|
Full version: Nya passioner
Maria i Helsingborg
01-09-2005, 21:01
CITAT Och här blommar Hoyan inte för 10:e-15:e året på rad, nåt av ett rekord för en blommande växt, snart åker den ut på kasa Såg du "tipsen" på sidan 2, Reserv?
CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 21:55) CITAT (stennie @ 01-09-2005, 21:11) Tänkte bara få er att drägla lite mer.... Nu blommar sheperdii igen!!!!  Och här blommar Hoyan inte för 10:e-15:e året på rad, nåt av ett rekord för en blommande växt, snart åker den ut på kasa  du får plåga den lite vattna mycket sparsamt, låt den torka upp rejält mellan vattningarna i en till två månader ställ den så ljust du kan, SEN börjar du vattna med svag näringslösning...woila blommor komma pronto  har gjort så med mina när dom är griniga...funkar varje gång
CITAT (Maria i Helsingborg @ 01-09-2005, 21:59) Jippi! Åh, vad jag längtar efter postagubben!  [QUOTE] Är det inte lite av ett under när det där lilla paketet vecklar ut sig och blir en fulländad liten skönhet! Sorry! Jag har varit hemma och varit förkyld hela dagen och är allmänt uttråkad så jag fick en släng av lite sjuk humor här nu på kvällskvisten, ha, ha! Postmannen ringer alltid två gånger!
Maria i Helsingborg
01-09-2005, 21:08
CITAT Sorry! Jag har varit hemma och varit förkyld hela dagen och är allmänt uttråkad så jag fick en släng av lite sjuk humor här nu på kvällskvisten, ha, ha!
Postmannen ringer alltid två gånger! "He can ring my be-e-ell, ring my bell...." Fler förkylningar åt folket om de blir lika underhållande som du, Rossi
CITAT (pejori @ 01-09-2005, 22:01) CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 21:55) CITAT (stennie @ 01-09-2005, 21:11) Tänkte bara få er att drägla lite mer.... Nu blommar sheperdii igen!!!!  Och här blommar Hoyan inte för 10:e-15:e året på rad, nåt av ett rekord för en blommande växt, snart åker den ut på kasa  du får plåga den lite vattna mycket sparsamt, låt den torka upp rejält mellan vattningarna i en till två månader ställ den så ljust du kan, SEN börjar du vattna med svag näringslösning...woila blommor komma pronto  har gjort så med mina när dom är griniga...funkar varje gång  Plågad har väl den stackarn vart under alla år  men den står redan ljust till nu, ska jag ställa den mörkare och pina den mera? Den är rätt tilltrasslad i gardinstången, fast då kan jag juh göra sticklingar av en ickeblommande Hoya, snacka om allerisäker blomma
har du plågat den så, så börja vattna för satan!!!!!! nu ska den inte plågas mera
Okay, och vad är "lite" näringslösning? Kör med flytande blåkorn, vilka mått önskar den ha då?
Zarah P
01-09-2005, 22:54
Hörni - om ni letar efter fler/nya hoyor, så kan ni ju alltid trilla in i vår bytestråd här på forumet - där är det gott om hoyor som vill byta ägare.
Floreat
02-09-2005, 01:02
Jag är lite fundersam över hoya. bella, hur länge är blommornas hållbarhet hos er? Undrar eftersom min har blommat nästan i en månad och det från en enda blomstängel, den har ingen doft och är inte mer än ett år sedan jag köpte den som stickling. (blommat på sin "födelsedag"  )
Alexander-VG-zon3
02-09-2005, 09:11
jg har tat sticklingar från mammas hoya carnosa tror jag dom heter och den får nästan inget vatten alls det mesta växter mamma har dör för att dom får förlite men den hoyan blommar som bara den nu har den två utslagna blommer sen 4 som inte är färdiga än
Maria i Helsingborg
02-09-2005, 09:38
CITAT Okay, och vad är "lite" näringslösning? Kör med flytande blåkorn, vilka mått önskar den ha då? Lite näringslösning är väl sådär lite lagom du vet. Vad beträffar krukmått *springer och hämtar lämplig kruka för ett 65-bladsexemplar så blir nog en sådan här perfekt *visar framför skärmen* Äh, vad vet jag, jag sitter bara inne med sticklingar, men om du inte får blommor så ger du kanske för mycket näring? Ta en kruka som du tycker ser för liten ut, egentligen...... Lycka till oss alla!
CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 22:34) Okay, och vad är "lite" näringslösning? Kör med flytande blåkorn, vilka mått önskar den ha då?  halv dosen enligt dosering på flaskan brukar bli bra
Åhhh vad jag längtar tills mina blir stora och får så vackra blommor som alla bilder visar. Än så länge har jag Australis (som har knoppar jiiippiiiiiii!) Pubicalyx "Silver Pink (stickling) Bella (stickling) Carnosa (stickling) Obscura (stickling) Tsangii (stickling) Känns som en evighet tills dom blir stora. Men den som väntar på nåt gott....
Maria i Helsingborg
02-09-2005, 10:56
Då var de på plats, TACK zazu! Glöm inte pm:a din adress eller kontonr!  CITAT Åhhh vad jag längtar tills mina blir stora och får så vackra blommor som alla bilder visar. Jag också pimpim - och vad roligt att ha hittat något grönt att pyssla med inomhus nu när höstrusket närmar sig! Maria med 9 sticklingar
Zarah P
02-09-2005, 10:58
Hoyanojan är inte att leka med - man blir helt hjärntvättad... men det är ju så roligt!!
Storåtjejen
03-09-2005, 07:40
Har alldeles nyligen hamnat i "hoyaträsket" jag också  Nu har jag bara en liten undran om ett ord jag läser då och då; vad är "noder" för något? (Man lär sig ju bara genom att fråga)
Linda_A
03-09-2005, 07:50
Hej! Har själv med nyss hamnat i hoya träsket. Fast jag råkade hamna i det efter att ha läst en tråd på ett annat forum. Har inte ännu spec många hoyor utan har dessa hemma. Hoya Bella Hoya Carnosa Hoya Multiflora Hoya thomsonii och dessa på g förhoppningsvis. Hoya wayettii Hoya TSangii Hoya carnosa compacta Hoya Carnosa Exotica Hoya Australic Hoya Linearis Och måste bara säga att jag blev ännu mera fast när jag såg mina första blommklasar/knoppar på mina hoya bella. Så jag bara väntar på att de ska slå ut. Håller redan på att planera för hur jag ska få plats för flera. Sambon och mor min skrattar mest åt mig och mumlar något om växthus.
CITAT (Storåtjejen @ 03-09-2005, 08:40) Har alldeles nyligen hamnat i "hoyaträsket" jag också  Nu har jag bara en liten undran om ett ord jag läser då och då; vad är "noder" för något? (Man lär sig ju bara genom att fråga)  noder är den lite tjockare delen av stjälken där bladen sitter, tex en stickling med två noder har två bladpar. ett annat ord är pedunkel, som är blomsporren mvh zazu
Annelie32
03-09-2005, 13:16
är inte noder där rötterna kommer från ? dom där små utväxterna på sidan av stammen???
Maria i Helsingborg
03-09-2005, 14:38
Storåtjejen
03-09-2005, 14:48
Tack för de svaren. Nu vet jag  Då är det bara att fortsätta och tråna efter nya sorter
Zarah P
03-09-2005, 14:50
Maria - Jag har några hoyor jag kan ta fler sticklingar på i år, om du är intresserad? Det är bara vanliga sorter, så jag vill ju inte ha nåt fantastiskt i utbyte - det räcker egentligen med portokostnaden, om det är okej? Limoniaca, pubicalyx 'Pink Silver' och två olika carnosor bör jag kunna ta av. Skicka ett PM om du vill ha lite fler småttingar.
Helena o
03-09-2005, 18:30
Vad jag önskar att jag hade några Hoyor så jag kunde vara med och byta. Har precis i dagarna börjat "samla"  Så jag har 14 st olika sticklingar som jag har bytt till mig via orchideer. Helena
AnnammA
03-09-2005, 18:43
CITAT (Rossi @ 27-08-2005, 22:09) CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 19:53) inte visste jag att blommorna var ludna  Visst kan de vara ludna. Se här:  Detta är min Hoya lasiantha. Och fotot har jag själv tagit, så det så! Jättefin Hoya, Maria! Jag är också biten av Hoyor .... Vilken urläcker blomma! Hälsn AnnA med bara ngra st hoyer
Maria i Helsingborg
03-10-2005, 19:29
CITAT (Maria i Helsingborg @ 03-10-2005, 20:29) Vad är den vänstra för något?????
norpydorp
04-10-2005, 06:56
den gul-oranga vilken är det??
Den första är en megalaster va? eller är det onychoides?
Lillies of the Valley
04-10-2005, 07:00
Hoya onychoides
Denna förbaskade vill ha listan är lång. Har samlat i två år nu och trodde det skulle bli mindre med åren men det är tvärtom.
norpydorp
04-10-2005, 07:05
jag håller med..blir aldrig riktigt nöjd!! Fniss...fniss så det är en onychoides, kul! har 2 små får väl se om nåt år om dom blir lika fina! Hoppas
stennie
04-10-2005, 07:25
Den oranga är H.flavida.......så vacker!!!!!!!!!!!!!
Maria i Helsingborg
04-10-2005, 09:09
Ja, det är bara att högerklicka för att se vilka det är. H. Kerrii´n tror jag heter Yellow Splash - sk_tsnygga blad, tycker jag!  Det kommer ju nya varianter hela tiden......jag älskar mitt hem men i dessa sammanhang skulle jag gärna haft en hydda på andra sidan jordklotet!
*Grodan*
04-10-2005, 10:24
Åhhhh! Dreglar över H. kerrii 'Yellow Splash'.... Vill ha!!!  Undras om man kan beställa därifrån? Fast det kostar väl skjortan förstås.
CITAT (*Grodan* @ 04-10-2005, 11:24) Åhhhh! Dreglar över H. kerrii 'Yellow Splash'.... Vill ha!!!  Undras om man kan beställa därifrån? Fast det kostar väl skjortan förstås.  det är oftast inte så farligt som man tror jag har handlat växter från kanada, och det blev inte så dyrt. priset på hoyorna står i kanten. lägg till porto så får du rn ungefärlig kostnad, om dom nu levererar hit vill säga
har kollat...dom bestämmer vid varje order om dom kan skicka den....det finns inga klara regler där, så det är bara att prova
*Grodan*
04-10-2005, 10:45
Tack pejori! Vill du tipsa mig om var du handlade ifrån i Kanada?
köpte en sådan här .  av en privat samlare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|