CITAT (Dzad @ 02-10-2005, 22:25)
Ok.

Fick förresten en ek denna sommar o den är i liv men har inte växt... tror de kan ta sin tid för dem att rota sig...
Fast skulle vara bra att veta om tidpunkten också...
Om jag inte får med jord, utan mer likt rycker upp den, är det måtro efter bladfällningen som är bäst tidpunkt då?
Nån?
Och, ja, inte är det väl tillåtet här heller...

Men om man tar en liten en som växer på ett dåligt ställe är det väl inte så farligt... Ska slänga lite ekollon i skogen där jag tar den så ger jag kanske mer än jag tar.

Om jag nu tar en alltså.

Det är främst nötskrikor som sprider ekollon (upp till flera km från frökällan). Att ekorrar sprider ekollon är jag tveksam till men kanske?
Ekplantor satsar väldigt mycket på att bilda ett stort och djupt rotsystem.
Jag har själv grävt upp sådda ekplantor som var uppskattningsvis 5 cm ovan mark men hade en pålrot som skräckte sig 1 meter ner - efter en vegetationssässong!. Så ska du gräva upp ekplantor (gräv bara - det är ingen som ser dig!) se till att gräva så djupt som möjligt. Ekplantan behöver sin rötter och det kan vara därför som din ekplanta växer lite dåligt - den håller på att "reparera" sin pålrot.
Ska du så ekollon är det bättre om du petar ner ollonen på ca 3-4 cm djup för att minska risken att ollonen blir uppätna av möss. Men även om du petar ner så kan mössen lätt (troligen) lukta sig fram till ollonen och gräva/äta upp de. Så därför många ollon och räkna med att de flesta blir musmat.
Den bästa tidpunkten är när plantan är i vila - tänk på att rötterna växer lite längre på hösten än vad man kan tro. Men det går bra att gräva upp plantor även när de växer bara man är försiktig om rötterna så att de skadas så lite som möjligt + att den hanteras bra (snabbt i jorden igen samt mörkt och fuktigt under tiden den är uppe ur jorden).
I Sverige är det förbjudet att flytta/gräva upp plantor av skogsbruksskäl som är lite föråldrade så därför antar jag att det är samma sak i Finland och så länge du inte ska plantera 5 hektar tycker jag inte du behöver bry dig om denna regel. Sen är det klart - är det inte din skog som du gräver upp plantor i så kanske skogägare blir lite småsur om han ser dig!