silos
Hela hemmet och även trapphuset doftar av bönor och kryddor av olika slag.
Jag håller på att koka kikärtor,svarta bönor,ljusbruna bönor och vanliga gröna ärtor. Alla i stor mängd och i olika kastruller och så experiminterar jag med olika krydddor biggrin.gif

Det doftar så gott tycker jag själv men sonen som kom på besök tyckte att det luktar skit ohmy.gif å andra sidan gillar han inte bönor.

När allt är kokt klart så fryser jag ner bönorna och ärtorna i påsar och tar sen fram till mina måltider.

Jag tycker om att dona o köket väldigt mycket;känner mig som äkta bondmora och kan riktigt längta efter att få köpa färsk blod och göra blodplättar och så baka bröd i stenugnen biggrin.gif
kristerh
Tänk vad himmelskt det kommer att lukta efteråt... ohmy.gif laugh.gif
själv exploderar jag om jag äter bönor...
krister
silos
CITAT (kristerh @ 17-11-2005, 15:25)
Tänk vad himmelskt det kommer att lukta efteråt... ohmy.gif laugh.gif
själv exploderar jag om jag äter bönor...
krister

Hi hi;vovvarna och jag får då tävla om vem som fiser värst och mest tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
kristerh
stackars grannar unsure.gif ohmy.gif laugh.gif
krister
Kakaduan
Tänk vad olika man uppfattar saker! Själv tycker jag att lingonsylt är bland det äckligaste man kan lukta på - speciellt under kokningen.

Kakaduan
Bessie
Lite av explosionerna kan undvikas genom att skölja bönorna ordentligt och byta kokvatten efter ungefär en kvarts kokning. Jag ska ha bönor på veckoslutet jag. :-)
Sulawesii
Jag äter böner jämt och ständigt ( liten överdrift) och kan ändå inte tycka att det luktar gott när jag fixar iordning dem. Kanske är det kocken det är fel på? Recept på dina experiment vore inte fel! smile.gif
ingrid fuxwall
Själv har jag hört att man ska hälla bort det ursprungliga vattnet så fort det kokat upp för att sedan tillsätta kryddor, nytt vatten och starta om - då blir de lite mindre gasbildande. Fast en del uppskattar ju gasen i bönorna ...

ingrid
silos
CITAT (Sulawesii @ 17-11-2005, 18:13)
Jag äter böner jämt och ständigt ( liten överdrift) och kan ändå inte tycka att det luktar gott när jag fixar iordning dem. Kanske är det kocken det är fel på? Recept på dina experiment vore inte fel! smile.gif

Jag bara strödde på Mejram,Tinjam,Örtsalt och Garam Masala Indisk och vad gott det blev smile.gif
silos
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-11-2005, 18:16)
Själv har jag hört att man ska hälla bort det ursprungliga vattnet så fort det kokat upp för att sedan tillsätta kryddor, nytt vatten och starta om - då blir de lite mindre gasbildande. Fast en del uppskattar ju gasen i bönorna ...

ingrid

He he;du menar väl aldig lilla mig ohmy.gif
silos
CITAT (kristerh @ 17-11-2005, 15:57)
stackars grannar unsure.gif ohmy.gif laugh.gif
krister

Inte få grannarna komma hit tongue.gif
kristerh
CITAT (silos @ 17-11-2005, 18:22)
stackars grannar unsure.gif  :o  :lol:
krister

det kanske "läcker" till grannarna laugh.gif
krister
silos
CITAT (kristerh @ 18-11-2005, 11:50)
CITAT (silos @ 17-11-2005, 18:22)
stackars grannar unsure.gif  ohmy.gif  laugh.gif
krister

det kanske "läcker" till grannarna laugh.gif
krister

Det har faktiskt varit helt lugnt på den fronten(inga gaser) biggrin.gif förresten jag skall nog inte skriva om gaser mera eftersom jag lovat mig själv att inte skriva om sådant mera tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif
Annars kan det blir kalabalik här på forumet och det vill jag inte längre vara orsaken till!
Ingrid på Västkusten
Jag säger bara:

Jordärtsskockor!

Fast dne gången jag lagade en bönrätt å glömde byta blötläggningsvattnet - Jeeezus gästerna var ute mesta delen av tiden!

Skrattar Ingrid våldsamt!
Allis
Hur växer bruna bönor? unsure.gif
*Felix matte*
Nu har jag letat men hittar ingen bild på hur de växer men så här står det bl.a

Bruna Bönor
Den fältmässiga odlingen av bruna bönor är i stort sett helt koncentrerad till Öland.
Förklaringen till detta är att den bruna bönan har speciella krav på växtodlingsplatsen. Öland uppfyller dessa krav med sina varma kalkrika jordar, inklusive en lång växtodlingssäsong som ger förutsättningar för en bra skörd med hög kvalité.

Sådden av bruna bönor brukar ske sista halvan av maj, gammalt riktmärke är 27 maj. En tidigare sådd är inte att rekommendera eftersom en växande böna är känslig för frost.

Utsäde finns av sorterna: Stella, Katja, Bonita och Karin . Utsädesmängd på 120 kg/ha sås på ett radavstånd av 0,5 m.
Skörden sker normalt under perioden september - oktober, en senare skörd är inte att föredra eftersom det försämrar kvalitén. Normalskörd är ca 1500 kg/ha. Den odlade arealen av bruna bönor på Öland är ca 900 ha.

Den maskinella utrustningen för bönodling är speciell. För sådd och ogräsbekämpning används de maskiner som används i sockerbetsodlingen. Vid skörden lossas och strängläggs de mogna bönorna. Själva tröskningen sker med amerikanska jordnötströskor som har visat sig vara mycket lämpliga även för bruna bönor.

saxat från denna site
Anki på Öland
CITAT (Allis @ 20-11-2005, 21:40)
Hur växer bruna bönor? unsure.gif

Hmm svårt att beskriva - hur växer andra bönor?? antar att dom ser likadana ut. Nån som har en bild av hur andra bönor växer?
Anki (som ser bruna bön-åkrar överallt tidigare på hösten.........)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon