|
Jag har lite svårt att släppa bilden på dina fina pulsvärmare, yenny.....om du skulle börja sälja såna, vad skulle de då kosta?
jo visst kan jag väl sälja om någon skulle vilja ha nått speciellt.. fast jag vet inte om jag tillverkar så mycket så jag skulle kunna ge till en affär... dom vill nog ha många av samma sort... eller i alla fall fler än en.
*Felix matte*
08-11-2005, 22:07
och jag vill gärna köpa halssmycket
CITAT (Scrollan @ 08-11-2005, 23:05) Jag har lite svårt att släppa bilden på dina fina pulsvärmare, yenny.....om du skulle börja sälja såna, vad skulle de då kosta?  Oj..jag vet inte riktigt... på syfestivalen sålde dom liknande för runt 300kr Fast jag skulle nog inte ha mage att ta ut så mycket.
CITAT (Felix matte @ 08-11-2005, 23:07) och jag vill gärna köpa halssmycket  Ja just det har jag gjort till mej själv... med måttet efter min hals... så i så fall skulle jag behöva mått på din hals för att det skall sitta bra.
CITAT (yenny @ 08-11-2005, 23:08) CITAT (Scrollan @ 08-11-2005, 23:05) Jag har lite svårt att släppa bilden på dina fina pulsvärmare, yenny.....om du skulle börja sälja såna, vad skulle de då kosta? :rolleyes: Oj..jag vet inte riktigt... på syfestivalen sålde dom liknande för runt 300kr Fast jag skulle nog inte ha mage att ta ut så mycket. .......utan?
CITAT (Scrollan @ 08-11-2005, 23:12) .......utan?  Tja... 200 kanske.. det är ju endå massor med arbete...
CITAT (yenny @ 08-11-2005, 23:13) CITAT (Scrollan @ 08-11-2005, 23:12) .......utan? ;)
Tja... 200 kanske.. det är ju endå massor med arbete... Javisst är det det. Och i och med att det är handgjort, så ska det värderas.
CITAT (yenny @ 08-11-2005, 23:13) Tja... 200 kanske.. det är ju endå massor med arbete... Jenny! Jag skrev tidigare i tråden att jag stickade tröjor och sålde till en boutique på "fina gatan". Men jag skrev inte hur mycket jag fick betalt! Tänkte ungefär som dig (kanske?) att jag inte hade mage att ta betalt för allt mitt arbete. Tyckte bara att det var roligt att någon uppskattade vad jag gjorde. Men butiksinnehavaren var affärskvinna och lade på ca 500% men kunde ändå med lätthet sälja tröjorna... När jag kom underfund om detta kändes det inte lika kul... Underskatta inte ditt eget arbete... ta betalt om det finns efterfrågan! Sätter du fööör högt pris finns det ju något som heter pruta! Jättefina pulsvärmare du gjort förresten... Är det egen design?
CITAT (bikiv @ 08-11-2005, 23:39) CITAT (yenny @ 08-11-2005, 23:13) Tja... 200 kanske.. det är ju endå massor med arbete... Jenny! Jag skrev tidigare i tråden att jag stickade tröjor och sålde till en boutique på "fina gatan". Men jag skrev inte hur mycket jag fick betalt! Tänkte ungefär som dig (kanske?) att jag inte hade mage att ta betalt för allt mitt arbete. Tyckte bara att det var roligt att någon uppskattade vad jag gjorde. Men butiksinnehavaren var affärskvinna och lade på ca 500% men kunde ändå med lätthet sälja tröjorna... När jag kom underfund om detta kändes det inte lika kul... Underskatta inte ditt eget arbete... ta betalt om det finns efterfrågan! Sätter du fööör högt pris finns det ju något som heter pruta! Jättefina pulsvärmare du gjort förresten... Är det egen design? Jo det är väl ungefär så jag tänker... jag gör det ju för att jag tycker det är kul  Tack! och Ja det är egen design!
vilda-tomten
09-11-2005, 10:59
Säljer ni så ta betalt vad det är värt! Jag är säker på att folk är beredda att betala det för att slippa sticka själva eller för att de inte kan men skulle vilja.
För mig handlar det också om att som kvinna kunna värdera sitt arbete (det är oftast de som stickar och som har svårt att sätta pris på sitt arbete) och se den möda och den tid som läggs ner innan allt är klart. Har du gjort ett bra arbete så betalar folk det pris du begär, förr eller senare.
cinis74
09-11-2005, 13:59
CITAT (yenny @ 08-11-2005, 09:30) på tal om pulsvärmare... dessa har jag gjort.  Jättesnygga verkligen! Och härlig färg!  Jag har också gjort ett gäng pulsvärmare och gett bort i present. Insåg härom dagen att jag inte hade några själv. Så det kanske är dags att stampa i gång ett eget par? Här finns bilder på några jag gjort. Cinas stickat (lyckades inte infoga bilderna direkt här? *suck*)
Va fina du gjort cina De röda är mina egna.... håller som bäst på att planera några som skall bli julklappar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-11-2005, 20:18
Hej alla ni som är så duktiga på att sticka, kan man beställa?
Är det någon som kan sticka en fuskpolo till min gubbe?
Han har ju en svår wiplashskada och får direkt ont när han blir kallt i nacken. Köpte då en fuskpolo till honom som han kan ta på sig när han går ut. Men nu hittar vi inga nya, bara för barn.
Så om någon kan sticka dessa så beställer jag gärna
Elisabeth
Jag tror att jag ska ha ett mönster nånstans... jag skall undersöka saken så återkommer jag om det sedan.
09-11-2005, 22:11
Tack
Ingrid på Västkusten
10-11-2005, 07:31
Jodå :-) jag ah rmönster med ;-)) Dickey heter det på engelska!
Glada hälsningar ifårn Ingrid
Här är en tillsom är smittad av stickviruset..och har varit sen barnsben... För en 17-18 år sen fick jag karpaltunnelsyndrom och fick sluta....(hmmmm...det är nog 17 därför kilona rasade iväg  ) Sen har jag nöjt mig med att sticka nåt par vantar eller raggsockor per år...dels för att de hinner bli färdiga och för att de inte är så tunga...MEN i år fick jag ju för mig att jag bara måste ha en poncho att värma mig med...fram med garnresterna och hör och häpna...det gick mycket bättre än att sticka småsaker...så det blev en till mamma med...nu skall jag bara hitta garn som duger till dotra med så blir det en tredje.. Har en hel kista med diverse garn...många härvor med växtfärgningsgarn men det har gått mal i så jag måste sanera och tvätta alltihopa om jag skall kunna använda det Är sån att jag ALDRIG köper det garnet som ska vara utan stickar av garn jag "fyndat" vid tillfälle..men nu är det "fräscha" lagret slutt.. Vet inte ens om jag vågar kika in på alla länkar här för då får jag väl ingenting gjort mer i vinter
Ingrid på Västkusten
10-11-2005, 14:36
Har en god vän med carpal tunnel - hon stickar med enormt stooooora stickor och virkar också mycket dito på stoooor vitknål, hon påstår att rörelserna blir mycket större och annorlunda med större 'verktyg' - åsså använder hon bara rundstickor och rundvirknålar för att avlasta...
Hälsar Ingrid
10-11-2005, 15:14
Jag har under många år bara använd rundstickor, är mycket enklare. Och arbetet som man håller på med ligger s.a.s. in knäna man har inte den tyngs på nålarna. Mycket bra
Elisabeth
Jag använder också bara rundstickor, kanon bra då man har arbetet i knät och det inte blir så tungt! Har mellan varven ont i axlarna men med rundstickor fungerar det bra ändå.
Stickningsfeberna drabbar en titt som tätt.
Just nu sitter jag med stickor nr 20 och vill göra något skoj. Någon som har tips och förslag och ev mönster.
Började med att försöka lägga upp maskor till en tröja men begriper inte hur "stor" de ska behöva vara.
Hjälp
Kicki
MariaÖrebro
03-04-2008, 12:39
Har inget bra mönster eller någon bra idé såhär på rak arm. Stickor 20 är ju ganska stort! Har jobbat med storlek 10 som mest, och det blev väldigt stora maskor. Däremot kan jag hålla med om att viruset även drabbar mig titt som tätt. Dessutom brukar jag få en släng av virkviruset också. Oftast överlappar de varandra! Det är en bra terapiform tycker jag. Dessutom är det skönt att ha något att sysselsätta sig med när man kollar på tv. Man minimerar i alla fall risken för att somna på soffan!
Eva-Helene
03-04-2008, 13:31
CITAT (muppan @ 03-04-2008, 13:26)  Stickningsfeberna drabbar en titt som tätt.
Just nu sitter jag med stickor nr 20 och vill göra något skoj. Någon som har tips och förslag och ev mönster.
Började med att försöka lägga upp maskor till en tröja men begriper inte hur "stor" de ska behöva vara.
Hjälp
Kicki Jag undrar: vilket garn har du? Har du andra stickor också? Här finns en tröja som ska stickas med stickor nr 20: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppsk...=12&lang=seHär en schal: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppsk...d=9&lang=seYtterlgare en tröja: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppsk...=22&lang=se
CITAT (Eva-Helene @ 03-04-2008, 14:27)  Jag undrar: vilket garn har du? Har du andra stickor också? För tillfället har jag nog helt fel garn, köpte ett illgrönt på Lidl och det är nog till stickor nr6. Annars har jag nog alla andra normala storlekar på stickorna. Kicki
Eva-Helene
03-04-2008, 13:39
Då kan du ju sticka med dubbelt garn....
*Stintan*
03-04-2008, 13:50
Jag är konstant drabbad av både stick- och virkfeber. För ett par veckor sedan färdigställdes ett par tröjor till nysnaggade vovven, det var ju kallt ute då, annars just nu är det ett överkast i mormorsrutor som gäller tills jag får för mig att varva med något annat. Till tröjorna hade jag stickor 2½, har svårt att föreställa mig hur grova nr 20 är. Är det inte jobbigt att sticka med så grova stickor? Jag skulle nog provsticka lite så att jag ser hur många maskor som behövs för 10 cm, sedan kan du t.ex. gå in på Drops och leta mönster efter det. Dropps design där finns massor med gratismönster.
Jo då det är ett Drops mönster http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppsk...d=9&lang=seVisst kan jag ta dubbelt garn men då räcker det inte, utan då får det bli något annat. Det ja inte begriper är upplägget av maskor, det ska ju vara 23 maskor och då måste det ju vara väldig väldigt löst upplagda nästan så att det hänger ner och det skall bli en början till ett bakstycke. Kicki
*Stintan*
03-04-2008, 14:21
Ja har du ett tunnare garn än det som är i beskrivningen så kommer det ju inte att stämma och antagligen inte heller bli bra. Det kanske blir som ett fisknät i gleshet med för tunt garn till så tjocka stickor. Står det inte på ditt garn hur många maskor som beräknas för 10 cm och rekommenderade stickor.
Jo alldeles för tunt 11maskor och stickor 6
titti49zon6
03-04-2008, 14:36
Jag kollade på mönstret och undrar om du inte kan ta ett annat garn tillsammans med det du har Tröjan är ju stickad i Salsa och Vienna tillsammana Salsa är ett bandgarn som stickas på st.nr 8 masktäthet 10 cm = 13x 17 m Vienna , mohairgarn stickor nr 7 och masktäthet 10 cm = 13x15 m så om du hittar ett lite tjockare garn så borde resultatet bli bra, om inte så kan du nog inte räkna med att den blir bra Hur som helst önskar jag dig lycka till för STICKA ÄR EN DEL AV LIVET
MariaÖrebro
03-04-2008, 16:10
CITAT (titti49zon6 @ 03-04-2008, 15:36)  Hur som helst önskar jag dig lycka till för STICKA ÄR EN DEL AV LIVET Håller med dig till 110 %! Jag har varit svårt sjuk nyligen och som en del i mitt eget arbete med att hantera det började jag sticka kläder till hunden. Så kul, och så fint! Kruxet vara bara att vi inte ens hade nån hund då, men skulle köpa en!  Nu när vi har en hund har det varit så varmt att han inte behövt ha dem på sig! Men det var skönt att få koppla bort alla sjukdomstankar för en stund och ägna sig åt bökiga mönster! Så stickning är inte bara en del av livet, det är terapi också!
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-11-2005, 17:08)  Hej hopp, Nån som också drabbats av detta hemska stickvirus som grasserar? Symptom är okontrollerade garninköp, vilda viftningar med diverse vapen samt små skavsår på pekfingret och mystiska luddtussar här i var i bostaden! Snart ett år sedan startade jag igen - jag som stickade som en galning på gymnasiet och hela studietiden och sedan lade av - är igång igen! Otåliga jag stickar underbara strumpor och spetssjalar och har t o m startat en sticklista för stick&virklystna på Västkusten! Visst är det skojigt! Och med Internet så finns det en uppsjä av mänster som är gratis - god info som är gratis - www.garnstudio.se www. knitty.com och så; http://groups.yahoo.com/group/handarbeta/Tänk - nu känns det inte lika onyttigt att sitta framför TVn och vegetera längre ;-) och sådan bra terapi det är! För första gången i mitt liv har jag äntligen LÅNGA naglar! Sticka istället för å bita! Hopaps fler har hittat 'hit' - stick & vikeriet är så smittsamt och så KUL! Glada hälsningar ifårn Ingrid Jag är nog immun efter att ha drabbats mycket kraftigt av den i början på 80-talet. Det var nog lika illa då som att ha drabbats av trädgårdssjukan nu. Fast jag tror nog sticksjukan var värre. Här kommer man iaf ut och rör på sig när man 'umgås' med trädgården. Under sticksjukeperioden så bara satt man där och gjorde ingenting .......... mer än stickade  (Fast jag minns det var väldigt roligt)
Eva-Helene
03-04-2008, 17:40
CITAT (muppan @ 03-04-2008, 15:23)  Jo alldeles för tunt 11maskor och stickor 6 Jamen, funkar inte den beskrivningen som du länkade till då? Stickfastheten på den är ju 11 m per 10 cm.......
Det blir som fisknät. Skall ut och jaga garn imorgon om jag hinner. Annars kanske det blir en fisknätssjal
Hannele
03-04-2008, 22:57
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-11-2005, 17:08)  Hej hopp,
Nån som också drabbats av detta hemska stickvirus som grasserar? Symptom är okontrollerade garninköp, vilda viftningar med diverse vapen samt små skavsår på pekfingret och mystiska luddtussar här i var i bostaden! och sådan bra terapi det är! För första gången i mitt liv har jag äntligen LÅNGA naglar! Sticka istället för å bita! Inte riktigt, men jag följer alla trender och är nof snart igång.
DragonLady
04-04-2008, 00:57
Varför skulle jag hitta den här tråden... nu fick jag ju tillbaka mitt sug efter o sticka... det som e så varmt o göra på sommaren. La oxå ner verkstaden när jag fick ont i handleder som jag numera opererat jaja.. det e väl bara o testa, men det får nog som sagts tidigare i tråden vara stoora stickor annars får jag kramp direkt.. kan inte rita som jag gjorde tidigare heller Det nya är smycken som jag gör.. det e roligt o inte så påfrestande.
Hannele
04-04-2008, 10:39
CITAT (DragonLady @ 04-04-2008, 01:57)  Varför skulle jag hitta den här tråden... nu fick jag ju tillbaka mitt sug efter o sticka... Det finns många fina stickbloggar med inspiration.
Eva-Helene
04-04-2008, 10:53
CITAT (Hannele @ 04-04-2008, 11:39)  Det finns många fina stickbloggar med inspiration. Ja, den här t.ex. är en av mina favoriter http://www.wermland.nu/Stickning/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|