är "lite" näringslösning? Kör med flytande blåkorn, vilka mått önskar den ha då? rolleyes.gif

halv dosen enligt dosering på flaskan brukar bli bra smile.gif
pimpim
Åhhh vad jag längtar tills mina blir stora och får så vackra blommor som alla bilder visar.
Än så länge har jag
Australis (som har knoppar jiiippiiiiiii!)
Pubicalyx "Silver Pink (stickling)
Bella (stickling)
Carnosa (stickling)
Obscura (stickling)
Tsangii (stickling)
Känns som en evighet tills dom blir stora. Men den som väntar på nåt gott.... wub.gif
Maria i Helsingborg
Då var de på plats, TACK zazu! smile.gif
Glöm inte pm:a din adress eller kontonr!

CITAT
Åhhh vad jag längtar tills mina blir stora och får så vackra blommor som alla bilder visar.

Jag också pimpim - och vad roligt att ha hittat något grönt att pyssla med inomhus nu när höstrusket närmar sig!

Maria med 9 sticklingar wub.gif
Zarah P
Hoyanojan är inte att leka med - man blir helt hjärntvättad... men det är ju så roligt!! smile.gif
Storåtjejen
Har alldeles nyligen hamnat i "hoyaträsket" jag också tongue.gif Nu har jag bara en liten undran om ett ord jag läser då och då; vad är "noder" för något?
(Man lär sig ju bara genom att fråga) rolleyes.gif
Linda_A
Hej!

Har själv med nyss hamnat i hoya träsket. smile.gif
Fast jag råkade hamna i det efter att ha läst en tråd på ett annat forum. Har inte ännu spec många hoyor utan har dessa hemma.
Hoya Bella
Hoya Carnosa
Hoya Multiflora
Hoya thomsonii

och dessa på g förhoppningsvis.
Hoya wayettii
Hoya TSangii
Hoya carnosa compacta
Hoya Carnosa Exotica
Hoya Australic
Hoya Linearis

Och måste bara säga att jag blev ännu mera fast när jag såg mina första blommklasar/knoppar på mina hoya bella. Så jag bara väntar på att de ska slå ut.
Håller redan på att planera för hur jag ska få plats för flera. Sambon och mor min skrattar mest åt mig och mumlar något om växthus. biggrin.gif
Zazu
CITAT (Storåtjejen @ 03-09-2005, 08:40)
Har alldeles nyligen hamnat i "hoyaträsket" jag också tongue.gif Nu har jag bara en liten undran om ett ord jag läser då och då; vad är "noder" för något?
(Man lär sig ju bara genom att fråga) rolleyes.gif

noder är den lite tjockare delen av stjälken där bladen sitter, tex en stickling med två noder har två bladpar. ett annat ord är pedunkel, som är blomsporren

mvh zazu
Annelie32
är inte noder där rötterna kommer från ?
dom där små utväxterna på sidan av stammen???
Maria i Helsingborg
Nod och andra ord;

SHS
Storåtjejen
Tack för de svaren. Nu vet jag tongue.gif Då är det bara att fortsätta och tråna efter nya sorter wub.gif
Zarah P
Maria - Jag har några hoyor jag kan ta fler sticklingar på i år, om du är intresserad? Det är bara vanliga sorter, så jag vill ju inte ha nåt fantastiskt i utbyte - det räcker egentligen med portokostnaden, om det är okej?
Limoniaca, pubicalyx 'Pink Silver' och två olika carnosor bör jag kunna ta av.
Skicka ett PM om du vill ha lite fler småttingar. smile.gif
Helena o
Vad jag önskar att jag hade några Hoyor så jag kunde vara med och byta. Har precis i dagarna börjat "samla" rolleyes.gif Så jag har 14 st olika sticklingar som jag har bytt till mig via orchideer.

Helena
AnnammA
CITAT (Rossi @ 27-08-2005, 22:09)
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 19:53)
inte visste jag att blommorna var ludna rolleyes.gif

Visst kan de vara ludna. Se här:

Detta är min Hoya lasiantha. Och fotot har jag själv tagit, så det så! smile.gif

Jättefin Hoya, Maria! Jag är också biten av Hoyor ....

Vilken urläcker blomma! tongue.gif

Hälsn

AnnA med bara ngra st hoyer
Maria i Helsingborg
3 nya dregelbilder......för de som fortfarande inte trillat dit

Det är en oerhört mångfacetterad blomma.......inte konstigt att man blir galen av förälskelse och habegär wub.gif rolleyes.gif

Dessa och många fler hittar man här!

Maria med fler sticklingar än sist sleep.gif
peppci
CITAT (Maria i Helsingborg @ 03-10-2005, 20:29)
3 nya dregelbilder......för de som fortfarande inte trillat dit

Det är en oerhört mångfacetterad blomma.......inte konstigt att man blir galen av förälskelse och habegär wub.gif rolleyes.gif

Dessa och många fler hittar man här!

Maria med fler sticklingar än sist sleep.gif

Vad är den vänstra för något????? wub.gif
norpydorp
den gul-oranga vilken är det??

Den första är en megalaster va? eller är det onychoides?
Lillies of the Valley
Hoya onychoides wub.gif
peppci
Denna förbaskade vill ha listan är lång. Har samlat i två år nu och trodde det skulle bli mindre med åren men det är tvärtom. biggrin.gif
norpydorp
jag håller med..blir aldrig riktigt nöjd!! Fniss...fniss

så det är en onychoides, kul! har 2 små får väl se om nåt år om dom blir lika fina! Hoppas smile.gif
stennie
Den oranga är H.flavida.......så vacker!!!!!!!!!!!!!
Maria i Helsingborg
Ja, det är bara att högerklicka för att se vilka det är.
H. Kerrii´n tror jag heter Yellow Splash - sk_tsnygga blad, tycker jag! wub.gif

Det kommer ju nya varianter hela tiden......jag älskar mitt hem men i dessa sammanhang skulle jag gärna haft en hydda på andra sidan jordklotet!
*Grodan*
Åhhhh! Dreglar över H. kerrii 'Yellow Splash'.... Vill ha!!! wub.gifwub.gif

Undras om man kan beställa därifrån? Fast det kostar väl skjortan förstås. unsure.gif
pejori
CITAT (*Grodan* @ 04-10-2005, 11:24)
Åhhhh! Dreglar över H. kerrii 'Yellow Splash'.... Vill ha!!! wub.gifwub.gif

Undras om man kan beställa därifrån? Fast det kostar väl skjortan förstås. unsure.gif

det är oftast inte så farligt som man tror wub.gif wub.gif
jag har handlat växter från kanada, och det blev inte så dyrt.
priset på hoyorna står i kanten. lägg till porto så får du rn ungefärlig kostnad, om dom nu levererar hit vill säga smile.gif
pejori
har kollat...dom bestämmer vid varje order om dom kan skicka den....det finns inga klara regler där, så det är bara att prova laugh.gif
*Grodan*
Tack pejori! smile.gif
Vill du tipsa mig om var du handlade ifrån i Kanada?
pejori
köpte en sådan här .
av en privat samlare smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon