Sidor: 1, 2
Fialotta
Jätteläcker Sylvia.......
och praktiskt...bara sträcka upp handen o plocka rolleyes.gif

Tror jag lånar den iden...gör inget va? tongue.gif wub.gif
sanna
Är det någon som vet var man kan finna en speciell sajt eller ett forum för medicinalväxter? "Häxsajter" nämndes tidigare, det vet jag inte riktigt vad det innebär? Diskuterar man bara "flygsalvor" och narkotiska örter där, eller? Jag vet alltså ingenting, så upplys mig gärna. Jag är alltså mest intresserad av "allmänmedicinska" örter och även vanliga matkryddor.

Jag vill gärna lära mig mer om olika örters hälsoeffekter och få ta del av andra odlares erfarenheter och odlartips. Även vilda örter, både som medicin och mat, är intressant! Kanske byta fröer?

Någon som vet?

Sanna smile.gif
Sylvia
CITAT (maudan @ 27-04-2003, 15:29)
Jätteläcker Sylvia.......
och praktiskt...bara sträcka upp handen o plocka rolleyes.gif

Tror jag lånar den iden...gör inget va? tongue.gif wub.gif

Fritt fram, Maudan! Jag har i flera år haft denna ampel med lite olika ingredienser, dock alltid är grillkryddorna med. Dessutom har jag de större kryddorna typ citronmeliss, rosmarin etc. i separata krukor på altanen intill grillplatsen. Beskrivningen till förra årets ampel hittar du här: http://www.odla.nu/artiklar/amplar_i_olika...skepnader.shtml
Fialotta
Tack Sylvia!

Tyckte det va en sån lagom ide, plus att den hänger så inga djur kommer åt den....du ser man måste se att andra har hittat på en sån bra grej...
min fantasi sträckte sig tydligen inte dit upp tongue.gif rolleyes.gif
Virgo
Hejsan

CITAT (sanna @ 27-04-2003, 15:31)
Är det någon som vet var man kan finna en speciell sajt eller ett forum för medicinalväxter? "Häxsajter" nämndes tidigare, det vet jag inte riktigt vad det innebär? Diskuterar man bara "flygsalvor" och narkotiska örter där, eller? Jag vet alltså ingenting, så upplys mig gärna. Jag är alltså mest intresserad av "allmänmedicinska" örter och även vanliga matkryddor.

Jag vill gärna lära mig mer om olika örters hälsoeffekter och få ta del av andra odlares erfarenheter och odlartips. Även vilda örter, både som medicin och mat, är intressant! Kanske byta fröer?

Någon som vet?

Sanna  :)

Det finns många kufiska sajter som behandlar "medicinalväxter" i den ena eller andra formen.
Oftast är det drogrelaterade växter och därför så ger jag inga länkar, det blir sånt himmla liv.
Däremot så kan jag varmt rekomendera några böcker om örter, Kolla in bokhandeln, de kanske har några kvar som de rear ut på reapriset.
Min öratabok är trevlig läsning med medicintips samt historia.
Wargen
Tyvärr
Berith
CITAT (Virgo @ 28-04-2003, 00:21)
Min öratabok är trevlig läsning med medicintips samt historia.

Det var också trevligt när du läste högt ur den för oss andra.... sleep.gif wub.gif
Berith
CITAT (Wargen @ 28-04-2003, 11:13)
Kan bara hoppas att många röstar....

Mmmm! Det finns ju flera alternativ att välja på! sleep.gif wink.gif
sanna
Tack för tipset Virgo! Heter den alltså "Min örtabok"? Skriven av?

Böcker om örter och medicinalväxter har jag också några stycken, men den varan kan man ju förstås aldrig få för mycket av!
Men vad jag efterlyste just nu var alltså lite mer "levande" kontakt, inriktad på just detta ämne. Ett seriöst ställe att utbyta odlarerfarenheter och tips på, typ denna sajt.

Så jag inväntar wargens webbundersökningar, lova att höra av dig när du hittar något, wargen! rolleyes.gif

Hälsningar Sanna
Hannele

Örtmedicin och växtmagi, är bland de bästa böcker, tycker jag.

Stefan Källman har även skrivit överlevnadsböcker för armén. Kul kunskap!
Berith
Ny friska tag! wink.gif

...och så vidare... sleep.gif
Wargen
Tyvärr
Ingrid på Västkusten
En av de bästa svenskspråkiga jag vet:

http://www.ibiblio.org/herbmed/sv/index.html

Hälsar Ingrid
Wargen
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-04-2003, 09:44)
En av de bästa svenskspråkiga jag vet:

http://www.ibiblio.org/herbmed/sv/index.html

Hälsar Ingrid

Tack! wub.gif Ska kolla den strax. wub.gif
Hannele
" Har inrättat mig i ledet och ställer numera frågor på tillbörligt sätt! Det verkar som om man måste hålla sig i skinnet för att bli accepterad här..."
Tja, själv gör jag mej inte populär när jag opponerar mej mot nya Avdelningar...
Men får man inte lov att säga ens det, så är det dumt? wacko.gif
Du kommer att få din Avdelning för medicilalväxterna, eftersom även Omröstningen talar för det.
Jag kommer inte att bli ledssen för det...
wub.gif
Berith
CITAT (Hannele @ 01-05-2003, 19:18)
Du kommer att få din Avdelning för medicilalväxterna, eftersom även Omröstningen talar för det.
Jag kommer inte att bli ledssen för det... wub.gif

Är det så enkelt alltså?! biggrin.gif biggrin.gif
Då kanske vi skulle ha en omröstning om en byggavdelning? tongue.gif wub.gif
Virgo
Hellre en tillbakaknapp till Aktiva diskussioner
Berith
CITAT (Virgo @ 01-05-2003, 23:14)
Hellre en tillbakaknapp till   Aktiva diskussioner

Wille lille! wub.gif Om du vill så kan vi starta en omröstning om en Tillbakaknapp... sleep.gif wink.gif
digitalkarin
Absolut!
Virgo
Hej,
börjar förstå lite om intresset för diverse medicinalväxter. Jag tror inte intresset för lindring av snuva och matsmältning är så stor utan mer av att försätta sig i shamanernas rike!
Kollade upp ett antal länkar och hittade bl.a. Salvia divinorum.
"Sannings salvia" bryggden dricks och samtidigt ska man röka bladen för att försätta sig i ett hallucinationstillstånd. Använder man detta ofta och i starkare dos kan man förvandla sig i ett visst objekt tankemässigt.

Tagetes Lucida , söt och anissmak.
Nervlugnande . I mexiko användes denna som bl. a. botemedel vid baksmälla, om det gällde vid alkohol eller droger framgick inte.
Det finns hur mycket som helst av dessa växter som medicinmännen och häxmästarna använder.
Christoffer
Skulle det komma en mapp med "medicinalväxter"?
Berith
biggrin.gif
Christoffer
Tagetes lucida, eller mexikansk dragon som den också heter, verkar inte ha några sådana schamanska effekter, hur mycket man än tar.
Ingrid på Västkusten
Hemskt god krydda är den i alla fall - vad är det Du experimenterar med LOL
Virgo
CITAT (Christoffer @ 29-08-2003, 19:12)
Tagetes lucida, eller mexikansk dragon som den också heter, verkar inte ha några sådana schamanska effekter, hur mycket man än tar.

ok!
så här gör man bl.a.

en mix av Tagetes lucida och Nicotiana rustica torkas och rökes
Starkt te av lucida kan framkalla "closed-eye-images".

MEN GÖR INTE SÅ!
MadeleineB
JAAA.......

ABSOLUT borde vi ha ett forum för kryddväxter och medicinalväxter!

Behöver väl inte ha det minsta med häxor att göra? Handlar ju om medicinens hela historia, tusentals år, i jämförelse med de få år då "medicin" har varit liktydigt med syntetiska preparat.

Och vi behöver faktiskt inte gå långt utanför Sveriges gränser (Danmark, Tyskland), så har skolmedicinen ett helt annat förhållningssätt till det här.

Men "medicin" betyder ju inte nödvändigtvis att man proppar i sig blad, rötter och andra växtdelar helt ohämmat. En hel del av det man tidigare trott var verksamt, kanske inte är det...Och av det som faktiskt är verksamt, är det en hel del som man absolut inte ska laborera med själv, eftersom det är giftigt...

Men kunskap i sig har väl aldrig skadat någon? Det är väl okunskap, och olämpliga sätt att använda kunskap, som är farligt?

Undrar i ödmjukhet

MadeleineB
rosettei
Gärna ett forum för krydd och medicinalväxter
så kan vi dela erfarenheter
ariana
vore trevligt bra ide biggrin.gif
Christoffer
Ja, man får nog vara försiktigt med medicinalväxter. Tidigare visste
man ju tex inte att johannesört kunde hämma p-pillers verkan!
MadeleineB
Ett litet inlägg till, eftersom den här frågan verkar ha blivit litet "infekterad" (kanske litet vitlök kunde hjälpa?):

Skämt åsido:
För mig handlar det om rent praktiska saker.
Jag (och som jag tror, många fler) är inte så intresserad av grönsaker (JO, jag gillar att äta dem, men är inte så intresserad av att odla dem!).

Men ÖRTER är jag intresserad av, historiskt, som lindrande vid enkla åkommor, som örtte och till matlagning!

När jag ska leta efter mitt intresseområde här, och särskilt när jag sedan vill försöka följa trådarna och se om jag fått några svar, tar det massor av tid, eftersom jag måste skumma igenom så mycket som inte alls rör mitt område.

Likadant borde det väl vara för dem som i första hand intresserar sig för grönsaker tex?

Om jag i stället kunde gå in på en avdelning för örter, krydd- och medicinalväxter, skulle jag ju snabbt kunna hitta rätt (alltså det jag ville ha) och troligtvis skulle det mesta vara av intresse för mig.

Jag skulle alltså hitta allt jag sökte utan att behöva läsa igenom så mycket annat som givetvis OCKSÅ är intressant, men inte det just jag söker!

Därför tror jag det vore bra med en specialgrupp för krydd- och medicinalväxter. Inte bara för min egen skull, jag tror att det finns många här som tycker som jag.

Alla som är intresserade av båda sakerna kan väl nästan lika lätt titta under två rubriker? Så gör jag själv, de tre rubriker som verkar innehålla sådant som intresserar mig, besöker jag regelbundet, medan jag helt struntar i de andra, tills jag någon gång eventuellt vill veta något som hör ihop med dem.

En del verkar ha stött sig på att krydd- och medicinalväxter är ätbara saker som alltså måste höra till köksträdgården.

Och självklart hör de till köksträdgården. Men låt dem i så fall bli en undergrupp till köksträdgården!

Det viktigaste för mig är att det blir lätt att hitta det jag vill hitta, det är inte en klassificeringsfråga i sig. Och när det gäller trädgårdsväxter "bara till lyst" finns det ju redan ett stort antal rubriker. Så varför ska allt det ätbara hänvisas till EN enda rubrik?

Det ätbara är väl minst lika viktigt som blommor och annat, och minst lika vackert är det förresten också.

Det kan väl finnas plats för alla?

Många hälsningar
MadeleineB
yla
sticker ut nosen lite nu wub.gif
när de va någon som föreslog träggårdsbygge så blev det en avdelning snabbt som attan

men vi som ändå verkar vara rätt många som skulle vilja ha en medicinalväxtavdelning fick ingen snyft

jag väntade o väntade o inget blev det men vem vet som vi ser så har inte denna vår önskan dött ut o det visar väl ändå på ett intresse

så SNÄLLA kan vi inte få en sån avdelning om inte annat så på prov då så ser man hur stort intresset är

rolleyes.gif
Blomstersmurfen
Jag tycker också att det vore en bra idé.
Christoffer
Ja, vem är ansvarig för att det kommer en till sådan grupp?
Ann-Marie på Dal
Vore himla bra att ha en avdelning för örter och medicinalväxter. Intresset för detta verkar bara öka..så även hos mej rolleyes.gif

Ingen som nappat och vet vart man vänder sig??
Ingrid på Västkusten
Tja - jag vet inte - för inte ser jag fler medicnalväxtinlägg på Köksträdgårdsavdelningen som ju är TÄNKT att även omfatta örter så det här med ökande intresse vet jag inte?!?
Kom det många inlägg där istället för att alla säger nått i denna tråden så kanske......

Funderar ingrid
sanna
Hej!

På Index-sidan står det "forumansvariga".
Göran Carlsson är redaktör och "Ingemar" (stod inte hela namnet) är webmaster.

Hittade bara mailadressen till Göran Carlsson: gc@odla.nu
Jag tänker skriva till honom och utröna om det finns någon möjlighet för oss att få en egen krydd- och medicinalväxtavdelning. Jag föreslår att fler av er som är intresserade också gör så...

Hälsningar, Sanna

smile.gif
Nina A
God idé!jag är definitivt intresserad av medicinalväxter och örter
vore kul att få en egen avdelning för det
/Nina
Christoffer
En grupp för medicinalväxter känns på något sätt ännu viktigare än grönsaksodling, då det är ännu mera vetenskap inblandat i odling och användning av örter.
Ingrid på Västkusten
Just därför jag inte tycker at den hör hemma här. Tänk om nån blir sjuk!

Och var drar vi gränsen för hokus-pokus och schamanistiska saker? Tänk så mycekt muggel bara den här tråden om självsådda fågelfröer(hampa etc) drog igång! Detta hör definitivt iNTE hemma i ett trädgårdsforum!

Hälsar Ingrid
Saiai
Jag är intresserad av en örtavdelning! Mina örter håller på att växa igen av ogräset pga min besvärliga rygg, men ska försöka ta tag i det nästa år.
Jag klarade inte av att bli örtodlare (av den anledningen) men mitt intresse är brinnande.
Blanda inte in för mycket "häxsnack" bara, jag respekterar alla religioner men vill hellre att det handlar om örter.... smile.gif
yla
ja jag tror ju att man inte kommer att diskutera droger för o fara till blåkulla med ,men det finns så mycket fina örter som kanske är glömda o som används "bara" som ögonfröjd de e ju kul att kunna gå ut plocka sitt eget the tillexempel, o jag tror ju att det finns sajter för sådana som e intresserade av drogtillverkning , dom är nog inte med i vårat lilla mysiga forum wub.gif

vill ha en särskild ört avdelning
mad.gif smile.gif smile.gif sleep.gif wub.gif huh.gif
Wargen
unsure.gif Suck! Ja, jag är såklart fortfarande intresserad av att det blir en egen rubrik på medicinalväxter och örter. Jag hade väl tänkt mig att där skulle man kunna ge och få råd om hur örter används, inte enbart de som odlas i en trädgård utan även vildväxande. Inte enbart växter som används av häxor eller apotekare, utan t.ex om jag vill göra ett potpurri eller en malpåse till linneskåpet. Eller till te. Jag klassar inte örter som grönsaker iallafall, även om de är ätbara... Grönsaker hör till köksträdgården, men många av örterna i en teblandning t.ex plockar jag i det vilda. Eller MÅSTE växterna som diskuteras här ENBART kunna odlas i en trädgård? Sajtnamnet antyder ju det men för mig är gränsen flytande mellan natur och odlat.
Citat:
"Det viktigaste för mig är att det blir lätt att hitta det jag vill hitta, det är inte en klassificeringsfråga i sig. Och när det gäller trädgårdsväxter "bara till lyst" finns det ju redan ett stort antal rubriker. Så varför ska allt det ätbara hänvisas till EN enda rubrik?"

"när de va någon som föreslog träggårdsbygge så blev det en avdelning snabbt som attan"

sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon