lena:-)
Har inte ens börjat planera sad.gif . JAg får nog sätta i gång nu. Nån som har ett annorlunda lite roligt tips på ett 20års kalas med vegetariskt som huvudnummer ?

Sist vi hade 20års kalas var det mitt i sommaren. Då serverades det soppor. varma och kalla med tillbehör och bröd, ost. Nu blir det mitt i julruschen, tradition brukar vara en "gördetsjälv" "julmacke"- buffe, men nu får det nog blir lite rejälare känns det som.

Nån som har ett trevligt tema-förslag? wub.gif wub.gif wub.gif
Annica i Sörmland
Kanske inte så 20-års kalas-aktigt... Men här kommer en idé i alla fall..

När min sambo fyllde år i våras var det ganska stressigt. (Var på begravning dagen innan...) Men för att underlätta för mig/oss så körde vi pizza-bakning. Var och en fick en klutt pizza-deg och sen hade jag skålar med olika "fyllningar": ananas, banan, lök, paprika osv. Sen hade jag gjort en stor sats med tomatsås och köpt en stor påse med färdigriven ost. Nu har vi varmluftsugn och kunde grädda 4-6 pizzor i taget. Det blev kanonbra! Alla var med och "lagade" maten, dessutom blev det många glada kommentarer om hur pizzorna såg ut! laugh.gif biggrin.gif Till detta hade jag gjort pizza-sallad. Det tog inte så lång tid att fixa alla "fyllningar", osten var färdigriven och sambon utrustades med kniv och skärbräda.. wub.gif biggrin.gif

Till efterrätt hade jag helt sonika 4 dagar innan gjort en glasstårta som bara fick tina lite innan. Det var nog det smidigaste kalas jag nånsin fixat!

Var kanske inget tema... Men jag hoppas att det går bra ändå!
netaave
Kolla buffématstråden.
netaave
Oj läste bara titeln!

Tacos
Salladsbuffé
Soppor

Har några bra vegetariska recept hemma, ska kolla.
netaave
RANDIG GRÖNSAKSPATÉ

4-5 medelstora morötter (600gr)

2-3 palsternackor (450 gr)

vatten, salt

TILL VARJE PURÉ:

1 ½ tsk pot.mjöl

4 ½ msk créme fraiche

1 ½ ägg

3 krm salt

1 ½ krm vitpeppar

Skala och koka morötter och palsternackor mjuka, var sort för sig i lättsaltat vatten som täcker.
Låt rotfrukterna rinna av väl. Finfördela dem sedan till puré i matberedare. Gör varje smet för sig. Tillsätt därefter pot.mjöl, créme fraiche ägg och kryddor.
Smörj en en rak bakform väl. Häll i hälften av morotspurén, där efter hälften av palsternackspurén, sen morot och sist resten av palsternacks. Täck formen. Grädda patén på galler i nedre delen av ugnen i 175 gr i 50-60 min.
Låt patén kallna och stjälp upp den, servera med kryddgrön gräddfilsås.

RÖDBETSBIFFAR 4 port

3 rödbetor

3 potatisar

2 lökar

vatten

1 dl ströbröd

2 ägg

lite mjöl

salt, paprikapulver

hackat kryddgrönt

lite grädde

margarin

Rödbetorna, potatisen och löken kokas mjuka och mosas.
De övriga ingredienserna tillsätts och allt blandas till en fast färs, som formas till små biffar och vänds i ströbröd blandat med hackat kryddgrönt, och steks i margarin.
Servera med kokt potatis och sås, t.ex. svamp eller pepparrotssås.

TOMAT-OCH FETAOSTPAJ

1 förgräddat pajskal

Fyllning:
4 tomater

100 gr fetaost

3 ägg

2 dl creme fraiche med tomat och basilika

Sätt ugnen på 200 gr.
Skär tomaterna i skivor, tärna fetaosten.
Vispa samman äggen och rör ner creme fraichen.
Fördela smeten i pajskalet, lägg tomatskivorna ovanpå och fördela fetaosten över.
Grädda i 40 min. tills pajen stelnat.
Servera med fördel till kyckling eller annat kött.
Oj, massor av tips och recept....skall inspireras, gillar tanken på grönsakspate, den bör man ju kunna servera till både kött och grönt.

Pizza-buffen är smart den med, jag har förvisso inte varmluftsugn, hur många var ni på kalaset Annica i Sörmland?
Annica i Sörmland
Tror att vi var tolv som åt sammanlagt, men alla kom inte samtidigt. Det fick plats två pizzor/plåt och i varmluftsugnen kunde vi ha 2-3 plåtar inne samtidigt. Gräddningen tar ca 10 minuter med mitt recept. Tänk på att människor äter olika fort. Hos oss finns det en riktig sölpotta som alltid får ta först, men hon är klar en kvart efter alla ändå! laugh.gif Hon fick alltså göra sin pizza först....

Du kan ju även göra olika pastasåser, kan man oxå göra i förväg och frysa och sen bara koka en rejäl gryta med pasta.
netaave
Pastasallad med ruccola, tomater och rödlök förutom pastan då, så kan man ha kött och/eller skaldjur och quorn eller halomi bredvid och lite läckra såser. Bröd förstås!
Hm, ser ut som om det inte blir nåt kalas..alltså som jag skall ordna..men tackar för förslagen.

Firande blir det, men iår verkar det blir helt annorlunda på alla sätt och vis, vi som alltid firat hemma ..roligt och spännande skall det bli .
netaave
CITAT (lenasch @ 27-11-2005, 00:08)
Hm, ser ut som om det inte blir nåt kalas..alltså som jag skall ordna..men tackar för förslagen.

Firande blir det, men iår verkar det blir helt annorlunda på alla sätt och vis, vi som alltid firat hemma ..roligt och spännande skall det bli .

Kan va skönt det me, att slippa ha det hemma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon