Full version: Engelska tekakor
Castea
Ladies and Gentlemen: Det här receptet är MUMS!

Engelska TEKAKOR, 12 st

Finfördela 25 g jäst och rör ut i ca 0,5 l mjölk. Tillsätt 2,5 dl mjöl, 1/4 tsk salt, 1 dl strösocker, 0,5 tsk kanel, 1 dl russin, ca 7,5 dl vetemjöl och arbeta samman till en deg.

Lägg sedan till 0,5 dl rumsvarmt smör och arbeta degen blank och smidig. Strö litet mjöl över degen och låt jäsa ca 1 timme.

Knåda degen, forma till en längd och dela den i 12 bitar. Bitarna formas runda och plattas ut till decimeterstora kakor. Lägg kakorna på plåt med bakplåtspapper och nagga med gaffel. Täck över med bakduk och jäs ca 30 min.

Grädda i 200° tills kakorna fått fin färg och känns lätta, ca 10 min. Låt kallna under bakduk. Servera med smör till.
Sulawesii
Blir de lite mitt emellan fika- och vanligt bröd? Låter spännande.... ska testa någon dag när jag inte är biten av latmasken smile.gif .
Castea
Jo, de passar som ett mellanting som du skriver. De är söta och smöriga. wub.gif
Annkina
Ska var 0.5 liter mjölk eller?
Castea
Oops! Tryckfelsnisse. wub.gif
Ja, 0.5 liter mjölk. Bäst jag korrigerar receptet nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon