Full version: Nya passioner
Sidor: 1, 2
Maria i Helsingborg
Köpte en orotad stickling på Sofiero idag. Tänk vad "gripen" man kan bli av odlarlust och glädje smile.gif Det kommer ju att dröja innan min får blommor men den som väntar på något gott.......

H. Pubicalyx "Royal Hawaiian Purple"

Carins Hoyor
pimpim
Här är en nybliven Hoyasamlare. Jag har köpt nu på kort tid 4 st Hoyasticklingar på tradera. Fick för en tid sedan en av en släkting och sen så var det kört tongue.gif . Men så kul det är fast det kommer att dröja länge innan jag kan dela med mig av dom och att dom blommar.
Men fler blir det efterhand.
Fenja
Lite taskigt att sno bilder på en sida där det klart och tydligt står:

Hoyagalleriet
Alla foton på den här sidan mina egna och i de flesta fall har jag använt en Nikon Coolpix 4500. Jag tar för givet att alla vid det här laget vet att lagen om upphovsrätt gäller för alla bilder oavsett om de finns i en bok eller på nätet.

... tycker jag... Det är i alla fall en himla trevlig hoya du köpt!!

Mvh
Fenja
Reserv
Om man klart och tydligt som Maria skriver att den är lånad så är det väl inget att hetsa upp sig för mad.gif Det finns moderatorer här som på alla andra fora som säger till om det behövs, det behövs deffinitivt ingen självutnämnd vakt här. Det är andra gången bara på två dar som du ska agera forumpolis (minst, jag kan juh ha missat nåt)

Jättefin Hoya du införskaffat Maria, inte visste jag att blommorna var ludna rolleyes.gif
Blomstertanten
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 19:53)
Om man klart och tydligt som Maria skriver att den är lånad så är det väl inget att hetsa upp sig för mad.gif Det finns moderatorer här som på alla andra fora som säger till om det behövs, det behövs deffinitivt ingen självutnämnd vakt här. Det är andra gången bara på två dar som du ska agera forumpolis (minst, jag kan juh ha missat nåt)

Jättefin Hoya du införskaffat Maria, inte visste jag att blommorna var ludna rolleyes.gif

Det är väl bra att någon talar om för Maria att man inte får "låna" bilder hur som helst sleep.gif
Det kan ju vara så att hon inte visste om det.
Jag tycker att det är taskigare att inte berätta och låta någon tro att det är okey att göra så !
Reserv
CITAT (Blomstertanten @ 27-08-2005, 20:03)
Om man klart och tydligt som Maria skriver att den är lånad så är det väl inget att hetsa upp sig för mad.gif  Det finns moderatorer här som på alla andra fora som säger till om det behövs, det behövs deffinitivt ingen självutnämnd vakt här. Det är andra gången bara på två dar som du ska agera forumpolis (minst, jag kan juh ha missat nåt)

Det är väl bra att någon talar om för Maria att man inte får "låna" bilder hur som helst sleep.gif
Det kan ju vara så att hon inte visste om det.
Jag tycker att det är taskigare att inte berätta och låta någon tro att det är okey att göra så !

Då går det faktiskt att bara upplysa om det, man behöver juh inte säga att det är taskigt gjort att "sno" bilder. Maria skrev klart och tydligt att hon lånat bilden och la även in en länk. Finns inte en jäkel som kan ha missuppfattat och trott att det skulle vart hennes egna bild.
Fenja
Åh, Reserv reta dig inte på ordet taskig nu! Om man är så medveten om att man "lånar" när det så tydligt och klar står att man INTE FÅR just det, så är det futtigt, dålig stil, onödigt, dumt oövertänkt eller vad du nu föredrar din petimäter.
Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (Fenja @ 27-08-2005, 20:15)
Åh, Reserv reta dig inte på ordet taskig nu! Om man är så medveten om att man "lånar" när det så tydligt och klar står att man INTE FÅR just det, så är det futtigt, dålig stil, onödigt, dumt oövertänkt eller vad du nu föredrar din petimäter.
Mvh
Fenja

Jag har kollat listan över forumansvariga, men jag hittar inte ditt namn nånstans där unsure.gif Är det du som är hemlig övervakare över forumet eller? Jag tror faktiskt att dom som är forumansvariga på riktigt kan sköta den delen alldeles själva. Om du inte är nöjd med deras insatser på forat så får du väl söka tjänst här som allmän polis sleep.gif
Blomstertanten
Och även om man talar om att man lånat en bild , så måste man ju fråga den man lånar bilden av ! Innan man lånar den.
Så nu ska man alltså inte våga berätta för andra vad man inte bör göra, för då riskerar man att bli kallad för forumpolis och alla möjliga andra invektiv !

Räknar du hur många gånger jag eller andra agerat forumpolis också ?
Eller är det bara när Fenja påpekar något som du räknar ? unsure.gif
Reserv
CITAT (Blomstertanten @ 27-08-2005, 20:38)
Och även om man talar om att man lånat en bild , så måste man ju fråga den man lånar bilden av ! Innan man lånar den.
Så nu ska man alltså inte våga berätta för andra vad man inte bör göra, för då riskerar man att bli kallad för forumpolis och alla möjliga andra invektiv !

Räknar du hur många gånger jag eller andra agerat forumpolis också ?
Eller är det bara när Fenja påpekar något som du räknar ? unsure.gif

Det kan juh kanske bero på att hon så gott som dagligen trycker till nån stackars sate, som nya medlemmar som råkat skriva samma fråga på olika ställen. Kan man inte lite vänligt säga vad man vill och önska dom stackarna välkommna istället? Eller är det för mycket begärt? det här leder ingen vart ändå, så jag tycker att vidare diskussion kan va`. sleep.gif
Fenja
Så bra Reserv, det fanns ju egentligen ingenting att orda om ens från början...

Den enda som mig veterligen ens antytt att jag skulle ha något med forumledningen att göra är du. Det har jag inte om någon undrar!! Forumledningen sköter sig utmärkt vad mig anbelangar!

Jag säger bara vad jag (och i detta fall copyrightlagen) tycker, precis som du säger vad du tycker. Men ingen kallar dig för forumpajas eller så, för att du säger vad du tycker, så varför måste du tillskriva mig en massa epitet?!

Mvh
Fenja
Reservs Forumpolis
Rossi
inte visste jag att blommorna var ludna rolleyes.gif

Visst kan de vara ludna. Se här:

Detta är min Hoya lasiantha. Och fotot har jag själv tagit, så det så! smile.gif

Jättefin Hoya, Maria! Jag är också biten av Hoyor ....
Reserv
CITAT (Rossi @ 27-08-2005, 22:09)
inte visste jag att blommorna var ludna rolleyes.gif

Visst kan de vara ludna. Se här:

Detta är min Hoya lasiantha. Och fotot har jag själv tagit, så det så! smile.gif

Jättefin Hoya, Maria! Jag är också biten av Hoyor ....

Förmodligen så är det en mycket vacker blomma du har Rossi, men jag tycker ändå att det ser ut som en samling gamla gulnade kindtänder. blink.gif sad.gif men den är förmodligen väldans fin på håll wub.gif
Rossi
Ha, ha, ha! Ja, visst är den lite grotesk så där i närbild! Men himla vacker tycker jag själv! Och lite ovanlig och dyr och så som grädde på moset!
Rossi
Jag tycker att den liknar lite spenar också! laugh.gif
yenny
Verkligen en jättefin hoya maria!

Jag har också blivit biten! det är jättekul... fast jag letar efter sånna som inte doftar (eller bara ytterst lite) har tyvärr problem med dofter pga astma...
pejori
CITAT (yenny @ 27-08-2005, 23:00)
Verkligen en jättefin hoya maria!

Jag har också blivit biten! det är jättekul... fast jag letar efter sånna som inte doftar (eller bara ytterst lite) har tyvärr problem med dofter pga astma...

dipteran doftar inte smile.gif
inte multifloran heller wub.gif
yenny
CITAT (pejori @ 27-08-2005, 23:08)

diptera ska jag googla efter o se vad det är för en smile.gif

Multiflora har min mamma en... fast den är så liten så den är svår att ta stickling av (jag ska vänta tills den växer till sej)
pejori
CITAT (yenny @ 27-08-2005, 23:16)
CITAT (pejori @ 27-08-2005, 23:08)

diptera ska jag googla efter o se vad det är för en smile.gif

Multiflora har min mamma en... fast den är så liten så den är svår att ta stickling av (jag ska vänta tills den växer till sej)

jag har båda smile.gif smile.gif
väldigt blomvilliga och trevliga smile.gif smile.gif
yenny
CITAT (pejori @ 27-08-2005, 23:20)
jag har båda smile.gif smile.gif
väldigt blomvilliga och trevliga smile.gif smile.gif

mammas multiflora den blommar konstant smile.gif
Reserv
Hur får ni dom så blomvilliga då, jag har försökt med allt nu men det misslyckas totalt. Den arme jäkeln har fått för sig att den bara ska växa så den är väl en sådär8-10 meter nu om man snurrar ut den från fönstret, det är en vanlig Carnosa. Om man kan ta benmjöl till Clivia, finns det nåt snabbknep för Hoyor också kanske? unsure.gif
yenny
Jag hade en carnosa förut.... det tog flera år innan den böjade blomma... då upptäckte jag att jag inte klarade av doften... trist sad.gif
Men en kompis blevglad smile.gif (hon fick ta över)

Jag har bara för några veckor sedan planterat sticklingar av bella och den har redan blomknopp biggrin.gif
det måste nog ha något att göra med att man ger dom rätt förhållande att dom blommar så bra... tror jag biggrin.gif
Reserv
Skicka hit lite "rätt förhållande" är du snäll wub.gif
yenny
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 23:39)
Skicka hit lite "rätt förhållande" är du snäll wub.gif

Tja..... min carnosa stog i ett söderfönster... fick vatten när den torkat upp något och näring väldigt sällan (säkert inte mer än ett par tre gånger på våren) Jag har ingen aning om det var rätt... men när den väl börjat blomma så bara fortsatte den biggrin.gif
Reserv
Hoppsan, där har jag nog felet, jag har dunkat på rätt rejält med gödning unsure.gif sad.gif Ska sluta med det nu så får jag väl bara hoppas, det kanske är därför den skjutit i väg på längden så mycket då? tongue.gif
yenny
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 23:54)
Hoppsan, där har jag nog felet, jag har dunkat på rätt rejält med gödning unsure.gif sad.gif Ska sluta med det nu så får jag väl bara hoppas, det kanske är därför den skjutit i väg på längden så mycket då? tongue.gif

Inte alls omöjligt att det är därför smile.gif du får vara lite tuff mot den så kanske den vill blomma lite wub.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 23:31)
Hur får ni dom så blomvilliga då, jag har försökt med allt nu men det misslyckas totalt. Den arme jäkeln har fått för sig att den bara ska växa så den är väl en sådär8-10 meter nu om man snurrar ut den från fönstret, det är en vanlig Carnosa. Om man kan ta benmjöl till Clivia, finns det nåt snabbknep för Hoyor också kanske? unsure.gif

Jag hade INTE tagit benmjöl till Clivior .....
Maria i Helsingborg
Oj, vilket ståhej det blev.......

1) Vem vet om jag bett om lov att låna bilden eller inte?
2) OJ, att de kan se ut på DET sättet, Rossi - coolt ! Jäkla bra bild!!
3) Läser innantill i lilla brochyren från Sv. Hoyasällskapet "Trivs i små krukor" + "Lite näring på sommaren. För mycket gynnar blad och inga blommor".

Det hade varit roligt att få se FLER bilder smile.gif wub.gif
Rossi
Här är en på min Hya multiflora! Jag har rätt många Hoyor men de flesta är inte blom-mogna än. Vänta bara tills de blommar! Då ska jag överösa er med foton! smile.gif

Maria i Helsingborg
OJ !!
Varför tänker jag på "Alien"?
Vilken spännande blomma - tänk vad jag missat!!!!

Vad kostar hoyor ungefär?
Fenja
Hoyasällskapet har ett bra bildarkiv som man fastnar i!
Priserna varierar stort, från 25 kr/ stickling upp till flera 100 kr.
Jag kan nog klippa av några jag har Maria om du är intresserad, pm:a mig.
Mvh
Fenja
Zazu
jag har också trillat in på hoyor, jag har bara tre i blomstorlek än, resten är sticklingar.
en bild på min longifolia:

det som ser ut som omogna hallon på den här bilden är obscuraknoppar, hela plantan är full av dem: wub.gif

mvh zazu
Zazu
CITAT (Fenja @ 28-08-2005, 12:34)
Hoyasällskapet har ett bra bildarkiv som man fastnar i!
Priserna varierar stort, från 25 kr/ stickling upp till flera 100 kr.
Jag kan nog klippa av några jag har Maria om du är intresserad, pm:a mig.
Mvh
Fenja

lite nyfiken, fenja.
vilka kan du klippa i? rolleyes.gif wub.gif

mvh zazu
Maria i Helsingborg
Hoyafebern grasserar vidare tongue.gif

Någon med dessa ex. som vill dela med sig sticklingar?

H erythrostemma (Kerr)
H lasiantha Miguel
H obovata Decaisne
H cinnamomifolia

Idag norpade jag en stickling hos min styvfar, så nu har jag hela 2 ! ohmy.gif laugh.gif
Zazu
CITAT (Maria i Helsingborg @ 28-08-2005, 20:57)
Hoyafebern grasserar vidare tongue.gif

Någon med dessa ex. som vill dela med sig sticklingar?

H erythrostemma (Kerr)
H lasiantha Miguel
H obovata Decaisne
H cinnamomifolia

Idag norpade jag en stickling hos min styvfar, så nu har jag hela 2 ! ohmy.gif laugh.gif

cinnamomifolia kan jag kolla om min lilla planta kan släppa ifrån sig en stickling.
lasiantha vill jag också ha, men den är dyyyyyyr...
vill du ha en obscura med?

mvh zazu
Blomstertanten
På Tradera finns det en hoyaavdelning !
Utmärkt om man vill ha tag i lite ovanligare hoyor.
sleep.gif En del kan bli väldigt dyra !

Men man kan också ha tur och göra riktiga fyndköp ! rolleyes.gif
m-l södra halland
hoya bella= blommar hela tiden och doftar inte (inte så det märks i alla fall)
iscah
att bella inte doftar vill jag inte hålla med om. min "stinker" när den blommar rejält. med tanke på dom som har problem med doft. heuschkeliana har blommat för mig och jag har inte kännt någon doft av den. ursöt och finns både i gult och rosa.
pejori
min bella doftar också smile.gif smile.gif
yenny
CITAT (pejori @ 29-08-2005, 15:00)
min bella doftar också smile.gif smile.gif

jag hoppas verkligen inte min bella doftar något speciellt.... har början till en första blomklase nu...
Annelie32
någon som har en varigated form av hoya ?
dock ej cornosa eller compacta
Zazu
nu är ditt lilla paket skickat, det blev: cinnamomifolia, australis, curtisii, bilobata, obscura, longifolia och lacunosa.
lycka till med rotandet, cinnamomifolia, lacunosa, australis, curtisii och bilobata har börjat och få rötter, så de får du nog inga problem med, bara att plantera.

mvh zazu
Maria i Helsingborg
CITAT
nu är ditt lilla paket skickat, det blev: cinnamomifolia, australis, curtisii, bilobata, obscura, longifolia och lacunosa.
lycka till med rotandet, cinnamomifolia, lacunosa, australis, curtisii och bilobata har börjat och få rötter, så de får du nog inga problem med, bara att plantera.

mvh zazu

Are you talking to me? huh.gif
stennie
Tänkte bara få er att drägla lite mer.... tongue.gif
Nu blommar sheperdii igen!!!! smile.gif

Maria i Helsingborg
Är det inte lite av ett under när det där lilla paketet vecklar ut sig och blir en fulländad liten skönhet! wub.gif
Den är jättefin, Stennie!!!
Rossi
CITAT (Maria i Helsingborg @ 01-09-2005, 21:28)
Är det inte lite av ett under när det där lilla paketet vecklar ut sig och blir en fulländad liten skönhet! wub.gif

Ähum ....?! Jaså, du pratar om Hoyor! laugh.gif laugh.gif

Skämt åsido - Hoya-fotot var jättefint!

Min Hoya lasiantha har sett så hängig ut på sistone och blomvägrat efter att ha blommat väldigt frodigt ifjor. För ett tag sedan planterade jag om den och nu ser den mycket piggare ut och jag upptäckte nyss en blomklase! smile.gif
Zazu
CITAT (Maria i Helsingborg @ 01-09-2005, 21:04)
CITAT

mvh zazu

Are you talking to me? huh.gif

yeah, I´m talking to you wub.gif

mvh zazu
Reserv
CITAT (stennie @ 01-09-2005, 21:11)
Tänkte bara få er att drägla lite mer.... tongue.gif
Nu blommar sheperdii igen!!!! smile.gif

Och här blommar Hoyan inte för 10:e-15:e året på rad, nåt av ett rekord för en blommande växt, snart åker den ut på kasa mad.gif
pejori
CITAT (Rossi @ 01-09-2005, 21:37)
Min Hoya lasiantha har sett så hängig ut på sistone och blomvägrat efter att ha blommat väldigt frodigt ifjor. För ett tag sedan planterade jag om den och nu ser den mycket piggare ut och jag upptäckte nyss en blomklase! smile.gif

vill haaa!!!!! sad.gif sad.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Ähum ....?! Jaså, du pratar om Hoyor!
ROSSI! blink.gif laugh.gif

CITAT
yeah, I´m talking to you

*faller baklänges av lycka*

Jippi! Åh, vad jag längtar efter postagubben! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon