|
Linda_A
20-09-2005, 18:00
CITAT (annama @ 20-09-2005, 19:36) Jag är inte snäll, säger bara vad jag tycker. Hon är jättegullig  Min vita bullis lägger alltid öronen bak i nacken när hon ska visa sig riktigt vänlig. Så där ligger dom för det mesta... Du nämnde att du har henne kopplad oftast och gärna undviker andra hundar, här är det tvärtom. Hit kommer t.o.m. grannar med sina hundar och leker inomhus med mina, som helt saknar revirtänkande och vet att det finns mycket mat i huset så att det räcker till alla. Att leka med en annan hund är det bästa en hund kan få göra, ta och pröva det nån gång, hon kanske inte gillar alla men jag är säker på att hon kan få kompisar att leka med. Hon ser definitivt inte ut som en killer. Inomhus funkar det med min tös med. Men inte utomhus jag har "testat" och det funkar inte. Det är inget mera det den saken. Hon har sin hundar som får hälsa på och hon har sin bästa kompis, min mammas hund men det funkar inte ens med han utomhus. utseende har inte så mycket med saken att göra.
Linda_A
20-09-2005, 19:34
CITAT (annama @ 20-09-2005, 20:38) Hehe..  Sött ju.. Gissar att hon är en riktigt ängel.
CITAT (annama @ 20-09-2005, 19:38) på tal om det... vet ni vad man får om man korsar en KD:sare med en motorcyklist? en hells angel
Inga från Närke
20-09-2005, 21:11
Jag skulle gärna vilja ha en hund, men eftersom jag jobbar heltid så finns inte tiden för att sköta den så som jag vill, så därför har jag ingen. Det ansvaret måste man ta. Har en granne som har en korsning mellan dobber/schäfer den är ca 7-8 månader. Den är ensam 8 timmar/dag, när den var mindre satt den fastkopplad vid ett äppelträd när de var hemma, inomhus när han jobbade. Hela tiden skällde denna p.g.a. av att ingen aktiverade honom. Några av oss grannar har pratat med honom och det har blivit bättre men inte helt bra. Nu har han byggt hundgård utomhus och en av grannarna såg att hunden inte hade något skydd utan låg ute i regnet när husse jobbade, så vi övervägde att åter prata med honom, men i helgen har han byggt en koja men vi vet inte om den är vinterbonad. Vi är 4 grannar som håller ett öga och kollar upp hur det artar sig. Vi överväger starkt att anmäla honom. Denna hunden kan bli farlig om den inte aktiveras mera och blir ompysslad. En gång sa han till mig att han kopplar hunden bakom bilen när de är på landet och kör så att den får motion, han sa även att det är jobbigt att ha honom inomhus för den biter sönder över allt. Ja det är inte undra på när den inte får stimulans, men som sagt jag har kört ut en kopia på vad lagen säger om att ha husdjur (hund) så sköter han sig inte kommer jag att överlämna den + eventuellt anmäla honom. Detta blev långt men jag blir SÅ arg när man skaffar djur och inte sköter dem, så mycket ligger hos människan hur hunden blir. Det är inte hundens fel oftast utan den säger bara till att något är fel. Jag brukar säga att har de inte pli på sina barn så har de det inte på hunden heller och då ska de inte ha djur.
Ophelia
21-09-2005, 05:55
CITAT (pejori @ 20-09-2005, 21:52) CITAT (annama @ 20-09-2005, 19:38) OK, skenet bedrar. Min tik är registrerad under namnet Hell´s Angel......  :lol: :lol: på tal om det... vet ni vad man får om man korsar en KD:sare med en motorcyklist? en hells angel  Skämta inte här. Det tas inte emot så bra. Jag har redan bett om ursäkt för mina dammråttor som jag har då jag själv inte kan ha djur (som är en stor sorg).
UglyCute
21-09-2005, 07:43
CITAT (silos @ 20-09-2005, 18:05) CITAT (UglyCute @ 20-09-2005, 16:33) CITAT (silos @ 20-09-2005, 16:31) CITAT (UglyCute @ 20-09-2005, 16:28) CITAT (silos @ 20-09-2005, 16:17) CITAT (UglyCute @ 20-09-2005, 15:45) Vet i sjutton Har inte haft kontakten med puli gänget sen det forummet försvann  Jag var med på det forumet om vi nu menar samma forum  pulis.nu ja 2 år sen sist  Vem var du då? Modig_korn tror jag...  har en svag minne av det namnet  Polare med BeddiZ, det namnet går väl inte att glömma iaf
har hört också från kompisar som har hund att för att få fram aggresiva betendet slår dom hunden
stämmer det...
Det kan jag mycket väl tänka mig. Pratade en gång med en journalist som hade lyckats köpa loss en "pitbull" från ett par pundare. Hon hade efter mycket kärlek och arbete fått ordning på hunden. Den hade både fått stryk och blivit bränd med cigaretter. Det hade trots detta blivit en trevlig hund av honom, men hur många hundstackare blir räddade på det viset?
Till Inga från Närke Skönt att ni grannar reagerar. Den mannen skulle definitivt INTE ha någon hund.
CITAT (UglyCute @ 21-09-2005, 08:43) CITAT (silos @ 20-09-2005, 18:05) CITAT (UglyCute @ 20-09-2005, 16:33) CITAT (silos @ 20-09-2005, 16:31) CITAT (UglyCute @ 20-09-2005, 16:28) CITAT (silos @ 20-09-2005, 16:17) CITAT (UglyCute @ 20-09-2005, 15:45) Vet i sjutton Har inte haft kontakten med puli gänget sen det forummet försvann  Jag var med på det forumet om vi nu menar samma forum  pulis.nu ja 2 år sen sist  Vem var du då? Modig_korn tror jag...  har en svag minne av det namnet  Polare med BeddiZ, det namnet går väl inte att glömma iaf  Okej,nu minns jag bättre och Beddiz har jag träffat månha gånger
UglyCute
21-09-2005, 14:26
CITAT (silos @ 21-09-2005, 10:52) CITAT (UglyCute @ 21-09-2005, 08:43) CITAT (silos @ 20-09-2005, 18:05) CITAT (UglyCute @ 20-09-2005, 16:33) CITAT (silos @ 20-09-2005, 16:31) CITAT (UglyCute @ 20-09-2005, 16:28) CITAT (silos @ 20-09-2005, 16:17) CITAT (UglyCute @ 20-09-2005, 15:45) Vet i sjutton Har inte haft kontakten med puli gänget sen det forummet försvann  Jag var med på det forumet om vi nu menar samma forum  pulis.nu ja 2 år sen sist  Vem var du då? Modig_korn tror jag...  har en svag minne av det namnet  Polare med BeddiZ, det namnet går väl inte att glömma iaf  Okej,nu minns jag bättre och Beddiz har jag träffat månha gånger  Hennes nya valp är söt
CITAT (Ophelia @ 21-09-2005, 06:55) CITAT (pejori @ 20-09-2005, 21:52) CITAT (annama @ 20-09-2005, 19:38) på tal om det... vet ni vad man får om man korsar en KD:sare med en motorcyklist? en hells angel  Skämta inte här. Det tas inte emot så bra. Jag har redan bett om ursäkt för mina dammråttor som jag har då jag själv inte kan ha djur (som är en stor sorg). ha...tror att både du och jag kommer att skämta i fortsättningen också. tål man inte det, ska man nog inte skriva på ett forum över huvud taget.
Ophelia
21-09-2005, 17:49
CITAT (pejori @ 21-09-2005, 16:45) CITAT (Ophelia @ 21-09-2005, 06:55) CITAT (pejori @ 20-09-2005, 21:52) CITAT (annama @ 20-09-2005, 19:38) på tal om det... vet ni vad man får om man korsar en KD:sare med en motorcyklist? en hells angel  Skämta inte här. Det tas inte emot så bra. Jag har redan bett om ursäkt för mina dammråttor som jag har då jag själv inte kan ha djur (som är en stor sorg). ha...tror att både du och jag kommer att skämta i fortsättningen också. tål man inte det, ska man nog inte skriva på ett forum över huvud taget. Djur och skämt är livets krydda i motgång. Ska få min systers vovve över på middag i helgen. En riktig buse och är strax över året och så rolig. De hade tidigare en vorsteh som de fick ta bort, han blev gammal. En riktig herre
CITAT (Fille @ 21-09-2005, 09:31) har hört också från kompisar som har hund att för att få fram aggresiva betendet slår dom hunden
stämmer det... Absolut. Stämmer lika bra på människor. Klart man ALDRIG ska slå en annan levande varelse!!
Linda_A
22-09-2005, 08:09
men det "funkar" ju lika bra på en rottis som på en vavva. Det säger inget om rasen.
CITAT (Linda_A @ 22-09-2005, 09:09) men det "funkar" ju lika bra på en rottis som på en vavva. Det säger inget om rasen. Vissa hundraser är mer benäga att bli rädda och fega av felaktig uppfostran medan andra raser är mer benägna att bli aggressiva. Men i grunden är det samma känsla hos hunden, rädsla. Skillnaden är att vissa raser har lättare för att ta försvarsställning och slåss medan andra blir fega och vill gå undan. Om det inte skulle finnas några mentala skillnader mellan raser vore det ju konstigt, Vakthundar är tillexempel avlade på vaktande hundar medan sällskapsraser är avlade på egenskaper som lämpar sig bäst för sällskapshundar. Det är fakta man inte kan komma ifrån. Däremot anser även jag att oavsett ras är det i 99% procent av fallen med problemhundar inget fel på hunden utan dess ägare. Även om det händer att hundar ibland blir galna oavsett uppfostran, precis som vi människor har psykopater bland oss har hundar det också. En människa som inte har ledaregenskaper ska inte skaffa sig en tex rottwailer, som kräver ett tydligt ledraskap för att inte ta "över" . Då finns det massor med raser som är bättre lämpade.
Linda_A
22-09-2005, 12:27
CITAT (Anne R @ 22-09-2005, 12:10) CITAT (Linda_A @ 22-09-2005, 09:09) men det "funkar" ju lika bra på en rottis som på en vavva. Det säger inget om rasen. Vissa hundraser är mer benäga att bli rädda och fega av felaktig uppfostran medan andra raser är mer benägna att bli aggressiva. Men i grunden är det samma känsla hos hunden, rädsla. Skillnaden är att vissa raser har lättare för att ta försvarsställning och slåss medan andra blir fega och vill gå undan. Om det inte skulle finnas några mentala skillnader mellan raser vore det ju konstigt, Vakthundar är tillexempel avlade på vaktande hundar medan sällskapsraser är avlade på egenskaper som lämpar sig bäst för sällskapshundar. Det är fakta man inte kan komma ifrån. Däremot anser även jag att oavsett ras är det i 99% procent av fallen med problemhundar inget fel på hunden utan dess ägare. Även om det händer att hundar ibland blir galna oavsett uppfostran, precis som vi människor har psykopater bland oss har hundar det också. En människa som inte har ledaregenskaper ska inte skaffa sig en tex rottwailer, som kräver ett tydligt ledraskap för att inte ta "över" . Då finns det massor med raser som är bättre lämpade. Men det kan du lika gärna dra till att det har med varje enskild hund att göra med. Men poängen är ju att ALLA hundar kan bli agressiva, oavsett om det är en vinthund,vavva (som är/var en vakthund ibörjan), rottis eller vad du nu kan komma på för hundraser. Plus att jag tror att du bara kan pressa undan en hund som dra sig undan till en viss gräns sen kommer den att bita med. Vilket jag tror är saken som händer, man pressar hunden tills den känner att den inte kan göra annat. Pga av att folk inte kan tyda hunden. Sen förstår jag inte varför det går att komma undan ifrån vissa fakta men inte andra. Det med ägarna har jag redan sagt så jag håller med dig. Men jag tror med en del hänger på hur folk tänker om vissa hundar. Och att man gärna tar upp större hundar som problem hundar. Inget emot dig. Men jag skulle gärna säga med att folk inte borde skaffa tex Jack russel som har blivit väldigt populär, då de är väldigt mycket terrier.
Hannele
22-09-2005, 14:38
CITAT (Fille @ 19-09-2005, 17:57) Jag är så stor djurvän så jag har inget djur… Och vissa männsikovänner lever singel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|