silos
Jag hörde på TV häromdagen att det är mycket bra att träna några gånger i veckan så att man blir riktigt svettig! Och anledning till detta är att då minskas med hälften risken att få Alhzeimer eller senilitet senare i livet!

Så jag kommer att hoppa här hemma och göra stepp upps eller vad det heter eftersom jag blir aldrig svettig då jag går med mina vovvar.

Det är viktigt att få mera blod till hjärnan eller hur det nu var!
stina
Absolut! Dessutom frigörs en massa endorfiner (fast det krävs att man faktiskt blir trött) och av dessa blir man lycklig!!! rolleyes.gif Har jag inte fått min endorfinkick på ett par dagar mår jag dåligt!!!

/Stina
silos
CITAT (stina @ 06-10-2005, 13:14)
Absolut! Dessutom frigörs en massa endorfiner (fast det krävs att man faktiskt blir trött) och av dessa blir man lycklig!!! rolleyes.gif Har jag inte fått min endorfinkick på ett par dagar mår jag dåligt!!!

/Stina

Det tror jag med smile.gif wub.gif smile.gif
ninnisky
Hoppa inte för mycket, silos, framförallt inte på hårt underlag. Det är inte nyttigt för kvinnor i "övre medelåldern", dit jag också hör!. Kvinnliga inre organ mår inte bra av det enligt min personlige tränare.

Mår också dåligt när mina endorfiner tryter rolleyes.gif
Hannele
CITAT (ninnisky @ 06-10-2005, 14:00)
Hoppa inte för mycket, silos, framförallt inte på hårt underlag.
Det är inte nyttigt för kvinnor i "övre medelåldern"

Tvärtom. Hoppa hopprep och boxas, stötar, är toppen för benskördhet, för kvinnor i övre medelålder.
Jag boxas med min dotter. På gym. rolleyes.gif
stina
Tror också att det är bra att hoppa och härja på så länge det går!!! Däremot är det ju många kvinnor som inte KAN hoppa pga inkontinensproblem.... Dit hör gudskelov inte jag för jag har så himla mycket spring och skutt i benen så jag skulle bli tokig!!! Älskar dansaerobics (vägrar bli tant)!! Massor av hopp, koreografi och snurrar. Känner mej som 14 igen när musiken dunkar och vi kör loss. smile.gif

Hannele: Gud vad kul med boxning!!! Tänk om dygnet hade lite fler timmar, det är så himla mycket jag vill göra....

Tjingeling från en rumpviftande Stina

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
LadyG
All träning är bättre än ingen träning, och har man förmågan så är det jättebra att skutta om kring. Det sämsta man kan göra om man är orolig för benskörhet är att sitta stilla. Kalciumkomplement till kosten (om man inte dricker mjölkoch äter mejeriprodukter förståss) och lagom motion är toppen för både benstomme och hjärta.

Har man möjlighet är det bra om man kan röra sig lite varje dag, som komplement till träningen. En kort promenad, det räcker med en halvtimme, så är mycket vunnet eftersom kroppen mår bra av att röra sig.

Det är så finurligt att om man rör sig mer orkar man mer, vilket omvänt betyder att om man är trött och orkeslös bör man försöka röra sig mer.

Visst fuskar jag med träningen ibland, men jag tränar kampsport tre gånger i veckan så jag blir genomsvettig och försöker promenera resten av dagarna. Jag känner skillnaden de dagar jag fuskt med träningen, det känns som om jag är tröttare och segare istället för mer utvilad. Min slutsats bli att jag genom träningen frigör energi, genom att tömma batterierna emellanåt laddas de upp effektivare så att säga.

Jag vet inte om det stämmer för alla, men det är så det känns för mig iaf smile.gif
Cofra
Sex är utmärkt träning. Det är det inte så många som tänker på.

Hälsningar ifrån en Christian som ska träna ikväll.
stina
Visst stämmer det att man blir pigg av att träna hårt!! Ibland sover jag illa, vaknar massor av gånger per natt och är jättetrött när jag vaknar på morgonen. Är seg hela förmiddagen, men efter mitt lunchpass är tröttheten som bortblåst!!! Konstigt men funkar alltid....

/Stina
Castea
När jag gick på Friskis & Svettis fick jag lära mig att träning som gör en svettig även gör att man tål värme bättre. Det stämde på mig i alla fall, hade svårt för sommarhettan förr men klarade den klart bättre då jag höll på med jympa.
stina
Det beror förmodligen på att ju mer man tränar, desto duktigare blir kroppen på att svettas och därmed kyla ner sig. En otränad person svettas ofta inte, medan det dryper om den vältränade...
Hannele
CITAT (Cofra @ 06-10-2005, 17:56)
Sex är utmärkt träning.

Dans också. smile.gif
*Felix matte*
All motion är till nytta... även om du bara sitter på en stol och rör på benen eller armarna. Att cykla är bra om man har artros i knäna, det återbildas någon "vätska" som smörjer lederna och smärtan minskar.
Det rådet fick min syster , hon köpte motionscykel och märker redan en förbättring.

Själv cyklar jag en mil nästan dagligen på min motionscykel. smile.gif
silos

För mycket sex kan vara farligt om man är otränad tongue.gif
Biggan_
CITAT (silos @ 07-10-2005, 10:11)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Då får man mjuka upp lederna först kanske laugh.gif laugh.gif
stina
Eller gör som jag - kör några dansaerobicspass och vifta på rumpan...

wink.gif
silos
CITAT (Birgitta P @ 07-10-2005, 10:16)

Har ingen man förresten efter den sista skillsmässan och vill ingen ha heller.

Dessutom gubbarna i min ålder lider av vissa saker (inte alla så klart)

Jag går nog hellre fort och gör steppupps än håller på med sex:för då måste ju jag vara gift först biggrin.gif
Biggan_
CITAT (silos @ 07-10-2005, 10:24)

Jag går nog hellre fort och gör steppupps än håller på med sex:för då måste ju jag vara gift först biggrin.gif

Inte behöver man vara gift för att ha sex sleep.gif
silos
CITAT (Birgitta P @ 07-10-2005, 10:37)

Inte behöver man vara gift för att ha sex sleep.gif

Juhuuu biggrin.gif Skulle aldrig mera drömma ens om att ha sex utan äktenskap smile.gif
Biggan_
CITAT
Juhuuu  Skulle aldrig mera drömma ens om att ha sex utan äktenskap  

Man behöver inte gifta sig för det. Man kan ju vara sambo eller särbo smile.gif biggrin.gif
silos
CITAT (Birgitta P @ 07-10-2005, 10:43)
CITAT
Juhuuu  Skulle aldrig mera drömma ens om att ha sex utan äktenskap  

Man behöver inte gifta sig för det. Man kan ju vara sambo eller särbo smile.gif biggrin.gif

Aldrig i livet!!! Du förstår jag har blivit troende på gamla dag smile.gif
astrid.m.s
Ni har väl inte undgått att jag håller på med dans. Några av mina Line dansare säger att man inte tänker på att man motionerar när de dansar eftersom de har roligt. Några tycker det är avkopplande efter en dag på jobbet. De ser det som terapi. Alltså bra för både knopp och kropp.
Håller även på med square dance även om jag inte längre går kurs för att uppnå högre/svårare nivåer, har stannat på 3:e nivån PLUS. Square dance dansar jag då det ordnas dans i vår klubb, ca3-4 ggr per år. Ibland deltar jag på träningsdagar. Tur att dansen finns för annat jag provat på har jag slutat med för att det varit tråkigt eller för mycket tävling. Eftersom jag mycket är ensam (jobbar ensam på mitt jobb) kanske det är därför man tycker om denna gruppgemenskap som dansen ger mig. Vore det tvärtom att man alltid jobbar med folk och träffar mycket folk är det kanske skönt att träna och vara för sig själv som att springa etc, gissar jag!
liv
Vi är byggda för rörelse .

Och det finns ju hur många sätt som hälst att röra sig på .

Dans är jättebra och roligt
Rocka loss i en vild bugg är livet.

hoppa högt i luften på stutsmatta är härligt .

promenera rensar hjärnan , blir så klartänkt . och alla bra ideer ploppar upp då..

Och icke att förglömma alla roliga , svettiga lekar med barnbarnen.

Så det är så många sätt att göra det på , bara du gör det
Hannele

Och varför ska du ta en gubbe i din ålder, när världen är full av trevliga unga män?! biggrin.gif
liv
rolleyes.gif Och du måste ju inte vara gift .Du lever ju i 20 hundra talet . Biblen som jag tror du följer skrev ju för nära 2000 år sen . Tiderna har ju förändras en del sen dess..

.Det är många unga killar som gillar äldre erfarna kvinnor. wink.gif
silos
CITAT (liv @ 07-10-2005, 19:51)
rolleyes.gif Och du måste ju inte vara gift .Du lever ju i 20 hundra talet . Biblen som jag tror du följer skrev ju för nära 2000 år sen . Tiderna har ju förändras en del sen dess..

.Det är många unga killar som gillar äldre erfarna kvinnor. wink.gif

Fy så hemsk att ha en ung man! Jag skulle ju bli ihjälstressad laugh.gif

Inte följer jag Bibeln;men inte vill jag heller hålla på med nymodigheter;det gjorde jag så att det räcker när jag var ung tongue.gif

Nu är jag en "mogen" kvinna på väg till "gummastadiet" och DET tycker jag om:att få göra som jag vill här i livet:ÄNTLIGEN biggrin.gif
Hannele
CITAT (silos @ 08-10-2005, 09:04)
Fy så hemsk att ha en ung man! Jag skulle ju bli ihjälstressad laugh.gif

Det har inte jag blivit, inte ännu, men jag har bara ett kvartssekels erfarenhet. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon