Full version: Japanska alger
Bessie
Jag tänkte starta om min bekantskap med alger (det första försöket var på sverigefärjorna, det andra var i form av fiskluktande noriark svepta kring sushi och var ingen större succé), så nu har jag en påse torkad arame i skåpet. Problemet är att de flesta recept med alger jag hittar på internet är olika varianter av misosoppa, som jag inte heller är särskilt förtjust i.

Någon som har förslag?
LadyG
Grillad Scampi på Arame alger

2 st vitlöksklyfta(or)
20 st scampi
2 st citron(er)
50 g aramealger
4 msk japansk soja
0,5 msk olja

Koka algerna i 15 minuter. Sila av vattnet. Stek scampin i vitlök, citron och olja på hög värme i några minuter, tills den blir röd. Lägg upp algerna och häll på sojan. Lägg på scampin och servera med citron.
LadyG
Algtapenade

2 msk blötlagd alger av arame
2 msk blötlagda alger av dulse
1 msk kapris
1 msk hackade oliver
2 vitlöksklyftor
2 msk tamari sås
1 msk sesamolja

Blötlägg algerna i ca 15 minuter. Koka upp algerna och slå därefter av vattnet. Finhacka algerna då de svalnat. Hacka kapris, oliver och vitlök fint.
Lägg i en bunke och blanda ned olja och tamari sås. Häll över i lufttät burk och slå lite olja på toppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon