Full version: Meditation
AnitaO
Är lite intresserad av att prova detta.
Någon som har tips, goda råd, litteratur, CD-skivor .... o.s.v.?
liv
Jag har utövat denna teknik , eller olika tekniker i 30 år från och till . Jag vill rekommendera alla att meditera ..det är helt otroligt.
Du får en andningspus bort från jäktet och jagandet i tillvaron . Du kommer in i ditt innersta , det som verkligen är du. din innersta kärna.
Många människor idag har en rädsla för detta .

Det finns många olika metoder att meditera . Men det inte nödvändigt som många tror at gå kurser och betala en massa pengar för det .

Sätt dig i stillhet . tänd gärna ett stearinljus . Fokusera på ljuslågan . Blunda. Försök se ljuset inom dig. Så fort tankarna bombanderar dig titta på ljuset igen .
Börja med 5 min . utöka efter hand till 30 min

Gå till bibblan där finns både böcker och skivor att låna .

Lycka till rolleyes.gif
Sulawesii
Jag har mediterat. Borde göra det en stund dagligen, men det gör jag inte längre...
Jag tycker att en bra teknik är att sitta bekvämt och koncentrera sig på andningen.
*Felix matte*
CITAT (Sulawesii @ 07-10-2005, 19:58)
Jag har mediterat. Borde göra det en stund dagligen, men det gör jag inte längre...
Jag tycker att en bra teknik är att sitta bekvämt och koncentrera sig på andningen.

Då kanske jag mediterar utan att veta om det unsure.gif

för så gör ju jag ett antal ggr/dag smile.gif
liv
CITAT (Felix matte @ 07-10-2005, 20:19)
CITAT (Sulawesii @ 07-10-2005, 19:58)

Då kanske jag mediterar utan att veta om det unsure.gif

för så gör ju jag ett antal ggr/dag smile.gif

tongue.gif

YES , YOU DO IT rolleyes.gif
*Felix matte*
På tisdag kl 15.00 ska jag, om hostan gett med sig... bli med i qigong biggrin.gif

Längtar wub.gif
liv
tongue.gif Qigong är underbart liksom yoga.
Hoppas hostan ger sig . Kör med rönnbär. tongue.gif
Airamya
Mmmm, tips o goda råd har jag alldeles för många av i detta ämne så jag nöjer mig med att säga ---> Paul Brunton. Han har skrivit åtskilliga böcker i ämnet o beskriver tekniker som jag tycker är 'bara bäst' smile.gif
Men när det gäller meditation så är vi alla olika vad gäller vad som är bäst.... så prova dig fram. Det finns många vägar att gå och massor av tekniker att prova.

Lycka till. Jag håller med liv, rekommenderar alla att meditera. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (liv @ 07-10-2005, 22:27)
tongue.gif Qigong är underbart liksom yoga.
Hoppas hostan ger sig . Kör med rönnbär. tongue.gif

Fick en dunderkur Kortison idag och redan känns det bättre... tror att jag efter nästa dos imorron bitti kommer att kunna sjunga höga C tongue.gif laugh.gif
liv
CITAT (Airamya @ 07-10-2005, 22:32)
Mmmm, tips o goda råd har jag alldeles för många av i detta ämne så jag nöjer mig med att säga ---> Paul Brunton. Han har skrivit åtskilliga böcker i ämnet o beskriver tekniker som jag tycker är 'bara bäst' smile.gif
Men när det gäller meditation så är vi alla olika vad gäller vad som är bäst.... så prova dig fram. Det finns många vägar att gå och massor av tekniker att prova.

Lycka till. Jag håller med liv, rekommenderar alla att meditera. smile.gif

Paul bruntons böcker är bra , tror jag har alla .

Men det finns nyare rön , men absolut gamla Paul duger absolut
Gurkan
Om jag provat nån speciell teknik eller så vet jag inte men meditation behöver väl inte vara så krångligt.

Hitta en tid och plats där du är ostörd.

Sätt dig bekvämt. Gärna i en ställnig där du samlar dina kroppsdelar, skräddarställning, knäppta händer.

Hitta nåt i ditt sinne, visualisera, där du kan fokusera dina tankar. En skön plats, en stilla känsla eller färg eller bara en 'punkt'.

Stäng av.

Den enklaste formen av meditation går väl ut på att man försöker koppla bort det 'medvetna' och låter hjärnan så att säga 'rensa' sig själv.

Du kommer antagligen inte att bli imponerad vare sig första eller andra gången men det är en funktion i hjärnan som utvecklar sig med träning.

Slappna av och fokusera på 'ingenting' ... en solnedgång, en grön 'plutt' eller vad du kan tänka på som 'icke engagerande' för din hjärna, jag tänker ibland i färger. Abstrakt med andra ord, en färg utan att koppla det till ett objekt eller en viss form.

QiGong låter härligt men då blir det ganska fysiskt också. Meditation + träningsverk !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon