Full version: Rönnbärsgéle
karjo
Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig med ett recept på rönnbärsgéle? Har letat lite på nätet men hittar inget och mina kokböcker verkar vara för nya för att innehålla sådant...

Tänkte att det finns säkert någon här som har ett bra beprövat recept! wub.gif

Väntar med spänning! smile.gif
Betty
Jag har en toppenbok som heter Ta vara på frukt & bär av Anita Danielsson. I den hittade jag de här recepten:

Rönnbärs- och äppelgelé ca 1½ liter
Rönnbären kan plockas innan de är frostnupna och ligga i frysen för att mildra den bittra smaken. Äpplena ska helst vara sura och omogna för att ge fin smak och fast gelé.
1 kg rönnbär
½ kg syrliga äpplen
7 dl vatten
1 liter strösocker/liter saft
Rensa och skölj bären. Dela äpplena i bitar och lägg dem tillsammans med bären i en gryta. Häll på vattnet och koka i ca 15 minuter.Sila saften och mät mängden. Koka upp saften och tillsätt sockret i omgångar så att det löser sig. Koka i 10 minuter och gör sedan ett geléprov. Skumma och dra från värmen. Häll upp i heta glasburkar och förslut.

Rönnbärsgelé ca 1½ liter
3½ liter (1 3/4 kg) rönnbär
2 msk citronsaft
9 dl (750 g) strösocker/liter saft
Lägg bären i en gryta och häll på vatten så att det täcker. Koka bären mjuka i 20 min. Tillsätt citronsaften. Låt självrinna genom silduk i några timmar eller över natten. Mät upp saften och häll den i en ren gryta tillsammans med sockret. Hetta upp på medelvärmeoch rör om så att sockret löser sig. Ge geléet ett snabbt uppkok och dra av den från värmen. Skumma väl och häll upp på heta glasburkar. Låt svalna och förslut. Förvara svalt.

Lycka till!
smile.gif
karjo
Tack så mycket!! wub.gif smile.gif

Ska man vänta lite till kanske så att frosten nupit bären ordentligt? Vi har bara haft en frostnatt än... unsure.gif
Betty
Om du väntar för länge så hinner kanske Sidensvansarna äta upp dem. Du kan "frostnypa" dem själv i frysen. smile.gif
karjo
Bra tänkt! Det ska jag göra! smile.gif
skogstroll
CITAT (Betty @ 22-09-2005, 01:31) *
Om du väntar för länge så hinner kanske Sidensvansarna äta upp dem. Du kan "frostnypa" dem själv i frysen. smile.gif

gammal tråd men.... hur länge ska man ha dem i frysen? smile.gif
zissi
Skogstroll: toppenbra att du fixade fram recept på rönnbärsgelé till mig. Tänkte just att det vore kul att prova på detta när det finns så gott om rönnbär i år.
Chamomille
CITAT (zissi @ 28-08-2009, 14:38) *
Skogstroll: toppenbra att du fixade fram recept på rönnbärsgelé till mig. Tänkte just att det vore kul att prova på detta när det finns så gott om rönnbär i år.

Det står ju ovanför rolleyes.gif

CITAT (skogstroll @ 28-08-2009, 09:51) *
gammal tråd men.... hur länge ska man ha dem i frysen? smile.gif

Det räcker nog med att dom fryser ordentligt. Över en natt typ smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon