|
Jag tycker att Reageras kommentar är både intelligent och hejdlöst rolig i sammanhanget!!  Det är antagligen vad Dogge skulle ha sagt åt er alla här som orkar sitta och hetsa upp er på reklamen.... Jag gissar att reklamfilmerna appelerar väl till den tilltänkta målgruppen, köpstarka ungdomar 15-25 och att de medelålders som slutar att handla hos Elgiganten på grund av denna är ett marginellt och acceptabelt kundbortfall. Mvh Fenja
Farbror Blå
10-01-2006, 18:23
CITAT (Eva i Stuvsta @ 10-01-2006, 17:37) Jag fick dåligt samvete där ett tag och ändrar mej. Ringholm är mycket sexigare än Dogge
Reagera
10-01-2006, 23:00
Jag skrev först ett lång inlägg för att förklara vad jag menade. Men jag är trött på att förklara vad jag menar. De flesta av er hade INTE reagerat på samma starka sätt om Claes Malmberg hade sagt samma saker på götelaborgska! Passiv rasism. Inte att vifta med flaggor och hylla döda gubbar. Bara att tycka att det är besvärligt att ha att göra med de som inte pratar tillräckligt "bra". Bäst att undvika dem, bäst att inte anställa dem, bäst att de håller sig med de sina. Bäst att inte släppa in dem i vardagsrummet. Jag klarar mig bra i samhället, men ser varje dag den passiva rasismen. PS. Jag är läkare... tänk på vad ni säger, det kanske är jag som jobbar den dagen ni behöver akut hjälp
CITAT (Reagera @ 10-01-2006, 23:00) Passiv rasism. Inte att vifta med flaggor och hylla döda gubbar. Bara att tycka att det är besvärligt att ha att göra med de som inte pratar tillräckligt "bra". Bäst att undvika dem, bäst att inte anställa dem, bäst att de håller sig med de sina. Bäst att inte släppa in dem i vardagsrummet. Och fortfarande återstår då frågan....vem faen har klagat på att han skulle rappa på taskig svenska? Petter rappar precis lika taskigt och med samma taskiga svenska i såna fall. Klagomålen va´i första hand att han va´osmaklig och klia sig i skrevet.....faen, komma här och snacka om smygrasism, fast som man känner sig själv känner man andra.
*Felix matte*
10-01-2006, 23:12
CITAT (Reagera @ 10-01-2006, 23:00) Jag skrev först ett lång inlägg för att förklara vad jag menade. Men jag är trött på att förklara vad jag menar. De flesta av er hade INTE reagerat på samma starka sätt om Claes Malmberg hade sagt samma saker på götelaborgska! Passiv rasism. Inte att vifta med flaggor och hylla döda gubbar. Bara att tycka att det är besvärligt att ha att göra med de som inte pratar tillräckligt "bra". Bäst att undvika dem, bäst att inte anställa dem, bäst att de håller sig med de sina. Bäst att inte släppa in dem i vardagsrummet. Jag klarar mig bra i samhället, men ser varje dag den passiva rasismen. PS. Jag är läkare... tänk på vad ni säger, det kanske är jag som jobbar den dagen ni behöver akut hjälp  Stackars dej Tur att jag har flera läkare i familjen... så slipper jag anlita dig.
För det första, och faktiskt ganska off topic:
Jag struntar i om den som pratar slang är ursvensk sen generationer eller ej, fast jag har språket som arbetsverktyg och tycker att det ska vårdas. Inte misshandlas, förstöras och förfulas. Jag tycker att "rinkebysvenska" (som talas där jag bor) låter illa. Jag vet att "de inte är så dumma som de låter" (nu får jag väl hela forumet efter mig...) eftersom jag vet att det är ett medvetet val ungdomarna gör. De väljer att prata som de gör för att låta tuffa, för att passa in i sin grupp och för att efterlikna sina idoler...
För det andra:
Jag blev ju tvungen att vänta in den där reklamen nu, tack vare all debatt och den är faktiskt riktigt smart. Dogge gör faktiskt en ganska bra parodi kring fördomarna mot just förutnämda grupp som gör reklamen väldigt bra. Det är underligt att inte fler ser det parodiska i hans framställning: Han framställer inte den typen av ungdomar sådana de är utan sådana tv-publiken tror att de är - och det är en stor skillnad.
Edit: Försöker förtydliga, förgäves tror jag...
CITAT (Reagera @ 10-01-2006, 23:00) Jag skrev först ett lång inlägg för att förklara vad jag menade.
Men jag är trött på att förklara vad jag menar. Förresten, vadå trött på att förklara, vilken identitet brukar du vanligtvis använda då du brukar behöva förklara dig så mycket?
CITAT (LadyG @ 10-01-2006, 23:13) För det första, och faktiskt ganska off topic:
Jag struntar i om den som pratar slang är ursvensk sen generationer eller ej, fast jag har språket som arbetsverktyg och tycker att det ska vårdas. Inte misshandlas, förstöras och förfulas. Jag tycker att "rinkebysvenska" (som talas där jag bor) låter illa. Jag vet att "de inte är så dumma som de låter" (nu får jag väl hela forumet efter mig...) eftersom jag vet att det är ett medvetet val ungdomarna gör. De väljer att prata som de gör för att låta tuffa, för att passa in i sin grupp och för att efterlikna sina idoler...
För det andra:
Jag blev ju tvungen att vänta in den där reklamen nu, tack vare all debatt och den är faktiskt riktigt smart. Dogge gör faktiskt en ganska bra parodi kring fördomarna mot just förutnämda grupp som gör reklamen väldigt bra. Det är underligt att inte fler ser det parodiska i hans framställning: Han framställer inte den typen av ungdomar sådana de är utan sådana tv-publiken tror att de är - och det är en stor skillnad.
Edit: Försöker förtydliga, förgäves tror jag... Precis!! Mvh Fenja
CITAT (Reserv @ 10-01-2006, 23:14) CITAT (Reagera @ 10-01-2006, 23:00) Jag skrev först ett lång inlägg för att förklara vad jag menade.
Men jag är trött på att förklara vad jag menar. Förresten, vadå trött på att förklara, vilken identitet brukar du vanligtvis använda då du brukar behöva förklara dig så mycket?  Intressant..
Synnerligen oproffessionellt av en läkare att komma med såna där hot. Jag betvivlar ganska starkt att denna person är läkare, snarare ett läkarfall.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-01-2006, 09:11) Synnerligen oproffessionellt av en läkare att komma med såna där hot. Jag betvivlar ganska starkt att denna person är läkare, snarare ett läkarfall. Veterinär..??
CITAT (adrian @ 11-01-2006, 11:10) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-01-2006, 09:11) Synnerligen oproffessionellt av en läkare att komma med såna där hot. Jag betvivlar ganska starkt att denna person är läkare, snarare ett läkarfall. Veterinär..??  Veterinärer som brukar vara så sympatiska?! Nej... Det tror jag verkligen inte han är
"Reagerade" också på att Reagera var trött på att förklara!
Tomma hot, om h*n nu skulle ha nåt sorts vårdyrke, hur kan h*n veta att vårdsökanden skriver på Odla.nu ???????
Troll igen??
CITAT (LadyG @ 10-01-2006, 23:13) Det är underligt att inte fler ser det parodiska i hans framställning: Han framställer inte den typen av ungdomar sådana de är utan sådana tv-publiken tror att de är - och det är en stor skillnad. Jag ser det parodiska, men tycker bara att det är fullkomligt icke-roligt. På MTV ser man ofta artister göra liknande saker, fast mer på allvar, och om en parodi ska funka så måste den ju vara bättre, ha mer humor och udd. Man kan nästan tro att Dagge försöker kvala in till nästa års upplaga av Stockholm Live. Men, visst, vem som säger en sak påverkar hur budskapet uppfattas. Eddie Meduza sammanfattar det i sitt mästerverk "Andra kan dom" med orden: "Om jag säger 'p*tten står' så åker jag in, men säger Hasse Alfredsson, då skrattar dom så att dom kan dö!"Angående "rinkebysvenska", ska bli intressant om "sociolekter" eller vad man ska kalla dem blir vanligare i framtiden. Dialekter verkar bli aningen mindre uttalade iaf. Men det får vi väl veta mer om ikväll, när Fredrik Lindströms nya program har premiär. (SVT2 21.30) Men det får väl bli en annan tråd om dialekter, huruvida de ska förekomma i stark omfattning i nyhetssändningar, etc.
vickeva
11-01-2006, 16:45
Innan jag fick syn på den här tråden, hade jag överhuvudtaget inte reagerat på reklamen, mer än att den är ganska kul.. och jag brukar räknas till språkpoliserna... Jag tror att jag har tänkt ung som LadyG skrev, att det är lite parodiskt och faktiskt ganska humoristiskt. Jag ska lyssna noggrannare nästa gång jag ser eller hör den (för det är väl den som går på radio också?). (Däremot måste jag tycka att det är ganska osmakligt att skriva så nedvärderande om Dogge, vad har han gjort för att förtjäna så mycket negativa kommenatarer...?)
CITAT (vickeva @ 11-01-2006, 16:45) (Däremot måste jag tycka att det är ganska osmakligt att skriva så nedvärderande om Dogge, vad har han gjort för att förtjäna så mycket negativa kommenatarer...?) Elgigantens reklam? För innan den så hade jag inga direkt åsikter om Dogge.
Farbror Blå
11-01-2006, 18:29
NU har det balalt ur igen! Påhopp är väl inte okej?
Och JOOO jag hade tyckte reklamen hade varit lika kass om Claes malmberg hade stått och rappat på de sättet på göteborgska! Bra exempel förresten han är väl lika sexig ungefär=)
Reklamens budskap i den rimformen e kass. anspelningen på "hårda paket" skrattretande dumt
..och jag hade inte ens tänkt på att Dogge inte är svensk. Jag brukar nämligen inte kategorisera människor på det viset.
Farbror Blå
11-01-2006, 18:45
Jag tycker Dogge ÄR svensk? han har väl bott här i mer än tjugo år?
CITAT (Farbror Blå @ 11-01-2006, 18:45) Jag tycker Dogge ÄR svensk? han har väl bott här i mer än tjugo år? jo precis vad jag också tänkte! Han är väl svensk såvitt jag vet. Han är väl född här? I vilket fall tycker jag det är så onödigt att börja tjata om rasism jämt och ständigt. Precis som Adrian skrev i en annan tråd så är vi svenskar världsbäst på att klaga på varann och tjata om aja baja stup i ett.
dogge pratar svenska som en "infödd" rinkebysvenskan är bara hans gimick när han uppträder har också för mej att han är född här
CITAT (Farbror Blå @ 11-01-2006, 18:45) Jag tycker Dogge ÄR svensk? han har väl bott här i mer än tjugo år? Visst är han svensk, hans mamma är svenska och pappan kommer från Venezuela
CITAT (pejori @ 11-01-2006, 18:57) dogge pratar svenska som en "infödd" rinkebysvenskan är bara hans gimick när han uppträder har också för mej att han är född här  Jag har hört honom läsa talbok... han lät då inte som på reklamen(alltså det var ingen rinkebysvenska där inte).. fast man hörde att det var dogge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|