|
Killensomvillhagrönafingrar
29-11-2005, 07:34
Vi har ett hörn med fönster på båda sidorna. Hörnet ligger väster/norr men har sol i hela eftermiddag fram till kväll. Då vi har 4,30 i takhöjd så vill vi ha ett träd som kan bli mäktigt. På vintern trivs det mesta där men på sommaren blir det verkligen varmt så då bränns det mesta sönder även om vi vattnar frö fullt. Då vi har en skjutglasdörr så kan vi ta ut trädet på sommaren om detta skulle hjälpa. Komm med förslag vet ja
kristerh
29-11-2005, 11:34
arför inte en benjaminfikus  de tål och vill ha mycket sol, dessutom kan de bli rejält stora. krister
29-11-2005, 11:57
Jo benjaminfikus bordefungera men vi har redan ett 3,5 meters exemplar på övervåningen i samma rum (öppet i nock) så det känns som om någon annan variant hade varit rolig.
En sak som jag såg i en butik i Danmark inspirerade mig verkligen. De hade tagit bambu stänger som var rejält grova(ungefär som en handled) och blandat dessa med riktig bamu, verkligen snyggt. Men så stora exemplar har jag itne sett någon annan stans.
kerstin z5-6
29-11-2005, 12:03
En stökig bild men växten syns bra ) , banan kanske kan vara nåt ?? 
kristerh
29-11-2005, 12:26
Eller varför inte en palm av nåt slag  kokos kanske... krister
den lilla bladlusen
29-11-2005, 13:12
Om ni är villiga att läga ner lite jobb så skulle jag rekomendera ett citronträd, ganska dyrt om man vill ha ett lite störe dock. Fast det hade troligtvis föredragit att få komma ut på sommaren. Tror att citronen är mindre känslig för varmare övervintring i fråga om fruktsättningen.
Annars finns det en ganska vanlig fikus som har långa smala blad som liknar pilblad, vad heter den?, Mycket fin iaf när den blir större.
29-11-2005, 13:42
Wow så många svar kerstin z5-6: banan låter inte dumt alls, växer de snabbt tro? Skall man ta ut denna med på sommaren tro? kristerh: Ja palmer har jag och så funderat på. Ser nog rätt läckert ut på vintern med när man har en palm stående med snön på gräsmattan som bakgrund den lilla bladlusen: Villiga att lägga ner jobb? jajemen, dock så åker vi och seglar ett par veckor varje sommar men kanske kan man då ställa en hink med vatten samt näring och dra en semestervattnare? (en sån där slang med bomullstråd) Citron vore vekligen urhäftigt. Antar att citron inte växer så där jättesnabbt så man får ta med den stora plånboken när man köper ett större städ?
den lilla bladlusen
29-11-2005, 13:49
Det som kan vara svårt är att de egentligen vill stå kallt på vintern och kan ganska lätt dra på sig ohyra också. Men om den for gott om ljus på vintern och man sprayar den lite på vintern så kan det mycket väl fungera utmärkt. På sommaren behöver den massor med vatten och näring. En citron som trivs kan ge ordentligt med frukt Annars är oliv ett mycket vackert träd som skulle passa, kanske lite mindre krävande än citronen. Lyck till
Jonte_rm
29-11-2005, 14:35
Min erfarenhet av de vanliga bananpalmerna som säljs i växtaffärer är att om de står i fönstret så blir bladen lätt brända, dock så om de står en bit in men ändå får sol på sig så trivs dom. Min bananplanta växer som fan och skickar sidoskott  Står ca en halvmeter innanför fönstret som är lagt åt öst tror jag (där solen går upp) mvh // Johannes
kerstin z5-6
29-11-2005, 16:52
Banan <Musa -har jag sått själv -den är 3 1/2 m hög och växer,gick relativt snabbt -fick jag ut den, skulle den ut på sommaren, vilket fö de flesta växter mår bra av . Meterhöga bananer kan köpas som krukväxter på våren -relativt billigt Mandarinträdet jag har är betydligt mindre känsligt än citron-men kostar förstås mer Eftersom det stått i + 12-15 +30 beroende på årstid ett bra tag nu kan jag även rek det-förutsatt att du har belysning -i form av lysrör eller annat 14 tim / dygn okt-februari En hemmagjord rullplatta under krukan -fat på hjul är för klena ) underlättar flytten ut ta till i krukstorlek så mår växten bättre
13-12-2005, 10:39
Har nu hittat en livsfarlig site med massor av stora träd. Min fru sa att hon ville ha en stor gran nu så jag väntar lite med att köpa ett träd. Drakeniusett litet exempal på en rätt ok oliv
Alexander-VG-zon3
13-12-2005, 10:55
jag hade ite satt banan där dom älskar sol men kommer säkert då till att bränas för banabalde är känsliga äve måste de ha väldigt håg fuktighet för att den ska behåla sin fräschhet och den behöver växtlampa på vinnter för annars bler den ful å lång å ranglig . ha en palm där en finbladigdadel eller kanrei dadel som hade stomrtrivds där .och om man ska ta ut sin bananplanta på sommare måste du ha ett vindskydd för baner har inga nerver på sidan så det spricker jätte lätt
Alexander-VG-zon3
13-12-2005, 11:02
sen om duu köper en stor palm så kommer det se väldigt mafigt ut
kristerh
13-12-2005, 11:16
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 13-12-2005, 10:39) Drakeniusett litet exempal på en rätt ok oliv  En sån där måste väga flera ton  av grovleken att döma på stammen så är de urgamla, de växer väldigt sakta. krister
tänk också på att oliv vill ha svalt på vintern
kristerh
13-12-2005, 15:23
CITAT (Carex @ 13-12-2005, 14:27) tänk också på att oliv vill ha svalt på vintern Nja, de kanske inte skall stå över ett element men vanlig rumstemp går bra om de får xtra ljus. krister
pisanggoreng
13-12-2005, 16:59
Tycker banan låter utmärkt. Om det blir för soligt i hörnan så får ni väl tänka på någon skuggningsanordning...
Alexander-VG-zon3
13-12-2005, 18:16
jo det går urna me det är mer på vintern då den vill ha höga temuraturer å hög fugktigeth plus att dom bler långa,rangliga på vinntern utan växtlampa så ska ma ha banan att se snygg ut så till kommer kostanden för lampor plus sörja för hög värme å fuktighet året om
Alexander-VG-zon3
13-12-2005, 18:19
för då är oliv,apelsin,palm mycket bättre för man behöver inte växtlampor dom klara av torare luft vill ha det svalt på vintern tror även apelsin å palm kan ha rumstemeratur året om . oliv har jag själv som jag håller på med vinterförvaring
pisanggoreng
13-12-2005, 18:56
Ska man ha en sån stor sak trodde jag nog att någon sorts växtbelysning var given.
Alexander-VG-zon3
13-12-2005, 19:05
jo inte om man har palm eller nåt sånt så behöver man inte det  :)sen vet jag itte om oliven eller apelsin eler citron ska ha det men det är ju alltid bra att ha det men även på banan så fukt å värme är det som är ett problem jo jag har enn banan gillar banenr fast dom bler lätt söndriga å bruna i kanterna bara för jag innte kann ge den fuktighet som den behöver fast jag har växtlampa me just i detta hade jag valt åt annat fast jag gillar banener jätte mycket
Ingrid på Västkusten
14-12-2005, 09:00
Jag vet vad jag hade satt i det fina utrymmet.
En ananas!
Läste i min engelska tidning Kitchen garden magazine om odling av egen ananas inomhus/uterum, och det vore kanon! Tydligen finns det inget så gott som egenodlad ananas och de blir betydligt större än köpeexemplaren :-) Och de behöver utrymme å sol och värme med. Klart mera kul än en musa som är en ört och som förnyar bladverket och allting avrje år.
Hälsar Ingrid
Alexander-VG-zon3
14-12-2005, 12:19
där sa du åt  Ingrid har själv en annas från en konsum-annanas som jag skärde bort blasten på sen planetrade den och planetrade den en gång till sen har de växt så mycket så jg har inte plats för den fast jag vet inte om den dör efter de har fåätt frukt men annars brukar alltid sidoskott komma .dom har jätte fina bladd småt tagggiga men fint gröna fast om man ska hha den som e större växt såska mann någ sätta den på nåt
Ingrid på Västkusten
14-12-2005, 14:20
Hej,
De har så mkt sidoskott och de skall ha en typ 60 liters kruka, ananasen blir alltså jättestor och jättebred med MÅNGA skott. Sätter många sidoskott som blir mera plantor. hade jag platsen så ;-)))) fast å andra sidan, man kanske skall röja plats ;-))
Skrattar Ingrid svårt frestad!
Alexander-VG-zon3
14-12-2005, 14:24
Ingrid på Västkusten
14-12-2005, 14:29
Den kan bli upp till två meter hög elelr med och lika bred nästan.
Alexander-VG-zon3
14-12-2005, 15:13
15-12-2005, 16:05
Var får man tag på en annanas tro?
Låter som en riktigt trevlig ide
Ingrid på Västkusten
15-12-2005, 16:35
Den gör Du själv - rota toppen på en ananas i affären. Det finns ananaser att köpa i butik ibland, de är små små p g a krukstorleken. Har sett en del i gardencenters här i Gbg nyligen. Det är gödningoch krukstorleken som gör det!
Alexander-VG-zon3
15-12-2005, 16:52
det är jättge lätt att rota blasten på en annas men efter att bladen dör mäste du ta veck dom å sen plnatera om den fö det är mellan bladen där kommer rötter sen fetr ett tag kommer det mer oom mer blad läs i ån bok hur du ska göra  låa på biblan eller nåt
den lilla bladlusen
15-12-2005, 19:57
Står bra beskrivet med bild i johan lemtes bok. Det viktiga är att man tar bort allt fruktkött, annars ruttnar det. I vissa böcker står det att man ska låta det vara kvar, men det är alltså fel.
Jonte_rm
15-12-2005, 20:14
Kan inte någon här på forumet skriva en guide eller liknande så man slipper köpa en bok för ändamålet  mvh // Johannes
den lilla bladlusen
15-12-2005, 20:33
Ok då. Köp en ananas som ser frisk ut, det gör inget om bladspetsar är lite bruna och torkade och så. Viktigt att se till att inte bladen i mitten av rosetten är bortskurna/borrade, vilket är vanligt. Skär av bladrosetten från frukten precis ovanför frukten så att inget fruktkött kommer med. Sedan skalar du bort de nedersta bladen på rosetten så att du får en liten "stambit", har kan du ev. se små rotanlag. Plantera i jord, håll fuktig men inte blöt, plastpåse över, vädra så att det inte möglar eller ruttnar. När nya blad börjar växa upp i mitten så kan påsen tas bort. Tror inte jag har glömt något nu. Här är en bild när de har fått rötter:
den lilla bladlusen
15-12-2005, 20:44
Detta kanske är bättre, hittade den nu: Ananas
Alexander-VG-zon3
15-12-2005, 20:45
Alexander-VG-zon3
15-12-2005, 20:51
här är där bilder lite lättare men spara mer av den stamiga bitten i mitten än vad som visas för då bildas mer rötter http://www.personal.u-net.com/~treetops/pineappl.htmldu kan även ta veck ett stort antal blad typ spara bara dom största bladen än som visas på bilden det mer av den träiga biten du sparar det mer rot bler det med fler mindre rötter
Jonte_rm
15-12-2005, 22:19
Är inte riktigt med på vad flaxss menar då han/hon skriver lite suddigt, men jag antar att jag ska kunna försöka med hjälp av de båda hemsidorna + forumet  mvh // Johannes
Alexander-VG-zon3
16-12-2005, 00:05
haha nej jag brukar glömma punkter å sånt men ska göra ett nytt försök fast jag är lite trött men så här gjorde jag när jag planterade min först köpte jag en fin frukt med en fin blast på. sen skärde jag ett V ner i fruktköttet plus blaste=eller toppen. tog veck med en kniv so mycket av köttet jag kunde men ta ite veck den träiga bitten i mitten som bler mer rot . ta veck småbladen så du har några stora kvar. låt den torka i en vecka OBS små flugår gilar dom så ha den inte fram troka den i fre. sen efter det plantera den spraya vatten i mitten där ska alltid vara vatten i mitten. sen bildar den rötter det kommer av av den träiga bitten där köttet va inann och där kommr äve rötter där bladen va. sen när den börjar växa gillar den inte att vara blöt du ska vänta med att vattna tills jorden är torr sparya den på mogonen.slå lite vatten i den i mitten.och den vill stå ljust å varmt . hoppas detta blev bättre  natti natti alla
Ingrid på Västkusten
16-12-2005, 09:20
Hej hopp,
Min engelska artikel rekommenderar 'vrida' ur blasten ur ananasen, fast jag måste ju säga att det jags er på webben ser bättre ut. Jag ahr också tänkt göra en ananas, fast till våren, jag är itne duktig på å rota och speciellt itne nu fast det är nu man får alla de goda ideerna och ananaserna är som fiiiiinast nu :-(
Omman är intressead av artikeln som är jättebra artikel i Kitchen garden magazine så kan man nog maila dem och be å få köpa lösnummer, det var i nått av årets nummer.
Bob Flowerdew har väldans god å lång erfarenhet med mkt erfarenhetstips om man inte har helt full 100% sol, och att de faktiskt klarar ner till +15 om de står grusigt och torrt över vinter. Plus trix hur man får dem att mogna snababre och hur man gör med sidoskott mm mm mm. Observera att bladen är ltie vassa. Jag var heltänd och 'salig' efter ha läst artikeln :-)
Hälsar Ingrid
Jonte_rm
16-12-2005, 10:31
"sen när den börjar växa gillar den inte att vara blöt"
Ska det fortfarande alltid vara vatten i mitten ?
mvh // Johannes
Alexander-VG-zon3
16-12-2005, 11:04
det är ju så att jorden ska vara torr menn bladroset den vill ha lite vatten där .sen vattna den men låt den torka upp i mellan .och att sprya den på morron uppskatar den eller det gör ju alla växter utom kastusar å sånna men jag pryar även mitt paradistraäd för att jag spryar på morronen är att efter likna e naturlig dagg
Ingrid på Västkusten
16-12-2005, 12:02
Jag får kolla för jag tror int ehan vattnade mitt i bladrosetten alls däremot var det duschning mm. Stay tuned, hittar jag tidningen (jag sparar alla nummer men på olika ställen i huset) så kommer jag å referera ordentligt :-)
Alexander-VG-zon3
16-12-2005, 12:29
det ville jag med läst synd ma inte hade den .fast jag har haft avtten i min å den verkar trivas med det
Apropå Bambostavar så hade de i Monaco för ett par år sedan en uteplantering med bambostavar och orkidéer. Bild på detta hittar du här: http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...=evin&pid=40729
kerstin z5-6
26-12-2005, 18:39
jag rotade en ananasrosett till jul i fjol -skar av rosetten, med lite kvar av skalet -såjord lätt fuktad, perlitblandad-skal"delen begravdes - Rosetten ska vara grön o fin när man tar den -ej för stor kruka håll såjorden fuktig men inte blöt Vattnar aldrig någonsin i rosetten ... Mitt ex är nu 45 cm högt med långa fina blad -står i + 15 under ljus vintertid -ute sommaren Bild från uterummet idag, dock ingen närbild på ananasen 
Alexander-VG-zon3
27-12-2005, 12:47
jag vattanr min i rosseten och den ser inte ut å må dåliigt av det fast innte på vinter då min är helt torr för den slutar ju att växa pöå vintern fast annars på sommaren så vattnar jag den i rosseten
Ingrid på Västkusten
02-01-2006, 10:20
Och jag letar fortfarande!
Och har inte gett upp alls!
Fast jag bröt av rosetten på en ananas för ett par veckor sedan och den dödde inom par tre dagar, så hur man bär sig åt för att rota dem och hålla liv i dem är något jag inte riktigt begriper!
Alexander-VG-zon3
02-01-2006, 14:44
bra Ingrid att du inte ger upp
woodcreature
06-01-2006, 00:53
en Chorisia speciosa Kapokträd kanske?? väldigt udda...men tyvärr växer den sig stor ganska snabbt har en hemma som ursprungligen kommer från frön tagna på Madeira kaffe är ett trevligt alternativ också.. nymalda bönor direkt från fönstret? eller varför inte en helt vanlig Yucca
Alexander-VG-zon3
06-01-2006, 01:03
fast yucca är så vanlig som man ser överallt i väntrum å skolor hälldre en nåt mer spännae å roligare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|