Full version: vitlök?
anna_carolina
är det någon som vet... hur länge vitlöken håller sig om man odlat själv från och med när man tagit upp den ur jorden och låter den torka!?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är olika från sort till sort ex. Hammar som har STORA klyftor brukar inte hålla så bra hos mig men sorter som har små lökar verkar hålla bättre. Jag hittade Thermidromevitlökar som nästan legat i 2 år en gång och de gick fortfarande att äta och då anses den nog inte som en sort som kan lagras länge.

Sedan beror det ju på hur man lagrar dem stoppar man dem i kylskåp så kan de ju få för sig att det varit vinter och skjuter då skott jag brukar istället förvara dem i rumstemperatur, de hinner oftast ta slut innan de skrumpnar ihop någon gång framåt senvåren.
Rossi
Du ska ha dem i normal rumstemperatur och då håller de ca. 10 månader beroende på sort. Som sagt, de ska inte vara i kylskåp. Då förkortar du livslängden avsevärt.
Ingrid på Västkusten
Nånting mitt emellan rumstemperatur och varmt kylskåp är bra - jag ahr en kall hörna i köket som hålelr cirka 16-18 grader och den är guld värd har jag märkt.

Rätta sorterna - ett år minst. Jag väljer lite olika sorter så äter jag de som intehåller så länge tidigast - d v s asiatisk vitlök (Åsa skriver om dem).
Skall testa Printanors hållbarhet som ju skall vara god.
KURT
CITAT (Rossi @ 04-09-2005, 09:36)
Du ska ha dem i normal rumstemperatur och då håller de ca. 10 månader beroende på sort. Som sagt, de ska inte vara i kylskåp. Då förkortar du livslängden avsevärt.

Fast om de väl har förvarats svalt (t ex vitlökar som man köper i grösaksdisken) så är det bättre att fortsätta att förvara dem svalt. Kylan förbereder dem som sagt för tillväxt, upplagrad näring i löken aktiveras för tillväxt och har man den då i rumstemperatusr så möglar den fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon