Sidor: 1, 2
orera
Jag har köpt en mycket vacker orkidé. Jag har läst att den ska ha mjukt vatten. Hur fixar man det enklast? Eftersom jag bor i Skåne är kranvattnet jättehårt.

Orkidén är planterad i orkidéjord i en genomskinlig glaskruka.

MVH Annika
Sulawesii
En knivsudd citronsyra i en liter vatten.
Ophelia
Koka upp vattnet.
orera
Tack för det!
Alexander-VG-zon3
koka inte det är inte bra för då försvinner allt som växten behöver .men det du kan göra är att ta regn vatten eller om du har mölighet till akvarium ta det vattnet. eller sila det igen torv det funkar med .eller bara låt det stå fast då försvinner det int utan bara fälls ner på botten .

vet hur det är bor själv i skåne och det är väldigt hårt vatten här smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
läs mer där om vatten där står lite med hur man kan göra http://brutalablommor.se/care.htm rolleyes.gif smile.gif
Ophelia
Det är inte alls allt som försvinner. För att rena kokt vatten så måste det kokas länge och gärna dubbelkokas. Att sila mycket hårt vatten genom torv är knappast en hjälp. Däremot kan man sila redan kokt vatten. Kokning tar inte bort all "hårdhet" i vattnet. Detta är det enkla sättet att mjuka upp vatten. Det finns betydligt bättre men svårare sätt att mjuka upp vatten.
Alexander-VG-zon3
"KOKA VATTNET: resulterar endast i att man kokar bort (ångar) det som växterna egentligen vill ha.Och dödar bakterier..
Men det har vi ju inga pga kloret. Och vi koncentrerar det som de INTE vill ha"
torv gör så vattnet bler mycket surare även mjukar upp det och även filterar man vattnet fast jag tycker inte att det med torven är det bästa man kan göra
pejori
det finns ett medel i zooaffärer som heter aquasafe tror jag.
det gör vattnet mjukt och innehåller bakterier, så firrarna inte får spader när man byter vatten.
det fungerar jättebra till växter som vill ha mjukt vatten wub.gif wub.gif
den räcker i åratal till en eller två växter wub.gif
Alexander-VG-zon3
det ska jag köpa det låter bra biggrin.gif biggrin.gif så inte växterna får spader när dom får vatten biggrin.gif biggrin.gif smile.gif rolleyes.gif
foolishRice
wink.gif Vad jag vet är "aquasafe" och liknande produkter bara en lösning av B-vitaminer och eventuellt nån buffert, men inget som påverkar vattnets hårdhet...

... bakterier finns i ett annat akvariumpreparat (nitriväck?) och det påverkar inte heller hårdheten.

Har dock sett att det finns ph-reglerande fosfatbuffertlösningar hos välsorterade florister som kan ha en viss effekt... det är gynnsamt att en lösning med närsalter har ett pH något åt det sura hållet för närsalternas löslighet och upptag etc.

Vissa växter vill för en delen ha en del kalk m.m. i vattnet för att må bra... titta bara på de jordväxande orkidéerna!! wub.gif

------------------------------------------------------------------------------------------
Alexander-VG-zon3
välkommen hit foolishRice rolleyes.gif rolleyes.gif nu kanske jag inte vill köpa det fast akvarium vattenet funklar för mig bra smile.gif rolleyes.gif tongue.gif
foolishRice
Hm,

Akvarievatten är bra... Där har du en blandning av olika kväveformer (nitrit, nitrat, ammoniak och aminosyror) och dessutom kan jag tänka mig att en del av kalket faktiskt tas upp av växter, fisk och att det ev. omsätts på andra mer eller mindre 'komplexa' sätt.

B-vitaminer tros för övrigt vara nyttigt för en del växter (vet att det finns de som sprayar öl på sina växter).

Det kan vara bra att tillsätta något slags järn och magnesium... eller bara se till att vattna med gödning någon gång i bland...

rolleyes.gif
pejori
varför i hela fridens dar bytte du användarnamn????
tyckte ditt förra var bättre, eller kanske för att man vant sig vid det rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men du är välkommen som foolishrice också. wub.gif wub.gif
det är ju bakterier och vissa nitrat och nitriter som aquasafe har. blink.gif blink.gif
det får vattnet att bli "gammalt" då fiskar inte tycker om helnytt vatten blink.gif

snygg orkideesida ni har föresten
GoSatta
aquasafe är till för att neutralisera klorin och vissa tungmetallar som kan finnas i kranvatten (dock är det ovanligt me så pass dåligt vatten i Sverige så för dom flesta är produkten meningslös)

Dock skulle säkert alla "bakterier på flaska" preparat som finns för akvarium kunna vara bra för växter efter som dom inehåller "mat" för dom bakterierna man vill ha i sitt akvarium. Men har man ett inkört akvarium så är nog fortfarande vattnet man byter det bästa, ska man börja med tillsattser är någ en riktig växtgödning både bäst och billigast.
Linda_A
CITAT (pejori @ 08-11-2005, 11:57)
varför i hela fridens dar bytte du användarnamn????
tyckte ditt förra var bättre, eller kanske för att man vant sig vid det rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men du är välkommen som foolishrice också. wub.gif wub.gif
det är ju bakterier och vissa nitrat och nitriter som aquasafe har. blink.gif blink.gif
det får vattnet att bli "gammalt" då fiskar inte tycker om helnytt vatten blink.gif

snygg orkideesida ni har föresten

varför skulle fiskar inte gilla helnytt vatten? Jag byter vatten varje vecka utan att tillsätta något alls. Byter ca 50 %.

Aquasafe är väl ändå till för att ta bort klor och andra ickeönskevärd "saker" i kranvattnet.
Sen vet jag inte vad du menar med vissa nitrat och nitriter. wink.gif Jag har bara hört talas om en sort av dem båda. Och nitriter och nitrater vill man inte ha för mycket av. Spec inte nitrit. Därför som 90% av alla fiskar dör.

Sen att växtakvarister tillför nitrat till växterna är en annan sak. Men då har en växtmassa som kräver det. Och då tillsätter man med en hel del annat som jag inte är så inne på då jag inte funkar med växter i akvarium. laugh.gif
Carex
Köp helt enkelt batterivatten på macken, eller ta regnvatten. De två lösningarna skulle jag satsat på, enkla. Nu vet jag inte hur din växt reagerar på ev. föroreningar i regnvattnet, men ha för vana att ha en bytta eller två ute! Personligen ställer jag mig lite misstänksam till alla preparat, vad innehåller de egentligen, vad tycker min växt om detta? etc.
Alexander-VG-zon3
jo nitrit gör ju så fiskar mår sämre har ett stort akvarium på två meter så där byter jag ju typ alldrig ästan en gång på halvåret så det bårde vara bra vatten för min palmer å bananer och det med fikarna det är ju för vilken sort av fiskar man har typ har man guppy eller black mollly så vill dom ha hårt vatten men kardinaltetra eller vad dom heter vill ha väldigt mjukt vatten hahahahhah jag dör
funklar biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
pejori
mmm....och fjärilciklider vill också ha mjukt vatten wub.gif wub.gif
annas dör dom som flugor dom små dj....rna..... sad.gif sad.gif
men vackra är dom. wub.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 08-11-2005, 16:57)
mmm....och fjärilciklider vill också ha mjukt vatten wub.gif wub.gif
annas dör dom som flugor dom små dj....rna..... sad.gif sad.gif
men vackra är dom. wub.gif

apistogramma med.. Plus att de båda är känsliga för höga värden av nitrit.

Tur att man bor i kalkrika Kristianstad området va? sad.gif
Alexander-VG-zon3
bor du där själv bor jag i broby fast vi har ju med Kristianstad vatten som är kalkit fast mina guppy klara sig fint med det vattnet bara växterna som inte gillar det wink.gif unsure.gif rolleyes.gif sad.gif smile.gif
Linda_A
CITAT (flaxss @ 08-11-2005, 17:26)
bor du där själv bor jag i broby fast vi har ju med Kristianstad vatten som är kalkit fast mina guppy klara sig fint med det vattnet bara växterna som inte gillar det wink.gif unsure.gif rolleyes.gif sad.gif smile.gif

hehe gör du? Jag bor i Bromölla.

Jo men guppy gillar ju hårt vatten så det är inte så konstigt. wink.gif Detta blev VÄLDIGT OT.
Linda_A
CITAT (orera @ 07-11-2005, 19:09)
Jag har köpt en mycket vacker orkidé. Jag har läst att den ska ha mjukt vatten. Hur fixar man det enklast? Eftersom jag bor i Skåne är kranvattnet jättehårt.

Orkidén är planterad i orkidéjord i en genomskinlig glaskruka.

MVH Annika

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...f40838c553ca23a

Detta kanske hjälper
pejori
ännu mera OT. smile.gif smile.gif smile.gif
jag har sveriges bästa vatten, om man får tro på tidningarna. laugh.gif laugh.gif
väldigt mjukt ....men inte fan överlever fjärilcikliden eller guppyn inte rolleyes.gif rolleyes.gif
men jag har en hoya guppi och DEN klarar sig. laugh.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 08-11-2005, 19:01)
ännu mera OT. smile.gif smile.gif smile.gif
jag har sveriges bästa vatten, om man får tro på tidningarna. laugh.gif laugh.gif
väldigt mjukt ....men inte fan överlever fjärilcikliden eller guppyn inte rolleyes.gif rolleyes.gif
men jag har en hoya guppi och DEN klarar sig. laugh.gif

bara för att följa OT, men hur mjukt? För mjukt är inte bra, blir ostabilt.
PH sjunker som följd.

Sen är väl standrad frågorna, hur stort akvarium, hur mycket fisk och filter m.m.

Ett 500-720 liters som Flaxxs kan man sköta som hon gör. Men inte i ett tex 100 liters. (oftast)

wink.gif
pejori
ett sexhundra liters och ett fyrahundrafemtioliters går jättebra att sköta så rolleyes.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 08-11-2005, 19:20)
ett sexhundra liters och ett fyrahundrafemtioliters går jättebra att sköta så rolleyes.gif

Det var väl det jag sa?? unsure.gif blink.gif huh.gif
pejori
ja det var det.
men det var inte svaret på varför guppyn och fjärilarna dog. laugh.gif
skötseln har jag mej veterligen inte sagt ett ord om. den kan jag redan laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
mitt är 500 liters och det passar bra till min guppy odling och räkorna sen plus några malar som bor där rolleyes.gif rolleyes.gif funderar på att palntera sumpväxter i det unsure.gif wink.gif rolleyes.gif är det nån som gjort nåt sånt inann
Linda_A
CITAT (pejori @ 08-11-2005, 19:24)
ja det var det.
skötseln har jag mej veterligen inte sagt ett ord om. den kan jag redan laugh.gif laugh.gif laugh.gif

"bara för att följa OT, men hur mjukt? För mjukt är inte bra, blir ostabilt.
PH sjunker som följd.

Sen är väl standrad frågorna, hur stort akvarium, hur mycket fisk och filter m.m. "

Hur ska jag kunna svara på varför dina fiskar dog om du inte svara på de frågorna. wink.gif

Du svarade inte på EN ENDA av mina frågor.. Jag är inte en tankeläsare. laugh.gif

Om du nu kan skötelse varför dör de då? wink.gif
Linda_A
CITAT (flaxss @ 08-11-2005, 19:26)
mitt är 500 liters och det passar bra till min guppy odling och räkorna sen plus några malar som bor där rolleyes.gif rolleyes.gif funderar på att palntera sumpväxter i det unsure.gif wink.gif rolleyes.gif är det nån som gjort nåt sånt inann

Det finns det. http://www.zoopet.com/index.php?option=com...=221&Itemid=103
http://www.zoopet.com/index.php?option=com...=223&Itemid=103
pejori
CITAT (Linda_A @ 08-11-2005, 18:33)
ja det var det.
skötseln har jag mej veterligen inte sagt ett ord om. den kan jag redan laugh.gif  :lol:  :lol:

PH sjunker som följd.

Sen är väl standrad frågorna, hur stort akvarium, hur mycket fisk och filter m.m. "

Hur ska jag kunna svara på varför dina fiskar dog om du inte svara på de frågorna. wink.gif

Du svarade inte på EN ENDA av mina frågor.. Jag är inte en tankeläsare. laugh.gif

DET var en bra fråga laugh.gif laugh.gif laugh.gif
har inte en susning varför dom dör smile.gif smile.gif
hur mjukt det är vet jag ärligt talat inte, men mjukt är det. smile.gif
konstigt nog är det BARA guppyi och fjärillar som dör. unsure.gif unsure.gif
jag hade problem med växterna vid nått tillfälle, det var för lätt sand enl. nått proffs jag pratade med.
så jag blandade i lite tyngre grus i, och DÅ växte dom som bara den laugh.gif laugh.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 08-11-2005, 19:46)
CITAT (Linda_A @ 08-11-2005, 18:33)
ja det var det.
skötseln har jag mej veterligen inte sagt ett ord om. den kan jag redan laugh.gif  :lol:  :lol:

PH sjunker som följd.

DET var en bra fråga laugh.gif laugh.gif laugh.gif
har inte en susning varför dom dör smile.gif smile.gif
hur mjukt det är vet jag ärligt talat inte, men mjukt är det. smile.gif
konstigt nog är det BARA guppyi och fjärillar som dör. unsure.gif unsure.gif
jag hade problem med växterna vid nått tillfälle, det var för lätt sand enl. nått proffs jag pratade med.
så jag blandade i lite tyngre grus i, och DÅ växte dom som bara den laugh.gif laugh.gif

Hehe på rak arm utan att veta något alls om dina akvarium.

Både guppy och fjärlisciklider är såna fiskar som kan vara väldigt känsliga.

Fjärliscikliden vill ha mjukt och surt vatten MEN inte ett ph som förändras mycket.

I och med att du har mjukt vatten (mycket tom kanske?). Har man under 3 i kh så blir det ostabilt. Med andra ord.. Det kommer i akvarium och ph sjunker till 5.5 säger vi. Och när du fyller på med ditt vanliga kranvatten som ph ligger på 7 så blir det ett stort hopp och de dör.

Annars är det vanligaste råd, byt vatten oftare. Men du har så pass stora akvarium att det är en större slarvmarginal. Så byte i en gång i månaden med tex ytterfilter borde inte vara några problem om du matar rätt. biggrin.gif
pejori
jag gav upp dom firrarna...dom fick glosögon och dog på nån dag ohmy.gif
nu kör jag bara med malawi och papegojciklider... laugh.gif
Alexander-VG-zon3
om du säger dom fick glasögon dä är det ju en sjukdom
tack för länken Linda_A ska någ göra det snart rolleyes.gif rolleyes.gif
kristerh
CITAT (orera @ 07-11-2005, 18:09)

Om du har torktumlare kan du använda vattnet som samlas i behållaren,
annars är regnvatten det bästa.
krister
Linda_A
CITAT (flaxss @ 09-11-2005, 13:49)
om du säger dom fick glasögon dä är det ju en sjukdom
tack  för länken Linda_A ska  någ göra det snart  :rolleyes:  :rolleyes:

Det blir nog snyggt. Finns nog mera att läsa om det inne på zoopets forum. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
jo regnvatten är ju bra fast det fins ju inte alla som kan skaffa det och på sommaren kan det bli kris rolleyes.gif unsure.gif wink.gif smile.gif annars kan man köpa baterivatten ska någ testa det nångång rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif
foolishRice
åter till problmet med att försöka fixa bort hårdheten ur vattnet.

Det finns ett sätt som kan vara värt att utföra hemma (om man nu känner att man har växter som verkligen inte tål (framför allt) kalket (azalea?)

Man kan hetta upp sitt (hårda) vatten och koka det en stund (koldioxid som ger vattnet en "tillfällig" hårdhet kan då kokas bort). Därefter tillsätter man en knivsudd* soda (dinatriumkarbonat) till vattnet, låter det svalna något och filtrerar det genom ett finporigt filter (typ kaffefilter).

---------------------------------------------------------------------
*(lämpligt är väl ca. ½-1 krm soda per 1-2 liter vatten)
---------------------------------------------------------------------

Soda kan köpas i butik eller "tillverkas hemma" genom att hetta upp bikarbonat (typ 225 graders ugnsvärme under en halvtimma)**.

I hårt vatten binder karbonatdelen av sodan (CO3(2-)) till kalkets kalciumjon. Det bildas ett svårlösligare salt som fälls ut och kan filtreras bort...

(** Detta sker vid upphettningen:
2NaHCO3(aq) --> Na2CO3(aq) + H2O(l) + CO2(g)

Dvs. koldioxid och vatten avgår från bikarbonat och lämnar kvar soda.)
Alexander-VG-zon3
då tycker någ jag det är enklare och köpa baterivatten sen att koka vatten är ju det värsta smile.gif rolleyes.gif
foolishRice
nåjo, det går väl ann om man har behov av mindre volymer vatten...

Batterivatten är så dyrt bara.

Däremot har jag hittat ett vatten som säljs på ICA (bordsvatten utan kolsyra) som är realtivt mjukt och bra (använder det till att brygga espresso på...) wub.gif
Alexander-VG-zon3
bordsvatten utan kolsyra smart det ska jag med testa jag hittade två flaskor med batterivatten så jag vet inte vad det kostar rolleyes.gif rolleyes.gif
Linda_A
Om ni känner någon som håller på med discus och ni bor på ett ställe med hårt och högt ph så fråga dem. De kan säkert fixa vatten till er. smile.gif
I vissa akvarieaffärer kan man köpa sånt vatten med.
ifibi
Jag köpte ett medel från Bröderna Nelsons, Ph balans heter det. Jag har inte provat det på mina orkider men på flaskan står det att det gör hårt vatten mjukt och att det är för ömtåliga och kalkskyende växter.

Det låter väl som något för dig? 45 spänn gav jag... smile.gif
foolishRice
Det är ett alternativ!

pH-balansgrunkan är en lösning som innehåller en fosfatbuffert. Kan tänka mig att man binder kalket på något vis osså sänks pH-värdet något.
Evin
Om du har torktumlare kan du använda vattnet som samlas i behållaren,
annars är regnvatten det bästa.
krister[I]

Detta har jag funderat på att använda....men jag har alltid slutat med tanken att det måste finnas rester av tvättmedel i det, vilket inte kan vara bra för växterna...Tycker annars det är "slöseri" med så mycket vatten som man bara häller ut...

/Eva
Alexander-VG-zon3
jo regnvatten är bra fast det finns ju inte alltid sen även kan där va föråreningar om det blev rättstavat undra om man kan hitta det här (Ph balans)
för nu när jag bytte vatten i akvariumet så är det med kalkit
rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif unsure.gif
foolishRice
en riktigt bra källa för rent jonfritt vatten är is från frysen... men det är lite omständigt och kanske inte speciellt miljövänligt ur miljösynpunkt (dock är det väl värt att ta tillvara på vattnet från en avfrostning!).
kristerh
CITAT (Evin @ 25-11-2005, 22:12)
Detta har jag funderat på att använda....men jag har alltid slutat med tanken att det måste finnas rester av tvättmedel i det, vilket inte kan vara bra för växterna...Tycker annars det är "slöseri" med så mycket vatten som man bara häller ut...

/Eva

Jag tror inte att det finns tvättmedelsrester kvar, i torktumlaren värms ju vattnet upp och blir till ånga, samma procedur som i naturen... unsure.gif
krister
Alexander-VG-zon3
kan man inte smälta snö uteifrån rolleyes.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon