|
Bjäbban
01-09-2005, 20:42
Funderar på att redan nu skaffa digital tv. Dels på grund av att jag nästan aldrig får in 4:an och om det går så är det minst sagt urusel bild… Detta gör att jag i stort sätt bara har två tv kanaler, och tja inte så mycket som jag är intresserad av att se i dom… Dessutom tycks det alltid gå jätteintressanta program i andra kanaler #suckar# Blir ju ändå tvungen att fixa detta, så varför inte redan nu?
Problemet är att det verkar vara väldigt svårt att välja, har varit inne på Boxer, Canal digital och Viasat, hemsidor (finns det fler???) men blir inte så mycket klokare av det… Om, jag fattar det rätt så blir Boxer billigast???
De andra har ju i och för sig gratis parabol, box och installation, men det tillkommer en massa andra kostnader?? Är inte helt säker, för lätt att jämföra är det inte… Står till exempel att Canal digital kostar 189:-/mån inkl fri installation! Låter jättebra, ändå tills jag läser det ”finstilta” tillkommer en massa start avgift, extra avgifter och jag vet inte allt…
Blir helt snurrig, vilket är mest prisvärt? Och vad blir den totala kostnaden inkl alla extra utgifter utslaget på månad/år??? Skulle bli väldigt tacksam om någon som kan råda mig i denna djungel ???
detta beror ju mycket på vad du ska ha/behöver. Finns ju jättestora skillnader i digitalboxarna oxå. Vissa har ju ex. inbygd hårddisk som gör att du kan använda den som en video. Ska du bara se på "vanliga" kanaler kan du i princip skaffa den billigaste boxen du hittar och inget abonemang, public service kanalerna är ju gratis.
Bjäbban
01-09-2005, 21:31
Mja...hade nog tänkt mig kunna titta på litte fler kannaler
kristerh
01-09-2005, 21:39
Sverker från plus hade nåt progaram på tv igår som behandlade just digitaltv, du kan se programmet på svt.se tror att de lagt ut info där oxså krister
Jag har (under kortare tid) arbetat som parabolinstallatör, och även om paraboler är bättre vad gäller antal kanaler och bildkvalitet så verkar det nog ändå i dagsläget som att det är enklare att satsa på "boxer". Jag tycker visserligen att det är förjävligt att det minsta paketet för Boxer ska kosta 159kr, reklamkanaler borde vara gratis tycker jag, men parabolmarknaden idag är tyvärr inte heller idealisk med Canal Vandal och Viasat som hela tiden jävlas med varandra för att göra det svårare för folk att se "konkurrerande" kanaler.
Jag antar att du bor i villa alltså? Eller i ett område utan kabel-TV?
Det du bör tänka på är att om du har dålig mottagning av TV4 idag så kan det krävas ny antenn för att få in marksänd digital-TV bra.
Jag hade nog väntat ett par månader för att se hur boxarna utvecklar sig. Förr eller senare måste man ju köpa, men just nu verkar mycket hända. En box där man kan se en kanal, och spela in en annan, det är nog rätt bra.
Jag tror att även reklamkanalerna snart kommer att inse att de kommer att nå en större marknad genom att sända gratis (ej filmkanaler dock), men det blir mera aktuellt när digitaltv är utbyggt . TV4 startar ju en massa nya kanaler (nu den 15 sept. TV4 Fakta), men de verkar ta betalt 8om än lite) för alla nya kanaler.
Bjäbban
02-09-2005, 07:33
Tack för svaren! Jo, jag bor i hus ute på landsbygden. Blev hysterisk i onsdags när jag inte kunde se lost Det var då jag sa nää nu jäklar, är det jag som skaffar digetal TV!!!
solkatten
02-09-2005, 07:55
Jag har ingen TV alls Kanon, det bästa jag gjort när jag kastade ut fanskapet
netaave
02-09-2005, 09:38
Här kan du läsa mer, plus hade ett extra program häromkvällen bara om det här med digitaliseringen. Mycket bra program. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35426
Bjäbban
02-09-2005, 12:00
Nu har jag bestämt mig (tror jag i vart fall) La ihop alla kostnader under två år och delade det på 24 månader! Jo, jag vet att det blir inte så mycket per månad, en del är engångsbelopp som start avgifter och sånt Men för att kunna jämföra så gjorde jag så. Varför jag tog två år det var för att kostnaden var olika år ett och år två, så för att få en jämförelse så gjorde jag så. Resultatet: Boxer 7.350:- delat på 24 månader = 306:-/mån Canal digital (familje paket) 8.498:- delat på 24 månader = 358:-/mån visat guld (extra pris just nu) 10.024:- delat på 24 månader = 417:-/mån Visat är helt klart dyrast, så det blir det inte. Skillnaden mellan Boxer och Canal var ju inte så stor när man slår ut det så här, och Canal har ju bra mycket mer kanaler, så tror nästan det blir det, om jag inte ångrar mig igen förstås....
Åsa, mälardalen zon 2
02-09-2005, 12:47
Jag hade bara Boxer att välja på för det verkar vara det enda bolag där man kan koppla in till en vanlig antenn, de andra bolagen som jag var inne på hemsidorna verkar inte funka för mig för där stod det bara sånt som via kabeltv, parabol och liknande och det hade jag ju inte.
Tyvärr var nog antennen ovanpå min lägenhet för gammal (jag har dock bra bild på tv4) för boxen hittar inga kanaler, Boxer ska dock funka med en inomhusantenn så jag ska nog köpa en sådan. (jag hyr av landstinget så anmäler jag att jag vill ha ny antenn så tar det nog minst 5år innan någon där börjar fundera på att byta antenner till fastigheterna, det finns massor av saker som är anmält till landstinget här ruttna dörrar, mögel etc. som det gått väldigt många år innan de överhuvudtaget skickar ut någon att inspektera skadorna)
kristerh
02-09-2005, 12:57
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-09-2005, 13:47) de andra bolagen som jag var inne på hemsidorna verkar inte funka för mig för där stod det bara sånt som via kabeltv, parabol och liknande och det hade jag ju inte. Parabol brukar man kunna få för 1 kr ibland, om man tecknar ett längre abonnemang. krister
Det som gör mig själv skeptisk till parabollösningen (som egentligen är den bästa rent tekniskt, för de flesta) är att Canal Digital inte kan leverera exempelvis TV3 och ZTV. Samt att Viasat inte kan leverera exempelvis Femman. Har varit så tidigare, jag har inte brytt mig om att hänga med i svängarna längre eftersom jag numera har kass kabel-TV.
Bjäbban
02-09-2005, 14:39
CITAT (Pirum @ 02-09-2005, 14:25) Det som gör mig själv skeptisk till parabollösningen (som egentligen är den bästa rent tekniskt, för de flesta) är att Canal Digital inte kan leverera exempelvis TV3 och ZTV. Samt att Viasat inte kan leverera exempelvis Femman. Har varit så tidigare, jag har inte brytt mig om att hänga med i svängarna längre eftersom jag numera har kass kabel-TV. För mig som aldrig haft några andra kanaler än 1, 2 och 4:a (ibland) och därmed så vet jag inte så mycket om de andra kanalerna. Så för just mig spelar det inte så stor roll vilka kanaler jag får, det blir i alla fall mängder att välja på! Skulle väl vara konstigt om jag inte hittade någonting att tita på bland 43 st!!!!! Dessutom så tittar jag inte så mycket på TV idag, men kommer säkert att titta mer när jag får parabol! Dock kommer jag knappast att tillbringa hela min tid framför TV, finns ju en massa annat jag gör på fritiden!
Bjäbban
02-09-2005, 14:55
CITAT (kristerh @ 02-09-2005, 13:57) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-09-2005, 13:47) de andra bolagen som jag var inne på hemsidorna verkar inte funka för mig för där stod det bara sånt som via kabeltv, parabol och liknande och det hade jag ju inte. Parabol brukar man kunna få för 1 kr ibland, om man tecknar ett längre abonnemang. krister På de priser jag räknat med så ingick parapol och installation! (kostade inget extra alltså)
Jag har Canal Digital sedan ett antal år,är hel nöjd,kanonbild.Jag saknar inte tv 3,tittade alldrig på det när vi hade Viasat (analog).
Åsa, mälardalen zon 2
02-09-2005, 16:22
Jag har gett upp digitaliseringen jag har sagt upp boxer nu (man har ju 2 veckors tid att ångra sig) + jag skickar tillbaka boxen. Enligt Boxers hemsida ska det vara bra mottagning här men den lokala radio & tvhandeln här bara skakar på huvudet enligt dem måste man ha en värstingantenn för att överhuvudtaget snappa upp någon signal. Hur fanken kan man göra propaganda om att folk måste börja skaffa Digitaltv redan nu för att det inte ska bli kaos sen när man går över till det nya systemet när man tydligen inte ens kan få in en signal när man bor i Stockholms län?
Har Canal Digital och säkert ett 60-tal kanaler. Hur många tittar man på??? Det brukar bli de vanliga 1, 2 , 4 och femman. Personligen gillar jag även Fyran plus (lite för mkt repriser bara). De där kanalerna på platserna runt 20 är bra oxå, (Typ Discovery och Animal planet) men då får man ha riktigt lite att göra. Skulle klara oss gott på det minsta paketet de har att erbjuda.
När TV4 nu startar nya kanalen TV4 Fakta så sänder de den från Finland, för att undgå svenska reklamregler (officiellt för att Sverige inte har ”ett normalt regelverk”). De kan då b l a sända 50% mera reklam (är det inte tillräckligt nu!), de kan sända reklam för alkohol, reklam riktat till barn och sponsrade program . http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did...id_10475121.asp
CITAT (solkatten @ 02-09-2005, 08:55) Jag har ingen TV alls Kanon, det bästa jag gjort när jag kastade ut fanskapet  Det kan jag tänka mig och så blir det för mig när Digital Tv är den enda Tv!!!
Bjäbban
07-09-2005, 08:02
Nu är det gjort! Har skrivit kontrakt med Canal Digita och betalt startavgiftenl! Så nu väntar jag bara på att de ska komma och sätta upp den!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|