MrNorth
Jag har köpt ett nytt skrivbord idag för att få utrymme till både datorn och att sitta och skriva. Innan hade jag ett datorbord av modellen kompakt, men nu har jag köpt mig ett redigt skrivbord, som även har en utdragbar skiva för tangentbord. Nu är frågan hur jag ska ha bildskärmen och musen för att inte dra på mig några skador.

* Bildskärmen
Man rekommenderar på möbelfirman att bildskärmen (jag har en tft plattskärm) skall stå på högra (eller vänstra) sidan så att vinkeln är ca 40-45 grader mellan tangentbord och bildskärmen. Jag tycker detta känns lite konstigt då jag tenderar att vrida stolen istället för huvudet vilket resulterar att underkorppen är vriden åt höger och överkropp + armar är rakt fram medans jag skriver. Det blir väldigt tajt med utrymmet om jag skall ställa bildskärmen så den är rakt framför mig. Hur långt ska avståndet vara från öga till bildskärm? jag har en 19 " tft-skärm.

* musen
Det finns två ställen jag kan ha musen, bredvid tangentbordet (ca 40 grader från överkroppen) eller på skrivbordet framför bildskärmen. Om jag har den på skrivbordet så är min arm näst intill helt utsträckt när jag rör den och vinklad ca 20 grader neråt, medans om jag har den på tangentbordsskivan så är armen i ca 90 graders vilket känns lite konstigt. Musen hamnar då ca 4 dm från överkroppen... för nära? Vilket är bäst egentligen? Jag jobbar ganska mycket med musen...

Nån som kan detta och har lust att ge mig lite tips/råd? Detta skrivbordet är toppen när man sitter och skriver med papper/penna, men inte riktigt lika lätt att få det bra med datorn. Det stramar lite i nedre delen av ryggen då man ofrivilligt sitter vriden mot bildskärmen....

MVH
Henrik
Gåsis
Kanske kan du hitta något nyttigt här

/Åsa
Fenja
Skärmen bör vara placerad rakt framför dig och i ett sådant läge att du "ser ner" på den. Musen ska vara placerad så att du kan manövrera den utan att lyfta eller sträcka högra armen.
Mvh
Fenja
Hannele
CITAT (Fenja @ 07-11-2005, 13:49)
Skärmen bör vara placerad rakt framför dig och i ett sådant läge att du "ser ner" på den.

Ja, många blickar uppåt och det blir helt fel för musklerna, värk inacken, bra länk.
kristerh
Musen ska vara placerad så att du kan manövrera den utan att lyfta eller sträcka högra armen.

om man är vänsterhänt då wink.gif unsure.gif laugh.gif
krister
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kristerh @ 07-11-2005, 16:59)
Musen ska vara placerad så att du kan manövrera den utan att lyfta eller sträcka högra armen.

om man är vänsterhänt då wink.gif unsure.gif laugh.gif
krister

då lägger man musen på vänstersidan om tangentbordet wink.gif

och ta vänster handen/armen
Ophelia
Tycker inte alls att skrivbord och dator är kompatibelt. Om du planerar att sitta sådär och redan nu upplever besvär så ska du ta en allvarlig funderare på att göra om hela situationen. Har du inte tillgång till företagshälsovård?

Avståndet mellan bildskärm och ögon ska vara minst 90 cm. Vinkeln gällande skärm och tangentbord förstår jag inte alls. Men däremot ska du se till att du har en bra vinkel mellan ögon och skärm (och där låter vinkeln som du uppgett lämplig). Dina ögon ska fästa mot skärmens övre del om du sitter rak och avslappnad. Detta kan innebära att du kan få sänka ner skärmen om du är av över medellängd. Att sitta snett låter totalt tokigt.

Mus skulle jag inte alls rekommendera om du arbetar heltid. Då skulle jag rekommendera rollermouse. Ta även en koll på tangentbordsskivan. Om du har riktig tur och skivan inte är inställbar så kanske du kan sitta och skriva utan att vinkla för mycket med handlederna.
MrNorth
Hej och tack för svaren. Detta rör dock min hem pc. Men där kan det hända att jag sitter några timmar för att skriva eller spela nåt spel. Och då vill jag sitta korrekt.

Det jag är mest fundersam över är musen. Alla skriver att musen skall vara på samma avstånd som tangentbordet och att musarmen skall vara nära kroppen. Som jag sitter nu är armen i ett L ca 2-3 dm från kroppen och handen är vilandes på museni höjd med magen. Dvs på samma skiva som tangentbordet. Bildskärmen är 2 dm högre upp. Jag har sett på bilder att de sitter med musarmen helt utsträckt och musen är på en armlängds avstånd från kroppen. Dvs mycket längre än det avståndet jag har.

MVH
Henrik
olgak
För mig är det superviktigt att ha armstöd på stolen för handen som rör musen. Jag har musen nära mig och all tyngd på underarmen mot armstödet.
myskmadra
Kanske du ska prova med ett underarmsstöd som är urskålat för kroppen och ger möjlighet att få stöd under bägge underarmarna när du arbetar - med eller utan mus kolla här Detta har jag, jättebra det bästa jag provat. Finns många andra också eller så kan man bygga ett själv. Viktigt är också rätt höjd på arbetsyta och stol i kombination så att man sitter avspänt. Obs. Underarmsstöd används utan armstöd på stolen.
( vissa stolar kan funka)
myskmadra
En länk till
annan länk
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (MrNorth @ 08-11-2005, 14:40)
Hej och tack för svaren. Detta rör dock min hem pc. Men där kan det hända att jag sitter några timmar för att skriva eller spela nåt spel. Och då vill jag sitta korrekt.

Det jag är mest fundersam över är musen. Alla skriver att musen skall vara på samma avstånd som tangentbordet och att musarmen skall vara nära kroppen. Som jag sitter nu är armen i ett L ca 2-3 dm från kroppen och handen är vilandes på museni höjd med magen. Dvs på samma skiva som tangentbordet. Bildskärmen är 2 dm högre upp. Jag har sett på bilder att de sitter med musarmen helt utsträckt och musen är på en armlängds avstånd från kroppen. Dvs mycket längre än det avståndet jag har.

MVH
Henrik

Jag har musen bredvid tangentbordet. Aldrig på skrivbordet.

Hade förut alltid ett underarmstöd som var mycket bra. Man skruver det på utdragsskivan men tyvärr fungerar det inte här på skrivbordet. Jag tro vi köpte det hos Clas Ohlson

När jag fick min axelprothe i högre armen då fick jag börja med musen på vänstra sidan av tangentbordet. VAr ovant i början men man lär sig.

Jag tycker man skall byta lite oftare, ibland på höger ibland på vänster.

Jag måste hela tiden tänka på det hur jag sitter , hu rjag skriver o.s.v.
Att sitta för länge är pest, gå ifrån. Har man problem då skall man inte sitta i timtal framför datorn (jag vet det låter tråligt men tyvärr är det så)

Elisabeth
MrNorth
Ett litet problem tror jag är att utdragsskivan ofta hamnar för lågt, i förhållande till stolen vilket innebär att när jag sitter med musen vill jag kunna stödja kroppen med min andra arms armbåge, vilken jag sätter på utdragsskivan. Detta resulterar till att jag sitter med krökt rygg.

Idag har jag en kontorsstol modell jättebillig som knarrar och har sig, och inte har armstöd. Jag ska skaffa det.

Dock är jag fortfarande inte klar på vilket som är bäst när det gäller musen... att ha musen på skrivbordet på ca en armslängds avstånd med HELA underarmen vilandes på skrivbordet, eller ha musen bredvid tangentbordet på utdragsskivan då den hamnar på ca 1 dm avstånd och jag har armen L formad och endast får stöd på handleden.

Jag spelar stundtals ganska mycket spel och dylika stöd tror jag då inte fungerar så bra, då gäller det att kunna röra musen obehindrat.

/henrik
Susanne i Linköping
Bra att du tar problemet på allvar, ofta gör man inget åt sin arbetsställning förrän skadan är ett faktum.

När du spelar intensivt, använder du tangentbordet då? Använder du enbart musen en längre stund kan det vara idé att lägga tangentbordet åt sidan (du behöver inte koppla ur det) så att du får bättre plats för musen, du kan då ha den var du vill.

Testa gärna också att köra musen på en skiva, eller stor bok, i knät (armstöd kan vara nödvändiga, kanske), eller hitta på något själv. Köpta lösningar är bra men dyra och allt funkar inte, egna uppfinningar är billigare och kan ge en vink om vad man egentligen behöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon