LarsV
Jag kan inte låta bli att förundras över all energi som läggs på forumet, både av mig själv och andra. Och att det skulle bli sån "fart" på ordassocieringsleken!

Jag fick ett ryck och tänkte göra lite statistik. Det borde ju egentligen sparas för framtida forskare. Tänk vilken källa att ösa ur när det gäller att veta vad som rör sig i våra medvetanden - helt omedvetet - nutidsmänniskor i början av 2000-talet.

Jag har inte kommit så långt ännu. Jag har bara tittat igenom de första 100 sidorna (av 675!) och här kommer en lite lägesrapport:

- Totalt 1441 inlägg med olika ord. Där har förekommit andra kommentarer oxå, men de har jag inte räknat in.

- Här är faktiskt väldigt lite om trädgård. Även om den ligger under småprat borde här ju funnits en hel del associationer till det området. Tycker jag.

- Några ord som förekommer väldigt ofta är ord associerade till "jul" och "julklappar" (17 ggr). "Stress" finns med 4 gånger, "brasa" 4 ggr så här långt, ord med "skola" finns 9 ggr, "sommar" 8 ggr, "äckligt" 7 ggr (!)

- Några som inte förekommer lika ofta (dvs bara en gång) är "rumpstek", "pank", "o-lugg-bar", "odla-forumet" (konstigt, va?) och "liten grå trädgårdstomte".

- Snacka om att det är mycket ping-pong. Framför allt på nätterna. Eller vad säger ni, Caprice, Lotta, Eva i Skåne, Betty, Berith, bara för att nämna några. Där finns flera inlägg med bara någon minuts mellanrum där ni svarar varandra. Måste varit kul...

- Och så blir det lite extra kul när det är flera som skriver samtidigt så att associationen går förlorad, att det hinner in ett annat ord emellan. Några exempel: "Astrid Lindgren" följt av "höns", "fågelskrämma" följt av "Birgit Friggebo" (eller oxå var den planerad...) och slutligen "Alf Svensson" följt av "homosexuella". (planerad::??)

Fortsättning följer. När jag orkar.
karjo
CITAT (LarsV @ 19-10-2005, 19:46)
Jag fick ett ryck och tänkte göra lite statistik. Det borde ju egentligen sparas för framtida forskare. Tänk vilken källa att ösa ur när det gäller att veta vad som rör sig i våra medvetanden - helt omedvetet - nutidsmänniskor i början av 2000-talet.

Ja tänk vad forskarna kan lära sig mycket! Tex att det finns människor som har tid att ta tag i sånt här! biggrin.gif

Ta inte illa upp! Kul initiativ tycker jag, men jag kunde inte låta bli att göra reflektionen.. smile.gif wub.gif

Som sagt: Inget illa ment, bara fascination.
Caprice
CITAT (karjo @ 19-10-2005, 22:19)

Ja tänk vad forskarna kan lära sig mycket! Tex att det finns människor som har tid att ta tag i sånt här! biggrin.gif

Lars, jag ska genast sluta babbla med dem som finns här på natten när jag kommer hem ifrån arbetet, och istället läsa dina intelligenta inlägg här på forumet... Om inte annat får man sig ett gott skratt... biggrin.gif
*Felix matte*
Men hur sjutton har man ork att gå igenom gamla inlägg unsure.gif huh.gif huh.gif huh.gif
för min del tycker jag att "dagens" räcker gott nog tongue.gif
mamamaggan
Är nog lika "knäpp" som Lars. Tycker det kan vara roligt att se vad man skrev så här i början av 2000-talet och fundera lite kring varför man skrev det man skrev.

Har faktiskt en gång i tiden tänkt att gå Statistiker-linjen i Linköping men det blev inte så.........

Själv är jag mycket skeptisk till den sortens statistik som tar fram någon slags " medelsvensson". Sådana personer finns inte. Ofta har den som gör undersökningen redan en uppfattning som han/hon " bevisar är sann" m h a statistiken.

Då tycker jag nog den redovisande statistiken som Lars ägnar sig åt är mycket intressantare.

Fortsätt du Lars, jag kommer i alla fall att se fram emot resultatet.
Eva i Skåne
Väldigt skoj Lars att se vad du får fram.
För du även över vilka som skriver? Är mest nyfiken eftersom jag vet att jag var flitig då kring jultid, men sen är det andra namn som håller igång tråden så det kunde vara kul att se vilka namn som förekommer mest.
LarsV
Hej och hå,

Nädå, Caprice, fortsätt du. Annars har jag ju inget att analysera tongue.gif

Och visst är man lite knäpp som börjar med en sån grej. Vet en gubbe i vår hemtrakt som i hela sitt vuxna liv skrivit dagbok om väder och vind, vad han gjorde, vilken mat han åt osv. Han blev drygt 80 år och jag tror att alla dagböcker slängdes när han dog. Tänk om någon hembygdsförening kunde lagt vantarna på hans anteckningar och gjort något vettigt av det. Det lär väl gå likadant med min undersökning... (Nåja, man får väl vara lite självironisk).

Nä, jag har inte kollat vem som skriver inläggen, inte systematiskt. Det får väl bli nästa projekt. Om jag nu kommer igenom hela...
Berith
CITAT (LarsV @ 19-10-2005, 19:46)
- Snacka om att det är mycket ping-pong. Framför allt på nätterna. Eller vad säger ni, Caprice, Lotta, Eva i  Skåne, Betty, Berith, bara för att nämna några. Där finns flera inlägg med bara någon minuts mellanrum där ni svarar varandra. Måste varit kul...

Japp! visst var det kul. wink.gif Ska genast kolla om det finns något att associera till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon