Magdis
Efter mycket grubblande och tänkande hit och dit hur jag skulle göra med rotfyllning/utdragning så blev jag idag tvungen att få en akuttid hos tandläkaren igen. Jag hade tid först den 12 januari och tanden med den tillfälliga fyllningen som jag fick på förra akutbesöket hade börjat värka nåt fruktansvärt igen. Att tugga med den sidan av munnen har varit otänkbart ganska länge. Jag sa till tandläkaren att jag ville bli av med tanden och han höll med om att det kunde vara det bästa. En rotbehandling så långt bak i munnen var krånglig och risken finns att man får ont i tanden sen iallafall. Jag har känt på mig att denna tand inte kommer att sluta jävlas med mig förrän den är ute ur munnen!

Jag blev bedövad ända ner i halsen kändes det som och sen åkte tången fram! Det knakade och knastrade rätt ordentligt och tanden ville inte ge sig i första taget, men till slut så! Jag fick med mig tanden hem som en trofé! biggrin.gif Jag funderade på att lägga ut bild på den här men det kanske är lite väl äckligt! tongue.gif

Sen gick jag runt i julruschen i 1½ timma och lät som att jag fått slaganfall...en del såg lite undrande ut. En ganska rejäl krater är det efter tanden förstås men tandläkaren trodde att visdomstanden bakom som inte haft plats att komma upp ordentligt förut, skulle fylla ut lite av gapet.
Reserv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-12-2005, 16:26)
Jag fick med mig tanden hem som en trofé! biggrin.gif

Vilken tur Magdis, då kan du lägga den i ett glas med vatten, (eller lägger ni den under huvudkudden hos er) så kommer tandfen wub.gif
Magdis
CITAT (Reserv @ 21-12-2005, 16:50)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-12-2005, 16:26)
Jag fick med mig tanden hem som en trofé!  :D

Vilken tur Magdis, då kan du lägga den i ett glas med vatten, (eller lägger ni den under huvudkudden hos er) så kommer tandfen wub.gif

Kanske skulle göra det! Undras om det funkar på såna tänder som man tappat frivilligt då! Min dotter var lite bekymrad...."mamma jag vill att det ska växa ut en ny tand på dig!" sa hon. biggrin.gif
Kathy
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-12-2005, 16:56)
Kanske skulle göra det! Undras om det funkar på såna tänder som man tappat frivilligt då! Min dotter var lite bekymrad...."mamma jag vill att det ska växa ut en ny tand på dig!" sa hon. biggrin.gif

Fast.......... frivilligt tappade du ju inte tanden, så du har säkert en stor chans att tandfén kommer ändå. wink.gif wub.gif
Magdis
Kunde inte låta bli att ta en bild på min trofé för de som är nyfikna. Jag lägger inte bilden direkt här utan länkar till mitt album av hänsyn till dem som är kräsmagade och tycker det är äckligt med utdraga tänder så slipper ni råka se den! smile.gif
Min före detta tand!
annama
Och vad var det för äckligt med den??? Då skulle du sett den som jag bet av i förra veckan! Den var lagad i omgångar och rotfylldes redan 1956, varvid jag tuppade av 3 gånger eftersom det var en rotspetsabscess och bedövningen inte tog, jag glömmer det ALDRIG. Nu är den i alla fall borta, var hos tandläkaren igår och slipade till rotstumpen och fick lagt plast (eller vad det var) ovanpå. Tänker inte göra något mer med den, det är näst längst bort i munnen och jag ska fylla 73 nästa gång. Jag har ingen anledning att skratta sååå stooort att jag visar den gluggen. Ha en god jul och ett gott nytt år utan tandvärk.
Zarah P
Grattis, Magdis! Skönt att höra att du kommer att slippa den där elakingen nu. smile.gif
Magdis
CITAT (annama @ 21-12-2005, 18:02)
Och vad var det för äckligt med den??? Då skulle du sett den som jag bet av i förra veckan! Den var lagad i omgångar och rotfylldes redan 1956, varvid jag tuppade av 3 gånger eftersom det var en rotspetsabscess och bedövningen inte tog, jag glömmer det ALDRIG. Nu är den i alla fall borta, var hos tandläkaren igår och slipade till rotstumpen och fick lagt plast (eller vad det var) ovanpå. Tänker inte göra något mer med den, det är näst längst bort i munnen och jag ska fylla 73 nästa gång. Jag har ingen anledning att skratta sååå stooort att jag visar den gluggen. Ha en god jul och ett gott nytt år utan tandvärk.

Nej den är nog inte så farlig...men det finns ju dem som är känsliga och då ville jag varna för säkerhets skull!
Usch då, det låter som en riktig mardröm den rotfyllningen! En av de värsta sortens antagligen. Grattis till att vara av med den elaka tanden då...man klarar sig väldigt bra utan en och annan tand faktiskt! Min f.d tand har ändå varit obrukbar ganska länge, nu kan man ju säga att jag får tillbaka alla de andra tänderna på den käken istället!
Ophelia
Och jag har min tand kvar som jag absolut inte har problem med men som tandläkaren säger att "det är inte frågan om utan när det blir problem"....ut måste tanden sad.gif
Magdis
CITAT (Ophelia @ 21-12-2005, 21:58)
Och jag har min tand kvar som jag absolut inte har problem med men som tandläkaren säger att "det är inte frågan om utan när det blir problem"....ut måste tanden sad.gif

Det låter konstigt. Har du inget problem med tanden så varför säger tandläkaren så? Är det en visdomstand? Hoppas att tandläkaren får fel i att det blir problem, de kan ju inte alltid ha rätt! smile.gif
Castea
Hoppas julen kan avnjutas nu utan komplikationer.

Jag blev väldigt utslagen en gång efter att ha dragit ut en tand, fick infektion i hålet och fick äta penicillin. Det värsta var att jag blev dålig en helg, och natt var det också. Ingen jourhavande tandläkare finns nattetid hos mig. Höll på att kollapsa av infektionen, men akuten på lasarettet blåvägrade ta emot mig och ge mig penicillin. De tyckte att min tandläkare skulle ge mig det receptet, vilket jag fick av henne i sinom tid. Men.... herrejösses.... när det är helg och natt, och man håller på att kollapsa. Ska man inte kunna få hjälp då av akuten istället?

Pratade med en bekant som är tandsköterska, hon tyckte det var skandal och menade på att jag kunde fått blodförgiftning.
Monica M zon 4
Skönt att du blev av med den! Det var säkert det allra bästa beslutet! Hoppas det läker fint nu och att du inte har alltför ont. (Antar att det ömmar i käken.) smile.gif
amaira
Det var en fin tand, Magdis!
Jag har också mina kvar, jag är ju en "hamster" som sparar på allt.
Alltså, visdomständerna. I en låda. (ingen tand-fé än, men vem vet, vem vet?) Tillsammans med ett kranium av en katt, ett rådjur och en hackspett.
Kraniumet av grisen har jag i bokhyllan, den är så läcker med sitt skotthål i pannan, och fårkraniet har jag visst i trädgården som prydnad. Nä stopp, tänder var det.

När jag drog ut mina visdomständer (inte alla direkt på en gång, men ändå) så skickade jag ett tack-kort efteråt, till den tandläkare som lyckades få bukt med min tandläkarskräck (via hypnos)!
Då var jag tacksam vill jag lova.
(och det var ingen otäck upplevelse)

Stackars annama! Fy vad hemskt, det du berättar!! Jag skulle ha dött.

men det här
CITAT
Jag har ingen anledning att skratta sååå stooort att jag visar den gluggen.
fick mig att skratta sååå stort ohmy.gif biggrin.gif
Biggan_
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-12-2005, 17:15)
Kunde inte låta bli att ta en bild på min trofé för de som är nyfikna. Jag lägger inte bilden direkt här utan länkar till mitt album av hänsyn till dem som är kräsmagade och tycker det är äckligt med utdraga tänder så slipper ni råka se den! smile.gif
Min före detta tand!

Skulle vara intressant att veta hur många som läst ditt inlägg och inte klickade på "Min före detta tand" laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Inget äckligt med den tanden, den ser rätt så obegagnad ut laugh.gif laugh.gif
Hoppas att du inte har allt för ont efter tandläkarens härjningar, men jag gissar att du hellre står ut med det än har tandvärk smile.gif
netaave
Tandfén borde väl vara extra snäll mot vuxna som lidit av värk, här snackar vi papper och inte guld va? tongue.gif
Biggan_
CITAT (netaave @ 22-12-2005, 11:51)
Tandfén borde väl vara extra snäll mot vuxna som lidit av värk, här snackar vi papper och inte guld va? tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
Idag känns det riktigt bra faktiskt. Lite ömt i käken men det är ju helt naturligt efter allat bändande och brytande med tången. Lite obehagligt med ett stort hål där men det vänjer man sig nog vid, har petat och gjort rent inne i hålet med en tork.

När jag drog visdomstanden så läkte det fint utan komplikationer, får hoppas det går bra nu också.
Castea: det är verkligen skandal att de vägrade ge dig penicillin direkt. Blir det nåt strul under julhelgen går jag bara upp till min gamla arbetsplats Lycksele lasarett och fixar det. Vi åker imorgon.

Apropå tandfén....jag tror faktiskt jag vill ha kvar min trofé istället! tongue.gif Jag ångrar att jag inte bad att få behålla visdomstanden som de drog för 4 år sen, den såg tydligen ovanligt konstig ut i rötterna.

Amaira: javisst ser tanden ganska obrukad ut men det är säkert för att den är så fylld med Plastic padding! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon