Full version: Äppelidéer
Latmask
Jag har suttit i eb vecka nu på kvällarna efter att sonen lagt sig och skalat och skivat äpplen. Uppe i sammanlagt ca 20 halvliterspåsar och det var bara det första trädet av tre.

Låta det gå till spillo ute är för synd att göra, det vill jag inte.

Äppelpaj har vi tänkt ha i vinter, och mosa äpplen och ha på sonens gröt sockerfritt.

Äppelmos äter vi inte så mycket av, det har vi kvar sedan förrförra hösten då jag kokade upp rejäla satser av det.

Men vad mer finns det man kan göra? Äppelsaft? Har nån ett recept? Kan man göra marmelad? Vad mer?
Castea
Hittade denna länk på massa olika äppelrecept

Man kan ju t ex göra äppelchutney, ugnsbakade äpplen, ha äpplen i maträtter. Här är ett recept på en jättegod (och kaloririk) gryta med bogfläsk, sidfläsk, äpplen, m m. Brukar göra denna till jul, då det är mycket julkryddor i den. Men går ju att göra annars om året också! Enormt god!

JULGRYTA, 4 pers

500 g bogfläsk eller färsk skinka
2 msk smör
Malen ingefära
Salt
Malen vitpeppar
1 skivad gul lök
1 skivad morot
1 lagerblad
Vatten

200 g rökt sidfläsk
300 g vitkål
2 äpplen
1 msk smör
1 krm malen kanel
2 msk sirap
Salt, peppar
2 msk vetemjöl

Skär köttet i ganska små bitar. Lägg smör i en stekpanna och bryn köttet i omgångar. Krydda med salt, vitpeppar och ingefära. Lägg köttet i en gryta tillsammans med lök, morot, lagerblad och vatten så att det täcker. Koka upp och låt koka sakta i ca 20 min.

Under tiden strimlar du vitkålen, skalar, kärnar ur och skivar äpplena. Bryn kål och äpple i smöret och ringla över sirapen. Salta, peppra och strö över kanelen.

När grytan kokat ca 20 min lägger du i kål och äpple och låter koka i ytterligare 10 min. Häll på ett par dl vatten så att grytan blir ordentligt såsig.

Skär det rökta sidfläsket i små tärningar. Knaperstek det i en torr stekpanna och låt därefter fettet rinna bort i ett durkslag.

När grytan kokat ca 30 min reder du av den med vetemjölet utrört i litet kallt vatten. Blanda i det knaperstekta, rökta sidfläsket och smaka av med litet salt och peppar. Servera grytan med kokt potatis eller ris.
Christina i Taxinge~
Äppelmarmelad

1 1/2 kg syrliga äpplen
4 dl vatten
1 kg syltsocker

Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i tunna klyftor. Koka under lock tillsammans med vattnet i 15 minuter. Tillsätt syltsocker och koka i 5 minuter. Vispa kraftigt så att äpplebitarna går sönder.
Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara kallt.

Hittade receptet på nätet....ska testas det året jag får äpplen nog på mina små träd! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon