Hittade denna länk på massa olika
äppelreceptMan kan ju t ex göra äppelchutney, ugnsbakade äpplen, ha äpplen i maträtter. Här är ett recept på en jättegod (och kaloririk) gryta med bogfläsk, sidfläsk, äpplen, m m. Brukar göra denna till jul, då det är mycket julkryddor i den. Men går ju att göra annars om året också! Enormt god!
JULGRYTA, 4 pers
500 g bogfläsk eller färsk skinka
2 msk smör
Malen ingefära
Salt
Malen vitpeppar
1 skivad gul lök
1 skivad morot
1 lagerblad
Vatten
200 g rökt sidfläsk
300 g vitkål
2 äpplen
1 msk smör
1 krm malen kanel
2 msk sirap
Salt, peppar
2 msk vetemjöl
Skär köttet i ganska små bitar. Lägg smör i en stekpanna och bryn köttet i omgångar. Krydda med salt, vitpeppar och ingefära. Lägg köttet i en gryta tillsammans med lök, morot, lagerblad och vatten så att det täcker. Koka upp och låt koka sakta i ca 20 min.
Under tiden strimlar du vitkålen, skalar, kärnar ur och skivar äpplena. Bryn kål och äpple i smöret och ringla över sirapen. Salta, peppra och strö över kanelen.
När grytan kokat ca 20 min lägger du i kål och äpple och låter koka i ytterligare 10 min. Häll på ett par dl vatten så att grytan blir ordentligt såsig.
Skär det rökta sidfläsket i små tärningar. Knaperstek det i en torr stekpanna och låt därefter fettet rinna bort i ett durkslag.
När grytan kokat ca 30 min reder du av den med vetemjölet utrört i litet kallt vatten. Blanda i det knaperstekta, rökta sidfläsket och smaka av med litet salt och peppar. Servera grytan med kokt potatis eller ris.