Hej allihopa !
Jag har läst många örtböcker och frökataloger vid det här laget och hittills har det varit glasklart för mig, Origanum vulgaris som på svenska heter Kungsmynta är det samma som kryddan oregano.
Nu läser jag i min nya fina bok "Den biodynamiska trädgården" av Madeleine Appelgren & Ann Lindberg, att kryddan oregano kommer från plantan Origanum heraclioticum och O. vulgaris är en närbesläktad växt som kallas kungsmynta.
När jag säker på Google hittar jag detta.
O. heraclioticum är enl. denna länk synonym med O. vulgaris subsp. hirtum. Antar att "subsp." betyder underart eller variant men hur ligger det till. Övriga sökträffar är på grekiska eller holländska.
Har aldrig sett plantor eller frön av O. heraclioticum, inte heller var. hirtum, och de kungsmyntor jag odlat, både grön- och gulbladiga varianter har mest smakat torkat hö och långt ifrån den aromatiska dofter/smaken av köpt oregano. Har sett plantor som kallades grekisk oregano, kan det vara en ledtråd ?
Min egentliga fråga är, finns det nån Origanum som smakar som den man får på pizzan ? Och vad heter den isåfall ?
Edit : skrivfel