Full version: Baka i stenugn
djingis
Under helgen så bakade jag och familjen i vår stenugn och det blev ett sådant lyckat resultat att jag är salig.

Tre generationer var engagerade i det och alla tyckte det var förfärligt roligt och det ska bakas på nytt i helgen.

Fast då ska det avrundas med skorpor mm. tongue.gif
Anma
Ja, det blir ju så gott i stenugn! Vad man än stoppar in där kommer det ut 100ggr godare än i vanlig ugn. MUMS! wub.gif
Gossen Ruda
Låter stenkul. biggrin.gif Hur är ugnen konstruerad? Eldar man på bakhällen eller under den?
djingis
Man eldar i ugnen på bakhällen.
När det har kommit upp i rätt temperatur så rakar man ut resterna av glöden med en raka. Sedan så hade vi enris som vi borstade ur med innan brödkakorna åkte in. Där stod de i ca 90 min för att sedan komma ut som grovlimpor.
Gjorda på ett recept som kommer från min GamlaMormor.

Så in i kattsingen gott! rolleyes.gif
netaave
CITAT (djingis @ 31-10-2005, 16:23)
När det har kommit upp i rätt temperatur så rakar man ut resterna av glöden med en raka. Sedan så hade vi enris som vi borstade ur med innan brödkakorna åkte in. Där stod de i ca 90 min för att sedan komma ut som grovlimpor.

Och du skickar ett smakprov....eller? tongue.gif
Gunvor Nilsson
Min sambo och jag hyrde stuga på Åland innan vi byggde själva. Hyresvärdinnan bakade hemvete i stenugnen nere i källaren. Jösses va´gott! Det godaste bröd jag ätit wub.gif

/Gunvor
djingis
CITAT (netaave @ 01-11-2005, 09:26)
CITAT (djingis @ 31-10-2005, 16:23)

Och du skickar ett smakprov....eller? tongue.gif

klart jag gör. För till helgen så startas det en ny härd i ugnen igen.
Pia mitt i Skåne
Nä, nu blir jag avis.
Och så blir jag riktigt sugen både på att baka stenugnsbröd igen och på att smaka...
Men tyvärr så har jag ju som sagt ingen sådan ugn att tillgå här i närheten.
Hur många bröd rymmer nu ugnen då?
Ta och sätt in en plåt med wienerbröd innan ni bakar bröden, de blir himmelska...
silos
Vilken lycka att få baka bröd på det viset smile.gif Det gjorde även min mamma och hennes mamma och deras bröd var såååå goooda smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon