Full version: Christmas Meat Pie
Castea
Den här pajen tar litet tid att göra, men den är väldigt god kan jag intyga! smile.gif
Enligt de uppgifter jag har så görs den ibland i katolska familjer i juletider.

CHRISTMAS MEAT PIE (Julpaj med fläskfärs), 6-8 pers

Pajdeg: Gör en dubbel sats på nedanstående recept, för det ska räcka till både pajbotten och pajlock!

3,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
60 g kallt smör, skuret i bitar
4 msk olja
2-3 msk mjölk

Hacka samman mjöl, salt och smör till en smulig massa. Rör samman olja och mjölk och häll allt på en gång över smulorna. Blanda väl med gaffel. Forma en boll, platta ut den och låt den vila ett par timmar i kylskåpet.

Kavla ut halva degen mellan bakplåtspapper till ca 5 mm tjocklek. Dra försiktigt av det översta pappret, vänd degen över pajformen och dra försiktigt av det andra pappret. Kläm ihop och krusa kanten.

Kavla ut andra halva av degen på samma sätt till locket.

Fyllning:

800 g mager fläskfärs
5 dl vatten eller mild buljong
1 riktigt stor finhackad lök
2 stora pressade vitlöksklyftor
Salt och nymalen vitpeppar efter smak
1-2 stora potatisar
2 tsk torkad salvia
0,5 tsk malen kryddnejlika

Pensling:

1 ägg, lätt uppvispat med 4 msk mjölk

Lägg färsen i en tjockbottnad kastrull tillsammans med buljong, lök, vitlök, salt och peppar och låt puttra under lock 30-40 min. Rör om ett par gånger. Dra kastrullen från värmen och skumma av allt fett. Det ska finnas ungefär 1 dl sky kvar i kastrullen. Fyll på med buljong eller vatten om det behövs.

Koka under tiden potatisen med litet salt. Häll av vattnet, ånga av potatisen och mosa den med elvisp direkt i kastrullen. Blanda potatisen, salvia och nejlika väl med köttet. Smaka av med salt och peppar.

Sätt ugnen på 225°. Häll fyllningen i formen. Pensla kanten med litet vatten, täck med deglocket, kläm ihop och krusa kanten. Skär några hål för ångan. Pensla med äggvisp. Grädda i nedre delen av ugnen 30-35 min, tills skalet är gyllenbrunt.
netaave
Nästan dom Shepards pie, då brukar jag göra en lite tjockare köttfärdröra och täcka med hemlagat potatismos med lite riven ost på toppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon