Full version: Jakt
Sidor: 1, 2
Sulawesii
Jag förstår inte att man kan äta kött över huvud taget. Slutade äta kött helt och hållet ett par år efter att jag fattade vad det var för något jag åt.....

Om jag ska behöva argumentera för jakt eller köttindustri, måste jag nog ändå göra det för jakten. De djuren får iallafall leva ett fritt liv, tills det är dags. Stressen blir inte heller så hög för dem, som för djur som är uppfödda för att slaktas.
Men det är för jävligt att jägarna inte ser det som sitt ansvar att vara skickliga på det de gör. Ofta skadeskjuts djuren och får lida länge. En sup ingår ofta..... jävligt oproffsigt!! Som om det skulle gå bättre då mad.gif ....
Sen avskyr jag jägare som säger att de gör det "för att hålla nere älgstammen". Skulle respektera dem mer om de sa som det var istället....

Måste tillägga ett OBS! Tycker, ialla sina former: jakt, slakt och mord att det är fel att döda.....
Betty
Egentligen borde jag låta bli men jag kan inte hålla mig...

Om alla människor på jorden skulle bli vegetarianer så skulle de stackars djuren bli utan mat och svälta ihjäl. rolleyes.gif

Det är faktiskt seriöst uträknat på vetenskaplig väg - minns tyvärr inte vad programmet hette (såg det på Discovery häromkvällen).
Sulawesii
Om alla människor skulle bli så medvetna om djurens väl skulle vi väl kanppast låta dem svälta ihjäl? Naturligtvis skulle det ju inte gå att ha lika många kossor, grisar och dyl som idag. Men, var det någonsin meningen att jorden skulle hålla så mycket av dessa djur som finns idag?
Om man stegvis minskade köttindustrin, så skulle man ju även få se till att sluta avla.
Pirum
Pust, lång tråd, men ofta intressant smile.gif

Jag är själv inte jägare, men menar att eftersom vi lever i ett kulturlandskap, där människan skapat en mängd "onaturliga" miljöer för djuren, så är det ett måste med jakt.

Det är inte bara bristen på stora rovdjur (dvs, varg främst) som skapat den enorma ökningen av rådjur och älg, det är främst skogs- och jordbruket som står bakom ökningen. Vi har en "onaturligt" stor stam av rådjur och älg. Så stor att det i praktiken inte går att begränsa den med fler vargar. Begränsningen måste istället bli att ta bort deras mat, så att de svälter ihjäl i större omfattning, eller vänta på att sjukdomar decimerar antalet. Eller att skjuta dem vid jakt, något jag tycker verkar minst plågsamt, och dessutom nyttigast för oss människor.

Man kan argumentera för att folk bör äta mindre kött, även om man själv inte är vegan. Och man kan såklart hävda att djurindustrin är plågsam, och själv ändå äta kött. Men vilda djur plågas mindre av människan än vad tamdjur gör.

Jag tycker vi bör utöka jakttiden på rådjur (kid, kanske bockar) och uppmuntra mer jakt även på älg i vissa områden. Samt naturligtvis vildsvin, som det redan idag är ganska generösa regler för, men där har jägarna inte hunnit med.

För att kasta mer eld in i diskussionen så vill jag även att vildkatter bör skjutas i större omfattning än idag.
noora
CITAT (Azeman @ 02-09-2005, 18:54)
Om vi måste äta djur så kan vi äta det vi har tagit fram, ex Kossor och grisar! sleep.gif

Det skulle jag kunna gå med på om det var så att kossorna och grisarna fick ett lika fint liv innan sin död som älgarna och rådjuren som skjutits i skogen. Jag käkar hellre ett djur som skuttat glatt runt i skogen än en ko som har stått i ett bås hela sitt liv.

Jag känner en kille som bara djur han själv (eller någon i hans närhet) har skjutit själv i skogen. Det är det naturliga sättet att få tag på kött. Att stänga in hundratals grisar i ett hus och mata dem med kraftfoder så att de växer fort är inte naturligt. Att jaga för skojs skull är heller inte naturligt. Man jagar för att få mat, och det man skjuter äter man upp. Då är det inte meningslöst.

Om du tycker att jakt är mord ska jag berätta för dig vad som har hänt med fläskfilén innan den hamnade på Ica: jo, det var en glad (eller egentligen nog en ganska stressad och ledsen) liten gris som skuttade (eller snarare knuffades) runt i godan ro (nja), mumsande på sitt kraftfoder. Sedan kom nån och "mördade" den och styckade den i små bitar, som skeppades runt halva Sverige (eller från Danmark) för att till slut hamna på Ica och på din tallrik.

För övrigt är inte ett första inlägg i stil med "Vad tycker ni om jakt? Jag tycker att det är skit!" något upplägg för en bra diskussion. Det är bara provocerande och garanterar att du får många väldigt negativa svar. Du kallar svaren omogna, men ditt första inlägg var långt ifrån sakligt.
Zarah P
CITAT (noora @ 06-09-2005, 13:28)
Om vi måste äta djur så kan vi äta det vi har tagit fram, ex Kossor och grisar!  -_-

Det skulle jag kunna gå med på om det var så att kossorna och grisarna fick ett lika fint liv innan sin död som älgarna och rådjuren som skjutits i skogen. Jag käkar hellre ett djur som skuttat glatt runt i skogen än en ko som har stått i ett bås hela sitt liv.

Jag känner en kille som bara djur han själv (eller någon i hans närhet) har skjutit själv i skogen. Det är det naturliga sättet att få tag på kött. Att stänga in hundratals grisar i ett hus och mata dem med kraftfoder så att de växer fort är inte naturligt. Att jaga för skojs skull är heller inte naturligt. Man jagar för att få mat, och det man skjuter äter man upp. Då är det inte meningslöst.

Om du tycker att jakt är mord ska jag berätta för dig vad som har hänt med fläskfilén innan den hamnade på Ica: jo, det var en glad (eller egentligen nog en ganska stressad och ledsen) liten gris som skuttade (eller snarare knuffades) runt i godan ro (nja), mumsande på sitt kraftfoder. Sedan kom nån och "mördade" den och styckade den i små bitar, som skeppades runt halva Sverige (eller från Danmark) för att till slut hamna på Ica och på din tallrik.

För övrigt är inte ett första inlägg i stil med "Vad tycker ni om jakt? Jag tycker att det är skit!" något upplägg för en bra diskussion. Det är bara provocerande och garanterar att du får många väldigt negativa svar. Du kallar svaren omogna, men ditt första inlägg var långt ifrån sakligt.

Amen to that.

En av mina bästa kompisar är som din kompis - men hon äter även djur som hon själv fött upp på sin gård. Hon säger att hon då VET att grisen mått bra, varit frisk, haft roligt och fått mycket kel - till skillnad från den frysta sorten från Ica/Konsum.

En annan sak som fascinerar mig är den skrämmande vanliga vanföreställningen att jägare ofta skadeskjuter djur utan att göra något åt saken, samt att de super på pass. Varifrån KOMMER den idén, egentligen?
Det är en mycket otäck tanke, men som tur är, är den också felaktig.
mulle
Vi äter också våra egna djur, lamm och ankor.
Mulle
pejori
CITAT (mulle @ 06-09-2005, 13:58)
Mulle

GOTT smile.gif smile.gif smile.gif
Zarah P
CITAT (mulle @ 06-09-2005, 13:58)
Mulle

Det är nog min dröm... Att ha en gård, och ha ett självhushåll, så långt det går... Det skulle jag trivas med! smile.gif
Tropeden
Jag äter både vilt och kött från köttdisken, men helst griskött för det är godast. Men har svårt för vapen, klarar inte ens att se ett jaktvapen utan att må illa. Det har sina orsaker varför det är så. Har ingen som helst förakt mot jägare och tycker att det är bra med skyddsjakt. Däremot har jag svårt för nöjesjakt som faktiskt förekommer. Och min kompis jägaren har lärt sig att inte prata om sina vapen och sin jakt med mig.

Skulle heller aldrig klara att att föda upp ett djur och sedan äta upp det. Växte upp i närheten av en liten bondgård med lite grisar som jag var en riktig kompis med. Åt skinka till jul varje år från denna gård tills min pappa råkade en gång på skämt säga att nu åt vi upp din bästis. Sen dess åt jag inte griskött förutom de gånger jag visste att den var köpt i affären. Dubbelmoraliskt? Javisst. Men så funkar det för mig. Hellre kött jag inte vet hur det haft det på bordet än en glad gris som jag kelat med.
zeppo
CITAT (Zarah P @ 06-09-2005, 13:32)
[

CITAT (noora @ 06-09-2005, 13:28)
Om vi måste äta djur så kan vi äta det vi har tagit fram, ex Kossor och grisar!  -_-

Amen to that.

En av mina bästa kompisar är som din kompis - men hon äter även djur som hon själv fött upp på sin gård. Hon säger att hon då VET att grisen mått bra, varit frisk, haft roligt och fått mycket kel - till skillnad från den frysta sorten från Ica/Konsum.

En annan sak som fascinerar mig är den skrämmande vanliga vanföreställningen att jägare ofta skadeskjuter djur utan att göra något åt saken, samt att de super på pass. Varifrån KOMMER den idén, egentligen?
Det är en mycket otäck tanke, men som tur är, är den också felaktig.

Det är absolut inte felaktigt!!!
Dom flesta jägarna är lite egna. Hur skulle man annars njuta av att skjuta oskyldiga djur. Det är bätttre att vargar lo björn osv. uppräthåller naturens balans än självutnämnda experter på jakt gör det!!!
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...3_852__,00.html
Men jägaren här i tidningsklippet använde sin bössa iaf rätt..........................
Zarah P
CITAT (zeppo @ 06-09-2005, 15:43)
Det är absolut inte felaktigt!!!
Dom flesta jägarna är lite egna. Hur skulle man annars njuta av att skjuta oskyldiga djur. Det är bätttre att vargar lo björn osv. uppräthåller naturens balans än självutnämnda experter på jakt gör det!!!
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...3_852__,00.html
Men jägaren här i tidningsklippet använde sin bössa iaf rätt..........................

Oj - snälla du. Om du vill övertyga mig, är det betydligt bättre att försöka med fakta. Slag under bältet och vandringssägner, räknar jag inte som fakta.
Betty
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-09-2005, 22:22)
De flesta jägare jag känner är nöjda med jakten även om de inte själva har skjutit så inte måste de känna sig duktiga över att de skutit ett djur själv.

Sedan är ju frågan hur grönsaksätarna har tänkt sig övergången till helt vegetarisk kost, för då måste vi gå över till ÄNNU MERA konstgödning = ännu värre rabarbersoppa i östersjön på sommaren, för på KRAV-odlingarna använder vi ju sådant som blodmjöl, köttmjöl, benmjöl, malda kycklingrester etc. =slaktrester.

Kan bara nicka instämmande där.
Annkina
CITAT (Sulawesii @ 06-09-2005, 10:58)
Men det är för jävligt att jägarna inte ser det som sitt ansvar att vara skickliga på det de gör. Ofta skadeskjuts djuren och får lida länge. En sup ingår ofta..... jävligt oproffsigt!! Som om det skulle gå bättre då mad.gif ....
Sen avskyr jag jägare som säger att de gör det "för att hålla nere älgstammen". Skulle respektera dem mer om de sa som det var istället....

Måste tillägga ett OBS! Tycker, ialla sina former: jakt, slakt och mord att det är fel att döda.....

Jag tor du har väldigt dålig kolla på jägare. Det finns stolpskott i alla kategorier, men en "vanlig" jägare är både djur och naturvän.
Att dricka sprit i samband med jakt ses som VÄLDIGT illa i jaktlagen. De utesluts.
Självklart händer det att djur skadeskjuts, och det är hemskt. Den som lider mest efter djuret är jägaren. Jag är uppvuxen på landet där jakten är en stor del av livet. Jag VET att en jägares mardröm är att skada ett djur. De går timtals tills de hittar djuret.

Viste du föresten att man inte får jaga älg om man inte har en eftersökshund i laget? Har ingen av jägarna, måste det finnas en som kan tillkallas, annars får de inte jaga. Min pappas hund var just en sådan hund. Fast till eftersök efter skadeskjutna djur användes han inte så många gånger under sitt 14 åriga liv. Men de var ute MÅNGA gånger varje år och letade efter trafikskadade djur.
Zarah P
CITAT (Annkina @ 06-09-2005, 16:42)
CITAT (Sulawesii @ 06-09-2005, 10:58)

Jag tor du har väldigt dålig kolla på jägare. Det finns stolpskott i alla kategorier, men en "vanlig" jägare är både djur och naturvän.
Att dricka sprit i samband med jakt ses som VÄLDIGT illa i jaktlagen. De utesluts.
Självklart händer det att djur skadeskjuts, och det är hemskt. Den som lider mest efter djuret är jägaren. Jag är uppvuxen på landet där jakten är en stor del av livet. Jag VET att en jägares mardröm är att skada ett djur. De går timtals tills de hittar djuret.

Viste du föresten att man inte får jaga älg om man inte har en eftersökshund i laget? Har ingen av jägarna, måste det finnas en som kan tillkallas, annars får de inte jaga. Min pappas hund var just en sådan hund. Fast till eftersök efter skadeskjutna djur användes han inte så många gånger under sitt 14 åriga liv. Men de var ute MÅNGA gånger varje år och letade efter trafikskadade djur.

*viftar med en flagga där det står "jag håller med Annkina"*

smile.gif
pejori
jag med biggrin.gif
Azeman
Alla har vi olika åsikter, tycken osv. vare sig man vill eller inte...

Positiva/bra & Negativa/dåliga saker finns i båda fallen.
Sulawesii
Hm.... har svårt med det där natur- och djurvän ihop med jägare. Alltså...... har man ihjäl någon eller stör friden om man är vän med det?
Sulawesii
CITAT (Betty @ 06-09-2005, 15:55)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-09-2005, 22:22)

Sedan är ju frågan hur grönsaksätarna har tänkt sig övergången till helt vegetarisk kost, för då måste vi gå över till ÄNNU MERA konstgödning = ännu värre rabarbersoppa i östersjön på sommaren, för på KRAV-odlingarna använder vi ju sådant som blodmjöl, köttmjöl, benmjöl, malda kycklingrester etc. =slaktrester.

Kan bara nicka instämmande där.

Det är faktiskt så att det kräver mycket mer grönt för att producera kött än vad det skulle göra om vi åt grönsakerna direkt, nu måste de ju först gå genom kossan sas. Så, det blir tvärtom!
Sulawesii
Måste bara säga en sak till..... jag diskuterade ämnet mååååånga gånger för några år sedan med en dåvarande jobbarkompis som var jägare. Själv var han ok, om man nu ska behöva jaga.... men, han hade sett saker, han...

Dessutom har jag sett två dokumentärer de senaste åren om jägare och jakt. Det var hemskt att se.
mulle
Det finns givetvis rötägg inom jägarkåren precis som det finns bland läkare, jurister, präster.
Men majoriteten av jägarna har en klok och sund syn på natur och djur.
Generalisera INTE bara för att det finns hemska exempel!
Mulle
Sulawesii
Jag ber om ursäkt för min generalisering på sid 4!
mulle
CITAT (Sulawesii @ 06-09-2005, 19:28)
Jag ber om ursäkt för min generalisering på sid 4!

wub.gif wub.gif wub.gif
Mulle
Sulawesii
Jaja, jag håller med, mulle, det är bra att du säger ifrån! Ibland blir jag lite för... reptilhjärnig...
mulle
Nej, det blir du inte alls - ingen fara!
Mulle
Pirum
CITAT (Sulawesii @ 06-09-2005, 18:26)
Det är faktiskt så att det kräver mycket mer grönt för att producera kött än vad det skulle göra om vi åt grönsakerna direkt, nu måste de ju först gå genom kossan sas. Så, det blir tvärtom!

Det är sant att ju fler led som mat måste passera, desto större blir förlusterna. Så är det bara.

Men man måste också komma ihåg att många djur kan beta på marker där vi i dagens samhälle inte kan (av ekonomiska skäl) eller vill (av andra skäl) odla grödor. Många ängar och hagar är steniga och jävliga. Där kan inga traktorer plöja för att odla morötter. Där borde djur gå istället. Många skogsdungar är fulla av sly, och växer igen. De lönar sig varken till att jämna med marken, eller till skogsbruk. Där borde kanske kossor gå istället. Vi hade massor av kor i skogarna förut. De där bergiga kullarna, där knappt en människa kan gå, där kan fåren skutta omkring som i rena himmelriket.

Istället för att nyttja våra resurser i Sverige så importerar vi foder från exempelvis Brasilien, där regnskogar fått ge vika för sojaodlingar. Vi importerar djur från halva världen. Vi importerar frukt från andra sidan jordklotet, trots att vi när det gäller exempelvis äpplen kan vara självförsörjande största delen av året. Vi tar deras mark i anspråk, samtidigt som vi låter vår egen förfalla.
Ett enormt slöseri, ofta från länder som visserligen behöver pengar, men där dessa stora skövlingar främst kommer storgodsägarna till del.

Och jakt är en resurs som i Sverige är i stort sett helt miljövänlig, och som inte decimerar bestånden till utplåningens gräns. Visst kan det tyckas grymt att jaga. Men även i icke-animalisk matproduktion stryker väldigt många djur med. Fåglar dör av bekämpningsmedel, eller av att insekter utrotats. Råttor och möss dödas i mängder. Harpaltar och rådjurskid hamnar i skördetröskor. Världen är grym. Vi kan gärna försöka göra den mindre grym, men att förbjuda jakten kommer långt ner på "att-göra" listan enligt min mening.
Nimbus
Jag har inte ens orkat ta mig genom denna diskussion men jag undrar över hur trådskaparen resonerar vad gäller köttätandet. Själv är jag vegan och äter alltså inget som kommer från djuren men om man skulle äta något kött så tycker jag att, om man bryr sig om djuren, borde välja vilt framför djur som levt i fabriker.
Djuren som vi föder upp i sverige lever fruktansvärda liv och transporteras långt till stora slakterier. Usch, det finns mycket att säga om detta men jag ska inte ge mig in på det.
Kalle Mandelstam
En liten fundering...

Ibland hör man om björnar som har anfallit människor, och detta framförs som
argument för att hålla björnstammen låg. Men i alla de fall jag har hört om
anfallande björnar så har de alltid valt att "anfalla" en jägare med laddad
bössa. En ren sinkadus kanske?

huh.gif
Kalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon