Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Blodiga diaréer är ett annat symtom.
Pirum
Njursvikt verkar vanligare bland de barn som drabbats av ehec än bland vuxna, men som tur är har barn oftast vett nog att inte äta rå köttfärs smile.gif

Fortsätter det såhär, att vi upptäcker fler och fler sjukdomar i vår mat (även om de kanske funnits där länge, oupptäckta) så slutar det väl med att vi får bestråla allt som vi inte kan tillaga. Huff. Tidigare har det väl främst varit kryddor som nämnts i samband med bestrålning, men grönsaksgrossister etc har ibland föreslagit att bestråla tomater etc så att hållbarheten förbättras. Åtminstone vad gäller utseende och bakterier.
Anki på Öland
Men det kan väl inte vara någon ny bakterie? Har alltid gillat rå köttfärs, rått fläsk och om jag äter biff skall man bara "springa förbi stekpannan" med den.
Har nog hunnit bli imun......................
Och får jag magkramper beror det nog mera på den kasse plommon jag fick igår wink.gif
Anki
LadyG
Ehec är inte ny, smittskyddsinstitutet har kännt till den sen 1977. Vi har i genomsnitt 200 fall per år i Sverige. Det är inte så vanligt att folk dör av den bara sad.gif
AnnammA
CITAT (silos @ 10-09-2005, 21:46)
jag tänker bli vegetarian;kanske bara äta fisk och mjölkprodukter. Alldrig mera kommer jag att våga köpa köttfärs!

Vad jag har hört kan ärter, bönor, linser mm vara genmanipulerade...Är det nyttigare, eller?
Man får försöka köpa svenskt, använda nymalen, väl tillagad färs. God hygien. Ev köpa sin mat i mindre affärer/lantbodar. Går man på restaurang får man kanske fråga var de köper sina matvaror...
(Blir livet roligare??? unsure.gif Tja...)

AnnA
AnnammA
Förresten tycker jag att irländsk köttfärs inte luktar gott wacko.gif om man jämför hur svensk köttfärs brukar lukta...En annan anledning att köpa svensk köttfärs wink.gif

AnnA
KURT
Nu visade det sig att det inte var bakterier som bildade gift i köttfärsen i Norrtälje. Det första testet visa "bara" att det fanns E. coli bakterier (och kanske att det var en farlig stam av denna bakterie).
birgitek
CITAT (AnnammA @ 12-09-2005, 23:52)
CITAT (silos @ 10-09-2005, 21:46)
jag tänker bli vegetarian;kanske bara äta fisk och mjölkprodukter. Alldrig mera kommer jag att våga köpa köttfärs!

Nu visade det ju sej att köttfärsen inte var smittad.
Birgit Ek
*Felix matte*
CITAT (KURT @ 13-09-2005, 07:20)
Nu visade det sig att det inte var bakterier som bildade gift i köttfärsen i Norrtälje. Det första testet visa "bara" att det fanns E. coli bakterier (och kanske att det var en farlig stam av denna bakterie).

Men äckligt är det att det fanns E-kolibakterier i färsen. sad.gif

Handhygienen är inte vad den borde vara, det har jag sett vid mina besök på olika matställen....restauranger, pizzerior och grillkiosker.
Har bl.a sett hur kocken kom från toaletten pratandes i mobiltelefon och direkt när samtalet avslutades... till grytorna, började hälla över i kantiner och det som hamnade utanför skyfflades ihop med händerna och slängdes ner i kantinen. Uäääck!

Behöver jag tala om att det var mitt sista besök i den lunchrestaurangen. mad.gif
liv
Undrar vad man vågar äta till slut . Varken kött eller grönsaker .. Kanske ska satsa på luft och kärlek . ,,fast luften är ju oxå förorenad .. Kärleken då ???????? blink.gif
*Felix matte*
CITAT (liv @ 13-09-2005, 23:35)
Undrar vad man vågar äta till slut . Varken kött eller grönsaker .. Kanske ska satsa på luft och kärlek . ,,fast luften är ju oxå förorenad .. Kärleken då ???????? blink.gif

Vi ska nog våga äta av allt bara vi ser till att tvätta våra händer innan tillagning och måltid.. förr i tiden hade man tvättfat på farstubron... händerna tvagades efter besök i trädgård och ladugård.
Numera tänker inte så många på att pengar är bland det skitigaste vi kommer i kontakt med... Har du nånsin tänkt på att tjugan du har i din hand.. nyss var i taxichaffisens.. han som hade halva pekfingret i näsan och grävde snor.
liv
Ja glöm inte tvagningen ....Hm (tänker på luften o kärleken ) som jag var inne på att leva på . Kan man hålla sig vid Liv tro....
LadyG
Det var alltid ett j-kla handtvättande när jag var liten. Är det bara min inbillning, eller tvättar folk händerna mer sällan nu för tiden? Både min mamma och farmor tvättar händerna flera gånger bara medan de lagar mat, en vana jag tagit till mig extra mycket nu på sistone.

Ash, det kanske bara är min inbillning. För alla tvättar väl händerna efter toalettbesöket eller när de kommer in från trädgården? huh.gif
silos
CITAT (LadyG @ 14-09-2005, 01:00)
Det var alltid ett j-kla handtvättande när jag var liten. Är det bara min inbillning, eller tvättar folk händerna mer sällan nu för tiden? Både min mamma och farmor tvättar händerna flera gånger bara medan de lagar mat, en vana jag tagit till mig extra mycket nu på sistone.

Ash, det kanske bara är min inbillning. För alla tvättar väl händerna efter toalettbesöket eller när de kommer in från trädgården?  :huh:

Jag tvättar händerna;alltid efter toabesök och absolut alltid när jag skall äta.och allid när jag kommer hem ifrån affären och promenader med mina vovvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon