Jag har köpt ett nytt skrivbord idag för att få utrymme till både datorn och att sitta och skriva. Innan hade jag ett datorbord av modellen kompakt, men nu har jag köpt mig ett redigt skrivbord, som även har en utdragbar skiva för tangentbord. Nu är frågan hur jag ska ha bildskärmen och musen för att inte dra på mig några skador.
* Bildskärmen
Man rekommenderar på möbelfirman att bildskärmen (jag har en tft plattskärm) skall stå på högra (eller vänstra) sidan så att vinkeln är ca 40-45 grader mellan tangentbord och bildskärmen. Jag tycker detta känns lite konstigt då jag tenderar att vrida stolen istället för huvudet vilket resulterar att underkorppen är vriden åt höger och överkropp + armar är rakt fram medans jag skriver. Det blir väldigt tajt med utrymmet om jag skall ställa bildskärmen så den är rakt framför mig. Hur långt ska avståndet vara från öga till bildskärm? jag har en 19 " tft-skärm.
* musen
Det finns två ställen jag kan ha musen, bredvid tangentbordet (ca 40 grader från överkroppen) eller på skrivbordet framför bildskärmen. Om jag har den på skrivbordet så är min arm näst intill helt utsträckt när jag rör den och vinklad ca 20 grader neråt, medans om jag har den på tangentbordsskivan så är armen i ca 90 graders vilket känns lite konstigt. Musen hamnar då ca 4 dm från överkroppen... för nära? Vilket är bäst egentligen? Jag jobbar ganska mycket med musen...
Nån som kan detta och har lust att ge mig lite tips/råd? Detta skrivbordet är toppen när man sitter och skriver med papper/penna, men inte riktigt lika lätt att få det bra med datorn. Det stramar lite i nedre delen av ryggen då man ofrivilligt sitter vriden mot bildskärmen....
MVH
Henrik