|
CITAT (freddie @ 01-01-2008, 22:45)  Detta håller jag med om till 100%. Jag har själv låtit bli att fira jul helt och hållet vid ett tillfälle (förra julen reste jag utomlands). Denna julen firade vi som vanligt och det var överraskande trevligt! Detta tycker jag är ett personangrepp! Dessutom från en "medlem" som endast lämnat 3 inlägg och är "medlem" sedan idag (!!!!!!!!!!!!!!) Jassååååååå, tycker du det? Har varit medlem sedan forums start men haft uppehåll liten tid men att kalla mig som nybörjade......? Jag Tycker fortvarande att om man deltar en julfirandet med sina syskon och deras barna så får man verkligen bjuda till lite grann. Har själv fyra barn och två barnbarn. Vi, föräldrar, har ingenting mot att barnen väljer att fira sin jul någon annanstans tex resa bort ( har själv gjort det någongång). Alla väljer det firandet som passar bäst i just då.
CITAT (lissu @ 02-01-2008, 13:23)  .../ Har varit medlem sedan forums start men haft uppehåll liten tid men att kalla mig som nybörjade......? /... Enligt din profilinfo har du varit medlem sen igår... eller har du fler än ett användarkonto? Det är inte tillåtet enligt forumreglerna som du godkände när du blev medlem.
CITAT (Betty @ 02-01-2008, 14:07)  Enligt din profilinfo har du varit medlem sen igår... eller har du fler än ett användarkonto? Det är inte tillåtet enligt forumreglerna som du godkände när du blev medlem. Bra med observanta medlemmar: Nej, jag har inte flera konto, som jag skriv förut så¨har jag varit med ( nästan) från början men har varit från flera år p g a olika anlednngar mest tidsbrist. Därför har jag avskaffat/glömt lösen o sv. Så att jag känner väl inte som ny fast det kommit massa nya (tekniska) saker och nya medlemmar under dessa åren. Och det spelar väl inte någon större roll om man är ny eller gammal medlem, eller????? mvh lissu
Lissu, För att folk ska veta vem du var då kan du ju berätta för oss vad ditt gamla nick på den tiden var?
Hannele
02-01-2008, 14:26
CITAT (Tezzla @ 02-01-2008, 11:36)  Numera kollar jag alltid trådars datum så fort jag ser att Hannele deltar i den. Jaha, nu har Tezzla tråkigt
CITAT (Hannele @ 02-01-2008, 14:26)  Jaha, nu har Tezzla tråkigt  Tråkigt????? Inte ett dugg. Förklarade bara att jag alltid kollar hur många år på nacken tråden har när du deltar i den. Tycker du det är underligt?
CITAT (Tezzla @ 02-01-2008, 14:53)  ...//........Förklarade bara att jag alltid kollar hur många år på nacken tråden har när du deltar i den. Tycker du det är underligt? Det tycker inte jag eftersom jag gör samma sak.
*Stintan*
02-01-2008, 16:17
Hannele kan du inte svara i aktuella trådar du deltagit i och man ställt frågor till dig istället för att rota i källaren om du inte har något att göra?
Kakaduan
02-01-2008, 16:25
Näää, trådtjafset hänger jag inte med i lägg ner nu!
Jag blir lite ledsen, å mina och andras vägnar, när man får svar på en tråd som känns mest som att man "måste rätta in sig i ledet". Att man verkar helt omänsklig för att man inte älskar julen, andras barn eller så...
Jag förstår PRECIS vad Solkatten menar. Visst kan man sätta av tid med syskonbarnen, men faktum är att väldigt många barn (även jättegulliga sådana) får små horn på tillställningar som julaftonsfirande till exempel. De är så uppe i varv och så snurriga av ovanliga rutiner, konstig mat, onormala tider för måltider och sovstunder och så högt uppskruvade förväntningar på presenter, etc, att de knappt är kontaktbara. Ofta har de alla kusiner på samma tillställning också och då skruvar man upp varandra med jaga-lekar tills någon gör sig illa och börjar gallskrika.
Själv har jag löst det hela så här: jag har firat julafton själv eller med någon annan ensamstående kompis (eftersom jag numera är gift blir det med maken). Vi har köpt lite god julmat - det vi gillar mest eftersom vi inte kan ha fullt julbord, ser på tv, dricker något gott vin (eller vad man nu föredrar) och tar det jättelugnt. Till syskonbarnen har vi köpt julklappar som vi levererat i förväg så att de kan öppna presenterna på julafton. Julklappar till de vuxna har vi avskaffat - det blir omöjligt för ekonomin.
Sedan har vi åkt och hälsat på under någon annan dag i julhelgen. Då har allt lugnat ner sig lite och man kan umgås på ett mer "normalt" plan. En kompis till mig tog en sistaminuten-resa till New York och hade jättetrevligt där alldeles ensam. Det är också ett alternativ - där är allting öppet och folk är väldigt trevliga där.
Kakaduan
CITAT (Kakaduan @ 02-01-2008, 16:25)  ...//.....Jag förstår PRECIS vad Solkatten menar....//..... Vad är det som säger att Solkatten har samma åsikt idag som för över 2 år sen?
CITAT (Kathy @ 02-01-2008, 16:35)  Vad är det som säger att Solkatten har samma åsikt idag som för över 2 år sen? Precis. Och vad är det som säger att Solkatten vill diskutera detta ämne en gång till? (Om h*n ens är kvar på forumet). Lyfta upp sina egna trådar kan man väl göra om man absolut måste, men lyft inte upp någon annans.
CITAT (lissu @ 02-01-2008, 13:23)  .../ Har varit medlem sedan forums start men haft uppehåll liten tid men att kalla mig som nybörjade......?/... CITAT (Betty @ 02-01-2008, 14:07)  Enligt din profilinfo har du varit medlem sen igår... eller har du fler än ett användarkonto? Det är inte tillåtet enligt forumreglerna som du godkände när du blev medlem. CITAT (lissu @ 02-01-2008, 14:17)  Bra med observanta medlemmar: Nej, jag har inte flera konto, som jag skriv förut så¨har jag varit med ( nästan) från början men har varit från flera år p g a olika anlednngar mest tidsbrist. Därför har jag avskaffat/glömt lösen o sv. Så att jag känner väl inte som ny fast det kommit massa nya (tekniska) saker och nya medlemmar under dessa åren. Och det spelar väl inte någon större roll om man är ny eller gammal medlem, eller????? mvh lissu Jag förstår inte vad du syftar på med din fråga, "spelar roll" i vilket sammanhang/för vaddå?? I mitt inlägg kommenterade jag bara det motsägande i att du blev medlem igår men säger att du varit med mycket längre. För att undvika missförstånd så håller jag med Anma i nedanstående citat: CITAT (Anma @ 02-01-2008, 14:19)  Lissu, För att folk ska veta vem du var då kan du ju berätta för oss vad ditt gamla nick på den tiden var?
freddie
02-01-2008, 19:20
CITAT (lissu @ 02-01-2008, 13:23)  Jag Tycker fortvarande att om man deltar en julfirandet med sina syskon och deras barna så får man verkligen bjuda till lite grann. Har själv fyra barn och två barnbarn. Vi, föräldrar, har ingenting mot att barnen väljer att fira sin jul någon annanstans tex resa bort ( har själv gjort det någongång). Alla väljer det firandet som passar bäst i just då. Ja, du tycker det och jag håller väl med vad du skriver i vissa delar. Men ditt angrepp på Solkatten tycker jag är omotiverat! Solkatten hade, som någon annan skrev, en genuin känsla av att vara missnöjd med julfirandet. Visst, hon måste bjuda till om hon väl bestämt sig för att fira julen på detta sätt. Kanske hon också verkligen gjorde ett tappert försök, vad vet vi om det? Och hur skall man förresten kunna veta i förväg hur saker och ting artar sig om man inte firat jul ihop på ett tag!?! Inte alltid så lätt enligt mig. Jag tycker också att man någonstans borde få ventilera sina innersta tankar och känslor utan att bli kategoriskt fördömd! Ett (halv)anonymt forum är just ett sådant ställe där det är faktiskt är möljligt att ta upp känsliga frågor och (förhoppningsvis) få konstruktiva svar. Visst, ditt angrepp sårar förmodligen inte solkatten så värst mycket eftersom vi/ni inte känner varandra, men uppträdande på detta forum tycker jag ändå borde följa vissa etikettsregler! Min åsikt.
CITAT (Anma @ 02-01-2008, 14:19)  Lissu, För att folk ska veta vem du var då kan du ju berätta för oss vad ditt gamla nick på den tiden var? Varför inte. Mitt nicknamn var Mira (med stort eller litet M kommer jag inte ihåg) och om jag minns rätt så var vi två mira, den andra hette mira 2. mvh lissu/mira
CITAT (lissu @ 02-01-2008, 22:38)  Varför inte. Mitt nicknamn var Mira (med stort eller litet M kommer jag inte ihåg) och om jag minns rätt så var vi två mira, den andra hette mira 2. mvh lissu/mira Ok. Det finns ett nick som heter mira, reggade sig 5/3-06. Senast inloggad 11/3-06. Skrivit ett inlägg om olivträd. Ingen mira 2. Är du säker på att du var på detta forum? Eller var det före sista oktober 2002 du var medlem? Fanns Odlaforum före oktober 2002?
CITAT (Anma @ 02-01-2008, 22:52)  Ok. Det finns ett nick som heter mira, reggade sig 5/3-06. Senast inloggad 11/3-06. Skrivit ett inlägg om olivträd. Ingen mira 2. Är du säker på att du var på detta forum? Eller var det före sista oktober 2002 du var medlem? Fanns Odlaforum före oktober 2002? Odlaforum har funnits längre än 2002. Jag flyttade till Värmland sluten av 90-talet och fick en stor och förfallen trädgård. Och var stor behov att få tips och råd om växter och allt annat. Odlaforum startade någon gång sluten av 90-talet. Själva forum var väldigt enkel först. Han som var en av expertena hette Göran ( om jag minns rätt). Vi hade en enda samtals forum i början men intresset blev så stor att forumet fick delas till olika "rum". Jag har varit inne någon gång mellanåt men kommer inte ihåg när och sedan. Jag fick en fin olivträd som fördelsedags present och vill veta lite mera om växten. Men jag hade tappat bort lösen så att nu fick jag registera mig nytt. mvh Lissu
Jag förstår precis hur det känns för dig, tror jag i alla fall. Min jul blev heller inte alls vad jag önskar mig av en jul. Det började med en sittning på julaftons lunch. Vi var då bara sex personer. Klockan tre var det glöggdrickning, 12 personer. Därefter, vid sextiden , var det dags för det stora julbordet för 12 personer. När all maten var aväten var det dags för gottebord och vad därtill hör. Vid tolvtiden på kvällen var allt ordning och reda. Då började våra nattgäster känna sig trötta så det var dags att plocka fram sängkläder. Juldagsmorgon var det stor frukost för 6 personer och därefter lunch. Efter det åkte dom hem. Jag fick några sköna timmar för mig själv. Klockan fem var det dags för min syster att komma på besök. Det blev ostbricka med vin. Eftersom hon var pigg efter att bara vara på kalas hela julen satt hon till långt fram på småtimmarna. Jag fick några sköna sovtimmar innan det var dags att ta emot nästa sittning klockan tolv med sillunch för fem personer. Eftermiddagsfika klockan tre och därefter var det dags för stor sittning klockan sex. Då var vi tolv personer. Vi hade tre övernattningar som alla var pigga på att sitta och prata och dricka wisky. På morgonen var det stor frukostbuffe. Klockan ett skulle jag vara på mitt arbete så det blev till att köra iväg gästerna efter en snabblunch.
På kvällen satt jag och undrade om det var detta som var julfirande. Jag kände mig utnyttjad men höll god min. Eller så lät jag mig utnyttjas. Men tänker jag efter så vill jag ju inte fira en jul i ensamhet. Det ligger på en mors lott att ta emot sina utarbetade barn med deras familjer samtidigt som jag som storasyster förväntas ställa upp och ta hand om åldrig mor och ogifta syskon. Nästa jul får jag väl åka bort ensam, tyvärr vägrar min man att åka bort över julen eftersom han tycker det är så mysigt att vara hemma. Kanske är jag en stor egoist som inte kan fatta hur lycklig jag ska vara över att få passa upp andra?
ALLA TÄNKER PÅ SIG, DET ÄR BARA JAG SOM TÄNKER PÅ MIG
(Odlas forum har funnits sedan 1998)
CITAT (Pirum @ 03-01-2008, 00:06)  (Odlas forum har funnits sedan 1998) Tack! Då vet jag.  Själv hittade jag det först i maj 2005... På den tiden bodde jag i hus med stor trädgård, nu får jag nöja mig med stugans naturtomt.
Kakaduan
03-01-2008, 08:59
Varför haka upp sig på om åsikten kvarstår eller inte. Det vet ju bara personen ifråga. Man kan väl ha en diskussion för det? Det är ju alltid intressant att höra vad andra har att säga, även om det skulle visa sig att någon/några ändrat åsikt. Alla har rätt till en åsikt och kan man inte stå ut med att folk tycker annorlunda än en själv tycker jag man skall skaffa sig en egen liten blogg som bara man själv vet om. Då kan man ju sitta och diskutera med sig själv vilket garanterat gör att man får medhåll hela tiden.
Kakaduan
anneli85
03-01-2008, 09:12
CITAT (Kakaduan @ 03-01-2008, 08:59)  Varför haka upp sig på om åsikten kvarstår eller inte. Det vet ju bara personen ifråga. Man kan väl ha en diskussion för det? Det är ju alltid intressant att höra vad andra har att säga, även om det skulle visa sig att någon/några ändrat åsikt. Alla har rätt till en åsikt och kan man inte stå ut med att folk tycker annorlunda än en själv tycker jag man skall skaffa sig en egen liten blogg som bara man själv vet om. Då kan man ju sitta och diskutera med sig själv vilket garanterat gör att man får medhåll hela tiden.
Kakaduan Jo men om nu Hannele ville diskutera detta vidare så kunde hon ju ha öppnat en ny tråd i samma ämne, tycker att det är för jävligt att dra upp gamla trådar med diskussioner som inte är ett dugg aktuella, personerna i fråga kan ha ändrat åsikt totalt eftersom det kan hända mycket på två år. Det är min åsikt iallafall.
*Stintan*
03-01-2008, 09:23
Ja precis, inte skulle då jag vilja att någon annan lyfter upp en tråd jag skapat för flera år sen. Jag kan ju faktiskt tycka att det är skönt att den fallit i glömska. Det är lite skillnad på att dra upp egna och andras gamla trådar.
Vilken konstig diskussion, kan inte se något fel att lyfta en gammal tråd. Skriver man ett inlägg på internetforum får man väl räkna med att de finns kvar hur länge som helst och t.o.m på andra ställen än där man skrivit det. Tråden i fråga är väl aktuell just nu, så här efter julen. Sen tjafset om hur länge en skribent varit medlem, mig veterligen finns inga regler att man måste vara medlem en viss tid för att få framföra sina åsikter. Gita
CITAT (Gita @ 03-01-2008, 13:04)  Vilken konstig diskussion, kan inte se något fel att lyfta en gammal tråd. Skriver man ett inlägg på internetforum får man väl räkna med att de finns kvar hur länge som helst och t.o.m på andra ställen än där man skrivit det....//..... Visst kan man lyfta en gammal tråd om man som trådskapare fortfarande har samma åsikt som då man skrev den.
CITAT (Gita @ 03-01-2008, 13:04)  Vilken konstig diskussion, kan inte se något fel att lyfta en gammal tråd. Skriver man ett inlägg på internetforum får man väl räkna med att de finns kvar hur länge som helst och t.o.m på andra ställen än där man skrivit det. Tråden i fråga är väl aktuell just nu, så här efter julen. Sen tjafset om hur länge en skribent varit medlem, mig veterligen finns inga regler att man måste vara medlem en viss tid för att få framföra sina åsikter. Gita TACK!!!!!!! Det var skönt att höra. Jag började redan tvivla om jag hade gjort misstag när jag registerade mig igen till odla. mvh Lissu
Snöflinga
03-01-2008, 18:14
Välkommen tillbaka Lissu
Lisbeth zon2
03-01-2008, 18:53
CITAT (Kakaduan @ 02-01-2008, 16:25)  Näää, trådtjafset hänger jag inte med i lägg ner nu!
Jag blir lite ledsen, å mina och andras vägnar, när man får svar på en tråd som känns mest som att man "måste rätta in sig i ledet". Att man verkar helt omänsklig för att man inte älskar julen, andras barn eller så...
Jag förstår PRECIS vad Solkatten menar. Visst kan man sätta av tid med syskonbarnen, men faktum är att väldigt många barn (även jättegulliga sådana) får små horn på tillställningar som julaftonsfirande till exempel. De är så uppe i varv och så snurriga av ovanliga rutiner, konstig mat, onormala tider för måltider och sovstunder och så högt uppskruvade förväntningar på presenter, etc, att de knappt är kontaktbara. Ofta har de alla kusiner på samma tillställning också och då skruvar man upp varandra med jaga-lekar tills någon gör sig illa och börjar gallskrika.
Själv har jag löst det hela så här: jag har firat julafton själv eller med någon annan ensamstående kompis Intressant att höra, hur andra har löst detta, för problemet uppstår ju varje år. Sjäv träffar jag också släkten annandagen.
En fråga....Kan man själv radera sina gamla inlägg?
Snigel
Aqvakul
03-01-2008, 18:56
CITAT (snigel @ 03-01-2008, 18:54)  En fråga....Kan man själv radera sina gamla inlägg?
Snigel Du kan ju ändra, dvs om du raderar allt så blir de tomma, men finns väl kvar som ett tomt blad. Det är vad jag tror, har aldrig försökt.
Så är det ja. Men har någon citerat ur inlägget finns ju citatet kvar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-01-2008, 19:06
CITAT (lissu @ 02-01-2008, 22:38)  Varför inte. Mitt nicknamn var Mira (med stort eller litet M kommer jag inte ihåg) och om jag minns rätt så var vi två mira, den andra hette mira 2. mvh lissu/mira Nu går hjärnan på högvarv här eftersom jag var med från början. Mitt namn var visserligen bara Elisabeth (som någon annan var snabbare att ta vid en omställning  ) Vi var ju inte så många i början, men växte relativt snabbt Elisabeth
Lisbeth zon2
03-01-2008, 20:55
CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 13:09)  Visst kan man lyfta en gammal tråd om man som trådskapare fortfarande har samma åsikt som då man skrev den. Är det någon ny regel att inte få byta åsikt? Bör man känna till det?
CITAT (Lisbeth zon2 @ 03-01-2008, 20:55)  Är det någon ny regel att inte få byta åsikt? Bör man känna till det? Känner du till om trådskaparen fortfarande har samma åsikt nu, som då?
CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 20:58)  Känner du till om trådskaparen fortfarande har samma åsikt nu, som då? Spelar det någon roll? Det finns ju fler inlägg att svara på än trådskaparens. Kanske det till och med skulle vara intressant att få reda på om någon under åren ändrat sig, och i sådana fall varför?
CITAT (Pirum @ 03-01-2008, 21:02)  Spelar det någon roll? Det finns ju fler inlägg att svara på än trådskaparens. Kanske det till och med skulle vara intressant att få reda på om någon under åren ändrat sig, och i sådana fall varför? Åsikten är fri.
CITAT (Rosmarin @ 02-01-2008, 23:33)  Jag förstår precis hur det känns för dig, tror jag i alla fall. Min jul blev heller inte alls vad jag önskar mig av en jul. Det började med en sittning på julaftons lunch. Vi var då bara sex personer. Klockan tre var det glöggdrickning, 12 personer. Därefter, vid sextiden , var det dags för det stora julbordet för 12 personer. När all maten var aväten var det dags för gottebord och vad därtill hör. Vid tolvtiden på kvällen var allt ordning och reda. Då började våra nattgäster känna sig trötta så det var dags att plocka fram sängkläder. Juldagsmorgon var det stor frukost för 6 personer och därefter lunch. Efter det åkte dom hem. Jag fick några sköna timmar för mig själv. Klockan fem var det dags för min syster att komma på besök. Det blev ostbricka med vin. Eftersom hon var pigg efter att bara vara på kalas hela julen satt hon till långt fram på småtimmarna. Jag fick några sköna sovtimmar innan det var dags att ta emot nästa sittning klockan tolv med sillunch för fem personer. Eftermiddagsfika klockan tre och därefter var det dags för stor sittning klockan sex. Då var vi tolv personer. Vi hade tre övernattningar som alla var pigga på att sitta och prata och dricka wisky. På morgonen var det stor frukostbuffe. Klockan ett skulle jag vara på mitt arbete så det blev till att köra iväg gästerna efter en snabblunch.
På kvällen satt jag och undrade om det var detta som var julfirande. Jag kände mig utnyttjad men höll god min. Eller så lät jag mig utnyttjas. Men tänker jag efter så vill jag ju inte fira en jul i ensamhet. Det ligger på en mors lott att ta emot sina utarbetade barn med deras familjer samtidigt som jag som storasyster förväntas ställa upp och ta hand om åldrig mor och ogifta syskon. Nästa jul får jag väl åka bort ensam, tyvärr vägrar min man att åka bort över julen eftersom han tycker det är så mysigt att vara hemma. Kanske är jag en stor egoist som inte kan fatta hur lycklig jag ska vara över att få passa upp andra?
ALLA TÄNKER PÅ SIG, DET ÄR BARA JAG SOM TÄNKER PÅ MIG Å herregud min första tanke var stackare fy så jobbigt, var är julfriden men du kanske tycker det är ok. För många år sedan ca 25 hade jag det så idag ser jag tillbaka med fasa på den tiden, idag har vi det lugnt och skönt.
CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 21:10)  Åsikten är fri.  Ja. tack och lov. Gita
Anki på Öland
04-01-2008, 17:10
CITAT (Rosmarin @ 02-01-2008, 23:33)  ..........................................................På kvällen satt jag och undrade om det var detta som var julfirande. Jag kände mig utnyttjad men höll god min. Eller så lät jag mig utnyttjas. .................................... Tycker det är dags för dig att lära dig säga nej och göra det du själv vill istället för det du tror förväntas av dig!! Klart alla tackar och tar emot när du gör det så lätt för dom genom att bara ta för givet att det förväntas av dig!! Börja redan nu att "träna" och förvarna för att "nästa jul, då........." och tala om hur du vill ha det. Lycka till - julen skall ju vara till för alla, även dig!! Anki
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-01-2008, 19:06)  Nu går hjärnan på högvarv här eftersom jag var med från början. Mitt namn var visserligen bara Elisabeth (som någon annan var snabbare att ta vid en omställning  ) Vi var ju inte så många i början, men växte relativt snabbt Elisabeth Hej vad kul att vi är flera som har varit med förut. Kommer du ihåg alla katt-diskussioner!? Katters kissandet och krafsandet. En diskussion som kom upp ofta. mvh Lissu
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-01-2008, 21:33
CITAT (lissu @ 04-01-2008, 17:41)  Hej vad kul att vi är flera som har varit med förut. Kommer du ihåg alla katt-diskussioner!? Katters kissandet och krafsandet. En diskussion som kom upp ofta. mvh Lissu Katter och Round up kunde utlösa stora diskussioner
Hannele
05-01-2008, 17:38
CITAT (Rosmarin @ 02-01-2008, 23:33)  Jag förstår precis hur det känns för dig, tror jag i alla fall. Min jul blev heller inte alls vad jag önskar mig av en jul. Det började med en sittning på julaftons lunch. Vi var då bara sex personer. Klockan tre var det glöggdrickning, 12 personer. Därefter, vid sextiden , var det dags för det stora julbordet för 12 personer. När all maten var aväten var det dags för gottebord och vad därtill hör. Vid tolvtiden på kvällen var allt ordning och reda. Då började våra nattgäster känna sig trötta så det var dags att plocka fram sängkläder. Vaffö ställer du upp? Kan ni inte ha knytkalas? Står du ensam i köket hela dagarna? Kan du inte säga till att någon hjälper?
Hannele
14-01-2008, 23:38
CITAT (Stintan43 @ 01-01-2008, 22:47)  Varför svara i en gammal tråd från 2005????? Gäller tydligen inte alla - och inte alla trådar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|