Hej!
Jag är ny i klubben och har tittat runt lite och undrar om ni kan hjälpa mig?
Jag har en Epidendrum Ballerina som blev bokstavligt talat dränkt av misstag för mer än 2 år sen och sedan dess har den inte blommat igen. Alla blommor dog och själva orkidéen var på väg att dö men tillfrisknade efter ett drastiskt ingrepp med saxar där jag klippte bort allt som var ruttet eller dött. Orkidéen ser sedan länge frisk ut igen och nytt bladverk har växt upp men den har inte blommat igen.
Under sommaren har alla orkidéer, har 8 st nuförtiden, varit utomhus och nu när de är tillbaka inne ser de ut att må utmärkt och de flesta är på väg att blomma igen men inte Ballerina. Hur kan jag hjälpa den att blomma igen? Kommer ihåg dess fina små gula blommor och det skulle glädja mig jättemycket att se den blomma igen.
Tack på förhand!
Hejsan!
Har den några nya skott? Epidendrum ballerina blommar inte om på de bulber som redan har blommat. En sådan överblommad bulb sätter dock gärna nya skott och dessa låter man bara växa på och när den tycker sig vara färdig så dyker det upp en blomstängel på toppen :-)
Den röda som är min sambos och står här på skrivbordet två meter in i ett sydöst-rum blommar nu :-) Inte så mycket ljus har den fått förutom från skrivbordslampan om kvällarna och "vanligt" dagsrumsljus, eller vad man ska säga, på dagen. Den orange står däremot väldigt ljust och soligt (i ett söderfönster så bladen är lite bleka) och den ska jag nog flytta på för den producerar bara nya skott och keikis och har inte blommat på två år. Den ser ut som en buske(!) så jag ska nog dela på den också.
hehe, det var mycket om en ballerina :-)
hoppas att det gav något!
Hej och tack för svaret!
Ja, den har fått nya skott och keikis och det ser ut, som du säger, som en buske så kanske det är dags att dela på den också. Det som jag inte visste är att de överblommade stänglarna inte blommar igen, så kanske är det bättre att klippa bort dem så att de nya skotten får mer plats och blir starkare på det viset. Jag ska tänka på placeringen i rummet också.
Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.