|
Man träffar lika många människor när man scannar själv som när man inte gör det, nämligen EN kassörska. No more, no less.
Hannele
06-02-2006, 17:19
CITAT (Farbror Blå @ 06-02-2006, 16:40) Är vi så himla resultatinriktade att vi inte hinner möta människor idag? Tvärtom. När vi klarar av att fixa bankaffärer snabbt hemma och kan handla snabbt, då har vi verkligen tid kvar till dem, som är viktiga för oss. Minns, hur underbart det var, när självscanning kom, för då hann jag hämta sonen i tid efter hockeyn, tidigare fick han ibland stå ute och vänta, när jag hamnat i en lång kassakö.
CITAT (Hannele @ 06-02-2006, 17:19) CITAT (Farbror Blå @ 06-02-2006, 16:40) Är vi så himla resultatinriktade att vi inte hinner möta människor idag? Tvärtom. När vi klarar av att fixa bankaffärer snabbt hemma och kan handla snabbt, då har vi verkligen tid kvar till dem, som är viktiga för oss. Förstår vad du är ute efter Farbror Blå. Men jag håller helt med Hannele. Jag umgås mycket hellre med familj och vänner, än en kassörska.
CITAT (AnitaGg @ 06-02-2006, 14:24) Jag tycker det är toppen :) Dom gånger det är avstämmning så kommer personal och packar upp/packar ner, så det behöver man inte göra själv. Om man inte vill förståss .... men dom erbjuder sig. DEN affären skulle jag vilja ha här på min hemort  Och isf skulle jag ALLTID scanna! Vilken service!
anna_rispan
06-02-2006, 19:23
nu kommer jag med en parentes. de håller på och bygger om på en butik i våran stad. och vagnarna som man kan fästa den dära scannern på är ju JÄTTEstor. den är så djup så jag får nästan ont i kroppen när jag ska lägga varor i den.
det tycker jag är trist. jag skulle vilja att affären hade såna där vagnar man kan hänga lilla korgen i iställlet. bra för ryggen istället för att hålla en korg o belasta snett.
Margaretha
06-02-2006, 23:23
CITAT (bikiv @ 06-02-2006, 19:17) CITAT (AnitaGg @ 06-02-2006, 14:24) Jag tycker det är toppen Dom gånger det är avstämmning så kommer personal och packar upp/packar ner, så det behöver man inte göra själv. Om man inte vill förståss .... men dom erbjuder sig. DEN affären skulle jag vilja ha här på min hemort  Och isf skulle jag ALLTID scanna! Vilken service! Även på min ICA Maxi får man hjälp.
CITAT (Anne R @ 06-02-2006, 15:47) CITAT (Berith @ 06-02-2006, 14:45) Ok, och det är just det jag inte vill ha, kort alltså. Tycker inte om att allt jag köper registreras.  Det finns baksidor på allt. Eller förresten! Man kanske inte behöver betala med kortet? Är det bara vid betalning som det registreras vad man köper? Nu handlar inte jag nåt som jag skäms över eller gömmer, men ICA behöver inte veta vilken mjölk just jag köper eller vilket bröd som går åt mest i vår familj, eller om jag öht köper tvättmedel eller kött eller färska eller frysta grönsaker. T.ex... Du måste ha Icakort el Konsumkort för att kunna använda självcanning. Kortet måste också dras i kassan och bonus registreras. Oavsett hur du sedan betalar, har ICA/KONSUM registrerat vad du handlat då. Alltså vil du inte att ICA vet vad du handlar ska du inte använda affärernas kort över huvud taget. För min del tycker jag att priset man får betala för självcanning (registrening av vad jag handlat) är ett pris jag gladeligen betalar för att slippa packa upp och ner mina varor ett flertal gånger. Dessutom får jag mer bonus för att då glömmer jag aldrig att dra kortet i kassan för annars får jag inte gå ut ur affären!  Ok, då vet jag lite till. Får fundera vidare...
Hannele
07-02-2006, 09:25
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 07:29) Ok, då vet jag lite till. Får fundera vidare... :) Men handlar du på ica eller coop, så är du väl medlem och intresserad av medlemsrabatter och bonus (blir 100-tals kronor varje år för en familj)? Det är liksom ingen skillnad, då registeras alla köp också. Betalar man med bankkort, är man också registrerad. Vi kommer inte undan storebror.
Neej jag är inte medlem i varken ICA eller COOP. Jag tycker att det är helt onödigt att få någon hundring om året för att hamna i ett register till. Och när jag betalar med bankkort registreras bara (rätta mej om jag har fel!) att jag handlat i den butiken. Och jag tycker att storebror varit med så länge och är så gammal vid det här laget att han borde vara död. Ingen lever i evighet!
Hannele
07-02-2006, 09:44
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 09:36) Och jag tycker att storebror varit med så länge och är så gammal vid det här laget att han borde vara död. Ingen lever i evighet! ;) Jag minns för många många år sedan, när vi fick direktreklam om stora bilar, eftersom vi var sex personer i familjen, lite skämtsamt innehållande potenshöjande te (!), för i den nya bilen fanns det plats för sju personer.. Nej, speler ingen roll, storebror vet redan det mesta, i alla offentliga register står det, om du är ensamstående, vilken ålder, hur du bor, och så vidare, och dessa uppgifter kan vilket företag som helst köpa. Min man får aldrig direktreklam om blommor & handarbeten, som jag får. I tv-deckare visar dom, hur polisen kan följa en brottslig, hur han rör sej och vilka kort han använder och var..
 Ja jösses. Joodå man är nog med i register som man inte hade en aning om ens fanns. Fast i brottsregistret får jag hoppas att jag inte finns med.
Lady Hamilton
07-02-2006, 09:53
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 09:36) ....Och när jag betalar med bankkort registreras bara (rätta mej om jag har fel!) att jag handlat i den butiken.......... Tyvärr  Så är det inte så. Dina varor registreras på kvitto numret, som i sin tur registreras på ditt kort. Om du vill vara säker på att du ska vara anonym och inte kunna spåras i något register, är det endast kontanter som gäller.
caprifol
07-02-2006, 09:57
Raderar inlägg som hamnat här av misstag.
caprifol
07-02-2006, 10:02
Ursäkta mitt förra inlägg. Fel, fel, fel. Det ska till annan tråde och jag vet inte hur man tar bort det.
CITAT (caprifol @ 07-02-2006, 10:02) Ursäkta mitt förra inlägg. Fel, fel, fel. Det ska till annan tråde och jag vet inte hur man tar bort det. gå in på "ändra" längst upp till höger i ditt svar, och radera och skriv om eller "edit"
CITAT (Hamilton @ 07-02-2006, 09:53) CITAT (Berith @ 07-02-2006, 09:36) ....Och när jag betalar med bankkort registreras bara (rätta mej om jag har fel!) att jag handlat i den butiken.......... Tyvärr  Så är det inte så. Dina varor registreras på kvitto numret, som i sin tur registreras på ditt kort. Om du vill vara säker på att du ska vara anonym och inte kunna spåras i något register, är det endast kontanter som gäller. Jaha... att t.ex. ICA vill veta vad jag köper kan jag ju "förstå" men vad sjutton ska banken med uppgifterna till? Om jag köper kalsonger till min man på Dressman och betalar med mitt kort är det ju min ensak. Dom kanske är nyfikna på vad han ska få i födelsedagspresent?
Hannele
07-02-2006, 10:23
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 10:17) Jaha... att t.ex. ICA vill veta vad jag köper kan jag ju "förstå" men vad sjutton ska banken med uppgifterna till? Om jag köper kalsonger till min man på Dressman och betalar med mitt kort är det ju min ensak. Dom kanske är nyfikna på vad han ska få i födelsedagspresent?  Nej, banken är garanterat inte intresserad av såna detaljer, de har ju miljoner kunder. Men, nu vet jag inte, om jag drömt eller läst fel, men någonstans stod det, att om någon till exempel helt plötsligt handlade diamater eller "fina" varor, krogbesök, hotell, resor av väldigt stora summor, så kunde banken/polisen bli misstänksam?
Lady Hamilton
07-02-2006, 10:24
 Nu är det ju inte riktigt så att det "plingar" till i bankchefens dator så fort du köper t.ex. kalsonger Det krävs liiiiite mera specifika sökningar för att få fram det
Nu fick jag ju ännu mer att fundera över.  Kanske bäst att bli självproducerande vad man än behöver, mat eller kläder eller annat, och strunta i pengar öht.
CITAT (Farbror Blå @ 06-02-2006, 16:40) [b]Personligen ser jag gärna till att få träffa människor när jag gör mina ärenden. Jag går hellre på banken än bara betalar räkningarna via internet,
Är vi så himla resultatinriktade att vi inte hinner möta människor idag? Jag betalar mina räkningar via Internet. Vill gärna träffa människor men jag vill inte BETALA för att göra det ...... vilket är fallet om man ska betala sina räkningar via disk.
Anki på Öland
07-02-2006, 14:28
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 10:17) Jaha... att t.ex. ICA vill veta vad jag köper kan jag ju "förstå" men ........ Inte 17 sitter någon på ICA och kollar kvitton och ser att "oj, idag köpte Berith frysta grönsaker iställetr för färska, undrar varför......"  Möjligtvis kan jag tänka mig att man kan använda det till statistik. Typ "hoppsan vad vi har sålt mycket glass sista veckan - bäst att vi tar hem mera" Anki
Lady Hamilton
07-02-2006, 14:36
Eller som de sa på radion här om veckan................ -Folk som köper öl, köper också oftare chips, snacks och godis samtidigt. Medans de som köper vin oftare även köper ost kex med tillbehör...........
Detta är inte ordagrannt, men som jag minns så var det en undersökning som de gjort i Danmark där de gått in och kollat alla kvitton en period. Men det var ju en mera "generell" undersökning som jag också oftast tror att undersökningarna är. Däremot kan polisen gå in i ett register på en speciell affär för att kolla t.ex. vem/vilka som köpt ett speciellt märke av rep eller plastsäckar eller annat som kan ingå i en brottsutredning.
*Felix matte*
07-02-2006, 14:51
Att dra sitt medlemskort hjälper butikskedjan att skicka "rätt" erbjudanden till dig. En medlem som köper blöjor, barnmat mm får rabatterbjudanden på sånt.
En annan som kanske köper mycket kaffe, the och knäckebröd... den får rabattkuponger till dessa varugrupper osv
Åtminstone COOP har skrivit det i ett utskick att de vill kunna skicka mer riktade erbjudanden.
COOP kunder som minskar sitt köpande får automatiskt "extra" bonus... så har det iaf varit i mitt fall. Vi slutade så gott som helt att gå till COOP Forum och vips fick jag tre st bonuskuponger á 50kr trots att jag bara ett par månader innan hade fått 2 st.
Nu har vi igen minskat och besöker COOP ytterst sällan.... det kom 3 st bonuskuponger häromveckan.
Också i Sverige görs kontroller på vad folk handlar men fördenskull går man inte och kontrollerar vem personen bakom kvittot är.
CITAT (Farbror Blå @ 06-02-2006, 16:40) Personligen ser jag gärna till att få träffa människor när jag gör mina ärenden. Jag går hellre på banken än bara betalar räkningarna via internet, jag betalar hellre till en kassörska än till en automat. Tankar jag, så gör jag det på bemannade stationer.
Är vi så himla resultatinriktade att vi inte hinner möta människor idag?
När ska företag förstå att dom kommer att vinna i konkurrensen med andra, inte genom att göra allt billigare, utan tvärtom erbjuda bättre personlig service?
Jag bor nära Sveriges mest lönsamma bank, ett bank i en by med mindre än två tusen invånare. Ett större kontor i Stockholm skulle stänga om dom hade så få kunder, men här finns dagligen personlig service för äldre och andra som inte har internet, man handlar fortfarande med kontanter, pratar lånefrågor mm. Banken har flera anställda och så bra service att man nu lockar stadskunder ut till landet till kontoret. Detta har lett till att kontoret i dagarna får en ny byggnad, för att bättre kunna få plats med sin verksamhet...
Less is NOT more!! Personligen använder jag internet till räkninar med c-pen och självcanning i affären och en massa andra saker för att jag är funktionshindrad att göra allt det på "vanligt" sätt. Jag har jättebra kontakt med min "banktant" här i lokala banken, så pass bra att hon brukar personligen ringa upp när lån ska läggas om och så. Min bank vet jag inte hur lönsam den är, men det är en liten lantortsbank med kanske 3000-4000 tusen kunder i denna by. Dessutom får jag hjälp med hundmatsäckarna från vår lilla konsum och Ica och granngården i byn, ända in i bilen. Aldrig någonsin begär dom heller att titta i min "dramaten" (väska med hjul). Dom vet att jag har den för att jag inte kan bära kassar. Dessutom händer det att någon kommer och hjälper mig och packar ner i den. Denna service får jag dock inte i de stora varuhusen med självcanning, men det kan jag leva med!  Däremot får jag servicen med ner och uppackning när jag råkar ut för kontroll, fast ibland får jag förklara att jag inte klarar det själv, har ju en skada som inte syns på något sätt utåt. Personligen är jag inte ett dugg resultatinriktad och hinner träffa och prata med massor av människor.
Hannele
07-02-2006, 16:21
CITAT (Anki på Öland @ 07-02-2006, 14:28) Möjligtvis kan jag tänka mig att man kan använda det till statistik. Typ "hoppsan vad vi har sålt mycket glass sista veckan - bäst att vi tar hem mera" Ja, det är hjälp för inventering, spill/snattning och beställning av nya varor. Inte, vad varje enskild kund köper. Vi har aldrig fått reklam om produkter, vi handlat mycket av, reklam är samma för alla. Fast i årets slut får vi en blomstercheck, för att vi handlar så mycket.
kristerh
07-02-2006, 16:31
CITAT (Felix matte @ 07-02-2006, 14:51) COOP kunder som minskar sitt köpande får automatiskt "extra" bonus... så har det iaf varit i mitt fall. Vi slutade så gott som helt att gå till COOP Forum och vips fick jag tre st bonuskuponger á 50kr trots att jag bara ett par månader innan hade fått 2 st.
Nu har vi igen minskat och besöker COOP ytterst sällan.... det kom 3 st bonuskuponger häromveckan. Trodde man fick kupongerna på grundval av hur mycket man handlat jag får nästan aldrig några kuponger från coop  beror väl på att jag nästan aldrig handlar där. krister
CITAT (kristerh @ 07-02-2006, 16:31) CITAT (Felix matte @ 07-02-2006, 14:51) COOP kunder som minskar sitt köpande får automatiskt "extra" bonus... så har det iaf varit i mitt fall. Vi slutade så gott som helt att gå till COOP Forum och vips fick jag tre st bonuskuponger á 50kr trots att jag bara ett par månader innan hade fått 2 st.
Nu har vi igen minskat och besöker COOP ytterst sällan.... det kom 3 st bonuskuponger häromveckan. Trodde man fick kupongerna på grundval av hur mycket man handlat jag får nästan aldrig några kuponger från coop  beror väl på att jag nästan aldrig handlar där. krister Ja, man måste visst uppnå 7500 poäng tror jag det är för att få en check. Och om man under ett år överstiger ett visst belopp så får man nog någon extracheck också.
*Felix matte*
07-02-2006, 17:20
CITAT (kristerh @ 07-02-2006, 16:31) CITAT (Felix matte @ 07-02-2006, 14:51) COOP kunder som minskar sitt köpande får automatiskt "extra" bonus... så har det iaf varit i mitt fall. Vi slutade så gott som helt att gå till COOP Forum och vips fick jag tre st bonuskuponger á 50kr trots att jag bara ett par månader innan hade fått 2 st.
Nu har vi igen minskat och besöker COOP ytterst sällan.... det kom 3 st bonuskuponger häromveckan. Trodde man fick kupongerna på grundval av hur mycket man handlat jag får nästan aldrig några kuponger från coop  beror väl på att jag nästan aldrig handlar där. krister Regeln är att man ska uppnå ett visst antal poäng... så har det alltid varit. Men som jag skrev... när vi minskat el helt slutat handla under en tid så kommer en radda med tre st bonuscheckar. Kanske är det som med postorderfirmorna... vet inte hur många år sedan det är jag beställde något men nog får jag brev där de ömsom kallar mig för en av deras trognaste kunder och ger mig 100kr rabatt... ömsom skriver " Var är du Agneta? Vi saknar dig.
Drar upp den här gamla tråden igen, bara för att avsluta mina funderingar. Handlade på ICA idag och när jag betalade med kort frågade kassörskan om jag hade ICA-kort. Neej, sa jag och frågade samtidigt (fast jag eg visste) att man väl måsta ha det för att få scanna själv. Joo - och då sa jag att jag inte ville ha det just för att det registreras vad man handlar. Det är nog inte många kunder som tänker på det, sa hon, att allt som man handlar registreras, och utifrån det får var och en sina personliga rabatter. Nu har jag äntligen bestämt mej...  Inget ICA-kort för mej!
*Felix matte*
16-02-2006, 11:58
CITAT (Berith @ 16-02-2006, 11:47) Det är nog inte många kunder som tänker på det, sa hon, att allt som man handlar registreras, och utifrån det får var och en sina personliga rabatter. Precis som jag skrev tidigare i tråden.
Och ICA vill sälja sprit och mediciner också...ska det också registreras? Nä, dåligt ICA. Jag har konsumkort men använder det bara i undantagsfall (för att få rabatt, tyvärr).
Anki på Öland
16-02-2006, 12:31
Använder både mitt ICA-kort och mitt Medmera-kort dagligen - känner att det spelar inte ett dugg roll om någon vill titta på vad jag köper (om det nu skulle intressera någon.....) Jag är väl registrerad på miljoner olika ställer där dom vet jag jag gör både här och där. Vem vet, jag kanske blir erbjuden rabatt på jordnötterna.... det är väl det enda suspekta jag handlar mycket av..... Anki
CITAT (Anki på Öland @ 16-02-2006, 12:31) Vem vet, jag kanske blir erbjuden rabatt på jordnötterna.... det är väl det enda suspekta jag handlar mycket av..... Anki Tjae, har man "rent mjöl" i påsen så. Men vad säger man när man, eller ens barn, får betala högre försäkringspremie eftersom man handlat för mycket folköl, fett fläsk, naturläkemedel, kattmat eller cigaretter? ICA kommer aldrig att lämna ut sådana uppgifter? Tja. Vad säger att inte ICA går in i försäkringsbranschen. Eller att de lämnar ut uppgifter ändå. Finns ju flera exempel på försäkringsbolag som jävlats med barnförsäkringar eftersom föräldrarna åkt in till akuten pga en förkylning etc. Paranoid? Tja. Tycker att företag är alltför oklara med vad de använder uppgifter de samlar in om oss till. Köpt en TV eller video på Siba? Se till att ha betalt licensen eller betala kontant. Ryktet förtäljer att de samarbetar med Radiotjänst.
anna_rispan
16-02-2006, 13:56
CITAT (Pirum @ 16-02-2006, 13:47) Köpt en TV eller video på Siba? Se till att ha betalt licensen eller betala kontant. Ryktet förtäljer att de samarbetar med Radiotjänst. Hmm, alla företag som säljer tv har samarbete med radiotjänst.
Ok, då är det fel av mig att hänga ut Siba, alla företagen ska tydligen skämmas för att de inte informerar om detta  För ordningens skull så är detta inget jag själv drabbats av, har köpt 2 videor och 1 DVD-spelare på Siba och tycker att butiken är ok i övrigt.
anna_rispan
16-02-2006, 14:01
 Precis det var så jag menade. taskigt o hänga ut ett företag när alla måste göra så. Om man nu vill lsippa undan finns det ju lösningar på det också men men
caprifol
16-02-2006, 14:01
CITAT (Pirum @ 16-02-2006, 13:47) Köpt en TV eller video på Siba? Se till att ha betalt licensen eller betala kontant. Ryktet förtäljer att de samarbetar med Radiotjänst. Och??? Det är väl i så fall bra om vi får färre som fuskar och åker snålskjuts på oss betalande!
CITAT (caprifol @ 16-02-2006, 14:01) Och??? Det är väl i så fall bra om vi får färre som fuskar och åker snålskjuts på oss betalande! Jaha? Men om man handlar en TV eller video i present till någon och betalar med kort? Och själv inte har TV. 2 goda vänner till mig har inte TV, det är inte så ovanligt som man tror, speciellt bland studenter. I vilket fall, det är (enligt min ringa mening) fel att uppgifter om våra köpvanor utan att vi informeras vidarebefordras till andra företag, myndigheter, etc. Någon här som blivit gravid och helt plötsligt fått reklam från diverse blöjföretag? Tillägg : visst, man kan hävda att samkörning av register, användning av kort vid köp, etc, kan samköras för att minska bidragsfusk, sjukskrivningsmygel, svartarbete, osv. Men då måste det regleras i lag och vara tydligt för alla användare av dessa kort. Vad händer om man är hemma för vård av sjukt barn, lånar ut bankkortet till farmor som åker och handlar i din bil. Och sen bevisar trängselavgift och bankutdrag att du minsann inte alls varit hemma för vård av sjukt barn utan åkt till city och shoppat?
anna_rispan
16-02-2006, 14:15
Ja det kan ju vara lite konstigt, men det kanske är så att de räknar med att kunderna vet det eller så slarvar de helt enkelt. det kan man ju faktikst som kund påpeka att man vill veta. Eller, kan man inte? Sen får man faktiskt säga att man inte har tv, även om man nu har betalat en tv. Ingen från radiotjänst har rätt att gå in hos någon o kolla om man ljuger.
Men om man tänker på allt som skulle kunna gå att vaska fram om en själv då blir jag mörkrädd. Spelar nog ingen roll hur man värjer sig känns det som.
caprifol
16-02-2006, 21:45
CITAT (Pirum @ 16-02-2006, 14:11) Jaha? Men om man handlar en TV eller video i present till någon och betalar med kort? Och själv inte har TV. Ok, Ok så kan det ju gå förstås - men nog är det lite långsökt.. När man handlar kapitalvaror på Onoff, Siba m fl liknande inköpsställen får man ju stora "papperssjok" - A4 format - som kvitton. De utgör ju även garantisedel. På dessa läggs ju namn m m in, och det är namnet på ägaren (eller åtminstone det namn Du själv anger) som läggs in - oavsett hur Du betalar. Så har det i alla fall varit när jag köpt TV o liknande i present till sonen.
Bergstedt
16-02-2006, 22:57
Självskanning är en av de bästa uppfinningarna i världen!
En av mina invändningar mot scanning är att koden (EAN-koden) är så vansinnigt FUL. Förstör ju förpackningens utseende, i de fall förpackningen i sig är intressant. (Böcker, skivor, etc)  Kanske kan tas bort när RFID eller liknande "osynliga" märkningar kommer på allvar. Men då får man väl andra problem på köpet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|