|
Mariann
06-11-2002, 12:01
vättar och devor, finns dom? Finns det några här i forumet som har sett såna? Jag har inte sett dom, men känner en som ser och pratar med dom. Finns det fler som ser eller är det bara "tomtar på loftet"
På allvar...??? Näää...  Men om du menar trädgårdsfigurerna, så visst finns dom hos var o varannan och alltid lyckas de reta någon, mig t.ex!!
Helen i Skåne
06-11-2002, 13:09
Tja tomtar på loftet har jag kanske och pratar med katten gör jag, men annars vet jag inte... Prata sedan inte om hemska tomtar i trädgården Louise, jag har sett några som har ett ROSA liggande plastrådjur!!! Klå det du!
Helen i Skåne[/FONT] [COLOR=blue]
Helen i Skåne
06-11-2002, 13:10
Hmmm, Sylvia menar jag...
Helen i Skåne
Eva i Skåne
06-11-2002, 15:45
Jag ryser vid tanken på dessa gräsliga tomar och annat krafs folk kan hitta på att misspryda sin trädgårdar med, speciellt dessa riktigt plastiga. För några år sedan ville barnen gärna ha en plasttomte med belysning i, rys igen. Min man var nära att köpa, men tack och lov, jag hann avstyra. När jag var barn var jag dock väldigt fascinerad av en mölla som en släkting hade i sin trädgård. Det är fortfarande bland det jag lättast kan acceptera om man nu nödvändigtvis måste ha något. På tal om tomtar så har min pappa, med ett generat leende, berättat flera gånger om den gråklädde tomten han såg i stallet hos sin farbror när han var barn. Sen säger han att det givetvis var något annat, en katt kanske. Det säger förnuftet honom, men samtidigt minns han hur tomten såg ut.
Helen i Skåne
06-11-2002, 16:20
Jag kan tipsa dig, jag har sett att man kan ha belysning i sin lilla mölla, julljusstake... det finn sen sådan här i byn och jag är alltid lika fascinerad när jag promenerar förbi...
Helen i Skåne
Till och med dessa liggande och stående råddjur som folk har i sina trädgårdar gör mig allergisk. Men som det sägs, smaken är som baken ,den är delad  Mvh/Aila
Vilken tur att vi alla är olika! Tänk om ALLA hade trädgårdstomtar och "tomtar på loftet", samtidigt! Vilken röra!  Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köpa tomte till trädgården, det kan jag nog vara själv i så hall
Karin i Småland
07-11-2002, 11:13
Jag har en tomte (inte i plast)....... utan jag har tillverkat den själv i trä. Han har sin givna plats ute på trappen med grötfatet framför sig varje Jul
Jamen Karin, DET var ju en viss skillnad! Jultomte tycker jag är helt OK! Det är ju liksom mer julpynt över det!
Hej igen Karin i Småland! Jag var nyss på besök i din hemsida. Vad fint det var!  Jag som nyss tyckte att det är riktigt skönt med en lång paus från trädgården... Din hemsida fick mej att börja längta efter vår igen, fast det inte ens har varit jul ännu!  Grattis! Mycket inspirerande!
Om det inte är såna otäcka tomtar som nån hittade bilder på för ett tag sen, på gamla forumet. Jag tror att det var Ingrid på västkusten eller Eva Swahn. Kan vi kanske få länken till dom igen  för att avskräckas lite till att samla på oss sånt vi egentligen inte vill ha!
Alldeles riktigt, Karin! Till jul kan man mycket väl ha en tomte, särskilt om den är av trä!!
Det jag opponerar mig emot är allt detta krimskrams, vättar, troll, tomtar, pisspojkar, rådjur och t o m apor som folk har i trädgården. Jag tycker att trädgården är i sig själv nog utan extra prydnader i plast!!
Det kan dock finnas vissa grejer som t o m min kräsna smak godkänner, det är vissa saker i naturmaterial, sådana som verkligen passar in. Men det är svårt att i förväg säga vad som känns som krimskrams och vad man kan tycka om, innan man sett det i miljö.
Visst är det bra att vi är olika, det skulle ju vara jättetråkigt om alla hade likadana trädgårdar och att alla tyckte lika, eller hur!!??
Carina i Västerås
07-11-2002, 13:55
Hej Första gången jag skriver i detta forum så vi får ser hur det går! Appropå gräslig trädgårdskonst, i vårt område är det en husägare som har en plastko med kalv i NATURLIG storlek stående på gräsmattan!! Snacka om att man tappade hakan första gången man så det!! hälsningar från ett grått Västerås Carina
CITAT (Betty @ 07-11-2002, 12:23) Hej igen Karin i Småland! Jag var nyss på besök i din hemsida. Vad fint det var!  Jag som nyss tyckte att det är riktigt skönt med en lång paus från trädgården... Din hemsida fick mej att börja längta efter vår igen, fast det inte ens har varit jul ännu!  Grattis! Mycket inspirerande! Jag har också besökt Karins hemsida. Två gånger !! Men då visste jag inte att jag skulle träffa Karin på Forum. Alldeles ljuvlig hemsida och den förstukvisten skulle jag vilja ha Och vilken häck!! Använde Ni vattenpass när ni klippte den Karin? Det var det spikrakaste jag har sett  Det ska bli spännande och se när rosbilderna är färdiga.Härlig änglatrumpet. Hej från Ann.
Louise i Göteborg
07-11-2002, 17:03
Hmmmm Jag hävdar besämt att min trädgård är min. Detta gäller för det mesta min rätt att plantera hur många sorters växter som helst i vilken ordning- oordning som helst, min rätt att rensa så mycket eller lite jag vill och lata mig när jag vill. Skulle algdrig komma på tanken att köpa ett rosa liggande rådjur och kan mycket väl förfäras på promenader i granskapet över både pråliga prydnader och trista planteringar. MEN JAG VILL MED MITT LIV FÖRSVARA VARS OCH ENS RÄTT ATT SMYCKA SIN TRÄDGÅRD SOM DEN VILL Varför skall vi "den goda smakens försvarare" få bestämma vad andra tycker om ?? Varför är vissa material mer tillåtna en andra ?? Varför är pråligheter tillåtna vid vissa tider på året och inte annars?? Låt våra trädgårdar få förbli den sista oas där vi kan få vara oss själva
CITAT (Ann @ 07-11-2002, 16:39) CITAT (Betty @ 07-11-2002, 12:23) Hej igen Karin i Småland! Jag var nyss på besök i din hemsida. Vad fint det var!  Jag som nyss tyckte att det är riktigt skönt med en lång paus från trädgården... Din hemsida fick mej att börja längta efter vår igen, fast det inte ens har varit jul ännu!  Grattis! Mycket inspirerande! Jag har också besökt Karins hemsida. Två gånger !! Men då visste jag inte att jag skulle träffa Karin på Forum. Alldeles ljuvlig hemsida och den förstukvisten skulle jag vilja ha Och vilken häck!! Använde Ni vattenpass när ni klippte den Karin? Det var det spikrakaste jag har sett  Det ska bli spännande och se när rosbilderna är färdiga.Härlig änglatrumpet. Hej från Ann. Jag blev så sugen på att också kolla in Karins hemsida. Men jag får inte upp några bilder alls utan bara brustna länkar. Har jag fel URL-adress? Är det inte adressen som finns under Karin dvs http://w1.472.telia.com/~u47203405/Tacksam för hjälp
Karin i Småland
07-11-2002, 17:11
Tackar och niger  jätteroligt att ni tycker min hemsida är fin. Har väl varit lite si och så med uppdateringen men jag lovar att den kommer i "nyskick" med massor av vackra trädgårdsbilder framöver.Många nya rabatter har blivit grävda denna sommar och torvblocksrabatten runt Kastanjen blev urläckert, Rosorna har blivit fler i antal sorter. Ang. Måbärshäcken Ann... inget vattenpass utan det är vanlig stor häcksax och ett bra ögonmått (tar 3 dagar)  Ifall någon är intresserad av att se min trätomte så hojta till så tar jag fram digitalen och sätter in en bild (tror t.o.m att jag har mönster kvar nånstans på hur man gör den) om någon skulle va intresserad av lite pyssel innan Jul
Nja, tomtar på loftet det har väl dom flesta!?! Men hur man än vrider och vänder sig så försiggår det saker man ibland kan ha svårt att förklara!  En väninna till min mamma flyttade för några år sedan in i en gammal kåk från sent 1600-tal. Eftersom kåken var K-märkt kunde dom inte renovera som dom ville. I samma veva som köpet gick i lås, fick hon en massa atteraljer från en släktings dödsbo. Bland annat ett skåp/byrå som var inhopsatt utan spik (bara träplugg...). Hon fick dessutom en silverkandelar som hon köpte vaxljus till... Efter en visit utomlands hittade hon dem på dom mest konstiga ställen...som tex. andra sidan kåken, inne i skafferiet samt garderober mm. Byron började efter ett par månader att flytta på sig och kandellaren fick sin permanenta plats på golvet... Hon är övertygad om att det finns tomtar boende i huset - eftersom ingen hade extra nyckeln till huset. Råttor/möss kan det inte eller vara - varför flytta byron? Vind? Inte troligt. Hmmm....hel mysko!
Helen i Piteå Zon 5
07-11-2002, 17:40
CITAT (Fia @ 07-11-2002, 17:11) CITAT (Ann @ 07-11-2002, 16:39) CITAT (Betty @ 07-11-2002, 12:23) Hej igen Karin i Småland! Jag var nyss på besök i din hemsida. Vad fint det var!  Jag som nyss tyckte att det är riktigt skönt med en lång paus från trädgården... Din hemsida fick mej att börja längta efter vår igen, fast det inte ens har varit jul ännu!  Grattis! Mycket inspirerande! Jag har också besökt Karins hemsida. Två gånger !! Men då visste jag inte att jag skulle träffa Karin på Forum. Alldeles ljuvlig hemsida och den förstukvisten skulle jag vilja ha Och vilken häck!! Använde Ni vattenpass när ni klippte den Karin? Det var det spikrakaste jag har sett  Det ska bli spännande och se när rosbilderna är färdiga.Härlig änglatrumpet. Hej från Ann. Jag blev så sugen på att också kolla in Karins hemsida. Men jag får inte upp några bilder alls utan bara brustna länkar. Har jag fel URL-adress? Är det inte adressen som finns under Karin dvs http://w1.472.telia.com/~u47203405/Tacksam för hjälp  Blev naturligtvis nyfiken på Karins hemsida så jag begav mig genast dit. Kan bara hålla med alla övriga,,,,jättefina och trevliga sidor. Väntar med spänning på vidare uppdatering. Hur var det med tomten som du kan sätta in bild på ? Får vi se? /Helen i Piteå
Håller FULLSTÄNDIGT med dej LOUISE!!!!Vad är god och dålig smak ? finns inte...finns bara olika åsikter om vad man tycker är fint och passande eller inte. Åtminstone jag har kommit till det stadiet i livet att jag faktiskt struntar fullständigt i vad andra tycker är fint och vad andra tycker om min trädgård (och min trädgårdskonst) Det är mig (och min familj) den ska tillfredsställa, ingen annan, och andra får ha så mycket tomtar och troll och pelikaner och kossor dom vill i sina trädgårdar, att dom trivs med det är väl huvudsaken!//Kram från Åsa
Eva i Skåne
07-11-2002, 21:11
Karin Din tomte är underbar. en sån skulle jag också kunna ha. Den ingår definitivt inte i avdelning krimskrams. Vad tror ni förresten om "trädgårdstomtarna befrielsefront"? Man läser ju då och då om folk som blivit bestulna på sina trädgårdstomtar och bara har en hälsning kvar i trädgården. Jag kan inte låta bli att tycka det är lite humoristiskt, men såklart blir den drabbade arg, det säger sig själv. Jag undrar om "befriarna" också är allergiska mot trädgårdskonst eller varför de annars fått en sådan idé. Man kan väl nästan önska att de befriar plastkon som Carina sett. Jag har sett den skapelsen någonstans utanför någon affär, tror jag, och den måste ligga högt på listan över osmakligheter. Men, som sagt, smaken är olika och det ska vi väl också var glada för och Karins tomte hoppas jag får stå kvar.
Mariann
08-11-2002, 08:53
Visst är det kul o ser hur folk tolkar saker o ting ibland. Detta blev till mestadels en diskussion om trädgårdskonst, när jag syftade mer på de tomtar mm som Eva i Skånes pappa såg och som Emser pratar om.
Mariann! Kolla din privata brevlåda här på forum.
Mariann
08-11-2002, 13:21
Förlåt mig, men hur menar du?
Mariann
08-11-2002, 13:22
jag hitta den
CITAT (Sylvia @ 07-11-2002, 12:40) Alldeles riktigt, Karin! Till jul kan man mycket väl ha en tomte, särskilt om den är av trä!!
Det jag opponerar mig emot är allt detta krimskrams, vättar, troll, tomtar, pisspojkar, rådjur och t o m apor som folk har i trädgården. Jag tycker att trädgården är i sig själv nog utan extra prydnader i plast!!
Det kan dock finnas vissa grejer som t o m min kräsna smak godkänner, det är vissa saker i naturmaterial, sådana som verkligen passar in. Men det är svårt att i förväg säga vad som känns som krimskrams och vad man kan tycka om, innan man sett det i miljö.
Visst är det bra att vi är olika, det skulle ju vara jättetråkigt om alla hade likadana trädgårdar och att alla tyckte lika, eller hur!!?? Jag hänger vackra glasdroppar, som solen kan reflektera genom. Är det krimskrams?  Ann.
CITAT (Ann @ 08-11-2002, 15:42) Jag hänger vackra glasdroppar, som solen kan reflektera genom. Är det krimskrams?  Ann. Ann, det låter vackert, har du bilder? Men om det är krimskrams eller inte är det inte jag eller någon annan som skall bedöma utan du själv, det är din trädgård och du gör som du tycker passar. Heja mångfalden!
CITAT (Eva i Skåne @ 06-11-2002, 15:45) Jag ryser vid tanken på dessa gräsliga tomar och annat krafs folk kan hitta på att misspryda sin trädgårdar med, speciellt dessa riktigt plastiga. För några år sedan ville barnen gärna ha en plasttomte med belysning i, rys igen. Min man var nära att köpa, men tack och lov, jag hann avstyra. När jag var barn var jag dock väldigt fascinerad av en mölla som en släkting hade i sin trädgård. Det är fortfarande bland det jag lättast kan acceptera om man nu nödvändigtvis måste ha något. På tal om tomtar så har min pappa, med ett generat leende, berättat flera gånger om den gråklädde tomten han såg i stallet hos sin farbror när han var barn. Sen säger han att det givetvis var något annat, en katt kanske. Det säger förnuftet honom, men samtidigt minns han hur tomten såg ut.  Jag har glasprismor hängande lite här och var, som solen får reflektera i, och två bruna 5 l flaskor, med patentkork, som också solen får leka och blänka i. Är det krimskrams ??  Undrar Ann
CITAT (Ann @ 08-11-2002, 21:24) CITAT (Eva i Skåne @ 06-11-2002, 15:45) Jag ryser vid tanken på dessa gräsliga tomar och annat krafs folk kan hitta på att misspryda sin trädgårdar med, speciellt dessa riktigt plastiga. För några år sedan ville barnen gärna ha en plasttomte med belysning i, rys igen. Min man var nära att köpa, men tack och lov, jag hann avstyra. När jag var barn var jag dock väldigt fascinerad av en mölla som en släkting hade i sin trädgård. Det är fortfarande bland det jag lättast kan acceptera om man nu nödvändigtvis måste ha något. På tal om tomtar så har min pappa, med ett generat leende, berättat flera gånger om den gråklädde tomten han såg i stallet hos sin farbror när han var barn. Sen säger han att det givetvis var något annat, en katt kanske. Det säger förnuftet honom, men samtidigt minns han hur tomten såg ut.  Jag har glasprismor hängande lite här och var, som solen får reflektera i, och två bruna 5 l flaskor, med patentkork, som också solen får leka och blänka i. Är det krimskrams ??  Undrar Ann  Tänk om jag för en gångs skull kom ihåg vad jag har skickat. Men inte fasiken. Kom ihåg är aldrig hemma. Det värsta är att jag kommer inte ihåg ,att jag ska komma ihåg att titta efter..Järnvägar, järnvägar Som tur är, varar inget för evigt, inte ens glömskan.  Ann
Inga från Närke
08-11-2002, 23:20
Tack Ann för fler som opponerar sig. Jag tycker som du. Vad jag har i min trädgård är min sak. Har just nu ett sådant där förskräckligt liggande rådjur och ett solur på tomten. Rådjuret behöver förnyas så det blir en önskan till nästa födelsedag. Till julen har vi massor med lampor lyser. Min sambo har pratat om att linda upp julgransbelysningen på flaggstången. Vad tror du om det.
när jag var liten sisådär trefyrfem eller nåt då va jag i jämtland som sommarbarn med min bror o där i skogarna såg vi trollpigor jag kommer fortfarande ihåg hur dom såg ut så nog finns det tomtar o troll om man vill en sida på min hemsidadet finns massor på min hemsida av sånt knytt o annat i skogen kolla in vetja
Mariann
09-11-2002, 08:50
Nu börjar det likna nått menar du att du ser sånt som andra inte ser? Förövrigt en klart häftig hemsida, annorlunda
CITAT (Mariann @ 09-11-2002, 08:50) Nu börjar det likna nått menar du att du ser sånt som andra inte ser? Förövrigt en klart häftig hemsida, annorlunda jag har mycket fantasi o jag kan föreställa mej att man kan se alltmöjligt om man bara vill ,jag ser ju inte direkt tomtar o troll det gjorde jag som liten men numer så lyssnar jag på min intuition,o KÄNNER om en plats är bra eller dålig ,bromsar innan älgen kommer upp på vägen bara för att jag kände att den va på väg o sådär ,VET saker som jag inte borde vetat men de har ju inte med tomtar o troll att göra,fast hur ska vi veta det händer ju en heldel saker som är oförklarliga,som i vissa fall blir förklarliga om man tänker efter en stund, En tidig morgon,,,gryning,,gick jag ut för att pinka,,ute på torpet..satte mej i en skogsglänta med utsikt över vida åkrar, O DÄR,, bortöver åkern så dansade älvorna runt i ring ,framför mina nyvaknade ögon,,,,jag tänkte att wooooowww dom finns.... nåja en stund fanns dom för mej sen framstod vattenstrålen från bondens bevattningsanläggning som gick runt runt ,rytmiskt,o magin försvann ,men ändå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Helen i Skåne
09-11-2002, 16:18
Hej alla! Jag var hemma hos en trädgårdstokig och konstnärlig vän en gång. Hon har en MYCKET avlång ganska smal trädgård. Den har hon delat in i tre olika avdelningar i olika höjd. Varje avdelning har sitt stuk. Längst ner i trädgården står en enorm kastanj , därunder ett "hemmagjutet" betongbord med plats för många. I en av kastanjens grenar har hon hängt en kristallkrona! Hon började med att göra en vindlande gång från porten i planket genom hela trädgården. Efter det byggde hon upp halvmeter höga väggar med lecablock, fyllde jorde i dessa upphöjda rabatter och har sedan planterat MÄNGDER med murgöna och rhododendron. Det finns många träd och ett plank som döljer alltihop för omvärlden. Jag har ALDRIG sett något linknande!!! Helt fantastiskt! Tänk att sitta ute en sommarkväll med kristallkronan tänd!
Helen i Skåne som tycker att varje person har rätt att skapa SIN trädgård!
Vilka vackra berättelser Du berättar.
Var åter en tur inne på Din hemsida. Underbar bild, den med "knytflickan" Tyvärr kunde jag inte hitta henne,synd. Min fantasi räcker inte till, men jag skulle önska jag kunde. Ann.
Men visst kikar hon fram bakom det fallna trädet?
 Tomtar & troll, statyer av djur i plast & cement. OK, var och en får ha det som man trivs. Men......... det värsta som jag sett är en koloniträdgård, som är överdekorerad med plast och sidenblommor. Inte nog med detta, en rosa svan cirka 1 meter lång är placerad uppe i ett träd!!!! Hu, jag ryser varje gång som jag promenerar förbi den här skaparglädjen. Samtidigt kan man skratta åt eländet, hela samlingen av plastfigurer vaktas av en grotesk halvnaken tomte, bläääh tycker jag!
Inger R
10-11-2002, 11:00
Absolut inte tomtar o troll men kanske en gammal, sliten (liten) staty i ett mörkt hörn? Sånadär som dom har i england. Annars går gränsen vid gamla fiskekulor i glas. Fast jag har förståss ett gudaansikte från rhodos som jag tänkte mig som ngt slags vattenutkastare, problemet är bara att jag inte hittar ngn plats som är lämplig. Nåja, det brukar ge sig så småningom. Men nygjorda tomtar o rosa flamingis (förlåt Ingrid), nej dom är inget för mig. kan faktiskt inte ens tänka mig dom som en kul grej i trädgården.
CITAT (Ann @ 09-11-2002, 16:56) Vilka vackra berättelser Du berättar.
Var åter en tur inne på Din hemsida. Underbar bild, den med "knytflickan" Tyvärr kunde jag inte hitta henne,synd. Min fantasi räcker inte till, men jag skulle önska jag kunde. Ann. fler kuliga bilder som kan föreställa annat om man sertänkte ni ville se fler liknade bilder från skogen om tomtar o troll o sånt man kan se om man har fantasi hoppas att du kan se nån av dom ..o hoppas att du kommer att kunna se knyttet som nån sa nedanför så står hon framför trädet
Hannele
10-11-2002, 19:43
Tomtar, massor med tomtar, halloweenpumpar, påsktuppar, sommargrodor... blå kulor, gröna fåglar, dansande midsommargrupp (letar jag efter), rosa svanar med gröna vingar!
Hannele
10-11-2002, 19:47
Glömde den viktiga dödskallen i vårt romantiska Shakespeare-hörn...
Eva i Norrköping
10-11-2002, 20:17
Där vi bodde förut, berättade vår hyresvärd att han på fullt allvar visste att det fanns en tomte på gården. Man visste inte riktigt hur man skulle ta det, för han var fullt allvarlig, och var inte den typen som annars gick omkring och fabulerade. Inte särskilt gammal heller... Men jag tyckte alltid det var en trevlig tanke, att det kanske var en liten vätte som gick omkring därute och såg till att allt var väl... :-) Apropå trädgårdstomtar, har jag alltid varit motståndare till diverse "utsmyckningar" som en del pryder sina trädgårdar med. MEN - när jag var i Tyskland och reste runt för några år sen, blev jag helt plötsligt inspirerad och sugen på att skaffa en trädgårdstomte...! En sån där rejäl sak i nåt härdigt material, som ser lite gammaldags och full i sjutton ut.... Jag brukar säga till familjen att jag snart ska skaffa en, och då ser de väldigt förskräckta ut...
Hannele
26-11-2006, 22:36
Ingen jul utan en tomte i trädgården.
Näää...inte en tråd från 06-11-2002.
CITAT (Scrollan @ 26-11-2006, 22:41) Näää...inte en tråd från 06-11-2002.  jopp...det förklarar varför mariann inte svarar på PM
CITAT (pejori @ 26-11-2006, 22:48) CITAT (Scrollan @ 26-11-2006, 22:41) Näää...inte en tråd från 06-11-2002. :wacko: jopp...det förklarar varför mariann inte svarar på PM 
CITAT (Scrollan @ 26-11-2006, 22:41) Näää...inte en tråd från 06-11-2002. 
netaave
26-11-2006, 23:00
Edit
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|