Full version: Skala bondbönor
kvalite
Har satt mycket bondbönor i år. Sitter nu och ska ta reda på dem. UNDRAR Varför står det på internet att man ska skala själva bönan och ta ur kärnan, ungefär som på sötmandel stod det. Det går ju inte att göra på de små. Ska koka och frysa in. Trodde det räckte med att ta ur dem ur baljan. Dessutom stod det att bönan var giftig att äta rå. Letade här i forumet men kunde inte hitta att det stod något liknande. Åt bonbönor som liten så nu vill jag pröva igen. Snabba svar då jag redan har plockat.
Ingrid på Västkusten
Alla bönor är giftiga råa.

Fast Du behöve nog äta et par kilo minst för att få symptom!

Dumheter å skala bönan säger jag! Det räcker å ta dem ur baljan. Många tycker skalen är för mkt fibrer!

Snabbt svar?
KURT
Det är väl lite som skalet på gula ärtor, endel vispar soppan och silar bort skalen, andra inte.
Svante, zon 1
Det beror på hur späda de är men så fort de blivit lite större tycker jag det blir godare att skala dem. Koka dem 1-2 minuter och kyl i kallvatten så går det lätt att skala.
Susanna
Jag äter både oskalade och skalade bondbönor och håller med Svante. När de blivit lite större är de godare utan skalet. Fast ofta tycker jag det känns som lite slöseri att ta bort skalet.
kvalite
Jättebra att så många svarade. Nu har jag en fråga till. Vad menar ni med att "när de är större" kan man skala. En del av mina är ju knappt synliga för ögat samt en del som en gammaldags 25 öring. Hur länge kokar ni bondbönor före infrysning.
kvalite
CITAT (KURT @ 31-08-2005, 14:09)
Det är väl lite som skalet på gula ärtor, endel vispar soppan och silar bort skalen, andra inte.

Så har jag aldrig hört att man kokar ärtsoppa
KURT
CITAT (kvalite @ 31-08-2005, 22:17)
CITAT (KURT @ 31-08-2005, 14:09)

Så har jag aldrig hört att man kokar ärtsoppa

Se recept på Lottornas ärtsoppa (Skumma bort skalen). Man behöver bara förvälla bondbönorna någon minut innan man fryser dem, man vill bara förhindra att det finns någon enzymatisk aktivitet kvar (denaturera alla proteiner). Vill man så kan man koka längre tid, det har i så fall fördelen att man minskar tillagningstiden när man tar upp dem ur frysen.
kvalite
Tack för alla svar. Om man förväller ett par minuter hur länge ska man koka bönorna för att kunna äta dem som de är eller lägga i gryta eller soppa. Min gammelmormor gjorde soppa på bondbönor med "klimp". Kan någon det receptet från sekelskiftet. Då tyckte vi ungar inte om klimpen men nu är jag nyfiken att prova.
Svante, zon 1
CITAT (kvalite @ 31-08-2005, 22:16)
Jättebra att så många svarade. Nu har jag en fråga till. Vad menar ni med att "när de är större" kan man skala. En del av mina är ju knappt synliga för ögat samt en del som en gammaldags 25 öring. Hur länge kokar ni bondbönor före infrysning.

Nu är ju bondbönor inte helt runda, men med större menar jag ungefär lika stora som en enkrona på längden.
kvalite
CITAT (Svante @ zon 1,01-09-2005, 09:12)

Nu är ju bondbönor inte helt runda, men med större menar jag ungefär lika stora som en enkrona på längden.

Oj. Då har jag tagit mina för tidigt för så stora är inga av mina bönor. Men jag var lite rädd att frosten skulle komma. Men de kanske är godare små istället.
Zarah P
CITAT (kvalite @ 01-09-2005, 09:16)
CITAT (Svante @ zon 1,01-09-2005, 09:12)

Oj. Då har jag tagit mina för tidigt för så stora är inga av mina bönor. Men jag var lite rädd att frosten skulle komma. Men de kanske är godare små istället.

De små är de godaste, det har du helt rätt i!
Dessutom slipper du fundera på om du ska skala eller ej, för när de är små är skalet gott och inte beskt, hårt eller segt, som det kan bli på äldre bönor. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Och så finns det olika sorter - vissa små vissa stora.

Och bondbönor tål en hel del kyla (inte som vanliga bönor) så dem kan man så relativt tidigt på våren och ha kvar LÄNGE på hösten med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon