Full version: Vem är detta?
Sidor: 1, 2
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 12-09-2005, 12:59)
Den manliga halvan liknar Edvin Adolphson (liiite iaf) tongue.gif
faktiskt så ser det ut som det ska vara två personer "hopfogade"... eller wink.gif

Jag tycker den manliga halvan likan Leslie Howard, han som spelade Röda Nejlikan..........
Anki
yla
lekte lite me mona lisa o den manliga halvan av de tu
Snöflinga
Hon ser både på en och bakom på något sätt wink.gif Jag ser en kvinna som är trygg i sig själv - utforskande - livsvisdom... tycker åxå om den smile.gif

Tror säkert att konstnären heter M. Nordqvist... man kan sätta signaturen lite hipp som happ ....

Fast målades den 1934, borde ju modellen fortfarande vara i livet, kanske sleep.gif Kan du inte efterlysa någonstans, vet ej var unsure.gif

Spännande med två ansikten rolleyes.gif
AnnammA
CITAT (stina @ 12-09-2005, 10:55)
Visst ser hon lurig ut!!! Tror hon ruvar på en djup hemlighet. En förmögen dam som har ett eldigt förhållande med drängen????

rolleyes.gif ohmy.gif

Fröken Julie&Jean...

Men frk Julie åkte bort och födde oäktingen, som fick växa upp hos en rik släkting på landet, medan Julie läste upp sig inom de högre studierna, reste hem och tog över gården och skrev en riktig härlig herrgårdsroman... wub.gif Hennes barn flyttade senare hem till henne...
Jean fick sparken!

AnnA(Fantasifull, va? rolleyes.gif )
AnnammA
CITAT (oldwolfie @ 12-09-2005, 22:22)
lekte  lite me mona lisa o den manliga halvan  av de  tu

Jag säger bara Francis Bacon... tongue.gif

AnnA

PS!Alltså han målade förvrängda ansikten på porträtten han gjord...Rätt såmycket(mer)förvrängda...DS
amaira
lekte lite me mona lisa o den manliga halvan av de tu

ohmy.gif

biggrin.gif Bravo! Exelent!

Jag lekte också lite, men fick inte så bra resultat. Bl.a. friserade jag om henne, och gav henne en herrfrisyr. Hon klär bättre som dam, faktiskt.
Och i mustasch är hon rena katastrofen sleep.gif i alla fall i mina mustascher...
(sparade inget)

Kristerh tyckte blicken såg ledsam ut.
När jag tittade på tavlan och undrade hur hon såg ledsen ut, blev hon helt plötsligt väldigt sorgsen ohmy.gif Det har hon ju aldrig varit förut under de år hon hängt hos mig! ?? Vad hände?

Hur gammal kan hon vara på tavlan?

Snöflinga, du menade att konstnären kan vara vid liv fortfarande, inte modellen, eller hur? 1936 var min pappa 14 år och han har varit död i tio år nu.

Det där med asymetriska ansiktshalvor är ganska "kul".
*Felix matte*
CITAT (Anki på Öland @ 12-09-2005, 22:00)
CITAT (Felix matte @ 12-09-2005, 12:59)
Den manliga halvan liknar Edvin Adolphson (liiite iaf) tongue.gif
faktiskt så ser det ut som det ska vara två personer "hopfogade"... eller wink.gif

Jag tycker den manliga halvan likan Leslie Howard, han som spelade Röda Nejlikan..........
Anki

Får nog hålla med om att det är likt... nu när jag letade bilder på LH.

Någon tyckte det var likt Claes Elfsberg... nja.. kanske.. fast jag ser den inte. smile.gif
AnnammA
CITAT (amaira @ 13-09-2005, 06:32)
lekte  lite me mona lisa o den manliga halvan  av de  tu

ohmy.gif

biggrin.gif Bravo! Exelent!

Jag lekte också lite, men fick inte så bra resultat. Bl.a. friserade jag om henne, och gav henne en herrfrisyr. Hon klär bättre som dam, faktiskt.
Och i mustasch är hon rena katastrofen sleep.gif i alla fall i mina mustascher...
(sparade inget)

Kristerh tyckte blicken såg ledsam ut.
När jag tittade på tavlan och undrade hur hon såg ledsen ut, blev hon helt plötsligt väldigt sorgsen ohmy.gif Det har hon ju aldrig varit förut under de år hon hängt hos mig! ?? Vad hände?

Hur gammal kan hon vara på tavlan?

Snöflinga, du menade att konstnären kan vara vid liv fortfarande, inte modellen, eller hur? 1936 var min pappa 14 år och han har varit död i tio år nu.

Det där med asymetriska ansiktshalvor är ganska "kul".

Det fanns en fransk konstnär, som hette Marcel Duchamp, han målade faktiskt dit en mustasch på ett tryck(?)av Mona-Lisa, och sålde tavlan som sitt konstverk. tongue.gif (Han är känd för sina sk "ready-mades", bla ett strykjärn med spik på sulan, en cykelsadel på en stol(tror jag det var) tongue.gif Och tänka sig detta var modern konst på (jag tror) 20-, 30-talet... tongue.gif)

AnnA
farbror B
Damen ifrågan ser busig ut tycker jag, som om hon efter att ha suttit gick och bakade en kaka med salt istället för socker, sedna gömde makens ena toffla ich lade krut i piptobaken.
Skälmsk blick tycker jag rolleyes.gif
Magdis
CITAT (farbror B @ 13-09-2005, 10:48)
Damen ifrågan ser busig ut tycker jag, som om hon efter att ha suttit gick och bakade en kaka med salt istället för socker, sedna gömde makens ena toffla ich lade krut i piptobaken.
Skälmsk blick tycker jag rolleyes.gif

Hahaha...vilka goda idéer jag fick nu! Krut i piptobaken....*frust* rolleyes.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon