Full version: Nypon-
Gillan
fulla av vitaminer.

Hittade ett recept i NWT härom dagen och gav mig ut för
att plocka av mina nypon.De var tyvärr inte större än ärtor.

Men här kommer receptet;

SYLTADE NYPON

1 kg nypon
6 dl vatten
1 1/2 dl ättiksprit, 12%
6 dl strösocker
8 hela kryddnejlikor
2 kanelstänger

Skölj och kärna ur nyponen
Koka upp vatten, ättiksprit, socker, nejlikor och
kanel.
Lägg i nyponen och koka sakta i 15-20 min tills
de blir glansiga och nästan genomskinliga.

Ta upp nyponen i varma, väl rengjorda burkar.
Koka upp lagen igen och häll den över nyponen
så att de täcks ordentligt.Förslut genast.
Servera till gryta, stek, kött .........

Om nån av er provar kan ni väl tala om ifall det är så
gott som jag tror.
Själv får jag vänta på mina nypon, endera senare
i år eller nästa år.

Smaklig måltid

smile.gif
Eleanor
Läste också detta recept i NWT & blev sugen på att försöka. Men på mina vresrosor har inte nyponen blivit annat än gula än... Ska försöka hinna med & testa om nån vecka eller 2.
Fagerås ser jag att du bor i. Du får hänga med när vi nån gång får till vår Odla- värmlandsträff! Vi är några stycken!
AndreasBlomquist
Va trevligt med lite "grannar" som skriver här...

Jag har en tidning hemma där det var en herrans massa nyponrecept i. Ska ta och kopiera över lite recept hit till denna tråden innan helgen!
Gillan
CITAT (Eleanor @ 01-09-2005, 00:13)
Läste också detta recept i NWT & blev sugen på att försöka. Men på mina vresrosor har inte nyponen blivit annat än gula än... Ska försöka hinna med & testa om nån vecka eller 2.
Fagerås ser jag att du bor i. Du får hänga med när vi nån gång får till vår Odla- värmlandsträff! Vi är några stycken!

wub.gif wub.gif Mycket generad blir jag nu sleep.gif , men jag
vet inte riktigt vad du pratar om, men det låter intressant.
Du får gärna förklara om du vill smile.gif smile.gif
AndreasBlomquist
Jag lovade ju att jag skulle komma med lite recept. De följande recepten är plankade direkt ur det senaste numret av Allers Trädgård. Får väl också erkänna att jag aldrig trodde att jag skulle köpa en Allers i hela mitt liv men nu, 30 år gammal så gör man alltså det...

Nyponkompott

ca 300 gram

3½ dl kallt vatten
300 g socker
2 uppskurna vaniljstänger
1 dl äppelcidervinäger
500 g rensade grovhackade nyponskal

Gör så här
1. Koka upp vatten, socker, vaniljstänger och äppelcidervinäger i en kastrull. Tillsätt nyponskalen och låt blandningen sjuda i 20 minuter eller tills frukten är mjuk.
2. Låt kallna och förvara i kylskåp. Servera som tillbehör till en god chokladkaka, glass eller ekologisk yoghurt.

Nypongodis med choklad

ca 30 st

300 g nyponkompott (se recept ovan)
50 g hackade mandlar
500 g mörk finhackad choklad
riven eller finhackad vit choklad till dekoration
knäckformar

Gör så här
1. Blanda kompott och mandlar till en tjock massa. Häll massan i en sprits och spritsa ut den i knäckformar eller på bakplåtspapper.
2. Smält chokladen i vattenbad eller mikrovågsugn och häll den över nypongodiset. Dekorera med riven eller finhackad vit choklad.
3. Låt chokladen stelna och förvara i burk med tättslutande lock vid 14-18 grader.

Nyponsoppa

4 personer

1 kg hela fina nypon
vatten
ca 250 g socker

Gör så här
1. Ta bort stjälk och blomma från frukterna. Lägg nyponen i en kastrull och fyll på så mycket vatten att det täcker nyponen helt. Låt blandningen koka upp, sänk därefter värmen och låt det sjuda i 20 minuter.
2. Kyl ner blandningen, passera eller sila och smaka av med socker. Serveras varm eller rumstempererad med små skorpor, kammarjunkare eller mandelbiskvier.
KURT
Jag är mycket tveksam till receptet på nyponsoppa, eftersom man inte kärnar ur dem. Enligt min erfarenhet så kommer det då med fröhår när man passerar, då hostar man i någon timma efter att man ätit soppan!
AndreasBlomquist
CITAT (KURT @ 01-09-2005, 15:10)
Jag är mycket tveksam till receptet på nyponsoppa, eftersom man inte kärnar ur dem. Enligt min erfarenhet så kommer det då med fröhår när man passerar, då hostar man i någon timma efter att man ätit soppan!

Jag ska erkänna att jag också funderade på kärnorna men som sagt, recepten är tagna direkt ur det senaste numret av Allers Trädgård.
Gillan
CITAT (AndreasBlomquist @ 01-09-2005, 15:07)
Jag lovade ju att jag skulle komma med lite recept. De följande recepten är plankade direkt ur det senaste numret av Allers Trädgård. Får väl också erkänna att jag aldrig trodde att jag skulle köpa en Allers i hela mitt liv men nu, 30 år gammal så gör man alltså det...

Nyponkompott

ca 300 gram

3½ dl kallt vatten
300 g socker
2 uppskurna vaniljstänger
1 dl äppelcidervinäger
500 g rensade grovhackade nyponskal

Gör så här
1. Koka upp vatten, socker, vaniljstänger och äppelcidervinäger i en kastrull. Tillsätt nyponskalen och låt blandningen sjuda i 20 minuter eller tills frukten är mjuk.
2. Låt kallna och förvara i kylskåp. Servera som tillbehör till en god chokladkaka, glass eller ekologisk yoghurt.

Nypongodis med choklad

ca 30 st

300 g nyponkompott (se recept ovan)
50 g hackade mandlar
500 g mörk finhackad choklad
riven eller finhackad vit choklad till dekoration
knäckformar

Gör så här
1. Blanda kompott och mandlar till en tjock massa. Häll massan i en sprits och spritsa ut den i knäckformar eller på bakplåtspapper.
2. Smält chokladen i vattenbad eller mikrovågsugn och häll den över nypongodiset. Dekorera med riven eller finhackad vit choklad.
3. Låt chokladen stelna och förvara i burk med tättslutande lock vid 14-18 grader.

Nyponsoppa

4 personer

1 kg hela fina nypon
vatten
ca 250 g socker

Gör så här
1. Ta bort stjälk och blomma från frukterna. Lägg nyponen i en kastrull och fyll på så mycket vatten att det täcker nyponen helt. Låt blandningen koka upp, sänk därefter värmen och låt det sjuda i 20 minuter.
2. Kyl ner blandningen, passera eller sila och smaka av med socker. Serveras varm eller rumstempererad med små skorpor, kammarjunkare eller mandelbiskvier.

Jo, du Andreas. det är mycket man helt plötsligt
upptäcker att man gör som man ALDRIG trott sig om
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Kul med recepten.Nu skulle man ha lite mogna nypon
också huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer ett recept jag brukar använda och sherryn blir bara godare av några års lagring

Nyponsherry

2 liter hela osköljda frostnypna nypon
3 3/4 liter vatten
1,7kg socker

Koka vatten och socker och låt det kallna. Blanda sedan allt i en hink med passande lock. Rör regelbundet de 3 första dagarna, därefter en gång i veckan. Låt stå 6 månader. Sila drick och njut.

(passar mycket bra att slå i en mindre mängd nyponsherry i svampsoppa och svampstuvning som smaksättning)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon