Full version: Smaksatta oljor...
Hired-Gun
Hej trädgårds och matlagnings fantaster...

Jag skulle vilja smaksätta lite olivoljor med vitlök,citron och chili,men jag vet inte hur man gör.
Är det bara att stoppa i frukterna ex. vitlöksklyftor eller chili i oljan och vänta tills den tar smak?
När det gäller chili skall den kärnas ur först eller kan man använda hela frukten?
Hur många chilis skall man anväda till 75cl olivolja,vitlöksklyftor till 75cl olja,skal eller saft från citron till 75cl olja.
Kan man förvara dom smaksatta oljorna i rumstemperartur eller skall dom vara i kylskåpet.
Om man har oljan i rumstemperatur,härsknar oljan fortare om den är smaksatt än om den är neutral utan smakämnen?

Många frågor från en matlagnings intresserad nybörjare...hoppas på svar
rosita
Jag skulle tro att man bara stoppar ner vitlöksklyftorna eller chilipepparn i oljan. 10 - 20 klyftor vitlök eller 5 - 7 chilipeppar till 0,75 l olja. Det brukar ta 1 - 3 veckor innan smaken känns. Chilin kan vara hel, men jag skulle nog skära jack iden lilla och den större i bitar. Du kan förvara den som vanlig olja.
Jag brukar marinera vitlöksklyftor och då tar jag av den oljan när jag behöver, och vitlöksklyftorna går åt fortare, så det blir ofta olja kvar. smile.gif
AndreasBlomquist
Jag kan tipsa om en olja som är fantastiskt god. Jag antar att en del av er använder färsk parmesanost ibland, eller Grana Padano vilken också går bra.
Det är ju alltid en liten skalk som man får kasta bort men den kan man istället lägga i en burk och sedan slå på olivolja över där och låta ligga och dra i 3-4 veckor för att sen hälla över på flaska igen. Under tiden den drar kan man fylla på med mer och mer skalkar för extra stor smak.
Annica i Sörmland
Jag har precis gjort smaksatt olja med hjälp av lite buskpaprika, som jag fick massor av! wub.gif Det börjar lukta lite chili/paprika om den redan efter 4-5 dagar, men det kanske är önsketänkande! laugh.gif laugh.gif

Jag skar mina chilisar/paprikor i strimlor. Hittade ingen bra beskrivning så jag fick vara lite uppfinnare själv. Nästa omgång ska jag prova att ha dem hela och se om det blir nån skillnad i smak.

Tänkte testa att göra egen basilika-olja oxå eftersom jag får så rackarns mycket basilika.

Lycka till!!
Zarah P
Kryddolja är fina grejer, men tänk på att alltid förvara vitlöksolja i den KALLASTE delen av kylskåpet, om oljan är gjort på rå vitlök.
Om oljan förvaras varmare än så, eller i rumstemperatur, blir det en perfekt miljö för tillväxt av bakterier som kan orsaka förgiftning (botulism).

Med citronolja använde jag fina strimlor av skalet, som jag skrubbat väl och tagit bort den vita hinnan från - det blev bra. Det går säkert med fruktköttet också, i och för sig, men risken är kanske att det blir lite för simmigt?

Lycka till med experimenterandet! smile.gif
Hired-Gun
Mmm tackar så mycket för tipsen...
Zarah P hur mycket skal använde du till ca 75cl olja???
arnek
Jag har gjort Basilika olja med gott resultat, jag använde en vegetabilisk olja (ej oliv) och fyllde en gammal rödbetsburk med basilika blad som jag trasade sönder så full att det bara var en centimeter kvar av oljan. Sedan stod burken i mitt skafferi i ett par veckor. Jag var noga med att kolla att ingen basilka lade sig ovanpå oljan (mögel). Olja har en ordentlig basilika smak, jättegod. Den luktar däremot inte så mycket basilika. /A
KURT
Recept samt lite mera information om risken för botulism i samband med smaksatta oljor. Kortfattat så bör man:

Tillsätta någon form av syra (t ex vinäger)
Förvara det kallt och inte alltför länge (10 dagar).

http://www.urbanext.uiuc.edu/greenline/00v3/12.html
http://www.urbanext.uiuc.edu/greenline/02v4/12.html
Zarah P
CITAT (Hired-Gun @ 03-09-2005, 18:29)
Mmm tackar så mycket för tipsen...
Zarah P hur mycket skal använde du till ca 75cl olja???

Oj... Det minns jag inte... Jag hade en flaska som kanske rymde 1½ dl?
Jag tror att jag tog skalet av en citron till det.

Citron är också gott att blanda med exempelvis chili, i olja. smile.gif
Hired-Gun
Chilioljan fick jag slänga,skulle prova den efter 12 dagar men då hade den börja jäsa.
Jag förvarade den i rumstempereratur vilket inte var så lyckat,läste Kurts inlägg angående smaksatta oljor samma dag som jag slängde min flaska med biologiskt stridmedel(oljan),gissar att den var otjänlig till matlagning.
Alla ni som skall prova att göra smaksatta oljor besök länkarna som Kurt postat,där finns mycket att lära om smaksatta oljor och farorna med dom...
noora
Torkade örter eller chili borde vara okej att smaksätta med. Då finns inget vatten, som bakterierna behöver för att överleva. Däremot måste man se till att örterna inte flyter på ytan, eftersom de kan börja mögla då. Dessutom ska man sila bort örterna noga efter några dagar, gärna genom kaffefilter.

Jag har tidigare gjort vitlöksolja som jag förvarade i kylen. Jag hade inga problem med den, men jag kanske bara hade tur?

Annars kan jag rekommendera smaksättning av vinäger eller snaps i stället. Bakterier gillar inte syra och alkohol. Chilisnaps är en spännande upplevelse, och vitlöksvinäger är väldigt gott i salladsdressingen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon