I en tråd om religion, är det ju fritt fram att tala om ... just Religion. Både sin egen, och andras så som "jag" uppfattar den.
Jag har massor med "tro" som jag gärna skriver om. Med stort intresse dessutom.

Därför att
människor intresserar mig.
Tro och människor hör ihop. Tron på vad, är en annan sak.
"Tron" i sig, hör ihop med människor, oavsett vad den fokuserar på.
I botten är vi människor, och det är vad allt utgår från.
(nu skriver jag inte mer om
det, för då blir det en avhandling.)
Inte heller kommer jag att skriva om min egen specifika tro, inte nu i alla fall. Det är en "avhandling" det också.
Men jag kan skriva något som jag hörde på radio en gång.
Frågan: "Vad är det viktigaste för dig i livet?"
Vad svaret än blir, så är
det "din Gud". Sedan må det vara Gud, pengar, karriär, eller barnen.
Det tål att tänka på. Ja, det där med "barnen" också!
Och så kan jag skriva om vad jag "tror" om "tro" överlag.
Det du skriver om solis, om människor som behöver tala om för andra hur de ska göra/vara/tänka - tror jag är mycket rädda människor (med svåra upplevelser i bagaget) som har stort behov av att både skaffa sig själva ett värde, och att ha KONTROLL.
Om det sedan yttrar sig inom religionen, eller något helt annat område, är oväsentligt. Det har mer med
människor att göra, än med religion-i-sig.
Jag läser också in ett behov att få sätta sina egna "onda" sidor utanför sig själv. För att det gör för ont att införliva dem med sitt jag?
Vi människor ÄR ju både "goda" och "onda"!! Men vi behöver TILLÅTELSEN för att kunna se det i ögonen. (men först när vi kan se det, kan vi ju också försöka ta ansvar för det, och inte "förneka" och "leva ut"!)
Liksom Gammelnalle, och även dig solis, anser jag det BERIKANDE att lyssna på andra människors
egna erfarenheter, inom sådant som jag har funderingar kring. Religion och tro, till exempel.
Hur ska jag annars kunna finna mina egna svar?
Men, som sagt, det är en enorm skillnad att lyssna till en människa som berättar om sina egna erfarenheter, och en som säger "gör si gör så! så-ska-det-vara!"
Som insatt i damp, adhd, vet jag också att olika npf (neuropsykiatriska funktionshinder) kan ha "besserwisser" som ett "symtom".
Nu handlar det inte om "besserwisser" på något vis, men vi/andra människor
tolkar det ofta så, när vi inte vet någon annan tolkningsmöjlighet.
För många människor med till exempel neurologiska svårigheter, kan stereotyp religion vara en lisa för kropp och själ. Kanske för att religionen för en del människor
extra mycket har sin funktion som "ordning-i-kaos".
Religion har ju många funktioner utöver "gudstro"! Till exempel just "ordning-i-kaos", lagar, och levnadsregler.
Oavsett vilken religion jag går till, så kan jag finna MASSOR med VISDOM!
Religion innehåller livsvisdom, likaväl som den innehåller möjligheter till makt och flykt och angrepp.