AnkiHbg
13-04-2003, 19:44
Hejsan
Vi håller på att bygga uterum o mitt intresse för kökträdgårdsodling har helt plötsligt vaknat, tänkte fylla ena sidan av uterummet med olika krukor och planteringslådor med olika grönsaker plus en mysig fontän.
Så nu är mina fönsterkarmar fyllda med små plantor och miniväxthus, men vet ej hur det kommer att bli.
Min ena fråga eftersom jag inte köpte o satte min vitlök förrän för 3 veckor sedan undrar jag om det blir något i år, dom är förvisso redan över 20 cm höga, och isåfall var kommer vitlökarna är det under jorden?? I affärerna ser vitlökarna så rena o fina ut så dom ser ut att växa ovan jord :-))
En annan fråga är om man kan köpa plantor av paprika o ev majs nu snart ifall man misslyckas med sina egna plantor, jag vet ju att man kan köpa färdiga plantor av tex tomat o gurka.
En tredje fråga är om persikor, kan man odla det i krukor i ett uterum o är det någon som vet någon god sort??
Anki Helsingborg
Åsa, mälardalen zon 2
13-04-2003, 20:02
Vitlök: För mig har det aldrig blivit just någon riktig lök med flera klyftor vid vårsådd, speciellt inte i kruka. Bättre att peta ner klyftor i marken i okt-nov på väldränerat ställe utomhus. Vitlöken växer under jord, lökarna som säljs i handeln är tvättade precis som de flesta andra grönsaker.
Paprikaplantor kan det nog hända att man hittar ute i handeln men majsplantor har jag aldrig sett. Majs brukar dock vara ganska lättodlat + i zon 1-2 kan faktiskt direktsådd utomhus fungera, så snart jorden har en temp på ca. +15C så kan man så. Plantera/så majsen i grupp ifall pollineringen ska bli bra, majs vindpollineras.
Det går att odla persika i uterum i STOR kruka fast i Helsingborg behöver du väl inte odla persika i uterum det finns ju persikor som klarar sig till runt zon 3. Själv tycker jag Frost är den man ska satsa på p.g.a att den är resistent mot krussjuka. Vill man ändå ha den i uterum kan man ju odla den där tills den blir för stor och sedan flytta ut den på friland (gärna vid en husvägg) när den inte får plats längre.
Ingrid på Västkusten
13-04-2003, 20:20
Det finns dvärgpersika och dvärgnektarin att köpa för uterumsodling. Själv tänkte jag faktiskt ha Frost i en stor kruka men mest för Frost är den enda persikan jag ahr snubblat över :-) det finns fler sorter , Anna-Helena är en . Ser ed spänning fram emot vad som kommer på aprikosfronten också :-)
Uterumsodling - där kan manhitta på mycket bus och hyss.
Hälsar ingrid i tanketagen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.