LadyG
Jag söker med ljus och lykta efter ett bra recept på den koreansk/japanska rätten Yakiniku, som tydligen ska baseras på grillad entrecôte, soja och sesamfrön.
Har hittat några få recept som inte sett goda ut, men här på Odla.nu finns det en mängd varierade talanger så då måste väl asiatisk matlagning också finnas *hoppas* wub.gif

Alternativet är att peka på en bra kokbok med japanska recept, det skulle jag inte heller gråta över. Fast helst en på svenska, så jag slipper räkna om måttenheterna. Jag är en sopa på matte rolleyes.gif

Tack på förhand!!! smile.gif
grycken
En bra japansk kokbok är Duke&Duke: Mikaku - Den japanska kokboken. Den innehåller både recept på bl.a. yakiniku och prat kring maten och kulturen.

Annars har jag under 40 år samlat japanska recept ur diverse tidningar.
LadyG
Oh, det låter intressant! Dukningen är ju minst lika fascinerande som maten i sig, jag måste se om jag kan hitta den boken biggrin.gif

Du har inte några bra generella tips om man vill laga god japansk mat? Något särskilt man ska göra eller undvika, för att få den rätta smaken? Någon krydda som man kan laborera med lite i woken? smile.gif

Stämmer det förresten att man serverar ångkokta grönsaker även till frukost i Japan? ohmy.gif
grycken
Jag är tyvärr dålig på matlagning! Men man wokar inte japansk mat.

Japansk frukost består oftast av kokt ris, lite inlagda grönsaker, någon liten fiskbit, ett rått ägg som vispas med lite sojasås och sen hälls på riset, pickles samt grönt te.
LadyG
Tänk vad annorlunda det kan vara i andra länder. Fascinerande smile.gif

Jag blev nyfiken på japansk mat i och med att det konstaterades att japansk matlagning var den nyttigaste i världen. Jag blev väldigt intresserad av vad det är de gör som är så nyttigt, och framför allt: Hur lär jag mig det? smile.gif

Nu har jag en bok att jaga till att börja med smile.gif

Tack! wub.gif
evelina
Yakiniku på älgentrecote

4 portioner

Servera entrecoten med ris och grönsallad.

600 g älgentrecote, helst
i tunna skivor
2 msk sesamolja

Marinad:
1 1/2 dl japansk soja
4 msk socker
1 dl fint, fint skuren purjolök
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk sesamfrön, rostade
1 msk riven färsk ingefära
1 litet päron, fint rivet
nymald svartpeppar

Tillbehör:
kokt jasminris
isbergssallad

Det är lättast att få tunna skivor om man skär köttet fryst med skärmaskin. Har du ingen sådan kan du låta köttet halvtina och skiva det med en riktigt vass kniv.
Blanda marinaden, lägg ner köttet och låt det marinera i minst en halvtimma.
Lyft upp köttet och stek det
i het panna i sesamoljan.
Häll marinaden över köttet och servera genast.
rolleyes.gif
LadyG
Åh, är det SÅ man får den lite söt och ändå salt i smaken! Klurigt!

Tack för hjälpen! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon