Full version: Lerjord
Tetti
Hej! Jag och min lilla familj har precis flyttat till hus, och vi fick börja med att dränera om... så nu är våran tomt helt söndergrävd!
Jag har börjat planera för hur trädgården ska byggas upp på nytt igen. Nu är jag faktiskt glad att den gamla trädgården försvann,( kvar står tre äppelträd, ett plommonträd+ ett kösbärsträd), ska bli hemskt kul och spännande att göra så att det blir precis som vi vill!!
Trädgårds intresset är alltså HELT nyväckt hos mig, slukar trädgårdsböcker och sitter fastklistrad vi datorn och surfar varje kväll.
Problemet är att våran tomt består av riktigt hård och torr lera.
Mina frågor är:

1. Hur kan man göra så att jorden blir bättre över hela tomten, innan vi sår nytt gräs?? Jag har tänkt att man kanske ska hyta en jordfräs, och blanda i ngt. tex. sand? Men jag kan INGET om jord. Har ni ngt. bra tips??
+ finns den någon bra hemsida om just olika jordar, och om olika typer av gödsel och mull mm..Verkar finnas en uppsjö!!!

2. Jag ska också anlägga ett trädgårdsland, hur gör jag bäst där?

snälla hjälp mig, jag är helt förvirrad.....
kerstin z5-6
Eftersom jag gör allt för att minska på och sssm bli av med min gräsmatta får andra råda dej där .. men på de ställen du vill ha rabatter och land -om du nu inte väljer att odla grönskaerna i pallkragar )smile.gif bark, kogödsel,eller annan naturgödsel blandas ner helst med grep, grovt grus-sand blir betong ihop med lera....
lerjorden behöver bearbetas -många säsonger för att bli riktigt bra
Så du får tänka med att lägga på lager varje vår
Tesa
Är det riktigt tung lerjord så är den jättesvår att dränera...men om jag förstått det rätt så har ni dränerat även där det skall bli gräsmatta...
Jag har lerjord och på sommaren är gräsmattan helt OK men höst och vår så är den som ett kärr...OM jag skulle gjort om den skulle jag börja med att dränera och sen ha nåt dränerande material som grovt grus och sedan god matjord överst....
Att bearbeta lerjord är att bita sig själv i svansen..ju mer den bearbetas desto kompaktare och tätare blir den...men skall det göras så är det bäst på hösten så fryser den isär i vinter förhoppningsvis..
Hoppas du blev något klokare...
tongue.gif
Inga från Närke
Vi har lerjord i trädgårdslandet.
Så här gjorde vi.
Handgrävning varje höst.
På våren på med sand grovkornigt sedan jordfräsning. Året därpå blandade vi i torvmull innan fräsningen och så har vi hållit på. Sedan givetvis vanlig gödning som häst eller koskit beroende på vad man får tag i som blandas ner med fräsen och gräsklipp när man har planterat, om man nu tycker om det. Så får man hålla på år efter år. Annars måste ni nog gräva ur och fylla på med bra matjord men även den äts upp av leran så småning om.

Nu har vi lagt igen vårt land och byggt pallkragar istället, underlättar när man blir lite äldre och inte kan krypa och rensa m.m.

Till gräsmattan vet jag inte men det finns nog experter på någon handelsträdgård du kan fråga. Men jordfräsning så du får en jämn yta som du kan kratta ut och sedan lite grövre sand och mycket god matjord ovanpå detta kanske vet ej men tycker det låter bra i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon