|
CITAT (SaraS @ 27-10-2005, 21:50) Men jag har alldrig förstått motsättningarna mellan Halloween och Allhellgona. Det är ju exakt samma högtid. all hallows eve: alla helgons afton.
Dessutom är det en högtid med traditioner som inte är mer än 50 år gamla här i landet och går ofta obemärkt förbi, förutom att man besöker sina gravar.
Varför denna ilska mot att vi lånar in lite fest och bus? Är det för att det är amerikanskt? Här kan man läsa mer om Halloween vs Alhelgona
I Skottland har man en mycket trevligare variant av "Trick or Treat" tycker jag. De utklädda barnen, guisers, går från dörr till dörr och reciterar "The sky is blue, the grass is green, may we have our Halloween". Därefter är det meningen att barnen ska imponera på dem de vill ha godis av genom att sjunga, läsa en dikt eller utföra någon konst för att förtjäna sitt godis.
När man bor i hyreshus med portkod blir man aldrig påhälsad varesig av påskhäxa eller halloweenmonster, vilket jag kan tycka är lite synd. Det känns som om jag missar något, när jag hör era berättelser (även om äggningen inte låter som något jag saknar direkt).
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-10-2005, 18:27
CITAT (Hannele @ 28-10-2005, 15:46) CITAT (Gossen Ruda @ 28-10-2005, 13:22) Barn skall inte uppfostras till tiggare. Det är ju en gammal kristen tradition.. finns kvar i Finland och i Tyskland. Herodes, Kaspar, Melchior & Balthasar.   Hannele nu är det så att jag är född och uppvuxen i tyskland och även i en kristen uppväxt. Det har aldrig funnits och finns inte idag heller en kristen Tradition till tiggeri. Att prästen i byn går med sina "ministrantar" (pojkar som hjälper till under mässan) den 6. januari runt från hus till hus är för att välsigna hus, målar med krita K+M+B och årtal på dörrar har inget med tiggeri att göra. Om pojkar går själva som Kaspar, Melchior och Balthasar går inte heller att jämföra med Halloween. Pojkarna går mitt på dagen, sjunger för folk och sedan går dom vidare. Aldrig något bus där. Pojkarna går också med påskeld från hus till hus efter gudtjänsten och välsignelse av elden ( en stor träsvamp). Det är klart att man ger barnen något men även om det inte får nogåt så är det aldrig något bus. Till pojkarna med påskelden var det förut bara målade påskägg. Tyvärr finns det inte så många byar kvar som har kvar dessa traditioner Så kom inte Hannele och säg att det är kristen tradition I Tyskland att barn uppfostras till tiggeri. Elisabeth
*Felix matte*
28-10-2005, 18:49
Vi firar inte halloween och jag tyckte inte att var vidare kul när det (år 2000) ringde på dörren.. när jag öppnade stod där ett par (el tre) barn som sa något om godis.. jag sa att vi inte hade godis hemma. Bara sekunder senare hörde vi en smäll i köksfönstret.. gick och tittade...äggklet rann nerför rutan Vi förstod ingenting, ringde dotter som berättade att barnen nog sa godis eller bus och ägget kastades för att vi inte bjöd dem godis. Vi bodde då tillfälligt i den lgh när vår egen repades.. äggkletet satt kvar när vi flyttade hem igen.. de går inte att tvätta fönster i minusgrader Oansvariga kallar jag de föräldrar som tillåter barnen att gå ut och tigga under sena kvällar och ge dem råa ägg att "bomba" med.
Apropå frågan om hur man ska skriva Halloween på svenska kom jag att tänka på en av grannarna i Peter Mayles böcker om att leva som engelsman i Provence, den grannen som var pensionerad folkskollärare och självutnämnd kulturpolis, och brukade klaga för Mayle varenda gång som han upplevde att det franska språket och kulturen stod under attack från anglosaxarna. Just den gången höll han på att beklaga sig över "Alouine" och Mayle förstod ingenting förrän han började prata om lemlästade pumpor.
CITAT (Bessie @ 28-10-2005, 20:00) Apropå frågan om hur man ska skriva Halloween på svenska kom jag att tänka på en av grannarna i Peter Mayles böcker om att leva som engelsman i Provence, den grannen som var pensionerad folkskollärare och självutnämnd kulturpolis, och brukade klaga för Mayle varenda gång som han upplevde att det franska språket och kulturen stod under attack från anglosaxarna. Just den gången höll han på att beklaga sig över "Alouine" och Mayle förstod ingenting förrän han började prata om lemlästade pumpor. DEN var bra!  Jätterolig
Hannele
28-10-2005, 19:49
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-10-2005, 19:27) Att prästen i byn går med sina "ministrantar" (pojkar som hjälper till under mässan) den 6. januari runt från hus till hus är för att välsigna hus, målar med krita K+M+B och årtal på dörrar har inget med tiggeri att göra.
Om pojkar går själva som Kaspar, Melchior och Balthasar går inte heller att jämföra med Halloween. Pojkarna går mitt på dagen, sjunger för folk och sedan går dom vidare. Aldrig något bus där.
Pojkarna går också med påskeld från hus till hus efter gudtjänsten och välsignelse av elden ( en stor träsvamp). Det är klart att man ger barnen något men även om det inte får nogåt så är det aldrig något bus. Till pojkarna med påskelden var det förut bara målade påskägg.
Tyvärr finns det inte så många byar kvar som har kvar dessa traditioner Tack Elisabeth, att du berättade om seder i Tyskland.
pisanggoreng
29-10-2005, 13:23
Detta är från Svenska Språknämnden:
Allhelgona – helg med många namn Den 1 november är det allhelgonadagen. Den lördag som inträffar mellan 31 oktober och 6 november kallas alla helgons dag och helgen, d.v.s. fredag kväll plus lördagen och söndagen, kallas allhelgonahelgen; ofta säger man i talspråk bara allhelgona. Fredagen före denna lördag kallas allhelgonaafton.
Givetvis är alla helgons dag egentligen samma dag som allhelgonadagen. Men 1953 bestämdes att den dag som skulle vara allmän helgdag, och alltså medföra ledighet, skulle vara en lördag. Man ville emellertid inte inkräkta på kyrkans rätt att fira denna högtid på den traditionella dagen, den 1 november. Därför finns dessa två dagar i almanackan.
Under den katolska tiden fanns det ytterligare en helgdag under den här perioden, alla själars dag, som firades 2 november som en minnesdag över de döda. Numera är just alla helgons dag ägnat åt detta minne, och eftersom det är vanligt att man besöker sina anhörigas gravar kallas dagen ofta gravsmyckningsdag.
På senare år har många tagit upp amerikanska seder vid allhelgonatiden. Det är framför allt inriktat på barn och liknar vår sed med påskkäringar. Barnen klär ut sig till spöken och annat och går runt och tigger godis. Denna helg firas ursprungligen på allhelgonaafton, såsom det amerikanska namnet halloween anger. Det står för all hallows eve, alltså ordgrant 'alla helgons afton'.
Men nu verkar handlare, som ju är intresserade av att sälja de attribut som hör till – pumpor, godis, utklädningskläder – inriktade på att skilja på dessa två helger och lanserar veckohelgen före allhelgonahelgen som tidpunkt för denna helg. Det innebär att det blir ett tredje tillfälle att fira samma helg. Om nu det bruket stabiliserar sig, föreslår vi att man kallar just detta firande spökhelg . Det amerikanska namnet, halloween, är väl krångligt och kan alltför lätt blandas ihop med allhelgonaafton.
29-10-2005, 14:34
CITAT (pisanggoreng @ 29-10-2005, 14:23) Under den katolska tiden fanns det ytterligare en helgdag under den här perioden, alla själars dag, som firades 2 november som en minnesdag över de döda. Numera är just alla helgons dag ägnat åt detta minne, och eftersom det är vanligt att man besöker sina anhörigas gravar kallas dagen ofta gravsmyckningsdag. Fortfarande firar katoliker bägge dagar. 1. november med högmässa och besök av graven, gravsmyckning gör man innan den dagen. Allerseelen, alla själars dag den 2. november är halvt om halvt också helgdag och man går även då till mässan och graven. Men mera firar man 1. november. Dagarna innan smycker man sina grav/gravar och ofta kommer hela släkten "hem" s.a.s. och hedrar sina döda anhöriga. Elisabeth
lena:-)
29-10-2005, 18:42
Häftigt hur mycket information man kan få fram av en enkel fråga.... Läst tacksamt alla svar. Jag har pysslat till det under soffbordet och förberett noga inför nästa veckas firande. Snälla ni alla Halloweenfirare från Odla, kan ni inte ha en speciell ringtrudelutt när ni ringer på dörren? Eller om ni inte vill röjja er : kasta en stickling eller två, en krokuslök eller varför inte en frisk och kry Amaryllislök .Jag lovar att ta reda på dem.
Idag är det Halloween! Kolla in Googles fina logga!
Läckert. Hittade en hel del Halloweenbilder då jag klickade på ikonen.
Hannele
01-11-2005, 18:12
Halloween i Sverige firas nu på fredag på sina håll. I Frankrike är det helgdag, dom stänger i två dagar. Barnen har höstlov och muséer har olika spökaktiviteter hela veckan.
Hannele
01-11-2005, 18:38
CITAT (Berith @ 28-10-2005, 06:47) Eftersom Allhelgonadagen alltid är den 1 november och Halloween firas dagen innan så blir det väl 31 oktober? Alltså på måndag. Nja. Allhelgonadagen (i äldre tider även skrivet All Helgona dag) är en helgdag som alltid infaller 1 november, till skillnad från Alla helgons dag som i Sverige numera är benämningen en rörlig helgdag förlagd till den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november.
Gossen Ruda
01-11-2005, 20:50
Måste berätta om ett par arbetskamrater. En manlig sådan hade i helgen besök av tiggare i form av "en neger och en viting". Har aldrig hört såna ord tidigare från honom så han var riktigt uppretad. Först öppnade han inte för han fattade vad det gällde, men dom fortsatte att ringa på. Då vräkte han upp dörren och träffade "vitingen" ganska hårt. Dom kom ur balans men fattade sig snart och krävde beskyddarpengar istället för bus. Han sa åt dom att dom var en vecka för tidigt och att dom skulle kolla almanackan. Då lommade dom iväg. En annan arbetskamrat, boende på Tjörn, nämnde i samma veva påskkärringarna som terroriserar området där hon bor. "Här kommer dom med hafsigt tillkomna kort och kräver pengar eller gott" Uppenbarligen finns det en stor skillnad på hur människor upplever traditioner, nya och gamla. Givetvis är det upp till varje människa att bestämma över vad man gillar och inte gillar. FRAMFÖR ALLT SKALL INGEN FÄLLA ELAKA ELLER SYRLIGA KOMMENTARER OM NÅGON ANNAN INTE TYCKER SOM HONOM ELLER HENNE.
Hannele
01-11-2005, 22:04
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2005, 21:50) FRAMFÖR ALLT SKALL INGEN FÄLLA ELAKA ELLER SYRLIGA KOMMENTARER OM NÅGON ANNAN INTE TYCKER SOM HONOM ELLER HENNE. Exakt. Man får inte fälla syrliga kommentarer till barn som kommer och knackar på.
CITAT (Hannele @ 01-11-2005, 23:04) CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2005, 21:50) FRAMFÖR ALLT SKALL INGEN FÄLLA ELAKA ELLER SYRLIGA KOMMENTARER OM NÅGON ANNAN INTE TYCKER SOM HONOM ELLER HENNE. Exakt. Man får inte fälla syrliga kommentarer till barn som kommer och knackar på.  Näe, det funkar bra att skrämma skiten ur dom, har man tur kanske man klarar sig hela helgen utan återbesök, eller kanske t.o.m. ett par år framöver
Eva i Skåne
01-11-2005, 23:14
Igår hade vi besök av två sällskap utklädda barn. De första barnen fick var sin clementin  . Antagligen inte lika uppskattat som godis, men jag hade inget annat framme. Lite senare på kvällen kom några större barn. Då satt jag på ovanvåningen. Maken rörde sig på nedanvåningen men öppnade inte dörren och som tack för det hade vi minsann en krossat ägg utanför dörren upptäckte jag idag. Små barn som kommer utklädda, både nu och till påsk, tycker jag är helt OK, men när de kommer upp i slyngelåldern uppfattar jag det mest som tiggeri och trakasseri. Det är ju ofta de barnen som inte bevärdigar en med en blick när man möter dem ute, men plötsligt tycker de att man ska ge dem saker För 10-15 år sedan när vårt bostadsområde hade massor av barn i förskole-lågstadieålder var här några ambitiösa föräldrar som bjöd in alla barn till samlingslokalen på halloweenfest. Framåt kvällen gick de en gemensam spökrunda på området och tjoade lite och fick säkert en del godsaker. Det var mycket uppskattat både av barn och föräldrar.
MrNorth
02-11-2005, 10:32
Jag håller med angående det där med "slyngelålder"  Små barn ger jag gärna lite godis eller nåt, men inte om de är större, runt 10 och uppåt. De som oftast inte har vett att säga hej i vanliga fall. Och skulle de få för sig att hitta på nåt "bus" så blir det hårda tag från min sida.
Hannele
02-11-2005, 18:49
Gossen Ruda
02-11-2005, 21:38
Kom att tänka på en sak jag hörde från Frankrike eller kanske bara Paris. Vid jul går gubbarna som tömmer soptunnorna runt hos dom som har soptunnorna för att inhösta sina julklappar. Det är mer eller mindre tvunget att ge dom nånting.  När vuxna människor beter sig som tiggande småungar har dom sjunkit lägre än innehållet i tunnorna. Dom har väl för 17 lön????
Men det är en allmän tradition där har jag förstått. Och nu är det ju Frankrike och inte Sverige (med OECD-ländernas högsta skattetryck) vi pratar om. Med Sveriges beskattningsnivå skulle jag anse er befriade från skyldigheten att ge årsbonusar åt folk i den offentliga sektorn. De lokala brandkårerna, brevbärarna och polispatrullerna (vi pratar fortfarande om la France) gör detsamma. Tycker du att de är mindre värda också? Eller är det mera okej att ge ett bidrag som tack för bra service under det gångna året till "värdigare" yrkesgrupper? Kanske det till och med gör servicen bättre -- nu har jag förstås inte någon personlig erfarenhet av hur sophämtningen i Frankrike och huvudstadsregionen där fungerar. Det har kanske inte du heller, å andra sidan.
Jag skulle tycka att det var jättekul att bo i ett samhälle där jag faktiskt kunde sätta ansikten på typerna som bär ut min post och tömmer mina soptunnor i stället för att vara medveten om dem som en duns på tamburmattan eller ett rasslande på gården klockan sex på morgonen. Både soptömmarna och brevbärarna utför ju ett jobb åt mig också. Diskuterar vi saker som inte har att göra med lagstadgad, kollektivavtalsreglerad minimilön kan vi ta upp serviceavgifter också. Skall det vara förbjudet att ge dricks till serveringspersonal, alltid och överallt? Också i länder där det är erfarenhetsmässigt bevisat att man inte klarar sig på den lön arbetsgivaren betalar?
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2005, 20:12) Varför inte fira Hallåwen den 32 oktober? Dvs inte alls! Tycker inte om spökdravlet vilket kanske märks. :P Varför inte fira Hallå Vän? Bryr mig inte heller om halloween för egen del - så jag har inte ens läst sidorna 2-4 i den här tråden. Gillade bara ditt inlägg Ruda! Trettioandra oktober var ett bra datum.  (men jag gillade Googles logga! tycker det är roligt när de pyntar sin logga vid speciella tillfällen)
Biggan_
03-11-2005, 13:03
CITAT (amaira @ 03-11-2005, 10:38) CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2005, 20:12) Varför inte fira Hallåwen den 32 oktober? Dvs inte alls! Tycker inte om spökdravlet vilket kanske märks.  Varför inte fira Hallå Vän? Vilken bra idé
Gossen Ruda
03-11-2005, 14:50
God idé, jag håller med. Men framför allt är det upp till var och att bestämma vad och hur man skall fira.
Hannele
04-11-2005, 11:55
 Var så goda.
Jag gillar inte Halloween. Tycker det känns lite töntigt att vi svenskar ska måsta kopiera alla utländska traditioner. Dessutom är det ingen som vet när det är, vi hade spöken som ringde på dörren redan den 29/10. Dessutom vet jag att det är många småbarn som blivit vettskrämda och fått mardrömmar efter att Liemannen, Scream-mördaren och vampyrer med blodiga tänder ringt på dörren
Hannele
04-11-2005, 17:03
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-11-2005, 15:29) Tycker det känns lite töntigt att vi svenskar ska måsta kopiera alla utländska traditioner. Inte många "svenska" fester, som jul enligt gamla tyska seder, Tannenbaum och annat. Mors Dag från USA. Valborg. Påsk med sina utklädda påskhäxor kanske är svenskt? Lucia kommer från Italien, eller kanske från Rhen: Ebbe Schön: "Lussebruden med ljus i hår anses av vissa forskare ha sitt ursprung i en tysk sed som uppstått i Rhen-området. Där hade man i protestantiska kretsar ersatt den traditionella gåvogivaren Sankt Nikolaus, som var ett helgon, med Jesusbarnet, som fick symboliseras av en vitklädd ung flicka med ljus i sitt hår. I Tyskland var detta en sed på julaftonen som inte alls hade samband med lucia. Man diskuterar om vår svenska sed är direkt påverkad av denna tyska tradition." Julen förr i tiden.
04-11-2005, 17:09
Jag gillar ju inte heller Halloween. Särskilt när dom skrämmer gamla och fördärvar så mycket. Och nu har dom gått hela veckan och ringd bpå, nu räcker det.
Maria i Helsingborg
04-11-2005, 17:32
Min dotter, 11 år, gick igår med en kompis och har gått ensam idag. Blev visst fikasugen och gick in på bageriet här i närheten och sa "bus eller bulle". Då fick hon en JÄTTESTOR kanelbulle Själv tycker jag inte att halloween är ngt att fira men barnen tycker det är kul. Så länge de inte hittar på mer dumheter än att, som förra året kasta in pyttesmå leksaks/prydnadsspindlar, eller som i år torkade pumpafrön om det blev "bus" så tycker jag barnen får hållas. Jag anser att vi människor blir alltmer inskränkta,rädda och besvärade och det tycker jag trots allt att detta "skitet" bidrar till att motverka.
lena:-)
04-11-2005, 18:18
Fick en positiv Halloeen-upplevelse idag . VI kan inte ligga under soffbordet eftersom sonen är nyopererad, och vi hade totalt glömt bort firandet. Men såklart ringer det på dörren och några "spökungar" står utanför. Jag säger som det är , vi har inget godis, lillgrabben är nyopererad, kom in och hejja på honom så blir han kanske på lite gott humör. In kommer tre grabbar, hejar och säger , nä det gör inget att ni inte har godis! Sen ger dom oss ett papper med en spökhistoria på och ett recept på en god lättbakad kaka. Tja....ibland blir man förvånad.......och glad!
04-11-2005, 18:28
CITAT (Maria i Helsingborg @ 04-11-2005, 18:32) Min dotter, 11 år, gick igår med en kompis och har gått ensam idag. Blev visst fikasugen och gick in på bageriet här i närheten och sa "bus eller bulle". Då fick hon en JÄTTESTOR kanelbulle Själv tycker jag inte att halloween är ngt att fira men barnen tycker det är kul. Så länge de inte hittar på mer dumheter än att, som förra året kasta in pyttesmå leksaks/prydnadsspindlar, eller som i år torkade pumpafrön om det blev "bus" så tycker jag barnen får hållas. Jag anser att vi människor blir alltmer inskränkta,rädda och besvärade och det tycker jag trots allt att detta "skitet" bidrar till att motverka. Maria har du någån gån g tänkt på det hur det känns för en kanske 80 eller 90 åring som sitter där hemma och mår dåligt. Och så ringer det stup i kvarten, ungarna med masker står utanför och skrämmer den där stackars gamla människan. Inte någon av dessa ungar hälsar ens på alla dessa gamla dom skrämmer nu. När är Halloween, inte en hel vecka i alla fall.
Maria i Helsingborg
04-11-2005, 21:54
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-11-2005, 19:28) CITAT (Maria i Helsingborg @ 04-11-2005, 18:32) Min dotter, 11 år, gick igår med en kompis och har gått ensam idag. Blev visst fikasugen och gick in på bageriet här i närheten och sa "bus eller bulle". Då fick hon en JÄTTESTOR kanelbulle :o :wub:
Själv tycker jag inte att halloween är ngt att fira men barnen tycker det är kul. Så länge de inte hittar på mer dumheter än att, som förra året kasta in pyttesmå leksaks/prydnadsspindlar, eller som i år torkade pumpafrön om det blev "bus" så tycker jag barnen får hållas.
Jag anser att vi människor blir alltmer inskränkta,rädda och besvärade och det tycker jag trots allt att detta "skitet" bidrar till att motverka. Maria har du någån gån g tänkt på det hur det känns för en kanske 80 eller 90 åring som sitter där hemma och mår dåligt. Och så ringer det stup i kvarten, ungarna med masker står utanför och skrämmer den där stackars gamla människan. Inte någon av dessa ungar hälsar ens på alla dessa gamla dom skrämmer nu. När är Halloween, inte en hel vecka i alla fall. Nej, det kan jag inte påstå Eva, för mina erfarenheter skiljer sig så väsentligt från dem du skriver om. Alla de gamla jag känner och har arbetat hos/för upplever det som positivt med besök, även av utklädda barn. Jag har barn som tycker om äldre och som hälsar både denna veckan och nästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|