Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Såp fick även jag till mina höstbestyr, sparrisen är numera nedklippt, många 'öppna' bäddar har numera masonit elelr plast på sig som täckelse, krukorna undanstoppade - amaryllislökarna planterade, tulpanerna nedknödda :-) och så skördade jag lite mangold lite persilja lite cikoriasallad och kände mig lycklig! Lite asiater kvar :-) men dem spar jag lite lit etill! Georgia collards ser ut å bli riktigt fina, det är en bladkål ifrån USA som verkar uppskatta våra höstar, milda finfina kålblad å ha i sallad ( ok erkänner, jag ahr GLÖMT å så grönkål!!!)
Feldtsalaten (mache mm) växer bra och ser ut att kunna skördas nu :-)

Och så grävde jag intill en av skockorna - en bamsehög sam som blommat lite lit eöverst - döm om min förvåning - även jaaag har skockor! Otroligt fina jämna långa 'handtag' med jämn röd färg, ingen knobblighet :-) heter Dave's Shrine, den sattes förrahösten och ser ut å ha artat sig bra! Fast - nu till en fråga - skockorna ser ju ut å växa fortfarade! Bättre å vänta med att skörda?
Och räcker ca 10 cm jord över dem för övervintring? Såg att de liksom 'vandrat' uppåt i pallkragen :-)))

Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
Ingrid, menar du att skockorna inte går på djupet? Jag hade en röd sort (okänt namn, de köptes såsom varandes Bianca), de gick mer än 30 cm djupt och var inte lätta att tas med. Men fina röda som håller sig hyfsat grunt (=inte blir svårutrotat ogräs) och dessutom blommar lite skulle vara jättespännande! Var köpte du utsäde?
Ingrid på Västkusten
Ja nu är ddt en pallkrage - och jag tippade lite jord över dem i höstas å så har det välan regnat bort en del med - men de ser ut å 'gå grunt' s a s.

Nej jag har inte köpt utsäde. De kommer irån Future Foods och är bytt bytt med en mkt trevlig norrman som nån gång då och då syns på Odla (hoho).

Oj! Ser att Future Foods har lagt ner verksamheten :-((

iallafall står det mera här;

http://www.futurefoods.com/Catalogue/tubers.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon