Full version: Oregano eller Oregano
Gurkan
Hej allihopa !

Jag har läst många örtböcker och frökataloger vid det här laget och hittills har det varit glasklart för mig, Origanum vulgaris som på svenska heter Kungsmynta är det samma som kryddan oregano.

Nu läser jag i min nya fina bok "Den biodynamiska trädgården" av Madeleine Appelgren & Ann Lindberg, att kryddan oregano kommer från plantan Origanum heraclioticum och O. vulgaris är en närbesläktad växt som kallas kungsmynta.

När jag säker på Google hittar jag detta.
O. heraclioticum är enl. denna länk synonym med O. vulgaris subsp. hirtum. Antar att "subsp." betyder underart eller variant men hur ligger det till. Övriga sökträffar är på grekiska eller holländska.

Har aldrig sett plantor eller frön av O. heraclioticum, inte heller var. hirtum, och de kungsmyntor jag odlat, både grön- och gulbladiga varianter har mest smakat torkat hö och långt ifrån den aromatiska dofter/smaken av köpt oregano. Har sett plantor som kallades grekisk oregano, kan det vara en ledtråd ?

Min egentliga fråga är, finns det nån Origanum som smakar som den man får på pizzan ? Och vad heter den isåfall ?

Edit : skrivfel
Gurkan
Ok, lite pinsamt men om jag besvärar mig med att läsa mina egna referenser (länken ovan) så hittar jag ju svaret.

O. vulgare subsp. hirtum (Greek/Turkish oregano, winter marjoram): green bracts, white flowers; Z5; culinary – hot, spicy and pungent, standard culinary oregano

sleep.gif
sanna
Hej Gurkan!

Här köpte jag mina fröer av grekisk oregano!

Växer som om den hade betalt och smakar i mitt tycke som den "riktiga", dvs den som man har på pizzan... tongue.gif
Ophelia
Du har även en oregano "Oreganum vulgare", Compactum, som i mitt tycke inte smakar lika mycket som den grekiska men mer än kungsmyntan. Den är en fin liten "bollig" minibuske som är väldigt trevlig smile.gif

Ytterligare något snyggt i oreganovärlden är den gulbladiga "Aureum" som är urtjusig smile.gif

http://www.odla.nu/krydd/oregano.shtml
Gurkan
Har kollat runt lite och den grekiska är visst inga problem att få tag på.

Jag har en gulbladig som blommade fint i augusti men som sagt den smakar inte så mycket. "Gulbladig oregan" stod det kort och gott på etiketten när jag köpte den förra året.

Snygg var den iaf. i augusti

Tesa
Har grekisk oregano..den blommar i vitt och har lite kraftigare smak än "vanlig"...och lite vassare blad och så är de lite mer ljusgröna..
Gottgott iallafall...
KURT
Den virituella floran har också en bra beskrivning om skillnaderna.

Men allra mest omfattande information finns i kulturväxtdatabasen.

Den skiljer på:

1 Coridothymus capitatus (L.) Rchb.f.
2 Lippia graveolens Kunth (mexicansk oregano)
3 Origanum vulgare L.
4 Origanum vulgare 'Prismaticum'
5 Origanum vulgare ssp. hirtum (Link) Ietsw.
6 Origanum × hybridum Mill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon